Ljudbygge, Hjälp och idéer. =)

BonziE Besserwisser
12 december 2006 · 59 Inlägg

Tjena, Min första tråd här i forumet, första inlägget över huvudtaget faktiskt, men jag hoppas allt skall bli rätt smile

Jo, jag är ganska ny på dethär med billjud men tycker det är väldigt intressant och vill ha ett fett system i min lilla Corre, så jag har lite idéer och frågor och skulle vilja ha eran åsikt smile

Framsystems steg: Har ingen aning om vilka steg som är bra till vad osv.. då jag är ny på området, men letar efter ett steg till framsystemet på 50 - 100 w rms som inte är alltför dyrt, tips mottags gärna big_smile

Nytt framsystem, JBL GTO 6507c, Är detta bra
högtalare till ett bra pris?

Basbygge, Har tittat på en Pioneer TS-W3004SPL på 1000w RMS, vad jag hört av andra så skall den pumpa riktigt bra, någon här som har erfarenhet, eller någon bättre högtalare för ungefär samma peng, Sedan till denna basens slutsteg, Jag är helt okunnig på just Stegen, har inte en aning om vad jag skall ha för steg till den basen, så ge mig gärna förslag på ett steg som kan driva basen fullt ut, eller i alla fall näst intill, utan att spränga den, och det skall helst inte bli alltför dyrt heller, men visa mig era idéer så skulle jag vara mkt tacksam!

Sedan en sista fråga, Om jag monterar en pioneer TS-W3004SPL  12" borde det ge en TUNG Fet Bas, Right? Kan jag då montera in 2 st 10",are på var sin sida om tolvan, om det på något sätt går att haxxa in i skuffen i lagom stora lådor, Skulle det bli något bra ljud med 1 12" och 2 10",are tillsammans? eller är det bara helt onödigt? 10",arna jag slängt ett öga på är förövrigt ett par Pioneer TS-W256C

Alla Högtalare jag pratat om går att hitta på www.nardik.se

Tacksam för många snabba svar smile hoppas mina frågor inte var alltför idiotiska.
Ha det fint!  // Niklas

Allt går med våld, går det inte med våld går det med mer våld.. går det sönder var det trasigt från början!
Volvo V50 DRIVe "Dieseldoris" (2009)
gurenius
13 december 2006 · 1 631 Inlägg

Basen du valt är okej men ska INTE kompletteras med några 10:or. Den låter bättre ensam. Ett lämpligt bas-steg är ett monoblock (gärna Klass D) eller en kraftig 2-kanalare. Priset bör ligga på ungefär det dubbla mot vad basen kostar som en tumregel om du vill få ut max.

Tung fet bas är alltid ett samspel mellan bashögtalaren, steget och framsystemet. Tillsammans skapar de en helhet som är kul att lyssna på. En ensam bas är alltid tråkig, oavsett hur bra den är.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
BonziE Besserwisser
13 december 2006 · 59 Inlägg

hmm fina tankar där smile jag har hittat ett audison monoblock för ca 4000.  800w rms i 2 Ohm fick ett tips av en kompis på det och det skulle tydligen funka bra smile lx 1k1 eller ngt sådant hette det, dock vet jag inte ennu vilket framsystem jag skall köra på och om jag även skall köra 6x9,orna på steg (hmm)

Allt går med våld, går det inte med våld går det med mer våld.. går det sönder var det trasigt från början!
Volvo V50 DRIVe "Dieseldoris" (2009)
gurenius
13 december 2006 · 1 631 Inlägg

Ett sånt monoblock funkar utmärkt! Till det ska du helst välja en bas du kan köra i 2 ohm. Många märken har tex med dubbla talspolar på 4 Ohm, en sådan kan du koppla för optimal last för förstärkaren.

För att svara på frågor om framsystem så får du berätta mer om vad du vill ha ut av ljudet, vad som får plats och hur stor budgeten är totalt. Även vad du tänkt för cd-spelare.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
BonziE Besserwisser
13 december 2006 · 59 Inlägg

Jag kan inte så mkt om lud xD Men... Jag gillar både bas och diskant då jag lyssnar på Techno och liknande med både de tunga basarna och de gälla elektronljuden, Huvudenheten jag riktat in mig på är en Pioneer DEH-P6800MP gilalr utseendet och funktionerna, säg vad det är för info du vill ha så skall jag försöka förklara vidare (ursäkta min dummhet, men någon gång skall man lära sig xD)

Allt går med våld, går det inte med våld går det med mer våld.. går det sönder var det trasigt från början!
Volvo V50 DRIVe "Dieseldoris" (2009)
-niSSse-
14 december 2006 · 7 Inlägg

tja ja läste lite av det du skrev ja har själv byggt i en corre, ja hade en för några år sen.
Ja håller me föregående talare om att en tolva blir alldeles ypperligt men allt beror på vad du vill ha för karaktär på basen. mindre tum mer snärt generellt.
Ja skulle köpa en tolva och ett monoblock till det sen skulle ja lägga en hel del pengar på ett sjysst framsystem typ ett amega, om du inte har installerat ett framsystem förut prova att sätta i orginal uttagen först innan du drar i kapen i dörrsidorna (4,5" hade ja). ja skulle som du skrev sätta ett stegfram som har 2x100 rms till ett bra fram system. sen kan du få ett bra tips sätt skrikarna i plastkåpan som sitter på "insidan" av bakspeglarna (ett bra första steg om du inte kan plasta o har två kåpor till a-stolparna över).
Ett viktigt tips tips är att inte glömma KABLARNA.... spelar ingen roll om du har 10 000 rms i steget och sen kör en stömkabel på 8mm. kör en riktigt tjock rackare till strömkabel som du leder på högra sidan av bilen (man ska helst separera ström kablar på ena sidan bilen högtalar kablar på andra och lågnivå i mitten) och tänk på att jorden ska va lika tjock som strömkabeln (måste ha en säkring max 30 cm från batteriet) och när du kommer bak så sätter du strömkabeln i "fördelare". Du sätter alltså typ en 22mm in i fördelaren sen kan du sätta två KORTA kablar från delaren till monosteget och 2 kanalarn. ett tips till som ja upptäckte var att interikta subben rätt mot bakluckan utan lite snett uppåt annars e det lät att få fasfel (låter inte bra typ "osynkat")
Slutligen lägg en peng på huvudenheten, lyssna o jämför på olika.

lycka till ja pluggar men ska köpa bil i sommar kolla då ja ska byga i en civic type R tänkte ja

Volkswagen Corrado VR6 "Corren" (1992)
-niSSse-
14 december 2006 · 7 Inlägg

sorry skit trådlöst nätverk här i dublin...

Volkswagen Corrado VR6 "Corren" (1992)
Sharky
14 december 2006 · 10 287 Inlägg

Jag städade bort ditt dubbla inlägg.

Göran
Moderator

-niSSse- skrev:
sorry skit trådlöst nätverk här i dublin...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
gurenius
14 december 2006 · 1 631 Inlägg

BonziE skrev:
Jag kan inte så mkt om lud xD Men... Jag gillar både bas och diskant då jag lyssnar på Techno och liknande med både de tunga basarna och de gälla elektronljuden, Huvudenheten jag riktat in mig på är en Pioneer DEH-P6800MP gilalr utseendet och funktionerna, säg vad det är för info du vill ha så skall jag försöka förklara vidare (ursäkta min dummhet, men någon gång skall man lära sig xD)

För den typen av musik är det ett måste med bra driv i framsystemet. Det kräver mycket midbas för att bli bra. Har inte koll på hur bilen ser ut fram, hur du kan montera där. Finns det tex plats för 6.5" i dörrarna?

CD-n är helt OK, men jag hade ju gärna gått upp en klass till för att få en ännu bättre EQ. Det gör att du kan välja att ge systemet ett par extra db eller sänka där det behövs.

Ett två-kanalsteg fungerar tillsammans med ett kit, men vill man löpa linan ut så väljer man en fyr-kanalare och kör framsystemet aktivt. Det har sina fördelar, men inte på den ekonomiska sidan....

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
sveddan
14 december 2006 · 1 453 Inlägg

BonziE skrev:
Jag kan inte så mkt om lud xD Men... Jag gillar både bas och diskant då jag lyssnar på Techno och liknande med både de tunga basarna och de gälla elektronljuden, Huvudenheten jag riktat in mig på är en Pioneer DEH-P6800MP gilalr utseendet och funktionerna, säg vad det är för info du vill ha så skall jag försöka förklara vidare (ursäkta min dummhet, men någon gång skall man lära sig xD)

DEH-6800 kör jag på för tillfället, väldigt prisvärd huvudenhet med de funktioner som behövs (bortsett från tidskomp, men då blir det genast dubbelt eller tre ggr dyrare). Den spelar allt och har aldrig klagat över att skivora varit repiga osv.

Vill man ha tidskomp och stora inställningsmöjligheter - satsa på en modell för minst 5000.
Räcker det att kunna ställa in högpassfilter och equalizer är denna modell perfekt!

BonziE Besserwisser
14 december 2006 · 59 Inlägg

jag tror inte jag vill lägga ut allt för mkt på huvudenheten, tycker den verkar bra ^^ jo ett kraftfullt 6,5 system kör jag gärna på, det är 5,25 i örjan men har sett flertalet projekt med dubbla 6,5,or i dörrarna så det skall gå. och om ett 4kanaligt steg inte kostar allt för mkt kan jag köra på det med. ni får gärna slänga ihop en "setup" på framsystem och steg. tack för all hjälp!

Allt går med våld, går det inte med våld går det med mer våld.. går det sönder var det trasigt från början!
Volvo V50 DRIVe "Dieseldoris" (2009)
gurenius
14 december 2006 · 1 631 Inlägg

OK. 6.5or måste du få plats med för att kunna möta upp basen. Ju kraftigare ju bättre.

Något jag vet fungerar i Corradon är Trius på brädan och en rejäl midbas (typ Amega, CDT eller TEC). Vet dock inte hur mycket som behövs byggas om för att det ska få plats.

Det är ett alternativ till ett färdigt kit-system. Som exempel kan nämnas att ett Amega-kit kostar 4.000, lösa Amega-midbasar 1600 och Trius 1000. Annars är "godkänd nybörjarnivå" runt 1500 för ett kit.

Ett lämpligt steg kostar dryga 2500 för fyra kanaler. Då behöver du inte köpa ett färdigt kit utan kan välja lösa element.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
BonziE Besserwisser
14 december 2006 · 59 Inlägg

trius? hehe, inte så insatt i det hela somsagt xD  vart kan man köpa amega grejjorna då?  och i ett kit ingår?

Har ajg fattat det hela rätt så behöver jag för det du beskrev 2600 för högtalarna och ungefär lika mkt för slutsteget?

Allt går med våld, går det inte med våld går det med mer våld.. går det sönder var det trasigt från början!
Volvo V50 DRIVe "Dieseldoris" (2009)
gurenius
15 december 2006 · 1 631 Inlägg

I ett kit ingår en midbas (ofta 4, 5.25 eller 6.5 tum stor), en diskant och en liten filterdosa att koppla via. Det är alltså ett komplett set högtalare som du kan koppla in via ett slutsteg eller direkt på stereon.

Alternativet är att inte köpa ett kit (man får ju betala en del för filter tex, i exemplet med Amega kostar de 800:-). Med lösa element får du alltså bättre högtalare för samma pengar, men du behöver 2 mer kanaler från steget att driva med.

Sen gör ju aktiv delning (i steget) att du kan justera nivån och delningen mellan elementet på ett helt annat sätt.

Trius är en populär tävlingshögtalare på 3.5 tum som klarar sig utan diskant. Funkar utmärkt för den som inte har så gott om plats på brädan. Fördelen med en sådan framför enbart diskant på brädan är att du får upp mellanregistret (röster etc) på brädan och minskar "vassheten" som ofta uppstår med enbart diskant på brädan. Ett par Trius kostar 1.000:-.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang