740 dog och startar ej - HJÄLP!

AppeN
14 april 2015 · 172 Inlägg

Hej!

För några dagare sedan dog 740in (B230F) när jag körde och har därefter vägrat starta. Startmotorn går och jag har bränsle fram till cylindrarna.

Jag har gnista till fördelarlocket men däremot inte till tändstiften. Jag har bytt tändmodul, tändspole, tändstift, fördelarlock, rotor och vevaxelgivare men fortfarande ingen gnista till tändstiften.

Någon som tror sig veta vad felet kan tänkas vara?

/ Simon

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
14 april 2015 · 3 730 Inlägg

Öhh? Tändkablar kanske?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
AppeN
14 april 2015 · 172 Inlägg

DiwraZ skrev:
Öhh? Tändkablar kanske?

Känns det inte otroligt att alla skulle dö samtidigt?

SLG
14 april 2015 · 498 Inlägg

inte kabeln mellan tändspole och fördelare?

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
AppeN
14 april 2015 · 172 Inlägg

SLG skrev:
inte kabeln mellan tändspole och fördelare?

Har mätt tändkablarna nu varav två av dem ger inget utslag. Resterande tre kablar ger utslag fast av varierande motstånd, allt från 11 till 1 ohm. Det bör väl därmed vara tändbablarna som orsakar problemet?

Senast redigerat av AppeN (14 april 2015)

AppeN
15 april 2015 · 172 Inlägg

Har idag kunnat konstatera att jag får gnista om jag kopplar tändkablarna direkt på spolen (trots att två av kablarna inte ger någon indikering alls på multimetern). Däremot har jag som sagt ingen gnista från fördelarlocket. Köpte därför ett nytt fördelarlock från Bosch men bilen startar fortfarande inte. Har mätt motståndet i rotorn och den ger 1 kohm, vilket jag tror innebär att det inte är nåt fel på den?

Kan det ändå vara kablarna som orsakar problemet, trots att de ger gnista om de kopplas dirket på spolen?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
15 april 2015 · 3 730 Inlägg

AppeN skrev:
Har idag kunnat konstatera att jag får gnista om jag kopplar tändkablarna direkt på spolen (trots att två av kablarna inte ger någon indikering alls på multimetern). Däremot har jag som sagt ingen gnista från fördelarlocket. Köpte därför ett nytt fördelarlock från Bosch men bilen startar fortfarande inte. Har mätt motståndet i rotorn och den ger 1 kohm, vilket jag tror innebär att det inte är nåt fel på den?

Kan det ändå vara kablarna som orsakar problemet, trots att de ger gnista om de kopplas dirket på spolen?

Ska det va så hög resistans i rotorn?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
AppeN
15 april 2015 · 172 Inlägg

DiwraZ skrev:

AppeN skrev:
Har idag kunnat konstatera att jag får gnista om jag kopplar tändkablarna direkt på spolen (trots att två av kablarna inte ger någon indikering alls på multimetern). Däremot har jag som sagt ingen gnista från fördelarlocket. Köpte därför ett nytt fördelarlock från Bosch men bilen startar fortfarande inte. Har mätt motståndet i rotorn och den ger 1 kohm, vilket jag tror innebär att det inte är nåt fel på den?

Kan det ändå vara kablarna som orsakar problemet, trots att de ger gnista om de kopplas dirket på spolen?

Ska det va så hög resistans i rotorn?

Jag tror det, men är inte säker. Har försökt googla men verkar vara svårhittat.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
15 april 2015 · 3 730 Inlägg

AppeN skrev:

DiwraZ skrev:

AppeN skrev:
Har idag kunnat konstatera att jag får gnista om jag kopplar tändkablarna direkt på spolen (trots att två av kablarna inte ger någon indikering alls på multimetern). Däremot har jag som sagt ingen gnista från fördelarlocket. Köpte därför ett nytt fördelarlock från Bosch men bilen startar fortfarande inte. Har mätt motståndet i rotorn och den ger 1 kohm, vilket jag tror innebär att det inte är nåt fel på den?

Kan det ändå vara kablarna som orsakar problemet, trots att de ger gnista om de kopplas dirket på spolen?

Ska det va så hög resistans i rotorn?

Jag tror det, men är inte säker. Har försökt googla men verkar vara svårhittat.

Har du nån annan att mäta på?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
AppeN
15 april 2015 · 172 Inlägg

DiwraZ skrev:

AppeN skrev:

DiwraZ skrev:

Ska det va så hög resistans i rotorn?

Jag tror det, men är inte säker. Har försökt googla men verkar vara svårhittat.

Har du nån annan att mäta på?

Nej, det har jag inte tyvärr.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
15 april 2015 · 3 730 Inlägg

AppeN skrev:

DiwraZ skrev:

AppeN skrev:

Jag tror det, men är inte säker. Har försökt googla men verkar vara svårhittat.

Har du nån annan att mäta på?

Nej, det har jag inte tyvärr.

Kommer jag ihåg så kan jag mäta när jag kommer till garaget och återkomma

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
AppeN
15 april 2015 · 172 Inlägg

DiwraZ skrev:

AppeN skrev:

DiwraZ skrev:

Har du nån annan att mäta på?

Nej, det har jag inte tyvärr.

Kommer jag ihåg så kan jag mäta när jag kommer till garaget och återkomma

Låter bra, tack!

AppeN
15 april 2015 · 172 Inlägg

Har nu bytt samtliga tändkablar mot nya från Bosch. Bilen startar fortfarande inte. Rotorn snurrar och bränsle kommer till cylindrarna.

Har alltså därmed bytt följande:

Rotor
Fördelarlock
Tändkablar
Tändstift
Tändmodul
Tändspole
Bränslerelä
Vevaxelgivare

Är det något jag missat? Hallgivare har jag inte.

Senast redigerat av AppeN (15 april 2015)

jaka54
16 april 2015 · 5 729 Inlägg

Hej!
Förstår jag dig rätt ...Du har alltså ingen gnista?

performancebynordic
16 april 2015 · 6 Inlägg

Hallgivare ? Spridarrelä eller öppna luckan i skuffen o kolla kabel till soppapump ?

Volvo 940 FTT "traktorn" (1992)
AppeN
16 april 2015 · 172 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Förstår jag dig rätt ...Du har alltså ingen gnista?

Precis. Jag har gnista från spolen men inte från fördelarlocket.

AppeN
16 april 2015 · 172 Inlägg

performancebynordic skrev:
Hallgivare ? Spridarrelä eller öppna luckan i skuffen o kolla kabel till soppapump ?

Hallgivare finns ingen men har bytt vevaxelgivaren. Har även bytt spridarrelä utan framgång. Jag har soppa fram till cylindrarna.

jaka54
16 april 2015 · 5 729 Inlägg

Hej!
Hur är kraftig är spänningen ut från tändspolen (hur många tusen volt?)
Om du inte har gnista på stiften så ligger felet i tändkabeln från spole till fördelarlock! Eller att samtliga tändkablar inte funkar (inte särskilt troligt).

AppeN
16 april 2015 · 172 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Hur är kraftig är spänningen ut från tändspolen (hur många tusen volt?)
Om du inte har gnista på stiften så ligger felet i tändkabeln från spole till fördelarlock! Eller att samtliga tändkablar inte funkar (inte särskilt troligt).

Jag vet inte spolens spänning men har bytt samtliga tändkablar.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
16 april 2015 · 3 730 Inlägg

AppeN skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Hur är kraftig är spänningen ut från tändspolen (hur många tusen volt?)
Om du inte har gnista på stiften så ligger felet i tändkabeln från spole till fördelarlock! Eller att samtliga tändkablar inte funkar (inte särskilt troligt).

Jag vet inte spolens spänning men har bytt samtliga tändkablar.

Nu har jag inte mätt resistans i en rotor som jag lovde. Men jag ser inget anledning till att det skulle vara 1000 ohm genom den. Har du en annan att testa med? Sitter kolstiftet där det ska i locket?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang