740 dog och startar ej - HJÄLP!

AppeN
16 april 2015 · 172 Inlägg

DiwraZ skrev:

AppeN skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Hur är kraftig är spänningen ut från tändspolen (hur många tusen volt?)
Om du inte har gnista på stiften så ligger felet i tändkabeln från spole till fördelarlock! Eller att samtliga tändkablar inte funkar (inte särskilt troligt).

Jag vet inte spolens spänning men har bytt samtliga tändkablar.

Nu har jag inte mätt resistans i en rotor som jag lovde. Men jag ser inget anledning till att det skulle vara 1000 ohm genom den. Har du en annan att testa med? Sitter kolstiftet där det ska i locket?

Är ganska säker på att det ska vara ett kohm i rotorn. Har testat med tre lock totalt, utan framgång.

jaka54
17 april 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
En rotor ska väl inte ha någon resistans alls !? Den ska ju bara leda strömmen direkt till respektive pol på fördelarlocket.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
17 april 2015 · 3 730 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
En rotor ska väl inte ha någon resistans alls !? Den ska ju bara leda strömmen direkt till respektive pol på fördelarlocket.

Så tycker jag oxå...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Dawee
22 april 2015 · 194 Inlägg

Ohm motståndet finns ju alltid i någon form men som föregående sa: Det skall väl knappast vara resistans i rotorn?

AppeN
23 april 2015 · 172 Inlägg

Dawee skrev:
Ohm motståndet finns ju alltid i någon form men som föregående sa: Det skall väl knappast vara resistans i rotorn?

Jo, det ska vara ett kohm. Det var kamremsinställningen som orsakade problemet.

jaka54
23 april 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Bra att du hittade felet men att rotorn skulle ha 1000ohm motstånd låter helt osannolikt.
Måste mäta på en rotor...

Dawee
23 april 2015 · 194 Inlägg

AppeN skrev:

Dawee skrev:
Ohm motståndet finns ju alltid i någon form men som föregående sa: Det skall väl knappast vara resistans i rotorn?

Jo, det ska vara ett kohm. Det var kamremsinställningen som orsakade problemet.

Intressant, just 1k ohm också? Varför skulle det vara sånt motstånd där?

AppeN
23 april 2015 · 172 Inlägg

Dawee skrev:

AppeN skrev:

Dawee skrev:
Ohm motståndet finns ju alltid i någon form men som föregående sa: Det skall väl knappast vara resistans i rotorn?

Jo, det ska vara ett kohm. Det var kamremsinställningen som orsakade problemet.

Intressant, just 1k ohm också? Varför skulle det vara sånt motstånd där?

Ingen som helst aning; är helt grön på allt som har med elektronik att göra men gissar på att det har att göra med den höga spänning spolen genererar. Har haft med mig multimetern och mätt på lite olika och 1000 ohm är det som gäller. Därutöver kan jag också konstatera att diverse bilreservdelshemsidor uppger 1000 ohm.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang