Nissan 200sx S13, Driftcar to be. (Nu börjar monteringen av bilen)

Jag håller på att bygga om min Nissan 200sx S13. Den byggs efter 2018 pro-int reglemente, motorn blir en M50B25 som självklart kommer turbokonverteras. Målet är inställt på 400-500 hk under 2017 och 700+ till 2018.
  • 43 Följare
  • 27 474 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 januari 2017
pzymon egen företagare
14 september 2015 · 630 Inlägg

Just när man tror att man dragit den sista skruven på bilen så fallerar allt igen.

Bilen klickar inte ens när man vrider på nyckeln vilket jag tycker är jävligt mystiskt.
Det enda ja har skruvat med från att den startade tills nu är.
Byte av lmm
och ändrat mappen i nistune.

Bilen startade och gick, men gick dåligt pga trasig LMM
Ändrade i mappen så den skulle gå med org lmm
bytte till org, men gick ändå inte.
köpte hem och bytte till z32 igen, ändrade tillbaka mappen i nistune och nu klickar inte ens startmotorn.

Finns någon som kan ha något tips till mig?

pzymon egen företagare
1 oktober 2015 · 630 Inlägg

Bilen är fortfarande inte igång, och ingen verkar kunna lösa mysteriet.
Jag har fått den att "starta", man vrider på nyckeln och bruum, går jämnt och fint i ca 1 sek sen slår den av.

Det är inte som att man får soppatorsk utan den slår av helt.

Har iaf fått tag på en verkstad som ska kika på den.


Jag har även börjat planera för nästa bil.
Idag får jag nämligen hem en BMW E30.
Jag personligen gillar inte BMW så motorn, lådan och elen kommer hamna i min andra Nissan 200sx

Motorn är en M20B25, strokad och förberedd inför turbo.
Jag kommer även etanolkonvertera och hoppas landa mellan 500-600 hk till säsongen 2016.

pzymon egen företagare
26 november 2015 · 630 Inlägg

Jag blir nästan lite trött på mig själv ibland...

Den vita 200an har fortfarande samma problem.
Den startar bra när lmm inte är inkopplad.
LMM är testad i min kompis bil och där fungerar den klockrent, så jag ska byta ut de tre kablarna till LMM och se hur det blir då.

BMW:n blir bortbytt i mellandagarna mot en M50B25 inkl låda och elhärva och boxar.
Och för att säkerställa att säsongen 2016 inte går till spillo så har jag kontaktat en motorbyggare med just BMW motorer som specialitet, han kommer sköta hela motor biten.

Och arbetet med att få  ordning på min andra 200 kaross är i full gång.
Lite jobb återstår innan jag skickar iväg den på blästring, det hoppas jag blir klart i helgen.
Då ska jag även ta massa foton så ni får se vad vi håller på med.

Och på Lördag ska jag ha ett litet möte ang ev sponsring, om det mötet går som jag vill så kommer arbetet gå betydligt mycket fortare framåt.

pzymon egen företagare
2 januari 2016 · 630 Inlägg

Då jag finner det krångligt att ladda upp bilder här på garaget så tänker jag endast göra skriftliga uppdateringar här.

Ni som vill se bilder får följa min FB-sida Driftteam Gotland

Ang. ärendet hos ARN så finns det mycket bilder på fb sidan.
Arn gav mig rätt i ärendet, men Styling4u vägrar följa deras rekommendation, och tänker försöka göra en omprövning då dom säger sig ha "nya" bevis.

men det har jag också så det ska bli intressant att se vad dom kommer med. dom har till den 5:e Januari på sig.


Jag fick sponsringen som jag önskade mig, så i Mars påbörjas motorbyggnationen.

fram tills dess så kommer jag färdigställa bilen så att när motorn är klar så ska det bara vara att hinka i och mappa smile

Följ mig på FB -> Driftteam Gotland

Niippee
2 januari 2016 · 110 Inlägg

Följer! fet bil!

pzymon egen företagare
6 januari 2016 · 630 Inlägg

Så S4U har nu ändrat sig igen och vill göra rätt för sig, eller som dom själva uttrycker sig så vill dom ta den enkla vägen.

Ett nytt kit kommer beställas, dörrarna och bagageluckan, som jag fick med det första kittet får jag behålla och så skickar dom ut rätt delar denna gång förhoppningsvis, men det återstår att se.

Denna process är nu inne i sin 10:e månad,.....

pzymon egen företagare
13 januari 2016 · 630 Inlägg

S4U säger att dom nu lagt en beställning på rätt kit till mig, håll tummarna för mig.

Sen pratade jag med en sponsor och förmodligen så kommer bygget flyta på ordentligt inom kort.
Han har pratat med en firma som bygger race bilar och dom har sagt att dom bygger klart min kaross.
Så bilen lämnas snart iväg och när den kommer tillbaka så sitter det en godkänd bur i, brandvägg bak samt rörram fram.
Förhoppningsvis kan dom även fixa rörram bak och styrvinkel kit också, men det återstår att se.

Motorn då...
Jo då, den är hemma och väntar på motorbyggaren, han kan dock inget göra ännu då vi ännu väntar på delar som är under utveckling. dom ska finnas klara för beställning i Mars och då sätter han tänderna i den direkt smile

Stolar, bälten och en ny overall är beställda också smile
jag har också pratat med en kille som ska flocka min instrumentbräda

Min bil kommer synas onekligen, färgvalet är redan planerat och jag är galet pepp på att få bilen klar nu.

pzymon egen företagare
9 februari 2016 · 630 Inlägg

En liten update då.

Motorn sitter nu i, men jag ska bygga bättre motorfästen, men nu har jag iaf några att bygga en klok jigg av.

https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31405/31405-8f6c4cd20f1358da0c1ac16e064fd210.jpg

Växellådsfästet ska ännu byggas, det gör jag nu i veckan.

Och tyvärr fick jag fel kardan till växellådan så en ny sådan måste införskaffas snarast, hade varit skönt att veta att jag har hela drivlinan klar innan bilen skickas iväg för vidare ombyggnation.

Jag skrev i tidigare inlägg att jag skulle prata med en sponsor som kunde få fart på bygget, och nog blir det det alltid.
Bilen skickas till Göteborg, där ska den få en ordentlig bur, regelrätt bur, bashbar fram och ett styrvinkelkit.


Så fort den här bilen skickas iväg, ska jag börja jobba på min biltransport.
Man måste ju kunna ta sig runt till tävlingar och bankörningar smile




Ang S4U så sa dom för 1 månad sedan att det rätta kittet var beställt och påväg, det skulle då ta ca 2 veckor innan jag hade det. Det har ännu inte dykt upp och han har inte heller svarat på mitt senaste mail som jag skickade i fredags.
Så jag har kontaktat Allmänna reklamationsnämnden IGEN...............

Skam den som ger sig, eller vad säger man.

Senast redigerat av pzymon (9 februari 2016)

pzymon egen företagare
17 februari 2016 · 630 Inlägg

Hej igen.

Bilen är nu ställd på lastningsplatsen där Malmbergsåkeri kommer hämta bilen för vidare transport till GBG.

Växellådsfästet hann bli klart, men kardanen får jag fixa senare.
Jag har även fått tag på en till M50B25 med en ZF s5d 320z låda så jag kommer bli tvungen att bygga yttligare ett växellådsfäste och en kardan till, men det är skönt att ha lite backup kan jag tycka.

Ang. S4U
Enligt deras senaste svar så skulle deras leverantör skicka iväg mitt kit igår (tisdag)
Exakt två dagar senare (alltså imorgon) skulle dom ha det hemma, och sedan ska det bara skickas ut till mig, så nästa vecka hoppas jag på, men jag vågar inte längre tro på något dom säger.
Detta har snart tagit ett år, jag tycker verkligen att fler borde undersöka sina rättigheter och ställa detta företag mot väggen, uppenbarligen så lever fortfarande företaget och kan lura människor på pengar.
Så snälla alla ni som inte fått era varor, kontakta en konsumentombudsman eller ARN och skaffa hjälp.
Skit inte bara i det. det är ju just därför dom kan fortsätta.

Detta företag måste bort!

pzymon egen företagare
29 februari 2016 · 630 Inlägg

SUCCSESS!!!

Äntligen har jag fått rätt bodykit av S4U, det tog 50 veckor men nu är det hemma.
Dock är inte resan över än, det kommer troligtvis sluta med rättegång, men det återstår att se.

Jag provade hänga på front och skärmar innan bilen skickades iväg till MadPerformance.

https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31405/31405-f402f0be9902ffe6cee77b2239f31158.jpg

Godkänd driftingbur ska monteras samt ska bashbar byggas.

Jag kommer påbörja arbetet på biltransportern och ev börja gjuta av delar av bodykitet så man har i reserv smile

napster33
2 mars 2016 · 166 Inlägg

starkt att du inte tappa lusten av sådanna skojjare, skulle gå i taket själv, keep it up!

Audi a4 "2.0T SP Quattro" (2007)
BMW 318i "little bby" (1988)
pzymon egen företagare
9 mars 2016 · 630 Inlägg

napster33 skrev:
starkt att du inte tappa lusten av sådanna skojjare, skulle gå i taket själv, keep it up!

Tack.

Ja man får inte ge upp, jag kommer i nästa vecka skicka en faktura på mina utgifter jag har haft pga av deras strul, det ska bli intressant att se vad dom säger om den. Men enligt paragraf 30 i konsumentköplagen så har jag rätt till ersättning om jag kan bevisa mina utgifter (vilket jag kan)

Betalar han inte skickar jag räkningen till kronofogden....

pzymon egen företagare
4 april 2016 · 630 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31405/31405-ab23ae722cd78181bcfd2114f4575c1b.jpg

Nu kan jag äntligen tippa flaket på biltransporten, det kommer underlätta lastningen och lossningen mycket.

Tidigare var det en ordentlig vinkel på flaket, såpass mycket att jag kunde inte ens ha min 200a kaross utan motor ståendes. Då tog ändå sparklådorna i vinkeln. Nu har jag rätat ut flaket och byggt ett gångjärn så jag kan men hjälp av en domkraft från en motorlyft tippa flaket för att underlätta lastning och lossning.
Jag är mycket nöjd big_smile

pzymon egen företagare
7 april 2016 · 630 Inlägg

Frakt av bilen och arbetet med buren i bilen tog lite längre tid än planerat och jag har insett att bli klar till Juni som var målet ser tyvärr inte ljust ut.
Som tur är har jag fler motorer och fler bilar big_smile

Jag ska göra klart biltransporten inför besiktningen och sen kommer jag slita ur motorn ur min vita 200a och påbörja transplantationen av min andra M50B25.

Jag ska köra på Gatbil i Juni!

pzymon egen företagare
14 april 2016 · 630 Inlägg

Sådär, nu har jag arbetat på i garaget med biltransporten och fått den dit jag vill.

Så i helgen kommer en betydligt roligare uppdatering där jag ska påbörja motorbytet på min vita 200a smile

pzymon egen företagare
19 april 2016 · 630 Inlägg

senaste bilden på biltransporten ser ut så här
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31405/31405-ad955c3943de68d2bacfefc31f77c2e5.jpg

Det ska ännu helsvetsas, men är redan nu betydligt styvare än det varit tidigare.

I helgen fortsätter arbetet men då på den vita bilen, jag har redan börjat skruva bort grejer inför det kommande motorlyftet. och har förhoppningar på att kunna visa en bild med nya motorn monterad efter helgen.
Vad det blir för motor är ännu inte riktigt bestämt, jag har pratat med bilprovningen ang. M50B25 och det ska inte vara några problem säger dom. Så länge jag flyttar över bromsar och avgasreningen.
Men sen har jag läst på och hört lite rykten som jag kommer få besvarade under dagen, så utan att säga förmycket, så får vi helt vänta och se vad det blir för motor.

pzymon egen företagare
26 april 2016 · 630 Inlägg

Jag var som sagt i garaget i helgen och skruvade så mycket jag kunde.
Tyvärr hade jag ingen hjälp, och lovade dessutom att hjälpa till med en annan bil.
Hans bil tog betydligt längre tid än planerat vilket resulterade i att jag endast hann plocka ur motorn ur min vita 200a.

https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31405/31405-2c3c611c7a9f2cc552f6ad46c57a45cf.jpg

däremot så fick jag en bild från Mad Performance i gbg på burbygget i min pro-int bil big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31405/31405-5670bef6a5c621cb273972ec59a9dd4b.jpg

ser riktigt bra ut i mina ögon.

men för att återgå till den vita bilen igen.
Jag har nu pratat med bilprovningen och sfro så motorn som kommer landa i den bilen blir en M50B20.
Jag tänkte först bara få den besiktigad så jag kan få köra med den lite, men jag kommer så småningom att etanolkonvertera, turbokonvertera, byta bromssysemet och diff för att sedan kunna regbesiktiga som ombyggt fordon.

det tror jag kommer göra susen, så vitt jag vet är det inte många 200or som rullar besiktigade med turbokonverterade bmw motorer, rätta mig gärna om jag har fel.

det var allt för denna gång.

Senast redigerat av pzymon (26 april 2016)

pzymon egen företagare
28 april 2016 · 630 Inlägg

Jag fick ett glädjande besked igår från Mad Performance, bilen blir förhoppningsvis klar till helgen, sen ska det bara ordnas med frakt av bilen tillbaka till Gotland sen kan man äntligen börja skruva ihop den också big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31405/31405-8bb721fc3d2258e3b5d1f90ab0688781.jpg

Så ser den ut i dagsläget, jag är vansinnigt peppad.

pzymon egen företagare
19 maj 2016 · 630 Inlägg

Det har stått ganska still i garaget tyvärr, men tänkte jag skulle ta ett ryck innan pro-int bilen kommer hem, jag måste städa upp klokt i garaget, har för många bilar och grejer som bara ligger.
Biltransporten ska ännu svetsas lite till på det är prio ett.
men när pro-int bilen är hemma i garaget, då kommer det byggas för fullt, jag ska kunna köra ut den ur garaget denna säsong!

pzymon egen företagare
24 maj 2016 · 630 Inlägg

Jag har jobbat vidare på biltransporten och hoppas kunna besiktiga den snart.
Mycket jobb återstår för att få den i det skicka jag vill ha den, men jag har inte bråttom med den.
Just nu vill jag bara få hem pro-int bilen så jag kan få provköra så snart som möjligt.
Jag lovar att bli bättre med uppdateringar och bilder så fort den bilen kommer hem.
Dock verkar mina projekt högst ointressanta, ja ja det kanske blir bättre när man ser att det händer mer i garaget.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang