vilken låda för tajtare bas sluten eller bandpass?

jimpa1
14 december 2006 · 37 Inlägg

tjena har en bas som sitter i en portad låda som spelar aldels för slö bas byggde en portad låda för att sätta porten upp genom hatt hyllan och få in basen i kupen men det låter inge bra alls så frågan är vad ska jag bygga för låda för tajtare bas och mera välljud? och hur ska jag placera basen i bagaget ? bilen är en volv 744 och basen är en rockford power hx2 http://www.rockfordfosgate.com/scri...ated=1065546949 jag förstår ju att en sånt här ellement e gjort för att spela åt det djupare hållet å inte så snärtigt men skulle vilja ha lite tajtare bas i allafall vill att den ska funka till all musik just nu funkar den till hip-hop dåligt till tehcno och inte alls till rock

psittacus
14 december 2006 · 533 Inlägg

Vill minnas att slutna lådor har en benägenhet att spela mer åt det tajtare hållet!

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se
BMW 316i (1997)
zoopåse
14 december 2006 · 1 171 Inlägg

Alla basreflexlådor låter inte likadant. Din kanske är illa dimensionerad. Det kan ju bli bra av att göra en annan basreflexlåda eller justera den du har. En sluten låda är ingen garanti för ett bra resultat heller.

Länken funkar inte förresten.

Hazze
14 december 2006 · 21 Inlägg

jo en sluten brukar oftast spela tightare men ingen garanti på det. men du kan ju alltid prova. angående hur du kan placera basen för bäst ljud: har hört att basen ska vara spelandes mot ryggstödet i sån bil. så tryck in basen så långt in du kan under hatthyllan. du kan också bygga en "ram" på baslådan för att verkligen se till att allt ljud åker framåt. ramen ska vara tätt emot ryggstödet. tack vare denna ram så smiter inget ljud bakåt ut i bagaget. hoppas du förstår vad jag menar. annars bara fråga smile lycka till med bygget

"Hellre en gubb bil i garaget än en gubb k*k i baken"
jimpa1
14 december 2006 · 37 Inlägg

zoopåse skrev:
Alla basreflexlådor låter inte likadant. Din kanske är illa dimensionerad. Det kan ju bli bra av att göra en annan basreflexlåda eller justera den du har. En sluten låda är ingen garanti för ett bra resultat heller.

Länken funkar inte förresten.

jag har gjort lådan i minsta volymen som går till basen mindre låder ger ju oftast tigtare och jag fick just veta att porten är feldimensionerad för att brl gett mej port dimension till fel ellement neutral ska testa med dubbla portar på 4X12,5" i stället för en på 4x 10" å se om det blir bätre smile

oj fock inte med hel adressen smile http://www.rockfordfosgate.com/scripts/ … 1065546949

jimpa1
14 december 2006 · 37 Inlägg

Hazze skrev:
jo en sluten brukar oftast spela tightare men ingen garanti på det. men du kan ju alltid prova. angående hur du kan placera basen för bäst ljud: har hört att basen ska vara spelandes mot ryggstödet i sån bil. så tryck in basen så långt in du kan under hatthyllan. du kan också bygga en "ram" på baslådan för att verkligen se till att allt ljud åker framåt. ramen ska vara tätt emot ryggstödet. tack vare denna ram så smiter inget ljud bakåt ut i bagaget. hoppas du förstår vad jag menar. annars bara fråga smile lycka till med bygget

hadde tänkt placera den på det viset men gick inte för för basen går inte in ståendes och magneten på basen tar i botten på lådan om man lutar den smile

gurenius
14 december 2006 · 1 631 Inlägg

jimpa1 skrev:
tjena har en bas som sitter i en portad låda som spelar aldels för slö bas byggde en portad låda för att sätta porten upp genom hatt hyllan och få in basen i kupen men det låter inge bra alls så frågan är vad ska jag bygga för låda för tajtare bas och mera välljud? och hur ska jag placera basen i bagaget ? bilen är en volv 744 och basen är en rockford power hx2 http://www.rockfordfosgate.com/scri...ated=1065546949 jag förstår ju att en sånt här ellement e gjort för att spela åt det djupare hållet å inte så snärtigt men skulle vilja ha lite tajtare bas i allafall vill att den ska funka till all musik just nu funkar den till hip-hop dåligt till tehcno och inte alls till rock

Vem har räknat på lådan du har nu? Du ska kunna få ett lådförslag som funkar i just din bil där du köpte basen...

Basen ska fungera utmärkt i rätt låda.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
jimpa1
14 december 2006 · 37 Inlägg

gurenius skrev:

jimpa1 skrev:
tjena har en bas som sitter i en portad låda som spelar aldels för slö bas byggde en portad låda för att sätta porten upp genom hatt hyllan och få in basen i kupen men det låter inge bra alls så frågan är vad ska jag bygga för låda för tajtare bas och mera välljud? och hur ska jag placera basen i bagaget ? bilen är en volv 744 och basen är en rockford power hx2 http://www.rockfordfosgate.com/scri...ated=1065546949 jag förstår ju att en sånt här ellement e gjort för att spela åt det djupare hållet å inte så snärtigt men skulle vilja ha lite tajtare bas i allafall vill att den ska funka till all musik just nu funkar den till hip-hop dåligt till tehcno och inte alls till rock

Vem har räknat på lådan du har nu? Du ska kunna få ett lådförslag som funkar i just din bil där du köpte basen...

Basen ska fungera utmärkt i rätt låda.

jag köpte den beggad lådan ska vara 1,75-4 cubickfeet jag har en låda på 50 liter det e cirka 1.75 cubickfeet det hittade jag när jag googlade men hittadeinte  port dimensionen då så ringde till brl och frågade och dom gav fel port dimension när jag frågade dom gav port dimensionen som är till punchbasen och inte powerbasen som jag har har jag upptäckt nu

Senast redigerat av jimpa1 (14 december 2006)

zoopåse
14 december 2006 · 1 171 Inlägg

Om parametrarna i databladet är rätt så är 50liter rätt så mycket för stort. Det ger en bump med högt q-värde = otajt bas oavsett hur man stämmer av lådan.

Utifrån en snabb beräkning med ett enkelt program så passar 30liter avstämt till 20Hz bra. Då behövs ett 2m (!) långt rör om det ska funka med ett 4" rör. Jag skojjar inte.

Elementet verkar inte funka praktiskt i en basreflexlåda helt enkelt utan att basen blir otajt. Jag skulle rekommendera en sluten låda på valfri volym mellan 10 till 30liter. En 10liters låda ger ett q på 0.707 och en 30 liter ger ett q på 0.5 (alltså mer djupbas och flackare avrullning).

jimpa1
14 december 2006 · 37 Inlägg

zoopåse skrev:
Om parametrarna i databladet är rätt så är 50liter rätt så mycket för stort. Det ger en bump med högt q-värde = otajt bas oavsett hur man stämmer av lådan.

Utifrån en snabb beräkning med ett enkelt program så passar 30liter avstämt till 20Hz bra. Då behövs ett 2m (!) långt rör om det ska funka med ett 4" rör. Jag skojjar inte.

Elementet verkar inte funka praktiskt i en basreflexlåda helt enkelt utan att basen blir otajt. Jag skulle rekommendera en sluten låda på valfri volym mellan 10 till 30liter. En 10liters låda ger ett q på 0.707 och en 30 liter ger ett q på 0.5 (alltså mer djupbas och flackare avrullning).

okej tackar smile  en fråga är det med platsen ellementet tar inräknat eller ska man lägga till ett par liter för ellementet?

zoopåse
14 december 2006 · 1 171 Inlägg

Det är den effektiva volymen, dvs du får räkna bort volym för basens korg/magnet mm och plussa på volym för täckjacksfluff (som gör att lådan beter sig större än vad den är).

Chrille74 Chef
15 december 2006 · 379 Inlägg

Vänd basen så den spelar bakåt!! det blir sällan bra åt något annat håll! gör några hål i hatthyllan bara så ljudet lättare kan komma in i kupén!

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille
Saab 99 "T16" (1984)
Mataten
15 december 2006 · 104 Inlägg

Bandpass spelar sällan tight bas,men sluten eller enkel 4:e ordningen spelar mer kontrollerat. Sen beror det på hur lådans utformning också hur tight det blir.Vinklar och innanmätet ger mer kontroll och mindre stående vågor.Att vända lådan på rätt sätt i bilen är också viktigt,vissa lådor/element klarar inte att vara bakåtvända t ex.
Det råd jag kan ge dig är att prova testa för att hitta rätt för just din bas.Lite dyrt att bygga flera lådor,men ett billigare sätt är att prata med de som sålt basen för att få exakt rätt låda till din bil.För det skljer sig på sedan, halvkombi och kombi hur lådan ska utformas.
BRL är bra på att hjälpa till.Hör med dem.

Lycka till!

Volvo håller Ford ifrån konkurs,fast nu rasar de utför för alla
jimpa1
15 december 2006 · 37 Inlägg

Mataten skrev:
Bandpass spelar sällan tight bas,men sluten eller enkel 4:e ordningen spelar mer kontrollerat. Sen beror det på hur lådans utformning också hur tight det blir.Vinklar och innanmätet ger mer kontroll och mindre stående vågor.Att vända lådan på rätt sätt i bilen är också viktigt,vissa lådor/element klarar inte att vara bakåtvända t ex.
Det råd jag kan ge dig är att prova testa för att hitta rätt för just din bas.Lite dyrt att bygga flera lådor,men ett billigare sätt är att prata med de som sålt basen för att få exakt rätt låda till din bil.För det skljer sig på sedan, halvkombi och kombi hur lådan ska utformas.
BRL är bra på att hjälpa till.Hör med dem.

Lycka till!

okej ska åka å höra med dom på brl lite smile

i manualen på ellemetet så reckomenderas 28,32 liter sluten e det nån som vet om det e färdig räknat för platsen ellemetet tar och ullen men tycker ju det borde vara det för att underlätta för den som köpt deras ellement eller? :S sen tycker jag att det e konstigtom  i manualen på alla andra ellemet som manualen täcker så fin det en skala som visar vilken volym min kan ha och ungeför på mitten nånstans finns det ett exakt mått dom recomenderar men på skalen till power  hx2 sluten finns bara ett exakt mått å inte det där gråa som visar vilket som e minsta å störsa, det kan väll inte va så att just den basen måste ha exakt 28,32 l verkar konstigt:S http://www.rockfordfosgate.com/scripts/ … 1050098189

Senast redigerat av jimpa1 (15 december 2006)

gurenius
15 december 2006 · 1 631 Inlägg

Ta kontakt med BRL. Men du får nog räkna med att betala nån hundring eftersom du inte handlat basen där.

Du ska inte lita på vad som står i manualen. Manualen vet inte vad du har för bil, musiksmak eller framsystem....

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
zoopåse
15 december 2006 · 1 171 Inlägg

Hej,

Jag citerar manualen som du länkade till:

The speaker
itself also reduces the internal volume. The amount of air displaced by each model is listed on the
specification sheet and should also be subtracted from the gross volume calculation.


Du ska alltså lägga till volym till själva lådan för det elementet tar upp som även står angivet i manualen (3.6liter). Om du vill följa tillverkarens råd exakt så ska du alltså bygga en låda på 31.92 liter.smile Eller lite mindre om du använder fluff och det bör man ju.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang