SgtFelt skrev:
it_mutt skrev:
SgtFelt skrev:
Det jag menade med oljefiltret var att det satt på ett väldigt konstigt ställe, inte bredvid skruven för oljebyte som på en volvo v40. Och när jag sedan skulle byta helljuset så kändes det inte som bilen var var varken genomtänkt byggd eller användarvänlig. Det är därför jag frågar om det finns lite bättre och lättare bilar att börja med? Som kanske är lite mer nybörjarvänliga.
Du tänkte SÅ. Ja som sagt, det är iaf inget jag skulle se som typiskt franskt.
Jag skulle väl då säga som så, och det är rent generellt och inget som garanterat gäller för alla bilar på något vis alls, att; ju nyare bil, ju "jävligare" är det. Det räcker att titta på, för egen del, skillnaderna mellan Audi A6 C4 (94b) och när sen Audi A6 C5 (97b) kom, allt är trängre, mer omständligt osv (i jämförelse mellan dessa två då givetvis). O så ser det nog ut inom de flesta märken.
Sen kan jag väl inte påstå att ex.vis en Clio II:a har så ont om plats eller är vidare svår att skruva med. Men, det är å andra sidan allt utom en "rolig bil". Så givetvis finns det skillnad mellan bilarna.
Bilar byggs inte för att vara användarvänliga längre. "Biltilverkaren X" har ingen vinst alls i att du kan göra något själv, optimalt för deras del är ju om du "måste" åka till an auktoriserad verkstad
Det är ju dessvärre sant. Men vart ska man sätta gränslinjen? Mellan att ha en tillräckligt gammal bil för att kunna göra saker själv, men samtidigt inte vara så gammal att hela bilen rasar ihop efter några veckor?

Det beror ju lite på "segment" också. Sett från egen erfarenhet så vet jag ju att A6 fram till 05 inte är några problem, sen efter det är du nästan tvungen att ha ex.vis VCDS/VagCOM eller liknande för att kunna göra även enklare saker (exvis byta bromsklossar, dock inte hundra på vilken årsmodell det kom på, men som exempel iaf). På en A3:a är det inte lika illa osv
Så, det varierar ju. Och givetvis beror det ju på vad man själv ser som "nyare" bil. Jag tänker inte på min A6:a som gammal, men vid närmare eftertanke är den ju snart 15 år gammal, så den är ju knappast någon ungdom. Så ja, den biten kan du nog bara själv avgöra. Vad som sen går att göra vid den ålder du kommer fram till, varierar i sin tur också mellan bilmärke och även inom märket.
Senast redigerat av it_mutt (28 april 2015)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!