Är lost i en jungle av förstabilar

SgtFelt
27 april 2015 · 38 Inlägg

DiwraZ skrev:

SgtFelt skrev:

DiwraZ skrev:

Blandad körning? Vilken motor? Kör man som en flåbuse är 2l/mil inga problem.

Kört mina S80 under litern 80% stadsköring. Jag kör hårt men förmodligen fasnade väll vissa grejjer om "ecodriving" när jag tog körkort. Att S80 skulle va bensinslukande monster är en riktigt seglivad myt. Därav det låga priset på begagnatmarknaden. Stora är dom men det är ingen osmidig koloss...

Nu kan jag ju inte säga att min kompis har en väldigt "lätt" högerfot, raka motsatsen. Men vad gör S80:n bättre än t.ex Saab 9,3t?

Större, bekvämare, snabbare (med rätt motor)

Nu är jag ju helt insnöad på Volvo så för min del räcker argumentet att det just är en Volvo. Jag förstår verkligen inte vad Saabägare ser i sina bilar. Visst är vissa snygga, men där stannar det enligt mig.

Jag har kollat runt lite på blocket, men av de jag har sätt så finns det inte så många s80s i min prisklass. OM man vill ha en fin s80 så får man betala upp till 30k hmm

SgtFelt
27 april 2015 · 38 Inlägg

Evildan skrev:

opel_vectra_gts skrev:

SgtFelt skrev:

Tackar, jag förstår att ingen här kan säga att jag ska köpa just en sorts bil. Men eftersom det finns så många olika bilar i den här prisklassen så kan de vara intressant att få lite insperation från de personer som faktiskt har ägt eller kört dessa bilar. Själv har jag inte mer erfarenhet än väldigt mycket bilspel och en Ford Cmax från 06.

En annan bil som jag hittade var den här. Vad tror ni om den?

http://www.blocket.se/goteborg/Saab9_3_ … =9&w=3


(som sagt, är öppen för förslag smile )

Big no till en sån gammal Saab. eller Saab för all del.. eller ja det beror väl på om du gillar att meka wink

sen den i länken såg sliten ut för att ha gått påstådda 8 000mil ..

Håller med angående intrycket kontra miltalet då både växelspaksknoppen och dragskyddet saknades, det ena kan man iofs tappa bort men knoppen på 8000mil? Med fullständig historik exempelvis en carfaxrapport eller trovärdiga service/besiktet wink papper som styrker miltalet skulle jag överväga den, inte annars.

Jag kollade runt och det fanns ganska många 9,3 som inte har gått så långt och ligger i samma prisklass. Kan de verkligen vara så oförståligt?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 april 2015 · 3 730 Inlägg

SgtFelt skrev:

DiwraZ skrev:

SgtFelt skrev:

Nu kan jag ju inte säga att min kompis har en väldigt "lätt" högerfot, raka motsatsen. Men vad gör S80:n bättre än t.ex Saab 9,3t?

Större, bekvämare, snabbare (med rätt motor)

Nu är jag ju helt insnöad på Volvo så för min del räcker argumentet att det just är en Volvo. Jag förstår verkligen inte vad Saabägare ser i sina bilar. Visst är vissa snygga, men där stannar det enligt mig.

Jag har kollat runt lite på blocket, men av de jag har sätt så finns det inte så många s80s i min prisklass. OM man vill ha en fin s80 så får man betala upp till 30k hmm

Tycker ofta jag ser fina S80 i spannet 15-25 tusen. Bara att leta. Hehe

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Baase
27 april 2015 · 453 Inlägg

Jag skulle säga E30 Kombin wink Jag har själv köpt mig en E30 325I cab med 12k mil på mätaren.
e30:n är mer praktiskt och snyggare än e36an wink

Volvo 855R (1996)
Jokabsson
27 april 2015 · 1 177 Inlägg

Finns ju en hel del okej S80 till din budget? Kanske inte finns så många nära dig? Låt inte miltalet vara ett hinder, dessa vagnar är byggda för att gå minst det dubbla. Köper du en som gått runt 20 000 mil med bra servicehistorik så har du en bra bil till sällsynt bra pris.
http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_S80 … 21&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S … 21&w=3
http://www.blocket.se/kristianstad/Volv … 21&w=3


Ang Saabarna, så är det inte alls oförståeligt att det finns billiga exemplar med låga mil. Äldre Saabar har väldigt lågt marknadsvärde och därför är det guldläge att köpa en Saab nu. Spelar ingen roll om du väljer 9-5 eller 9-3, du får otroligt mycket bil för pengarna men var alltid noga med servicehistorik, kolla gärna om det finns sparade besiktningsprotokoll och gör en lång och grundlig provkörning.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
SgtFelt
27 april 2015 · 38 Inlägg

Cracksoup skrev:
Finns ju en hel del okej S80 till din budget? Kanske inte finns så många nära dig? Låt inte miltalet vara ett hinder, dessa vagnar är byggda för att gå minst det dubbla. Köper du en som gått runt 20 000 mil med bra servicehistorik så har du en bra bil till sällsynt bra pris.
http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_S80 … 21&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S … 21&w=3
http://www.blocket.se/kristianstad/Volv … 21&w=3


Ang Saabarna, så är det inte alls oförståeligt att det finns billiga exemplar med låga mil. Äldre Saabar har väldigt lågt marknadsvärde och därför är det guldläge att köpa en Saab nu. Spelar ingen roll om du väljer 9-5 eller 9-3, du får otroligt mycket bil för pengarna men var alltid noga med servicehistorik, kolla gärna om det finns sparade besiktningsprotokoll och gör en lång och grundlig provkörning.

Men om man kan få en Saab med Turbo för samma pris som har gått nästa hälften så långt. Varför är de så många som tycker att man ska köpa S80?

Evildan
27 april 2015 ·

SgtFelt skrev:

Cracksoup skrev:
Finns ju en hel del okej S80 till din budget? Kanske inte finns så många nära dig? Låt inte miltalet vara ett hinder, dessa vagnar är byggda för att gå minst det dubbla. Köper du en som gått runt 20 000 mil med bra servicehistorik så har du en bra bil till sällsynt bra pris.
http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_S80 … 21&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S … 21&w=3
http://www.blocket.se/kristianstad/Volv … 21&w=3


Ang Saabarna, så är det inte alls oförståeligt att det finns billiga exemplar med låga mil. Äldre Saabar har väldigt lågt marknadsvärde och därför är det guldläge att köpa en Saab nu. Spelar ingen roll om du väljer 9-5 eller 9-3, du får otroligt mycket bil för pengarna men var alltid noga med servicehistorik, kolla gärna om det finns sparade besiktningsprotokoll och gör en lång och grundlig provkörning.

Men om man kan få en Saab med Turbo för samma pris som har gått nästa hälften så långt. Varför är de så många som tycker att man ska köpa S80?

För att S80 är en bra underskattad släde till riktiga skitpengar i förhållande vad en jämförbar V70N kostar.
SAAB är inte heller något dåligt köp.
Jag som är lite mera farbror och har ägt ett gäng olika bilar genom åren hade kikat åt Asien och Toyota, men du får en mindre "rolig" bil för din budget. Om du inte går på det av mig redan föreslagna Celica spåret.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 april 2015 · 3 730 Inlägg

SgtFelt skrev:

Cracksoup skrev:
Finns ju en hel del okej S80 till din budget? Kanske inte finns så många nära dig? Låt inte miltalet vara ett hinder, dessa vagnar är byggda för att gå minst det dubbla. Köper du en som gått runt 20 000 mil med bra servicehistorik så har du en bra bil till sällsynt bra pris.
http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_S80 … 21&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S … 21&w=3
http://www.blocket.se/kristianstad/Volv … 21&w=3


Ang Saabarna, så är det inte alls oförståeligt att det finns billiga exemplar med låga mil. Äldre Saabar har väldigt lågt marknadsvärde och därför är det guldläge att köpa en Saab nu. Spelar ingen roll om du väljer 9-5 eller 9-3, du får otroligt mycket bil för pengarna men var alltid noga med servicehistorik, kolla gärna om det finns sparade besiktningsprotokoll och gör en lång och grundlig provkörning.

Men om man kan få en Saab med Turbo för samma pris som har gått nästa hälften så långt. Varför är de så många som tycker att man ska köpa S80?

Det är ingen här som förbjuder dig att åka SAAB. Dock förstår jag inte fördelarna med en SAAB utom just utseendet.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
skutte Bilrekonditionerare
27 april 2015 · 453 Inlägg

Första bil för 20k? Saab 9-5 Aero. Go komfort, bra prestanda, hög säkerhet, relativt låg förbrukning (ca 0,9), hög utrustningsnivå, billiga reservdelar över allt, stort utbud på bilar.. Läs en köpguide på 9-5, finns på bla STCS och sortera ut bilar som passar.

EDIT: där har du guiden
http://forum.saabturboclub.com/showthre … PA-9-5-%29

Generella punkter att kolla är:
Olja bytt regelbundet?
Uppdaterad vevhusvent?
Rassel i kamkedja?

Aeron kom 1999 och fick som alla andra 9-5 en facelift 2002.

Exempel på bil:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Saab … 13&w=3

Senast redigerat av skutte (27 april 2015)

MVH Rikard
SgtFelt
27 april 2015 · 38 Inlägg

skutte skrev:
Första bil för 20k? Saab 9-5 Aero. Go komfort, bra prestanda, hög säkerhet, relativt låg förbrukning (ca 0,9), hög utrustningsnivå, billiga reservdelar över allt, stort utbud på bilar.. Läs en köpguide på 9-5, finns på bla STCS och sortera ut bilar som passar.

EDIT: där har du guiden
http://forum.saabturboclub.com/showthre … PA-9-5-%29

Generella punkter att kolla är:
Olja bytt regelbundet?
Uppdaterad vevhusvent?
Rassel i kamkedja?

Aeron kom 1999 och fick som alla andra 9-5 en facelift 2002.

Exempel på bil:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Saab … 13&w=3

Tack!

Bra saker att kolla lite på, nu har man lite att läsa wink

SgtFelt
28 april 2015 · 38 Inlägg

viccoA skrev:
Här är några förslag om budgeten är begränsad:
Samtliga nyare än 2005 och har gått runt 20.000 mil.

http://www.blocket.se/stockholm/Chrysle … _8&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Peugeot … _8&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Citroen … _8&w=3

http://www.blocket.se/kronoberg/Ford_Mo … _8&w=3

http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_9_ … _8&w=3

http://www.blocket.se/ostergotland/C4_5 … _8&w=3

Hur är de igentligen med franska bilar? Har hört att de inte riktigt är de mest pålitliga.

Efter min praktik på Billia och en rad med renault som behövde servas så har jag börjat ifrågasätta franska bilar.
Bland annat letade jag efter oljefiltret på en megan i ca 30 min innan jag hittade de mitt i motorrummet. När jag skulle byta helljus på den så var halva fronten tvungen att komma av.

viccoA
28 april 2015 · 3 110 Inlägg

SgtFelt skrev:

viccoA skrev:
Här är några förslag om budgeten är begränsad:
Samtliga nyare än 2005 och har gått runt 20.000 mil.

http://www.blocket.se/stockholm/Chrysle … _8&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Peugeot … _8&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Citroen … _8&w=3

http://www.blocket.se/kronoberg/Ford_Mo … _8&w=3

http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_9_ … _8&w=3

http://www.blocket.se/ostergotland/C4_5 … _8&w=3

Hur är de igentligen med franska bilar? Har hört att de inte riktigt är de mest pålitliga.

Efter min praktik på Billia och en rad med renault som behövde servas så har jag börjat ifrågasätta franska bilar.
Bland annat letade jag efter oljefiltret på en megan i ca 30 min innan jag hittade de mitt i motorrummet. När jag skulle byta helljus på den så var halva fronten tvungen att komma av.

Franska bilar är inte de bästa, om valet är en S80 från 2000 med 25.0000 mil på mätaren skulle jag hellre välja någon av alternativen jag postade. Min S80 gick sönder på alla möjliga och omöjliga vis...

SgtFelt
28 april 2015 · 38 Inlägg

viccoA skrev:

SgtFelt skrev:

viccoA skrev:
Här är några förslag om budgeten är begränsad:
Samtliga nyare än 2005 och har gått runt 20.000 mil.

http://www.blocket.se/stockholm/Chrysle … _8&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Peugeot … _8&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Citroen … _8&w=3

http://www.blocket.se/kronoberg/Ford_Mo … _8&w=3

http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_9_ … _8&w=3

http://www.blocket.se/ostergotland/C4_5 … _8&w=3

Hur är de igentligen med franska bilar? Har hört att de inte riktigt är de mest pålitliga.

Efter min praktik på Billia och en rad med renault som behövde servas så har jag börjat ifrågasätta franska bilar.
Bland annat letade jag efter oljefiltret på en megan i ca 30 min innan jag hittade de mitt i motorrummet. När jag skulle byta helljus på den så var halva fronten tvungen att komma av.

Franska bilar är inte de bästa, om valet är en S80 från 2000 med 25.0000 mil på mätaren skulle jag hellre välja någon av alternativen jag postade. Min S80 gick sönder på alla möjliga och omöjliga vis...

Men vad ska man kolla efter om man vill ha en bil som bara gå och går, men även är relativt lätta att "modda" eller fixa? Och hur viktigt är det med t.ex komplett ifyllt servicebok?

it_mutt Avstängd
28 april 2015 · 10 388 Inlägg

SgtFelt skrev:

viccoA skrev:
Här är några förslag om budgeten är begränsad:
Samtliga nyare än 2005 och har gått runt 20.000 mil.

http://www.blocket.se/stockholm/Chrysle … _8&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Peugeot … _8&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Citroen … _8&w=3

http://www.blocket.se/kronoberg/Ford_Mo … _8&w=3

http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_9_ … _8&w=3

http://www.blocket.se/ostergotland/C4_5 … _8&w=3

Hur är de igentligen med franska bilar? Har hört att de inte riktigt är de mest pålitliga.

Efter min praktik på Billia och en rad med renault som behövde servas så har jag börjat ifrågasätta franska bilar.
Bland annat letade jag efter oljefiltret på en megan i ca 30 min innan jag hittade de mitt i motorrummet. När jag skulle byta helljus på den så var halva fronten tvungen att komma av.

Fast...om man inte vet var oljefiltret sitter så kvittar det nog vilket land bilen kommer från. Att det inte går att byta lampor "hur som helst" är knappast heller det unikt för franska bilar.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
SgtFelt
28 april 2015 · 38 Inlägg

it_mutt skrev:

SgtFelt skrev:

viccoA skrev:
Här är några förslag om budgeten är begränsad:
Samtliga nyare än 2005 och har gått runt 20.000 mil.

http://www.blocket.se/stockholm/Chrysle … _8&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Peugeot … _8&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Citroen … _8&w=3

http://www.blocket.se/kronoberg/Ford_Mo … _8&w=3

http://www.blocket.se/skaraborg/Saab_9_ … _8&w=3

http://www.blocket.se/ostergotland/C4_5 … _8&w=3

Hur är de igentligen med franska bilar? Har hört att de inte riktigt är de mest pålitliga.

Efter min praktik på Billia och en rad med renault som behövde servas så har jag börjat ifrågasätta franska bilar.
Bland annat letade jag efter oljefiltret på en megan i ca 30 min innan jag hittade de mitt i motorrummet. När jag skulle byta helljus på den så var halva fronten tvungen att komma av.

Fast...om man inte vet var oljefiltret sitter så kvittar det nog vilket land bilen kommer från. Att det inte går att byta lampor "hur som helst" är knappast heller det unikt för franska bilar.

Det jag menade med oljefiltret var att det satt på ett väldigt konstigt ställe, inte bredvid skruven för oljebyte som på en volvo v40. Och när jag sedan skulle byta helljuset så kändes det inte som bilen var var varken genomtänkt byggd eller användarvänlig. Det är därför jag frågar om det finns lite bättre och lättare bilar att börja med? Som kanske är lite mer nybörjarvänliga.

it_mutt Avstängd
28 april 2015 · 10 388 Inlägg

SgtFelt skrev:

it_mutt skrev:

SgtFelt skrev:

Hur är de igentligen med franska bilar? Har hört att de inte riktigt är de mest pålitliga.

Efter min praktik på Billia och en rad med renault som behövde servas så har jag börjat ifrågasätta franska bilar.
Bland annat letade jag efter oljefiltret på en megan i ca 30 min innan jag hittade de mitt i motorrummet. När jag skulle byta helljus på den så var halva fronten tvungen att komma av.

Fast...om man inte vet var oljefiltret sitter så kvittar det nog vilket land bilen kommer från. Att det inte går att byta lampor "hur som helst" är knappast heller det unikt för franska bilar.

Det jag menade med oljefiltret var att det satt på ett väldigt konstigt ställe, inte bredvid skruven för oljebyte som på en volvo v40. Och när jag sedan skulle byta helljuset så kändes det inte som bilen var var varken genomtänkt byggd eller användarvänlig. Det är därför jag frågar om det finns lite bättre och lättare bilar att börja med? Som kanske är lite mer nybörjarvänliga.

Du tänkte SÅ. Ja som sagt, det är iaf inget jag skulle se som typiskt franskt.

Jag skulle väl då säga som så, och det är rent generellt och inget som garanterat gäller för alla bilar på något vis alls, att; ju nyare bil, ju "jävligare" är det. Det räcker att titta på, för egen del, skillnaderna mellan Audi A6 C4 (94b) och när sen Audi A6 C5 (97b) kom, allt är trängre, mer omständligt osv (i jämförelse mellan dessa två då givetvis). O så ser det nog ut inom de flesta märken.

Sen kan jag väl inte påstå att ex.vis en Clio II:a har så ont om plats eller är vidare svår att skruva med. Men, det är å andra sidan allt utom en "rolig bil". Så givetvis finns det skillnad mellan bilarna.

Bilar byggs inte för att vara användarvänliga längre. "Biltilverkaren X" har ingen vinst alls i att du kan göra något själv, optimalt för deras del är ju om du "måste" åka till an auktoriserad verkstad

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
SgtFelt
28 april 2015 · 38 Inlägg

it_mutt skrev:

SgtFelt skrev:

it_mutt skrev:

Fast...om man inte vet var oljefiltret sitter så kvittar det nog vilket land bilen kommer från. Att det inte går att byta lampor "hur som helst" är knappast heller det unikt för franska bilar.

Det jag menade med oljefiltret var att det satt på ett väldigt konstigt ställe, inte bredvid skruven för oljebyte som på en volvo v40. Och när jag sedan skulle byta helljuset så kändes det inte som bilen var var varken genomtänkt byggd eller användarvänlig. Det är därför jag frågar om det finns lite bättre och lättare bilar att börja med? Som kanske är lite mer nybörjarvänliga.

Du tänkte SÅ. Ja som sagt, det är iaf inget jag skulle se som typiskt franskt.

Jag skulle väl då säga som så, och det är rent generellt och inget som garanterat gäller för alla bilar på något vis alls, att; ju nyare bil, ju "jävligare" är det. Det räcker att titta på, för egen del, skillnaderna mellan Audi A6 C4 (94b) och när sen Audi A6 C5 (97b) kom, allt är trängre, mer omständligt osv (i jämförelse mellan dessa två då givetvis). O så ser det nog ut inom de flesta märken.

Sen kan jag väl inte påstå att ex.vis en Clio II:a har så ont om plats eller är vidare svår att skruva med. Men, det är å andra sidan allt utom en "rolig bil". Så givetvis finns det skillnad mellan bilarna.

Bilar byggs inte för att vara användarvänliga längre. "Biltilverkaren X" har ingen vinst alls i att du kan göra något själv, optimalt för deras del är ju om du "måste" åka till an auktoriserad verkstad

Det är ju dessvärre sant. Men vart ska man sätta gränslinjen? Mellan att ha en tillräckligt gammal bil för att kunna göra saker själv, men samtidigt inte vara så gammal att hela bilen rasar ihop efter några veckor? hmm

it_mutt Avstängd
28 april 2015 · 10 388 Inlägg

SgtFelt skrev:

it_mutt skrev:

SgtFelt skrev:
Det jag menade med oljefiltret var att det satt på ett väldigt konstigt ställe, inte bredvid skruven för oljebyte som på en volvo v40. Och när jag sedan skulle byta helljuset så kändes det inte som bilen var var varken genomtänkt byggd eller användarvänlig. Det är därför jag frågar om det finns lite bättre och lättare bilar att börja med? Som kanske är lite mer nybörjarvänliga.

Du tänkte SÅ. Ja som sagt, det är iaf inget jag skulle se som typiskt franskt.

Jag skulle väl då säga som så, och det är rent generellt och inget som garanterat gäller för alla bilar på något vis alls, att; ju nyare bil, ju "jävligare" är det. Det räcker att titta på, för egen del, skillnaderna mellan Audi A6 C4 (94b) och när sen Audi A6 C5 (97b) kom, allt är trängre, mer omständligt osv (i jämförelse mellan dessa två då givetvis). O så ser det nog ut inom de flesta märken.

Sen kan jag väl inte påstå att ex.vis en Clio II:a har så ont om plats eller är vidare svår att skruva med. Men, det är å andra sidan allt utom en "rolig bil". Så givetvis finns det skillnad mellan bilarna.

Bilar byggs inte för att vara användarvänliga längre. "Biltilverkaren X" har ingen vinst alls i att du kan göra något själv, optimalt för deras del är ju om du "måste" åka till an auktoriserad verkstad

Det är ju dessvärre sant. Men vart ska man sätta gränslinjen? Mellan att ha en tillräckligt gammal bil för att kunna göra saker själv, men samtidigt inte vara så gammal att hela bilen rasar ihop efter några veckor? hmm

Det beror ju lite på "segment" också. Sett från egen erfarenhet så vet jag ju att A6 fram till 05 inte är några problem, sen efter det är du nästan tvungen att ha ex.vis VCDS/VagCOM eller liknande för att kunna göra även enklare saker (exvis byta bromsklossar, dock inte hundra på vilken årsmodell det kom på, men som exempel iaf). På en A3:a är det inte lika illa osv

Så, det varierar ju. Och givetvis beror det ju på vad man själv ser som "nyare" bil. Jag tänker inte på min A6:a som gammal, men vid närmare eftertanke är den ju snart 15 år gammal, så den är ju knappast någon ungdom. Så ja, den biten kan du nog bara själv avgöra. Vad som sen går att göra vid den ålder du kommer fram till, varierar i sin tur också mellan bilmärke och även inom märket.

Senast redigerat av it_mutt (28 april 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
28 april 2015 ·

Någon har förmedlat tråkiga problem med sin Volvo, någon annan är lite skeptisk till franskor och dess uppbyggnad, någon har svårt för SAAB, medans andra gillar sin SAAB, men ingen skriver något negativt om Asiater.

Ergo: Köp en Japanare, dom fungerar i regel och är enkelt uppbyggda. big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang