Är lost i en jungle av förstabilar

it_mutt Avstängd
29 april 2015 · 10 388 Inlägg

SgtFelt skrev:

Evildan skrev:

SgtFelt skrev:

Ska tänka på de.

En generell fråga som jag har tänkt på väldigt mycket är " vad ska man kolla efter när man köper begagnat?" Någon här som har några tips?

Som ovan skriver, köp dig en bil du trivs med, det finns alltid folk som kommer gnälla än hit än dit gällande ditt val av märke/modell.
Den som gnäller gällande en Civic har inget i bilkretsar att göra. wink
Det är en erkänt körglad och rapp liten bil med hög faktisk kvalité och snälla totalkostnader.
En kanonbra förstabil helt enkelt, den som behöver en stor bil för att vara "macho och någon" behöver väl snarare en typ av vacuumpump som köps på postorder med diskret avsändare. wink
Dock är den inte lika krocksäker som en S80.

Vid köp av beg bil så gå igenom allt, olika modeller har olika svagheter, Civicen exempelvis likt många asiater rostar gärna i bakre skärmkanterna.
På bilar i den här prisklassen så är även däckens skick, besiktning och skatt ett prutargument då det är en stor del av bilens värde.

Generellt:
Kontrollera samtliga elfunktioner och ev klimatanläggning.
Lyssna efter oljud från transmission, chassi.
Se över pappershistoriken, påstår säljaren att exempelvis kamremmen är bytt, ska det finnas papper på det annars utgår ifrån att det inte är så. Ett overifierbart påstående är inte värt något.
Kontrollera olja & kylvätska så att dom är i sina respektive behållare och inte ute på studieresa i fel behållare.

Tack, kommer gå tillbaka till den här posten när de är dax att köpa ny bil wink Tror att de kommer bli en mindre bil som jag kan lära mig på i början, inte så mycket saker som man kan "fucka upp".

Hur mycket spelar milen roll på en bil? förutom att de är slitage delar som kanske måste bytas, och om bilen har en komplett ifylld servicebok, borde man verkligen behöva oroa sig för sådant då?

Så länge en bil får ordentligt med service så är det ingen fara (oftast) förutom med, som du påpekar, slitagedelar. Finns ju bilar som gått 40.000 mil som är i bättre skick på alla sätt och vis än bilar som gått 20.000 mil

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 april 2015 · 3 730 Inlägg

it_mutt skrev:

SgtFelt skrev:

Evildan skrev:

Som ovan skriver, köp dig en bil du trivs med, det finns alltid folk som kommer gnälla än hit än dit gällande ditt val av märke/modell.
Den som gnäller gällande en Civic har inget i bilkretsar att göra. wink
Det är en erkänt körglad och rapp liten bil med hög faktisk kvalité och snälla totalkostnader.
En kanonbra förstabil helt enkelt, den som behöver en stor bil för att vara "macho och någon" behöver väl snarare en typ av vacuumpump som köps på postorder med diskret avsändare. wink
Dock är den inte lika krocksäker som en S80.

Vid köp av beg bil så gå igenom allt, olika modeller har olika svagheter, Civicen exempelvis likt många asiater rostar gärna i bakre skärmkanterna.
På bilar i den här prisklassen så är även däckens skick, besiktning och skatt ett prutargument då det är en stor del av bilens värde.

Generellt:
Kontrollera samtliga elfunktioner och ev klimatanläggning.
Lyssna efter oljud från transmission, chassi.
Se över pappershistoriken, påstår säljaren att exempelvis kamremmen är bytt, ska det finnas papper på det annars utgår ifrån att det inte är så. Ett overifierbart påstående är inte värt något.
Kontrollera olja & kylvätska så att dom är i sina respektive behållare och inte ute på studieresa i fel behållare.

Tack, kommer gå tillbaka till den här posten när de är dax att köpa ny bil wink Tror att de kommer bli en mindre bil som jag kan lära mig på i början, inte så mycket saker som man kan "fucka upp".

Hur mycket spelar milen roll på en bil? förutom att de är slitage delar som kanske måste bytas, och om bilen har en komplett ifylld servicebok, borde man verkligen behöva oroa sig för sådant då?

Så länge en bil får ordentligt med service så är det ingen fara (oftast) förutom med, som du påpekar, slitagedelar. Finns ju bilar som gått 40.000 mil som är i bättre skick på alla sätt och vis än bilar som gått 20.000 mil

Här blir det ju viktigt att tala om en specifik bil.

En 90tals Benz Diesel är ju att betrakta som knappt inkörd när mätaren visar 50k mil. Jag vill se den bil i Golfklassen som håller samma skick som ovan tänka Benz vid det miltalet.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
it_mutt Avstängd
29 april 2015 · 10 388 Inlägg

DiwraZ skrev:

it_mutt skrev:

SgtFelt skrev:

Tack, kommer gå tillbaka till den här posten när de är dax att köpa ny bil wink Tror att de kommer bli en mindre bil som jag kan lära mig på i början, inte så mycket saker som man kan "fucka upp".

Hur mycket spelar milen roll på en bil? förutom att de är slitage delar som kanske måste bytas, och om bilen har en komplett ifylld servicebok, borde man verkligen behöva oroa sig för sådant då?

Så länge en bil får ordentligt med service så är det ingen fara (oftast) förutom med, som du påpekar, slitagedelar. Finns ju bilar som gått 40.000 mil som är i bättre skick på alla sätt och vis än bilar som gått 20.000 mil

Här blir det ju viktigt att tala om en specifik bil.

En 90tals Benz Diesel är ju att betrakta som knappt inkörd när mätaren visar 50k mil. Jag vill se den bil i Golfklassen som håller samma skick som ovan tänka Benz vid det miltalet.

Fast nu var det inte direkt "skicket" på bilen rent allmänt som var av intresse. Det syns ju ganska uppenbart huruvida bilen är genomrostad överallt eller inte. Oavsett miltal.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 april 2015 · 3 730 Inlägg

it_mutt skrev:

DiwraZ skrev:

it_mutt skrev:

Så länge en bil får ordentligt med service så är det ingen fara (oftast) förutom med, som du påpekar, slitagedelar. Finns ju bilar som gått 40.000 mil som är i bättre skick på alla sätt och vis än bilar som gått 20.000 mil

Här blir det ju viktigt att tala om en specifik bil.

En 90tals Benz Diesel är ju att betrakta som knappt inkörd när mätaren visar 50k mil. Jag vill se den bil i Golfklassen som håller samma skick som ovan tänka Benz vid det miltalet.

Fast nu var det inte direkt "skicket" på bilen rent allmänt som var av intresse. Det syns ju ganska uppenbart huruvida bilen är genomrostad överallt eller inte. Oavsett miltal.

Syftade på hur hjulupphängning och övrig mekanik håller. Inte det estetiska skicket

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
it_mutt Avstängd
29 april 2015 · 10 388 Inlägg

DiwraZ skrev:

it_mutt skrev:

DiwraZ skrev:

Här blir det ju viktigt att tala om en specifik bil.

En 90tals Benz Diesel är ju att betrakta som knappt inkörd när mätaren visar 50k mil. Jag vill se den bil i Golfklassen som håller samma skick som ovan tänka Benz vid det miltalet.

Fast nu var det inte direkt "skicket" på bilen rent allmänt som var av intresse. Det syns ju ganska uppenbart huruvida bilen är genomrostad överallt eller inte. Oavsett miltal.

Syftade på hur hjulupphängning och övrig mekanik håller. Inte det estetiska skicket

Du anser inte att hjulupphängning ingår i "slitagedelar"? Eller vilken mekanik syftade du på, som -inte- är mer eller mindre slitagedel och inte ingår i huruvida saker och ting rostar sov.

Frågan gäller huruvida man behöver oroa sig över att en bil gått 40.000 mil, -förutom slitagedelar-, om servicen är skött.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 april 2015 · 3 730 Inlägg

it_mutt skrev:

DiwraZ skrev:

it_mutt skrev:

Fast nu var det inte direkt "skicket" på bilen rent allmänt som var av intresse. Det syns ju ganska uppenbart huruvida bilen är genomrostad överallt eller inte. Oavsett miltal.

Syftade på hur hjulupphängning och övrig mekanik håller. Inte det estetiska skicket

Du anser inte att hjulupphängning ingår i "slitagedelar"? Eller vilken mekanik syftade du på, som -inte- är mer eller mindre slitagedel och inte ingår i huruvida saker och ting rostar sov.

Frågan gäller huruvida man behöver oroa sig över att en bil gått 40.000 mil, -förutom slitagedelar-, om servicen är skött.

Givetvis kan i stort sett allt på en bil ses som slitagedelar utom just själva stommen.

Jag försöker komma till att bil A har gått 40k med original hjullager och kommer med största trolighet hålla säg 20k mil till. Bil B har rullat lika långt men den har fått nya hjullager 3 gånger under sin livstid. Bil B är då förmodligen i behov av nya hjullager.

Men allt detta är ju ointressant för att båda bilarna är ju välskötta.

Att byta bara hjullager är ju inte hela världen men om varje slitagedel följer mitt exempel så är bil B ett dåligt köp pga det miltalet, medans bil A kommer rulla klanderfritt. Hänger du med på hur jag tänker?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
it_mutt Avstängd
29 april 2015 · 10 388 Inlägg

DiwraZ skrev:

it_mutt skrev:

DiwraZ skrev:

Syftade på hur hjulupphängning och övrig mekanik håller. Inte det estetiska skicket

Du anser inte att hjulupphängning ingår i "slitagedelar"? Eller vilken mekanik syftade du på, som -inte- är mer eller mindre slitagedel och inte ingår i huruvida saker och ting rostar sov.

Frågan gäller huruvida man behöver oroa sig över att en bil gått 40.000 mil, -förutom slitagedelar-, om servicen är skött.

Givetvis kan i stort sett allt på en bil ses som slitagedelar utom just själva stommen.

Jag försöker komma till att bil A har gått 40k med original hjullager och kommer med största trolighet hålla säg 20k mil till. Bil B har rullat lika långt men den har fått nya hjullager 3 gånger under sin livstid. Bil B är då förmodligen i behov av nya hjullager.

Men allt detta är ju ointressant för att båda bilarna är ju välskötta.

Att byta bara hjullager är ju inte hela världen men om varje slitagedel följer mitt exempel så är bil B ett dåligt köp pga det miltalet, medans bil A kommer rulla klanderfritt. Hänger du med på hur jag tänker?

Absolut.

Saken är ju att om vi ska prata om "kan", så KAN ju då också "Bil B" redan fått ett hjullager bytt precis, och då kommer nästa byte, på båda bilar om de håller sig konsekvent, behöva bytas samtidigt (ungefär).

Jag personligen ser hjullager som en slitagedel, dock inte i samma klass som ex.vis bromsar (med några få bilar som undantag).

Om vi nu utgår från att TS vill ha "Bilen BrumBrum", så är där ju då mest troligt samma "bytesintrevall" på saker och ting (om vi jämför två bilar av samma modell, år osv). Då behöver det ju inte vara någon fara. Om det är brukligt att man på "Bilen BrumBrum" byter exempelvis hjullager var 25.000:e mil (vi säger det för sakens skull), så är det skit samma, det kommer "samtidigt" på båda bilarna, även om det kanske kommer för andra gången på den som gått det dubbla.

Det kan givetvis också finnas andra fördelar med en bil som gått längre; den kan ha fått mycket av dessa delar bytta.

Tar vi samma exempel igen, så om det då måste (vi säger det igen för sakens skull) bytas hjullager vid 25.000 mil, så har ju en bil som gått 22.000mil det bytet snart, medan bilen som gått 32.000 mil, har en bit kvar.

Men, ja, det blir ju absolut annorlunda om vi ställer olika bilar mot varandra, inte mycket att säga om det

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
29 april 2015 · 3 730 Inlägg

it_mutt skrev:

DiwraZ skrev:

it_mutt skrev:

Du anser inte att hjulupphängning ingår i "slitagedelar"? Eller vilken mekanik syftade du på, som -inte- är mer eller mindre slitagedel och inte ingår i huruvida saker och ting rostar sov.

Frågan gäller huruvida man behöver oroa sig över att en bil gått 40.000 mil, -förutom slitagedelar-, om servicen är skött.

Givetvis kan i stort sett allt på en bil ses som slitagedelar utom just själva stommen.

Jag försöker komma till att bil A har gått 40k med original hjullager och kommer med största trolighet hålla säg 20k mil till. Bil B har rullat lika långt men den har fått nya hjullager 3 gånger under sin livstid. Bil B är då förmodligen i behov av nya hjullager.

Men allt detta är ju ointressant för att båda bilarna är ju välskötta.

Att byta bara hjullager är ju inte hela världen men om varje slitagedel följer mitt exempel så är bil B ett dåligt köp pga det miltalet, medans bil A kommer rulla klanderfritt. Hänger du med på hur jag tänker?

Absolut.

Saken är ju att om vi ska prata om "kan", så KAN ju då också "Bil B" redan fått ett hjullager bytt precis, och då kommer nästa byte, på båda bilar om de håller sig konsekvent, behöva bytas samtidigt (ungefär).

Jag personligen ser hjullager som en slitagedel, dock inte i samma klass som ex.vis bromsar (med några få bilar som undantag).

Om vi nu utgår från att TS vill ha "Bilen BrumBrum", så är där ju då mest troligt samma "bytesintrevall" på saker och ting (om vi jämför två bilar av samma modell, år osv). Då behöver det ju inte vara någon fara. Om det är brukligt att man på "Bilen BrumBrum" byter exempelvis hjullager var 25.000:e mil (vi säger det för sakens skull), så är det skit samma, det kommer "samtidigt" på båda bilarna, även om det kanske kommer för andra gången på den som gått det dubbla.

Det kan givetvis också finnas andra fördelar med en bil som gått längre; den kan ha fått mycket av dessa delar bytta.

Tar vi samma exempel igen, så om det då måste (vi säger det igen för sakens skull) bytas hjullager vid 25.000 mil, så har ju en bil som gått 22.000mil det bytet snart, medan bilen som gått 32.000 mil, har en bit kvar.

Men, ja, det blir ju absolut annorlunda om vi ställer olika bilar mot varandra, inte mycket att säga om det

Nu är vi nog överens tror jag.

Att generellt prata om miltal i förhållande till skick och förvänade reparationskostnader är fel. En Skoda Felicia Pickup som gått 15000 mil är ju ofta helt slut på alla vis. Medan en Audi/Benz/Volvo/BMW av större modell fortfarande luktar nytt. Tror jag fått ur mig mina tankar nu...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
SgtFelt
29 april 2015 · 38 Inlägg

it_mutt skrev:

DiwraZ skrev:

it_mutt skrev:

Du anser inte att hjulupphängning ingår i "slitagedelar"? Eller vilken mekanik syftade du på, som -inte- är mer eller mindre slitagedel och inte ingår i huruvida saker och ting rostar sov.

Frågan gäller huruvida man behöver oroa sig över att en bil gått 40.000 mil, -förutom slitagedelar-, om servicen är skött.

Givetvis kan i stort sett allt på en bil ses som slitagedelar utom just själva stommen.

Jag försöker komma till att bil A har gått 40k med original hjullager och kommer med största trolighet hålla säg 20k mil till. Bil B har rullat lika långt men den har fått nya hjullager 3 gånger under sin livstid. Bil B är då förmodligen i behov av nya hjullager.

Men allt detta är ju ointressant för att båda bilarna är ju välskötta.

Att byta bara hjullager är ju inte hela världen men om varje slitagedel följer mitt exempel så är bil B ett dåligt köp pga det miltalet, medans bil A kommer rulla klanderfritt. Hänger du med på hur jag tänker?

Absolut.

Saken är ju att om vi ska prata om "kan", så KAN ju då också "Bil B" redan fått ett hjullager bytt precis, och då kommer nästa byte, på båda bilar om de håller sig konsekvent, behöva bytas samtidigt (ungefär).

Jag personligen ser hjullager som en slitagedel, dock inte i samma klass som ex.vis bromsar (med några få bilar som undantag).

Om vi nu utgår från att TS vill ha "Bilen BrumBrum", så är där ju då mest troligt samma "bytesintrevall" på saker och ting (om vi jämför två bilar av samma modell, år osv). Då behöver det ju inte vara någon fara. Om det är brukligt att man på "Bilen BrumBrum" byter exempelvis hjullager var 25.000:e mil (vi säger det för sakens skull), så är det skit samma, det kommer "samtidigt" på båda bilarna, även om det kanske kommer för andra gången på den som gått det dubbla.

Det kan givetvis också finnas andra fördelar med en bil som gått längre; den kan ha fått mycket av dessa delar bytta.

Tar vi samma exempel igen, så om det då måste (vi säger det igen för sakens skull) bytas hjullager vid 25.000 mil, så har ju en bil som gått 22.000mil det bytet snart, medan bilen som gått 32.000 mil, har en bit kvar.

Men, ja, det blir ju absolut annorlunda om vi ställer olika bilar mot varandra, inte mycket att säga om det

Men om man söker generellt på bilar med komplett ifylld servicebok och som max har gått 9000 mil, så har man en bil som rullar ett tag till? Om det inte finns några andra saker som tidigare nämnda saker (Missljud eller underligga dofter)

it_mutt Avstängd
29 april 2015 · 10 388 Inlägg

DiwraZ skrev:
Nu är vi nog överens tror jag.

Att generellt prata om miltal i förhållande till skick och förvänade reparationskostnader är fel. En Skoda Felicia Pickup som gått 15000 mil är ju ofta helt slut på alla vis. Medan en Audi/Benz/Volvo/BMW av större modell fortfarande luktar nytt. Tror jag fått ur mig mina tankar nu...

Nej absolut, tänker inte säga emot där. Jag tolkade det TS skrev som "är bil AA med 20.000 mil på mätaren garanterat sämre än bil AA om den har 40.000 mil på mätaren", som i "samma bil".

SgtFelt skrev:
Men om man söker generellt på bilar med komplett ifylld servicebok och som max har gått 9000 mil, så har man en bil som rullar ett tag till? Om det inte finns några andra saker som tidigare nämnda saker (Missljud eller underligga dofter)

Det är väl sällan någon nackdel att en bil gått mindre. Det som kan vara ett problem är att en "storservice" är precis runt knuten. Låt säga en bil som gått kanske 10.000mil, har en kamremsbytesintervall på 12.000 mil, då är det snart dags. "Samma bil" som rullat 14.000mil, ska ju då redan ha den bytt (nu är det inte bara miltal att ta med i beräkningen, men ja, du förstår nog principen)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
SgtFelt
29 april 2015 · 38 Inlägg

it_mutt skrev:

DiwraZ skrev:
Nu är vi nog överens tror jag.

Att generellt prata om miltal i förhållande till skick och förvänade reparationskostnader är fel. En Skoda Felicia Pickup som gått 15000 mil är ju ofta helt slut på alla vis. Medan en Audi/Benz/Volvo/BMW av större modell fortfarande luktar nytt. Tror jag fått ur mig mina tankar nu...

Nej absolut, tänker inte säga emot där. Jag tolkade det TS skrev som "är bil AA med 20.000 mil på mätaren garanterat sämre än bil AA om den har 40.000 mil på mätaren", som i "samma bil".

SgtFelt skrev:
Men om man söker generellt på bilar med komplett ifylld servicebok och som max har gått 9000 mil, så har man en bil som rullar ett tag till? Om det inte finns några andra saker som tidigare nämnda saker (Missljud eller underligga dofter)

Det är väl sällan någon nackdel att en bil gått mindre. Det som kan vara ett problem är att en "storservice" är precis runt knuten. Låt säga en bil som gått kanske 10.000mil, har en kamremsbytesintervall på 12.000 mil, då är det snart dags. "Samma bil" som rullat 14.000mil, ska ju då redan ha den bytt (nu är det inte bara miltal att ta med i beräkningen, men ja, du förstår nog principen)

mm, de är ju sant. Men kan man inte göra många av sakerna till "storservicen" själv? som kamremsbyte.

Jag har både tiden och intresset att sätta mig in i det. Och det kanske är det som är en bra första grej att göra på bilen (I lärosyfte)?

it_mutt Avstängd
29 april 2015 · 10 388 Inlägg

SgtFelt skrev:

it_mutt skrev:

DiwraZ skrev:
Nu är vi nog överens tror jag.

Att generellt prata om miltal i förhållande till skick och förvänade reparationskostnader är fel. En Skoda Felicia Pickup som gått 15000 mil är ju ofta helt slut på alla vis. Medan en Audi/Benz/Volvo/BMW av större modell fortfarande luktar nytt. Tror jag fått ur mig mina tankar nu...

Nej absolut, tänker inte säga emot där. Jag tolkade det TS skrev som "är bil AA med 20.000 mil på mätaren garanterat sämre än bil AA om den har 40.000 mil på mätaren", som i "samma bil".

SgtFelt skrev:
Men om man söker generellt på bilar med komplett ifylld servicebok och som max har gått 9000 mil, så har man en bil som rullar ett tag till? Om det inte finns några andra saker som tidigare nämnda saker (Missljud eller underligga dofter)

Det är väl sällan någon nackdel att en bil gått mindre. Det som kan vara ett problem är att en "storservice" är precis runt knuten. Låt säga en bil som gått kanske 10.000mil, har en kamremsbytesintervall på 12.000 mil, då är det snart dags. "Samma bil" som rullat 14.000mil, ska ju då redan ha den bytt (nu är det inte bara miltal att ta med i beräkningen, men ja, du förstår nog principen)

mm, de är ju sant. Men kan man inte göra många av sakerna till "storservicen" själv? som kamremsbyte.

Jag har både tiden och intresset att sätta mig in i det. Och det kanske är det som är en bra första grej att göra på bilen (I lärosyfte)?

Givetvis kan man det. Men, om den redan är bytt är det ju alltid gott att slippa. Men absolut, det går att göra själv smile

Sen vet ajg itne om kamremsbyte är det absolut första man ska ge sig i kast med. Iaf kanske inte utan översyn av någon som är lite mer "välskruvad", men det är ju givetvis upp till var och en att avgöra smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
SgtFelt
29 april 2015 · 38 Inlägg

it_mutt skrev:

SgtFelt skrev:

it_mutt skrev:

DiwraZ skrev:
Nu är vi nog överens tror jag.

Att generellt prata om miltal i förhållande till skick och förvänade reparationskostnader är fel. En Skoda Felicia Pickup som gått 15000 mil är ju ofta helt slut på alla vis. Medan en Audi/Benz/Volvo/BMW av större modell fortfarande luktar nytt. Tror jag fått ur mig mina tankar nu...

Nej absolut, tänker inte säga emot där. Jag tolkade det TS skrev som "är bil AA med 20.000 mil på mätaren garanterat sämre än bil AA om den har 40.000 mil på mätaren", som i "samma bil".


Det är väl sällan någon nackdel att en bil gått mindre. Det som kan vara ett problem är att en "storservice" är precis runt knuten. Låt säga en bil som gått kanske 10.000mil, har en kamremsbytesintervall på 12.000 mil, då är det snart dags. "Samma bil" som rullat 14.000mil, ska ju då redan ha den bytt (nu är det inte bara miltal att ta med i beräkningen, men ja, du förstår nog principen)

mm, de är ju sant. Men kan man inte göra många av sakerna till "storservicen" själv? som kamremsbyte.

Jag har både tiden och intresset att sätta mig in i det. Och det kanske är det som är en bra första grej att göra på bilen (I lärosyfte)?

Givetvis kan man det. Men, om den redan är bytt är det ju alltid gott att slippa. Men absolut, det går att göra själv smile

Sen vet ajg itne om kamremsbyte är det absolut första man ska ge sig i kast med. Iaf kanske inte utan översyn av någon som är lite mer "välskruvad", men det är ju givetvis upp till var och en att avgöra smile

Men vad ska man börja skruva på da? sad

Evildan
29 april 2015 ·

SgtFelt skrev:

it_mutt skrev:

SgtFelt skrev:

mm, de är ju sant. Men kan man inte göra många av sakerna till "storservicen" själv? som kamremsbyte.

Jag har både tiden och intresset att sätta mig in i det. Och det kanske är det som är en bra första grej att göra på bilen (I lärosyfte)?

Givetvis kan man det. Men, om den redan är bytt är det ju alltid gott att slippa. Men absolut, det går att göra själv smile

Sen vet ajg itne om kamremsbyte är det absolut första man ska ge sig i kast med. Iaf kanske inte utan översyn av någon som är lite mer "välskruvad", men det är ju givetvis upp till var och en att avgöra smile

Men vad ska man börja skruva på da? sad

Det avgör du själv.
Enligt mig är det bara "att köra på" det fungerade utmärkt för mig.
Försök att ha en kunnig backup eller ännu bättre någon som hänger lite över axeln.
När du bestämt dig och köpt din förstasläde, köp då en verkstadshandbok för den modellen och pärmläs den när du sitter och skiter eller så. big_smile Då får du en stor inblick i hur just din bil är uppbyggd.

Jag är i det närmaste självlärd, självklart har jag gått på minor som alla andra, men med huvudet på plats och en del logiskt tänkande behöver det inte bli några apdyra läropengar.

it_mutt Avstängd
29 april 2015 · 10 388 Inlägg

Evildan skrev:

SgtFelt skrev:

it_mutt skrev:

Givetvis kan man det. Men, om den redan är bytt är det ju alltid gott att slippa. Men absolut, det går att göra själv smile

Sen vet ajg itne om kamremsbyte är det absolut första man ska ge sig i kast med. Iaf kanske inte utan översyn av någon som är lite mer "välskruvad", men det är ju givetvis upp till var och en att avgöra smile

Men vad ska man börja skruva på da? sad

Det avgör du själv.
Enligt mig är det bara "att köra på" det fungerade utmärkt för mig.
Försök att ha en kunnig backup eller ännu bättre någon som hänger lite över axeln.
När du bestämt dig och köpt din förstasläde, köp då en verkstadshandbok för den modellen och pärmläs den när du sitter och skiter eller så. big_smile Då får du en stor inblick i hur just din bil är uppbyggd.

Jag är i det närmaste självlärd, självklart har jag gått på minor som alla andra, men med huvudet på plats och en del logiskt tänkande behöver det inte bli några apdyra läropengar.

Verkstadshandbok är ett bra tips. Och givetvis är det så att det går att lära sig själv. Se på dig, du är ju tom pingvinmoderator numer wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
29 april 2015 ·

it_mutt skrev:

Evildan skrev:

SgtFelt skrev:

Men vad ska man börja skruva på da? sad

Det avgör du själv.
Enligt mig är det bara "att köra på" det fungerade utmärkt för mig.
Försök att ha en kunnig backup eller ännu bättre någon som hänger lite över axeln.
När du bestämt dig och köpt din förstasläde, köp då en verkstadshandbok för den modellen och pärmläs den när du sitter och skiter eller så. big_smile Då får du en stor inblick i hur just din bil är uppbyggd.

Jag är i det närmaste självlärd, självklart har jag gått på minor som alla andra, men med huvudet på plats och en del logiskt tänkande behöver det inte bli några apdyra läropengar.

Verkstadshandbok är ett bra tips. Och givetvis är det så att det går att lära sig själv. Se på dig, du är ju tom pingvinmoderator numer wink

Jag räddar livet på så många pingviner och isbjörnar var dag att "I own there asses".
Björnarna är dock mer svårhanterliga, har redan långt skridna planer på att tämja dom till min nya vätgasfabrik, så får dom sitta på pingvinerna och på så vis extrahera vätgasen ur dom menlösa fågelkräken.
Givetvis mot skälig ersättning.

Presidento Of World
29 april 2015 · 3 323 Inlägg

SgtFelt skrev:

Emiiilz skrev:

DiwraZ skrev:

Vad är det som är mer för pengarna? En e39 är ju en jäkla rostholk jämfört med en lika gammal volvo. BMW är överlag fina bilar. Men så jävla bäst är de inte som vissa vidhåller...

Kan ju säga dig att E39an 523 jag hade för ett par år sedan, som hade rullat runt 25 000 mil, så fin bil undertill har jag aldrig sett på det miltalet, och då har jag kollat under många bilar, många Volvo's då jag själv jobbat där smile Och tillägga att denna köptes även under 15 000:-, en S80 för den summan är inget jag skulle satsa på.. Sen har ju d lite äldre BMW sitt kända fenomen med blockpackningarna dock, så testköra noga o inte för mesigt innan köp är ett tips smile

Diskutera bilar är som att diskutera politik!

Det var sånt här som gjorde att jag skapade tråden från början. Människor som diskuterar olika erfarenheter de har haft med olika bilar. Alla bilar har sina för och nackdelar, men rent estetiskt så äre det nog bara jag som kan välja vilken bil jag vill ha. Den stora frågan kvarstår, vad ska man generellt kolla efter när man ska köpa begagnad bil?  För jag tror att de är viktigare att man hittar en bil som har bra förutsättningar för att köra länge och sedan sätta sänkningssatser och nya fälgar på. (Det kan ju "nästan" få vilken bil som helst snygg)

Då kan jag säga från mina erfarenheter;

efter 5 olika Saabar så sa jag ALDRIG MER! ras... elfel... och massa annat

BMW 3st Helt okej men rostar likt gamla Oplar (Alla E39or hade rost som kunde bli problem på bes. samt min nuvarande där domkraften gick genom big_smile)

Opel, 20stycken olika billig bil som går billigt med rätt motor.

Audi, 1st A6 V6 -06 dyr bil inte alls värd priset dom ligger på. drar olja som fan. 1.4liter/100mil

Volvo 6stycken, äldre typ 740 och 940 är rena skiten. rost.. nyare, Helt okej, kunde vart lite bättre komfort

Mazda, rost..å de nästan värre än 740

Nissan; lite elfel här och var samt noll komfort och drar olja.

vw passat; likt Saab och Audi.. drar olja och rostar (iaf 1.8T)

vw golf: rost. men går fint för storleken

Detta är mina erfarenheter av det bilar jag ägt.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
SgtFelt
30 april 2015 · 38 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:

SgtFelt skrev:

Emiiilz skrev:

Kan ju säga dig att E39an 523 jag hade för ett par år sedan, som hade rullat runt 25 000 mil, så fin bil undertill har jag aldrig sett på det miltalet, och då har jag kollat under många bilar, många Volvo's då jag själv jobbat där smile Och tillägga att denna köptes även under 15 000:-, en S80 för den summan är inget jag skulle satsa på.. Sen har ju d lite äldre BMW sitt kända fenomen med blockpackningarna dock, så testköra noga o inte för mesigt innan köp är ett tips smile

Diskutera bilar är som att diskutera politik!

Det var sånt här som gjorde att jag skapade tråden från början. Människor som diskuterar olika erfarenheter de har haft med olika bilar. Alla bilar har sina för och nackdelar, men rent estetiskt så äre det nog bara jag som kan välja vilken bil jag vill ha. Den stora frågan kvarstår, vad ska man generellt kolla efter när man ska köpa begagnad bil?  För jag tror att de är viktigare att man hittar en bil som har bra förutsättningar för att köra länge och sedan sätta sänkningssatser och nya fälgar på. (Det kan ju "nästan" få vilken bil som helst snygg)

Då kan jag säga från mina erfarenheter;

efter 5 olika Saabar så sa jag ALDRIG MER! ras... elfel... och massa annat

BMW 3st Helt okej men rostar likt gamla Oplar (Alla E39or hade rost som kunde bli problem på bes. samt min nuvarande där domkraften gick genom big_smile)

Opel, 20stycken olika billig bil som går billigt med rätt motor.

Audi, 1st A6 V6 -06 dyr bil inte alls värd priset dom ligger på. drar olja som fan. 1.4liter/100mil

Volvo 6stycken, äldre typ 740 och 940 är rena skiten. rost.. nyare, Helt okej, kunde vart lite bättre komfort

Mazda, rost..å de nästan värre än 740

Nissan; lite elfel här och var samt noll komfort och drar olja.

vw passat; likt Saab och Audi.. drar olja och rostar (iaf 1.8T)

vw golf: rost. men går fint för storleken

Detta är mina erfarenheter av det bilar jag ägt.

Haha men har du inte haft några positiva erfarenheter alls?

it_mutt Avstängd
30 april 2015 · 10 388 Inlägg

SgtFelt skrev:

opel_vectra_gts skrev:

SgtFelt skrev:
Det var sånt här som gjorde att jag skapade tråden från början. Människor som diskuterar olika erfarenheter de har haft med olika bilar. Alla bilar har sina för och nackdelar, men rent estetiskt så äre det nog bara jag som kan välja vilken bil jag vill ha. Den stora frågan kvarstår, vad ska man generellt kolla efter när man ska köpa begagnad bil?  För jag tror att de är viktigare att man hittar en bil som har bra förutsättningar för att köra länge och sedan sätta sänkningssatser och nya fälgar på. (Det kan ju "nästan" få vilken bil som helst snygg)

Då kan jag säga från mina erfarenheter;

efter 5 olika Saabar så sa jag ALDRIG MER! ras... elfel... och massa annat

BMW 3st Helt okej men rostar likt gamla Oplar (Alla E39or hade rost som kunde bli problem på bes. samt min nuvarande där domkraften gick genom big_smile)

Opel, 20stycken olika billig bil som går billigt med rätt motor.

Audi, 1st A6 V6 -06 dyr bil inte alls värd priset dom ligger på. drar olja som fan. 1.4liter/100mil

Volvo 6stycken, äldre typ 740 och 940 är rena skiten. rost.. nyare, Helt okej, kunde vart lite bättre komfort

Mazda, rost..å de nästan värre än 740

Nissan; lite elfel här och var samt noll komfort och drar olja.

vw passat; likt Saab och Audi.. drar olja och rostar (iaf 1.8T)

vw golf: rost. men går fint för storleken

Detta är mina erfarenheter av det bilar jag ägt.

Haha men har du inte haft några positiva erfarenheter alls?

Opel & möjligen då BMW^^ wink

Fast att 1.8T gällande Audi skulle rosta mer än andra låter spännande wink Måste dock inflika gällande Audi och deras oljeförbrukning. De har en högt deklarerad tillåten oljeförbrukning. Det varierar däremot enormt från bil till bil (även om det är "samma" motor).

Senast redigerat av it_mutt (30 april 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Jokabsson
30 april 2015 · 1 175 Inlägg

SgtFelt skrev:

opel_vectra_gts skrev:

SgtFelt skrev:

Det var sånt här som gjorde att jag skapade tråden från början. Människor som diskuterar olika erfarenheter de har haft med olika bilar. Alla bilar har sina för och nackdelar, men rent estetiskt så äre det nog bara jag som kan välja vilken bil jag vill ha. Den stora frågan kvarstår, vad ska man generellt kolla efter när man ska köpa begagnad bil?  För jag tror att de är viktigare att man hittar en bil som har bra förutsättningar för att köra länge och sedan sätta sänkningssatser och nya fälgar på. (Det kan ju "nästan" få vilken bil som helst snygg)

Då kan jag säga från mina erfarenheter;

efter 5 olika Saabar så sa jag ALDRIG MER! ras... elfel... och massa annat

BMW 3st Helt okej men rostar likt gamla Oplar (Alla E39or hade rost som kunde bli problem på bes. samt min nuvarande där domkraften gick genom big_smile)

Opel, 20stycken olika billig bil som går billigt med rätt motor.

Audi, 1st A6 V6 -06 dyr bil inte alls värd priset dom ligger på. drar olja som fan. 1.4liter/100mil

Volvo 6stycken, äldre typ 740 och 940 är rena skiten. rost.. nyare, Helt okej, kunde vart lite bättre komfort

Mazda, rost..å de nästan värre än 740

Nissan; lite elfel här och var samt noll komfort och drar olja.

vw passat; likt Saab och Audi.. drar olja och rostar (iaf 1.8T)

vw golf: rost. men går fint för storleken

Detta är mina erfarenheter av det bilar jag ägt.

Haha men har du inte haft några positiva erfarenheter alls?

Jag köpte en kalasfin Audi A3 '00 med 1.8t för 19 000kr förra året. Ingen rost i karossen och underredet såg fint ut med tanke på åldern och miltalet (21 000). Riktigt fräck bil faktiskt med exakt samma bottenplatta och drivlina som Golf GTI 98-03. Det går att hitta fina Audis till billigt pris, men kolla då gärna på just A3 från den tiden, då den inte har samma "känsliga" framvagn som A4 och inte alls lika hög driftkostnad som A6.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang