Köpråd golf 3 vr6?

AlexRosenquist
13 maj 2015 · 42 Inlägg

Tjenare tjenare,

Jo, så jag har varit rätt nyfiken på en golf 3 vr6 med 174hk.
Men jag har lite frågor och tänkte ifall ni som har erfarenhet om just vr6, deras pros och cons liksom eller har ägt en golf 3a med den motorn så att säga va.

Ok så detta undrar jag:
Hur brukar bränsleförbrukningen ligga på, (lär ju knappast va bränsle snåll, men kul å veta).

Har just vr6an i golf 3an nå kända problem man ska kolla noga på eller har tendens till å hända?

Hur klarar motorn sig efter ca 25k mil? (motorerna mår väll bra sålänge man servar dom riktigt) men i och med att någon annan ägt den innan så vet man ju inte.


Det va allt för mig denna gång, och får hoppas att det blir lite svar på denna tråd
så jag får tacka så länge.

Mvh Alex

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
14 maj 2015 · 3 730 Inlägg

Aldrig ägt/kört någon. Men fått uppfattningen att topplockspackningen gärna går på dem. Beroende på taskig service och misshandel (läs Mycket hård körning). Soppaförbrukningen verkar vara helt hutlös efter vad jag har hört.

Detta är en gammal bil liten bil med alldedes för stor motor för sitt eget bästa.

Möjligen kan man tänka sig att köpa en mycket lågmilad sådan ägd av en pedant. Men en som gått som bruksbil hos otaliga gasglada ägare utan garantier för pedantisk vård är en bil som kommer vålla problem...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Putteliten
14 maj 2015 · 9 066 Inlägg

Som sagt, det är nog ingen VR6a som är snällt körd. Min 2,9 liters VR6a låg på 0,8-0,9 med lätt högerfot. Annars så snittade den runt litern, gärna över.
Kamkedjorna har en tendens att gå ner sig för tidigt på dom. På en som gått runt 25k mil borde den vara bytt runt 20k i så fall.

J3n5
14 maj 2015 · 792 Inlägg

Trevlig motor, men med sina nackdelar smile Jag har en golf 4 med vr6an (de bytte namn till v6 pga vr6ans dåliga rykte men det är fortfarande samma design mer eller mindre).

Kedjan brukar börja låta om motorn ej har servats regelbundet med oljebyten, har för mig att det är glidskenorna och spännaren som slits och då uppstår ett litet rasselljud. Finns massor att läsa om vr6an om du googlar lite smile

Tyvärr har jag betydligt sämre koll på karossen i sig.

Mazda Miata "Turbo" (1991)
AlexRosenquist
14 maj 2015 · 42 Inlägg

Jag får tacka så mycket för svaren! smile

Lasse62
14 maj 2015 · 292 Inlägg

Köpguide: http://www.vr6.nu/dokument/kopguide_golf3_vr6_v202.pdf

Kedjorna i sig är inte problemet, det är glidskenorna som tar stryk och går i bitar=haveri
En bil som rullat +20 k mil ska ha bytta kedjor+allt omkring, annars storprutning + byt genast själv och byt topplockspackning samtidigt.

Bilarna börjar bli gamla idag, yngsta blir 17 år idag så chansen att hitta ett praktexemplar i originalskick minskar men skippa sönderskruvade överstajlade bilar, bilarna rostar som alla Golf 3:or

Jag har ägt 2 Golf 3:or med 174 resp 190 hk motorn och har 174 hk kvar, bägge fick kedjorna bytta vid runt 16 k mil och Syncron gick som bruksbil i drygt 3 år i min ägo, inga problem alls.

Lasse62
14 maj 2015 · 292 Inlägg

DiwraZ skrev:
Aldrig ägt/kört någon. Men fått uppfattningen att topplockspackningen gärna går på dem. Beroende på taskig service och misshandel (läs Mycket hård körning). Soppaförbrukningen verkar vara helt hutlös efter vad jag har hört.

Detta är en gammal bil liten bil med alldedes för stor motor för sitt eget bästa.

Möjligen kan man tänka sig att köpa en mycket lågmilad sådan ägd av en pedant. Men en som gått som bruksbil hos otaliga gasglada ägare utan garantier för pedantisk vård är en bil som kommer vålla problem...

Det finns ju faktiskt välskötta exemplar att få tag i, skillnaden är att man får betala en slant då.
Bränsleförbrukningen är inte extrem, vanlig normal landsvägskörning blandat 70-120 km/h vill en kurant motor ha runt 0,8, kör man race mellan trafikljusen i stan så är det en helt annan femma. Syncron jag hade som bruksbil i 3 år (och som fortfarande rullar hos en ny ägare) drog aldrig över 0,85 i snitt över året och då var det ganska många kallstarter de år vi inte hade garage, vi körde 7k mil med den, enda reparation var byte av värmepaket (kul jobb)

Service m oljebyte var 1000:e mil rekommenderas, för bilar som bara går sommartid och hårt emellanåt rekommenderas den bästa olja som kan uppbringas, jag kör Castrol TWS 10w60.

Nymphomaniac
14 maj 2015 · 58 Inlägg

Jag köpte min för 5000 ( en vr6 ) lagt ner 15000 och är inte färdig än ! Hitta du nån för 20 så borde den va rejält skaplig

ValP2k
14 maj 2015 · 1 122 Inlägg

Köpte min vr6 syncro 18k mil för 5 tusen med nya sommar å vinterdäck. Fullutrustad kan man nog kalla den med sportstolar,digitalklima,taklucka,farthållare,färddator osv. Självklart var d lite fix såsom nya stötdämpare runt om/absgivare/bromsbelägg men man ska inte klaga då d blivit rätt billigt å fixa.

Senast redigerat av ValP2k (14 maj 2015)

gasa nu foer faen!
Berglund_89
12 december 2019 · 1 474 Inlägg

Lyfter tråden istället för att skapa en ny, vad bör jag tänka på vid köp? Ska ev hämta på lördag.
Är en -92 importerad -00 hit till Sverige, gått 29,
6 ägare på 20 år. Varningsklockor?
Oljebyte var tusende mil.

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Presidento Of World
12 december 2019 · 3 305 Inlägg

Berglund_89 skrev:
Lyfter tråden istället för att skapa en ny, vad bör jag tänka på vid köp? Ska ev hämta på lördag.
Är en -92 importerad -00 hit till Sverige, gått 29,
6 ägare på 20 år. Varningsklockor?
Oljebyte var tusende mil.

Ska du byta bort jettan

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Berglund_89
12 december 2019 · 1 474 Inlägg

Presidento skrev:

Berglund_89 skrev:
Lyfter tråden istället för att skapa en ny, vad bör jag tänka på vid köp? Ska ev hämta på lördag.
Är en -92 importerad -00 hit till Sverige, gått 29,
6 ägare på 20 år. Varningsklockor?
Oljebyte var tusende mil.

Ska du byta bort jettan

såld roll

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
MrEngineer Avstängd
13 december 2019 · 34 Inlägg

lyssna efter rassel från kamkedjan, be gärna om kvitto på att den är bytt också

annars är det inget speciellt, kolla efter rost och att den inte ryker blått osv det är trots allt en gammal bil nu

jäkligt trevlig motor annars!

Berglund_89
13 december 2019 · 1 474 Inlägg

MrEngineer skrev:
lyssna efter rassel från kamkedjan, be gärna om kvitto på att den är bytt också

annars är det inget speciellt, kolla efter rost och att den inte ryker blått osv det är trots allt en gammal bil nu

jäkligt trevlig motor annars!

Tack, ja, det får jag göra.
Hade min 5 år äldre Jetta en servicebok lär väl denna också ha det wink

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
MrEngineer Avstängd
14 december 2019 · 34 Inlägg

Även om inte boken finns så borde någon form av dokumentation på att kedjan är bytt finnas smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang