4862
Sök

Windows Vista = Mac OS X Wannabe

1 414 Inlägg
16 december 2006
Trådstartare
Alltså seriöst, har kollat in Windows Vista lite nu o det är ta mig fan en ren kopia av MacOS X.

Ju mer man tittar på det desto mer känner man igen sig i nästan allt. Snacka om att MS inte kan göra något själva längre...

När man kollar igenom Vistas egen sida så ser man att precis varenda "new feature" är en kopia ifrån Mac OS, dom bara kallar det något annat som ibland är farligt likt Mac OS till o med,...

Här är en klockren presentation av Vista:
http://video.on.nytimes.com/ifr_main.js … 1933351626
Senast redigerat av Founder (16 december 2006)

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Administratör
11 968 Inlägg
16 december 2006
Inte mig emot att det liknar mac os X. OS X är snyggt, och Vista innebär att jag inte behöver byta system helt för att få det snyggt också wink

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

1 414 Inlägg
16 december 2006
Trådstartare
chrizz skrev:
Inte mig emot att det liknar mac os X. OS X är snyggt, och Vista innebär att jag inte behöver byta system helt för att få det snyggt också wink

Du vet inte vad du går misste om wink

- www.bmwb.se

Administratör
11 968 Inlägg
16 december 2006
Founder skrev:
chrizz skrev:

Jodå, jag har ju provat Vista ;D

1 414 Inlägg
16 december 2006
Trådstartare
chrizz skrev:
Founder skrev:
chrizz skrev:

Har du kört Mac OS X?

Vänta bara på att Mac OS X Leopard kommer, då kommer vista se ut att vara 5 år gammalt...

- www.bmwb.se

533 Inlägg
16 december 2006
Är det i Februari eller Mars som Leopard kommer??

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

1 414 Inlägg
16 december 2006
Trådstartare
psittacus skrev:
Är det i Februari eller Mars som Leopard kommer??

Dom kommer helt säkert att släppa det på MacWorld mässan 7 januari... då ska dom ju även presentera "iPhone" och "iTv" bland annat om ryktena stämmer...

- www.bmwb.se

Administratör
11 968 Inlägg
16 december 2006
Founder skrev:
chrizz skrev:
Founder skrev:

Har du kört Mac OS X?

Vänta bara på att Mac OS X Leopard kommer, då kommer vista se ut att vara 5 år gammalt...

Jag har provat, men inte nämnvärt mycket.

Jag har sett det en del dock, och det är ju klart snyggt.

lundwall
16 december 2006
Jag är ledsen att säga det... men Windows är en kopia på MacOS all the way, ända från början. Det är ju ett välkänt faktum. Filmtips: Pirates of Silicon Valley

Smålänning
7 887 Inlägg
16 december 2006
lundwall skrev:
Jag är ledsen att säga det... men Windows är en kopia på MacOS all the way, ända från början. Det är ju ett välkänt faktum. Filmtips: Pirates of Silicon Valley

Stämmer faktiskt. Det första windows är en kopia av operativet mac använde 5 år tidigare... Windows är en ren kopia, bara det att det ser lite äldre ut, och kräver lite mer av datorn.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

3 113 Inlägg
16 december 2006
jag gör fortfarande med Windows XP Home Edition... helt underbart!

Semper Fi

9 108 Inlägg
16 december 2006
Founder skrev:
*massa gnäll*

Och? Du borde väl vara glad då om MS kopierar ditt älsklingsOS? smile

1 414 Inlägg
16 december 2006
Trådstartare
MilleN skrev:

Jo men det är en sak att kopiera och en annan att säga att det är Microsoft som skapat det... vilket är precis det dom gör... smile

- www.bmwb.se

9 108 Inlägg
16 december 2006
Om nu Mac OS X är så bra så är det bara bra för min del att det är likt Vista då jag inte orkar byta system.

1 414 Inlägg
16 december 2006
Trådstartare
MilleN skrev:
Om nu Mac OS X är så bra så är det bara bra för min del att det är likt Vista då jag inte orkar byta system.

Det är ju inte direkt bara att byta heller, just nu går det inte att installera Mac OS X på en windows maskin... vissa har lyckats att få det att starta men med mycket krångel... det är väl iof bara en tidsfråga tills det är möjligt.

Microsoft har ju själva medgett att om inte Vista blir en vinnare lägger dom ner OS utvecklingen. De flesta företag har ju redan ratat vista som något dom inte behöver...

- www.bmwb.se

lundwall
16 december 2006
Founder skrev:
MilleN skrev:

Jo men det är en sak att kopiera och en annan att säga att det är Microsoft som skapat det... vilket är precis det dom gör... smile

Det mesta grafiska som hänt i MacOS de senaste 20 åren kan man isf lika gärna skylla Apple för stöld från diverse X-Windows-varianter. Så att MS vill att Vista ska vara snyggt (samma gnäll kom när nya "rundare" XP kom) så kan man inte riktigt säga att de har kopierat MacOS. I Windows, och även i Vista, så får man ju faktiskt ställa in saker själv och får göra det man vill. Och så kan man högerklicka :>

1 414 Inlägg
16 december 2006
Trådstartare
lundwall skrev:
Founder skrev:
MilleN skrev:

Det mesta grafiska som hänt i MacOS de senaste 20 åren kan man isf lika gärna skylla Apple för stöld från diverse X-Windows-varianter. Så att MS vill att Vista ska vara snyggt (samma gnäll kom när nya "rundare" XP kom) så kan man inte riktigt säga att de har kopierat MacOS. I Windows, och även i Vista, så får man ju faktiskt ställa in saker själv och får göra det man vill. Och så kan man högerklicka :>

Högerklick har funnits i Mac OS i 10 år, men vad gäller Vista så är det nästan lite för självklart vad det är som har hänt. Win XP var ju mer eller mindre en facelift av 2k. Men ta tex, gadgets, chess, search, genomskinliga menyer, miniatyr i taskbar m.m m.m. så ser man att det är sådant som kom med Mac OS X för ca 5-6 år sedan.

Vad gäller den första stölden så var ju Xerox system det första som hade grafiskt gränssnitt och det köpte Apple av Xerox (det som sägs i Pirates of Silicon Valley stämmer inte). Xerox fick en vesäntlig aktiepost i Apple (som var oerhört stort på den tiden) som tack för att apple fick ta del av teknologin.

Windows som dök upp några år senare var dock inget eget utvecklat utan i grunden låg fortfarande dos och windows var en grafisk representation av dos, vilket det mer eller mindre fortfarande är men numera iform av registret mer än själva dos.

Däremot kan jag medge att Apple har stulit av tex många linux varianter med sin multipla skrivbord nu tex. Det är ju något som funnits i UNIX/LINUX världen i många år... så nog är dom inte heller helt rena i det här spelet. Dock tycker jag nu att MS har gått en bra bit över gränsen med Vista...
Senast redigerat av Founder (16 december 2006)

- www.bmwb.se

Vw trimmare
2 995 Inlägg
16 december 2006
Har kört vista A.K.A longhorn sen 1030 betan/Alphan (2003/2004)
Grafiskt sett är det snyggt "Aero"  kan dock klagas på kräver 1024 ram...
Provade på en med 512 ddr400 blev tvärstopp för installationen...

Plex krävde endast 256mb ram (kommer basic som inte är lika kräv

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
16 december 2006
Det är ju i princil lika snyggt men sen går ju vista SÅÅÅ segt, kör med det du sen en systemkrasch pga uppdatera med HP drivrutin tongue

Vw trimmare
2 995 Inlägg
17 december 2006
bumpe skrev:
Det är ju i princil lika snyggt men sen går ju vista SÅÅÅ segt, kör med det du sen en systemkrasch pga uppdatera med HP drivrutin tongue

Fram till 1056 kunde low-end datorer använda longhorn och det vara enormt segt provade även med 3ghz + 1gb ram var helt kört....men med rc1 1024 ram + aero är det enormt snyggt och lika kanske lite snabbare än xp sp2....med Rc1 funkar 90% av drivrutinerna
för mig nätverk grafik moderkort allt stöds...systemkrasch har man inte haft med den rc1 än smile
btw den funkar som media center också bryggar den med xbox 360 trådlöst och streamar musik film och bilder trådlöst till 42" smile

Kopierar gör i princip alla os tillcerkare...alla tar lite här och var mac från linux windows från mac solaris plockar lite från linux osv osv....

Sök