2999
Sök

Volvo 740 -87 Kabelbrand - hjälp.

350 Inlägg
7 juni 2015
Trådstartare
Jaha innan jag ger upp och lämnar bilen till lokale ockerpris elgubben för hjälp så kan jag väl iaf försöka mig på att leka bilelektriker....

Bil: volvo 744 1987.
Problem: Minuskabeln brann upp.
Från början har jag haft problem med relähållaren som gett skumma fenomen. Men det blev löst och har gått fint i ett år eller två.
Nu har bilen börjat tappa livsgnistan några gånger och för att nu till sist, efter att man mekat stötdämpare och annat skojj för att få lite sladdvänligare bakände, bränt hela minuskabeln.

Efter 10km börja bilen dö starta dö starta. Mitt ute i skogen stannar bilen och väldans massa rök steg från huven... Lite panikartat ska ni veta!

Ser då att minuskabelns hölje börjat smälta.
"Felsökt" genom att kapa bort gummihöljet som håller plus och minus ner till typ framvagnsbalken. Blåa höljet har smält.
La på minuskabeln igen men det fräste lite och kortslöt direkt. Testa byta batteri, samma sak.
Drog isär minus och plus en bit och testa batteriet igen och då verkar det vara lugnt.
Dock sög det slut på batteriet på 0 sekunder så jag kunde inte starta...

Eftersom man är heeeeelt efterbliven på el så vågar jag egentligen inte dola mycket mer, men eftersom man har flera bilar som fungerar(än så länge) så kan man ju greja lite iaf.

Mina misstankar:
Bränslerelät har kortslutit förr, men fixats... Tror kablarna har kortslutit i relähållaren, kanske?
Även blinkrelät m.m. relän fungerar halvt om halvt. T.ex. blinkersen funkar men inte varningsblinkersen.

Vad ska jag göra mera?
Givetvis rota fram hela minuskabeln och checka statusen.
Men vad mer? Vad kan orsaka detta? Tror ju inte jag har sån tur att det bara är en kortslutande minuskabel ...eller?

Sorry för massa text som är dåligt komponerad. tongue

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

Avstängd
1 418 Inlägg
7 juni 2015
werd skrev:
Jaha innan jag ger upp och lämnar bilen till lokale ockerpris elgubben för hjälp så kan jag väl iaf försöka mig på att leka bilelektriker....

Bil: volvo 744 1987.
Problem: Minuskabeln brann upp.
Från början har jag haft problem med relähållaren som gett skumma fenomen. Men det blev löst och har gått fint i ett år eller två.
Nu har bilen börjat tappa livsgnistan några gånger och för att nu till sist, efter att man mekat stötdämpare och annat skojj för att få lite sladdvänligare bakände, bränt hela minuskabeln.

Efter 10km börja bilen dö starta dö starta. Mitt ute i skogen stannar bilen och väldans massa rök steg från huven... Lite panikartat ska ni veta!

Ser då att minuskabelns hölje börjat smälta.
"Felsökt" genom att kapa bort gummihöljet som håller plus och minus ner till typ framvagnsbalken. Blåa höljet har smält.
La på minuskabeln igen men det fräste lite och kortslöt direkt. Testa byta batteri, samma sak.
Drog isär minus och plus en bit och testa batteriet igen och då verkar det vara lugnt.
Dock sög det slut på batteriet på 0 sekunder så jag kunde inte starta...

Eftersom man är heeeeelt efterbliven på el så vågar jag egentligen inte dola mycket mer, men eftersom man har flera bilar som fungerar(än så länge) så kan man ju greja lite iaf.

Mina misstankar:
Bränslerelät har kortslutit förr, men fixats... Tror kablarna har kortslutit i relähållaren, kanske?
Även blinkrelät m.m. relän fungerar halvt om halvt. T.ex. blinkersen funkar men inte varningsblinkersen.

Vad ska jag göra mera?
Givetvis rota fram hela minuskabeln och checka statusen.
Men vad mer? Vad kan orsaka detta? Tror ju inte jag har sån tur att det bara är en kortslutande minuskabel ...eller?

Sorry för massa text som är dåligt komponerad. tongue

låter som du har skapliga kortisen nånstans så jag skulle kolla kablarna från generatorn (alt byta den) och kablarna till startmotorn (alt byta den).. för om hela minuskabeln till batteriet smälter så är det inte kortis i säkrings hållaren eller nå andra små kablar:) ditt fel finns under huven bland tjocka kablar:)

6 740 Inlägg
7 juni 2015
som ovan skrev.
Kolla alla "stora" kablar. Hade det var kortis i en "liten" kabel typ till bränslerelät så hade den lilla kabeln smällt före den stora minuskabeln.

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

350 Inlägg
7 juni 2015
Trådstartare
Tusen tack för svar!

Kollade lite snabbt under och minus från batteriet till, vad jag såg, under blocket är höljet avbränt på. Lite ärg och skit. Skapligt glad att man stängde av för det e mycket olja och gegga just där kabeln går tongue
Ska kolla igen senare/imorgon men inget vid generatorn eller startmotorn såg ut att ha brunnit

Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

350 Inlägg
7 juni 2015
Trådstartare
Sådär ja!
Inte nog med att minuskabeln smällt ihop med plus, pluskabeln hade en gammal skada på sig där minus och plus så gott som gick ihop. Massa ärg och böös. Detta kanske kan reda ut andra småfel också...
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118651/118651-ae626376687211d519d89ae9d5f9f2f9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118651/118651-dd19a1635530735ae0150dbe3e44ca5d.jpg

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 371 Inlägg
7 juni 2015
Ja, det är ju inte undra på att det blir kortslutning. Tur att du hittade felet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 740 Inlägg
7 juni 2015
haha fyfan dom kablarna såg inte mysiga ut.
Mina sådana kablar var också slut men hann byta innan det blev kortis tongue

Du är liv

350 Inlägg
7 juni 2015
Trådstartare
Mjo det hade kunnat ta fyr där ute i skogen utan täckning ...och bara trafikförsäkring!
Ska inte ropa hej än, med min tur ska väl mera saker ha gått sönder x)

Följdfråga; Lättast att göra en exakt likadan kabelhärva? Tyckte jag inte hitta rätt saker på biiltema och vet inte hur jag ska klämma alla skarvar hmm

6 515 Inlägg
8 juni 2015
Hej!
Det där är väl inte originalkablaget? Har aldrig sett att 740 har plus och minuskabel liggande hel intill varandra. Verkar inte särskilt klokt...

klabbarpan
3 041 Inlägg
8 juni 2015
Nej det där är mig veterligen inte original. Original kablage går helt separat.

6 740 Inlägg
8 juni 2015
nixon89 skrev:
Nej det där är mig veterligen inte original. Original kablage går helt separat.

säker?
Mina kablar satte också ihop wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-bc711722d200853c52624c2ee5639293.jpg

Du är liv

klabbarpan
3 041 Inlägg
8 juni 2015
Nja nu blev jag osäker (fan ta dig henkix) wink på mina 940is, samt en 740 (visseligen tic) så har jorden gått separat från minus till chassit.

350 Inlägg
9 juni 2015
Trådstartare
Det är original, leta runt på skroten och tog ifrån en -90a, icke turbo och den var exakt lika dan smile
940 var lite annorlunda, titta inte så noga men där verkar volvo tänkt till och lagt det separat, för på den kabelhärva jag tog såg jag efteråt när jag smetat bort all gegga att den också var lite nött... Inte så isolationen var borta men det var begynnande. En dålig konstruktion helt enkelt.
Massa eltejp fick bli ny isolation och så ska jag skruva dit den lite annorlunda så inte styrservoslangarna kan gnugga emot.

Nu är kablaget bytt och den starta och gick fint. Ska ta en längre testtur idag och förhoppningsvis är problemet historia tongue

Tack för all hjälp!! smile
Senast redigerat av werd (9 juni 2015)

6 740 Inlägg
9 juni 2015
nixon89 skrev:
Nja nu blev jag osäker (fan ta dig henkix) wink på mina 940is, samt en 740 (visseligen tic) så har jorden gått separat från minus till chassit.

förutom till chassit så går det en fet jordkabel till motorn också tongue den sitter skruvad i fästet för servopumpen. ser ut som att det är den o + som brunnit på ts bil smile

Du är liv

Sök