9080
Sök

behöver jag högpassfilter till kitsystemet?

638 Inlägg
18 december 2006
Trådstartare
tjenare! om det inte finns något högpassfilter inbygt i slutsteget måste jag köpa ett externt filter då om jag ska koppla in mitt 2vägs kitsystem? var kan man isåfall köpa sånna?

mvh

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

10 287 Inlägg
18 december 2006
Vad skall du göra?

Skall du filtrera mellan elementen i kitsystemet eller filtrera mot en sub-bas?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 171 Inlägg
18 december 2006
Hej,

Om du tänker dela mot subbas så behöver du helst ett högpassfilter (och ett lågpassfilter) för att avlasta tvåvägskitet, annars så kommer det dista när du försöker spela lite starkare. Det finns sådana aktiva filter att köpa separat om slutsteget inte har något inbyggt. Se till så att hp-filtret är på minst 12dB/oktav och att du har slutna lådor eller open-air/baffle på tvåvägskitets mellanbas.

Passiva filter fungrar väldigt dåligt om man ska dela lågt i frekvens och där högtalarna har så varierande impedans som de har i basområdet. Det blir kasst helt enkelt. Det är aktiva filter som gäller i basen, det är både billigare och bättre i praktiken.

638 Inlägg
18 december 2006
Trådstartare
jag har ett separat slutsteg till basen och till framsystemet. men de kittsystemet jag ska köpa har ju delningsfilter för midbasen och diskanterna. men jag tänkte om jag behöver något mer filter? Basen delar jag med de inbygda filtert i steget...

mvh

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

1 171 Inlägg
18 december 2006
Ja, om du redan har ett användbart filter i basens slutsteg men inte i kitsystemets slutsteg så behöver du ett separat aktivt filter till detta.

Biltema hade förut ett som såg ut såhär men jag hittar det inte som produkt på hemsidan:
http://www.biltema.se/Archive/ProductCat/bil/delningsfilter.jpg

Verkar överhuvudtaget vara tunnt med bilstereoprodukter på nätet.
Kolla tex begagnatmarknaden.

638 Inlägg
18 december 2006
Trådstartare
okey men kan man kolla på något sätt om där finns ett aktivt filter i slutsteget? någon knapp eller utgång mm?

638 Inlägg
18 december 2006
Trådstartare
jag kollade på nardik och dom har filter. men vilket ska jag välja för kitsystemet? det är ett DLS B5 Högtalarsystem 5,25" system jag tänkt använda...
alla filter delar vid 6db/oct men vid olika frekvenser. kitsystemet ska väll ha 80hz och uppåt ? men vilket ska jag välja?

mvh

1 171 Inlägg
18 december 2006
De där som du antagligen menar som finns på nardik är bara passiva komponenter(spolar och kondensatorer). De kommer inte att funka. Det är inga aktiva delningsfilter.

En smidig lösning är tex ett slutsteg med 3 kanaler och inbyggda aktiva delningsfilter som detta:
http://www.dls.se/fstark/ca31.htm

Då ställer du bara in båda filtrena hp- och lp-delen på någonstans mellan 80 och 120Hz. Sedan spelar du en ton på samma frekvens som delningsfrekvensen och justerar fasen tills det låter som starkast i framsätet.

Om du inte redan köpt slutstegen alltså. Det finns även många andra fina slutsteg av andra märken som har inbyggda filter. Det är egentligen den smidigaste lösningen.

638 Inlägg
18 december 2006
Trådstartare
ja men räcker det steget till för att driva basen också då? basen är en JBL GTO 1202D
bashögtalare 2x2 Ohm

men om jag köper ett 2kanaligt steg som e stabilt i 4ohm mono och 2ohm stereo. och kitsystemet är på 4ohm styck. och basen är på 2*2ohm. seriekopplar jag basen får jag 4ohm inte sant? då har jag 4ohm på alla delar i systemet. bara att brygga steget och koppla in väll? steget är ett Magnat The Rock 1000 Slutsteg som levererar 520W rms i 4ohm bryggkopplat. det borde väll funka bra så? basen tål 300W rmsoch kitsystemet tål 100W rms totalt. blir det för hög effekt i steget tror ni? blir ju 120W över
mvh

638 Inlägg
18 december 2006
Trådstartare
jag har inte köppt något enu så har ni andra tipps så skriv gärna smile

638 Inlägg
18 december 2006
Trådstartare
men den basen JBL GTO 1202D bashögtalare 2x2 Ohm står det 1200W max och 300Wrms är det 300W rms på varje spole då eller totalt? för då borde det inte vara 1200W max?

1 171 Inlägg
19 december 2006
Hur mycket effekt som behövs till basen beror av några olika begränsningsfaktorer. Dels så har du tillverkarens siffor som anger någonting. Vaddå kan man fåga sig. Är det så mycket effekt man kan mata in i elementets talspole innan den förångas kanske? Det vet man inte riktigt. Antagligen är det totalt för drivning av båda spolarna. Effekttåligheten borde bli samma oavsett eftersom effekten delar sig på spolarna oavsett om de paralelkopplas eller seriekopplas. Max är det kortvariga peakeffekten och rms är den kontinuerliga effekten.

Sedan har vi det man kan räkna ut utifrån elementets linjära slaglängd (alternativt maximala slaglängd om man är intresserad av att bottna talspolarna) samt den låda man har tänkt att använda. Både lådans egenskaper och elementets slaglängd begränsar maximala effekttåligheten kraftigt mot lägre frekvenser som ju antagligen är mest intressant för en subbas.

Effekttåligheten som elementen märkts med är antagligen mätt vid högre frekvenser och det handlar om den termiska tåligheten, alltså temperaturen på talspolen. Lådan och slaglängden sätter sin begränsing långt tidigare än så normalt.

Jag skulle räknat på "lådans" effekttålighet och gått på något mellanting hur den ser ut och hur mycket elementet enligt tillverkaren tål "rms" men troligtvis räcker de 170w i 4ohm som DLS-stegets baskanal lämnar gott och väl i praktiken. Annars finns det väl ett steg i reference-serien med mer effekt, 2x70 + 265W i 4ohm som kostar en bit över det dubbla, men jag tror ärligt talat inte att det behövs.

638 Inlägg
19 december 2006
Trådstartare
okey så du tror det blir för bra med ett Magnat The Rock 1000  artikelnr: (ROCKMONO)

för de e det jag tänkt använda till endast basen... det levererar 260W rms i 2ohm men det räknade jag på om varje spole tål 300W rms men gör dom inte de så hade man kunnat gå ett snepp lägre i slutsteget ju. känar man lite pengar me till annat tongue

tack för svaret. mvh

Sök