Språkbruk i Garaget.org:s forum

it_mutt Avstängd
4 augusti 2015 · 10 388 Inlägg

DiwraZ skrev:

ehedman skrev:
Va fö fel på Språk Bruke på garage så att menar ni s¨ länge m4n fattar vad menas så ä de v3ll inge fel d elleh stykes indelning vem behöver sånnt men skilge tecken är BAARA!!!! för anal fabeter så vem f*n behöver sånt2 bli så ireterad när folk ska gnälla om allt ting hela tiden !???!?

Skämt åsido, mycket rolig läsning i den här tråden. Jag såg precis något som jag ofta stör mig på - ordet använt skrivs ofta som "andvändt".

Problemet är att det tar längre tid att slarva än att göra rätt. Du fick allt fila på första stycket ett tag va? Men visst är det fullt begripligt om man anstränger sig

Men, det är under förutsättning att du vet hur språket ska användas. Skriver du "alltid" som ehedman gjorde i sin första del, så är det säkerligen inget som kräver någon ansträngning alls, det blir helt enkelt till en vana. För oss som inte skriver som om vi var tappade framför vagnen och sedermera överkörda av, inte bara vagnen utan även den efterföljande konvojen, så blir det "jobbigt".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
4 augusti 2015 · 3 730 Inlägg

it_mutt skrev:

DiwraZ skrev:

ehedman skrev:
Va fö fel på Språk Bruke på garage så att menar ni s¨ länge m4n fattar vad menas så ä de v3ll inge fel d elleh stykes indelning vem behöver sånnt men skilge tecken är BAARA!!!! för anal fabeter så vem f*n behöver sånt2 bli så ireterad när folk ska gnälla om allt ting hela tiden !???!?

Skämt åsido, mycket rolig läsning i den här tråden. Jag såg precis något som jag ofta stör mig på - ordet använt skrivs ofta som "andvändt".

Problemet är att det tar längre tid att slarva än att göra rätt. Du fick allt fila på första stycket ett tag va? Men visst är det fullt begripligt om man anstränger sig

Men, det är under förutsättning att du vet hur språket ska användas. Skriver du "alltid" som ehedman gjorde i sin första del, så är det säkerligen inget som kräver någon ansträngning alls, det blir helt enkelt till en vana. För oss som inte skriver som om vi var tappade framför vagnen och sedermera överkörda av, inte bara vagnen utan även den efterföljande konvojen, så blir det "jobbigt".

Nu saknar jag "gillaknapp" så jag skriver ut "tumme upp"

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
ehedman
4 augusti 2015 · 1 966 Inlägg

it_mutt skrev:

DiwraZ skrev:

ehedman skrev:
Va fö fel på Språk Bruke på garage så att menar ni s¨ länge m4n fattar vad menas så ä de v3ll inge fel d elleh stykes indelning vem behöver sånnt men skilge tecken är BAARA!!!! för anal fabeter så vem f*n behöver sånt2 bli så ireterad när folk ska gnälla om allt ting hela tiden !???!?

Skämt åsido, mycket rolig läsning i den här tråden. Jag såg precis något som jag ofta stör mig på - ordet använt skrivs ofta som "andvändt".

Problemet är att det tar längre tid att slarva än att göra rätt. Du fick allt fila på första stycket ett tag va? Men visst är det fullt begripligt om man anstränger sig

Men, det är under förutsättning att du vet hur språket ska användas. Skriver du "alltid" som ehedman gjorde i sin första del, så är det säkerligen inget som kräver någon ansträngning alls, det blir helt enkelt till en vana. För oss som inte skriver som om vi var tappade framför vagnen och sedermera överkörda av, inte bara vagnen utan även den efterföljande konvojen, så blir det "jobbigt".

DiwraZ: Ja, där fick du mig allt. Det tog mig säkerligen 5 minuter att knappa ner det första stycket. Just att man ska behöva anstränga sig (dels för att skriva skiten men också för att läsa det) hela tiden är måttligt irriterande. Mig veterligen ingår fortfarande både läs- och skrivförståelse i samtliga nationella prov i svenska, tyvärr tappar vissa just dessa förmågor.

it_mutt: Kan inte göra annat än att hålla med, du slog huvudet på spiken. En del verkar onekligen lida av språkliga biverkningar efter nämnd överkörning.

it_mutt Avstängd
4 augusti 2015 · 10 388 Inlägg

Problemet är, enligt mig, inte när folk gör ett stavfel eller för den del; slarvfel (det händer så klart även mig). Det kan givetvis i många fall ses som småsaker och onödigt att hänga upp sig på, men då glömmer man var vi är; på ett textbaserat forum.
I just detta val av kommunikation så bör man rimligen försöka göra sig förstådd, inte bara för grannarna som har samma dialekt som man väljer att skriva på, utan för "den stora massan". Jag kan tycka att det lite smått är grunden i hela biten med just textbaserad kommunikation.

Nej, det är inte hela världen att ett ord blir fel (även om jag inte förstår varför man inte kan lära sig att stava till vanliga, i sammanhanget, ord som ex.vis "stereo"). Det är inte heller vidare svårt att acceptera ett stavfel, men, ju mer som accepteras, ju mer kommer att följa efter.

Däremot är det ett problem, åtminstone i min värld, när det tar längre tid att luska ut vad det är någon faktiskt vill ha svar på, än vad det tar att posta svaret och ordna en kanna kaffe ... och dricka upp hälften.

Senast redigerat av it_mutt (4 augusti 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Germax
5 augusti 2015 · 12 086 Inlägg

Stavfel, särskrivning och liten bokstav är skrivfel jag utan större svårigheter kan läsa. När folk tappar punkt och styckeindelningar har det gått över gränsen. Jag föredrar förstås när folk skriver helt riktigt, man går väl inte i skolan i 9 år för inget..

Slash Saabifierad
6 augusti 2015 · 2 026 Inlägg

Ahonen skrev:

Slash skrev:
Då majoriteten av garaget.orgs användare verkar ha gått fordonsprogrammet (oftast enligt deras egna presentationer) så är det väl inte alltför konstigt att språkbruket inte är det mest korrekta.
Sedan är inte heller bilmekaniker kända för sitt stiliga och korrekta språkbruk.
Så tyvärr blir denna tråd lite att påpeka det uppenbara.
Det är nämligen skillnad på folk och folk.

DiwraZ skrev:
Kom på ytterligare en grej att störa sig på.

Ny tråd med hyfsat utförlig rubrik följs av första inlägg: "Som rubriken säger, och sedan en upprepning av rubriken.

Detta är riktigt olustigt

Det där har att göra med att garaget.orgs moderatorer ibland är så petiga, så då förklarar man problemet redan i rubriken, sedan finns inte så mycket mer att säga om det, inget fel med det liksom. Det går inte att skriva en essä om varje bekymmer man behöver hjälp med.

Vad har detta ens med saken att göra?

Bara för att man gått fordonsprogrammet så betyder väl inte det automatiskt att man inte kan stava längre eller? Man har ju gått 9år i skolan innan gymnasiet. Man bör, enligt min åsikt, redan kunna stanna då.

Det har en stor betydelse. Ju mindre man läser och använder det skrivna språket, ju mer tappar man, och går man på fordonsprogrammet så är syftet att lära sig meka, inte läsa och skriva.
Det borde väl vara som du säger, att varje elev borde kunna läsa och skriva efter att ha gått ut grundskolan, men så är det inte. Ett godkänt i svenska är inte heller en garanti för att man verkligen kan läsa och skriva utan några som helst problem, utan det visar snarare enbart att man klarat just de kraven som skolan ställt för tillfället.

Samtidigt är inte intagningspoängen de allra högsta för att gå fordonsprogrammet och själva läsandet och skrivandet står inte heller särskilt högt i mekanikerkretsar, så även om en elev var duktig på att läsa och skriva kommer det inte uppmuntras från omgivningen. Det ser du här på forumet bortsett från denna tråd exempelvis, vi kan ta bloggarna som ett exempel, de mer välskrivna och långa blogginläggen får sällan särskilt mycket uppmärksamhet medan ett blogginlägg om "hur la möe snygge bilar" de är på elmias parkering kan få massvis med uppmärksamhet.

Jämför du förövrigt med exempelvis sporthoj.com är det inte ofta du ser dialektala ord i deras medlemmars inlägg, på denna sida ser man det i vart och vartannat inlägg.

Så ja, det är skillnad och det har stor betydelse vilken bakgrund man haft och det sätter i regel sina spår på sin omgivning, vilket vi ser här på garaget.org.
Kommer vi någonsin komma ifrån detta med dålig skrift och användandet av dialekt i skriften? troligtvis inte.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Evildan
6 augusti 2015 ·

Jag gick fordonsteknisk utbildning med inriktning på tunga sidan.
Intagningspoängen för detta i Nyköping var högre än till naturvetenskaplig linje i Katrineholm, vid samma intagningstillfälle, som jag hade som andraval.
Jag har gått fordonsteknisk och bör då per automatik ha svårt att hantera text enligt några av de överstående inläggen?
Stämmer inte, finns många som har läst längre än gymnasialutbildning och fortfarande inte kan utrycka sig i text eller för all del muntligt, även högskoleingenjörer och naturvetare för att nämna några jag varit/är i kontakt med både kamratledes och professionellt.

Däremot håller jag med om att grunden till ett gott språkbruk läggs med insupande av lika gott författad litteratur, innebärandes annat än Bilsport, Wheels, BIKE osv där orden kompromisslös och hårig förekommer i var artikel där en ägare med keps poserar vid sitt fordon med de tribaltatuerade underarmarna i kors över bröstet.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
12 augusti 2015 · 2 972 Inlägg

Jag är övertygad om att de flesta särskrivningar idag beror på "autocorrect", både i mobilen och datorn.
Jag är också övertygad om att de flesta med "dyslexi" inte har diagnosen officiellt.
Utöver detta är jag även övertygad om att de flesta med dyslexi (egendiagnostiserad och riktigt) är för lata för att försöka. Man skyller på diagnosen och är nöjd så.

Nu är jag visserligen gubbe och har alltid haft rätt så lätt för grundämnena i skolan. Men min dåvarande bästa polare hade det inte. Hade vi växt upp idag hade han fått diagnosen "dyslektiker" och sen fått göra proven muntligt och leva med problemet.
På vår tid fick han inte det. Han fick kämpa, läsa extra mycket, skriva massor och kämpa lite till.
Idag är han civilekonom med ett grymt jobb utomlands. Och än viktigare - han stavar nästan alltid rätt. Och han läser nästan lika fort som jag. Imponerande. Allt som behövdes var träning. Mer än för de flesta, men ändå.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
it_mutt Avstängd
12 augusti 2015 · 10 388 Inlägg

matteeee skrev:
Jag är övertygad om att de flesta särskrivningar idag beror på "autocorrect", både i mobilen och datorn.
Jag är också övertygad om att de flesta med "dyslexi" inte har diagnosen officiellt.
Utöver detta är jag även övertygad om att de flesta med dyslexi (egendiagnostiserad och riktigt) är för lata för att försöka. Man skyller på diagnosen och är nöjd så.

Nu är jag visserligen gubbe och har alltid haft rätt så lätt för grundämnena i skolan. Men min dåvarande bästa polare hade det inte. Hade vi växt upp idag hade han fått diagnosen "dyslektiker" och sen fått göra proven muntligt och leva med problemet.
På vår tid fick han inte det. Han fick kämpa, läsa extra mycket, skriva massor och kämpa lite till.
Idag är han civilekonom med ett grymt jobb utomlands. Och än viktigare - han stavar nästan alltid rätt. Och han läser nästan lika fort som jag. Imponerande. Allt som behövdes var träning. Mer än för de flesta, men ändå.

Då jag -aldrig- varit med om fenomenet, så måste jag fråga; vilka ord brukar din dator/mobil köra "autocorrect" på så det blir särskrivning av ord som då uppenbarligen inte ska särskrivas?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
12 augusti 2015 · 3 730 Inlägg

it_mutt skrev:

matteeee skrev:
Jag är övertygad om att de flesta särskrivningar idag beror på "autocorrect", både i mobilen och datorn.
Jag är också övertygad om att de flesta med "dyslexi" inte har diagnosen officiellt.
Utöver detta är jag även övertygad om att de flesta med dyslexi (egendiagnostiserad och riktigt) är för lata för att försöka. Man skyller på diagnosen och är nöjd så.

Nu är jag visserligen gubbe och har alltid haft rätt så lätt för grundämnena i skolan. Men min dåvarande bästa polare hade det inte. Hade vi växt upp idag hade han fått diagnosen "dyslektiker" och sen fått göra proven muntligt och leva med problemet.
På vår tid fick han inte det. Han fick kämpa, läsa extra mycket, skriva massor och kämpa lite till.
Idag är han civilekonom med ett grymt jobb utomlands. Och än viktigare - han stavar nästan alltid rätt. Och han läser nästan lika fort som jag. Imponerande. Allt som behövdes var träning. Mer än för de flesta, men ändå.

Då jag -aldrig- varit med om fenomenet, så måste jag fråga; vilka ord brukar din dator/mobil köra "autocorrect" på så det blir särskrivning av ord som då uppenbarligen inte ska särskrivas?

Tror han syftar på det som skrev när man ska skriva te.x "diligensdörr".

Alltså ett ord som ordlistan inte har. Diligens kan finnas och när du stavar fel och klickar på det rättstavade så kommer ett mellanrum automatiskt när man fortsätter skriva "dörr". Då är folk slappa och tar inte bort mellanrummet utan skriver "diligens dörr"

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
13 augusti 2015 · 2 972 Inlägg

Exakt DiwraZ. Väldigt många sammansatta ord finns inte med i ordlistan.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
it_mutt Avstängd
13 augusti 2015 · 10 388 Inlägg

DiwraZ skrev:

it_mutt skrev:

matteeee skrev:
Jag är övertygad om att de flesta särskrivningar idag beror på "autocorrect", både i mobilen och datorn.
Jag är också övertygad om att de flesta med "dyslexi" inte har diagnosen officiellt.
Utöver detta är jag även övertygad om att de flesta med dyslexi (egendiagnostiserad och riktigt) är för lata för att försöka. Man skyller på diagnosen och är nöjd så.

Nu är jag visserligen gubbe och har alltid haft rätt så lätt för grundämnena i skolan. Men min dåvarande bästa polare hade det inte. Hade vi växt upp idag hade han fått diagnosen "dyslektiker" och sen fått göra proven muntligt och leva med problemet.
På vår tid fick han inte det. Han fick kämpa, läsa extra mycket, skriva massor och kämpa lite till.
Idag är han civilekonom med ett grymt jobb utomlands. Och än viktigare - han stavar nästan alltid rätt. Och han läser nästan lika fort som jag. Imponerande. Allt som behövdes var träning. Mer än för de flesta, men ändå.

Då jag -aldrig- varit med om fenomenet, så måste jag fråga; vilka ord brukar din dator/mobil köra "autocorrect" på så det blir särskrivning av ord som då uppenbarligen inte ska särskrivas?

Tror han syftar på det som skrev när man ska skriva te.x "diligensdörr".

Alltså ett ord som ordlistan inte har. Diligens kan finnas och när du stavar fel och klickar på det rättstavade så kommer ett mellanrum automatiskt när man fortsätter skriva "dörr". Då är folk slappa och tar inte bort mellanrummet utan skriver "diligens dörr"

matteeee skrev:
Exakt DiwraZ. Väldigt många sammansatta ord finns inte med i ordlistan.

Fast...då går det ju knappast att beskylla "autocorrect" för det. Då är det, igen, okunskap/lathet/dumhet/vad-det-nu-än-må-vara-som-passar

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
matteeee Ingen himmel är så blå som min
13 augusti 2015 · 2 972 Inlägg

Jo, det är ju sant. Lättja är en av de stora synderna... smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang