Hastighetsmätare/Tripp/Kilometerräknare funkar inte

Henioshil
5 augusti 2015 · 21 Inlägg

Hej!
Som rubriken leder har jag en Volvo 940 årsmod 91 där hastighetsmätaren krånglar.
De som händer är ifall bilen stått ett litet tag 1-2 så hoppar mätaren igång allt från 5-60sekunder, då allt fungerar till att den dör och man måste låta den stå igen för att mätaren ska funka för att samma scenario ska återupprepas.
Är inte jätte kunnig med dessa typer av problem och undrar ifall någon kan ge mig tips/länkar som kan vara betydelsefulla eller har råkat ut för snarlika problem och kan då ge mig en hint vad de är jag skall titta på.

Är jätte tacksam för alla svar som kommer in!
Vill bara att ni observerar att hastighetsmätaren aldrig hoppat igång under färd, utan att den funkar bara den står still en stund. När problemet inträffar att hastighetsmätaren inte fungerar så funkar allt annat förutom hastighetsmätare, tripp/kilometerräknare.

Mvh

Bamzefan Bondmeckare
5 augusti 2015 · 246 Inlägg

Yazakimätarhus i den då med tanke på årsmodellen. Oftast är det två kondensatorer på kretskortet till hastighetsmätaren som ger upp, eller givaren på bakaxeln (kan även vara kabelbrott). På 740in jag hade hjälpte det att byta dessa kondensatorer, men har vart med om fall då man fått byta ut hela mätarhuset.

Guide för lödningen:

http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p … mp;t=68952

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)
Opel Rekord E 2,0S Berlina "2200mil Orenoverad" (1979)
Volvo 940 GL "Skorven" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang