Sladdarna börjar brinna när jag kopplar in ström brytare på 740

gasgas
18 december 2006 · 258 Inlägg

Tjena. Jag undrar varför mina sladdar börjar brinna när jag kopplar så här. Sladd ifrån batteriet till en ström brytare och till ett neon rör. Det fungerar bara om jag inte kopplar det till en strömbrytare men det borde fungera det också. Någon som vet vad det är som är fel???
Det började ryka i hela bilen när jag provade. Det gick att stänga av och på med strömbrytare......

Senast redigerat av gasgas (18 december 2006)

Chrille74 Chef
18 december 2006 · 379 Inlägg

Har du kopplat rätt??
Vilken typ av strömbrytare använder du?
Vilken grovlek på kabel?

Säkra av kabeln med en hängsäkring för att slippa elda upp kablarna!

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille
Saab 99 "T16" (1984)
gasgas
18 december 2006 · 258 Inlägg

Chrille74 skrev:
Har du kopplat rätt??
Vilken typ av strömbrytare använder du?
Vilken grovlek på kabel?

Säkra av kabeln med en hängsäkring för att slippa elda upp kablarna!

ja kopplat rätt har jag. Kablarna är väldigt tunna men har det någon betydelse?
Jag har provat med en orginal strömbrytare och en strömbrytare köpt ifrån mekonomen.
Det gör väll ingen nytta att säkra av för då går väll bara säkringen ändå när kablarna börjar brinna??

mr_blyfot
18 december 2006 · 25 Inlägg

Hur många stift finns det på strömbrytaren och hur har du kopplat den?
Sätt dit en säkring så slipper du riskera att hela bilen brinner upp!

Volvo 740 glt 16v "16-Taggarn" (1989)
gasgas
18 december 2006 · 258 Inlägg

mr_blyfot skrev:
Hur många stift finns det på strömbrytaren och hur har du kopplat den?
Sätt dit en säkring så slipper du riskera att hela bilen brinner upp!

på den ena brytaren är det 4 och den andra 2. det händer samma sak på båda. Jag behöver inte reskera att bilen brinner upp för kablarna smälter efter 1 minut så det räcker att jag testar om någon har någon lösning så fungerar det så drar jag kablarna där dom ska sitta sen och då säkrar jag av också. men jag ser om det funkar eller inte nästan direkt...

jag har kopplar ifrån batteriet till neon röret och sen snurrat ihop dom kablarna och satt på kabelskor och satt på dom på brytaren

Senast redigerat av gasgas (18 december 2006)

Drönirettab
18 december 2006 · 21 761 Inlägg

Neonröret har väl bara två kablar, plus och minus, är det så?

gasgas
18 december 2006 · 258 Inlägg

Drönirettab skrev:
Neonröret har väl bara två kablar, plus och minus, är det så?

ja. hur ska jag koppla då??

vw_performance Greve
18 december 2006 · 1 058 Inlägg

om du är säker på att du kopplat rätt så är det för klena kablar.. glöm aldrig att säkra av nya saker du kopplar in! bilen kan börja brinna och det är inte ovanligt

PoLoud =D
mr_blyfot
18 december 2006 · 25 Inlägg

Om du använder den brytaren med två stift ska du koppla så här:
Dra först en kabel från + på batteriet till + på neonröret. Sen drar du från minus på neonröret till det ena stiftet på strömbrytaren. Det andra stiftet ska du ansluta någonstans där du har jord. Då ska det funka.

Volvo 740 glt 16v "16-Taggarn" (1989)
Drönirettab
18 december 2006 · 21 761 Inlägg

Från batteriet drar du en kabel, med säkring på, till strömbrytaren. Från strömbrytaren drar du kabel till neonrörets pluskabel. Neonrörets minuskabel kopplar du till karossen. Då slås neonröret igång när du trycker på strömbrytaren.

Men det är viktigt att koppla rätt på strömbrytaren om den har en inbyggd lampa, så att du inte kopplar ihop strömbrytarlampans minus och batteriets plus.

Ja, man kan förstås koppla strömbrytaren till minus istället, som mr_blyfot skrev.

Senast redigerat av Drönirettab (18 december 2006)

gasgas
18 december 2006 · 258 Inlägg

mr_blyfot skrev:
Om du använder den brytaren med två stift ska du koppla så här:
Dra först en kabel från + på batteriet till + på neonröret. Sen drar du från minus på neonröret till det ena stiftet på strömbrytaren. Det andra stiftet ska du ansluta någonstans där du har jord. Då ska det funka.

OK. så + kablarna ska inte anslutas till brytaren??

gasgas
18 december 2006 · 258 Inlägg

Drönirettab skrev:
Från batteriet drar du en kabel, med säkring på, till strömbrytaren. Från strömbrytaren drar du kabel till neonrörets pluskabel. Neonrörets minuskabel kopplar du till karossen. Då slås neonröret igång när du trycker på strömbrytaren.

Men det är viktigt att koppla rätt på strömbrytaren om den har en inbyggd lampa, så att du inte kopplar ihop strömbrytarlampans minus och batteriets plus.

Ja, man kan förstås koppla strömbrytaren till minus istället, som mr_blyfot skrev.

Ska säkringen vara nära neon röret eller batteriet??

mr_blyfot
18 december 2006 · 25 Inlägg

Det går att koppla + till strömbrytaren också. Isåfall ska du först dra en kabel som du säkrar från batteriet in på det ena stiftet på strömbrytaren. Sen går du vidare från det andra stiftet till plus på neonröret. minuskabeln på neonrröret ska du jorda i chassit isåfall. Det viktiga är att du inte blandar ihop plus och minus på strömbrytaren. Gör du det så blir det kortslutning när du trycker på knappen och då ryker det..
Den strömbrytaren med fyra stift på sitter det antagligen en lampa i också. Isåfall är ett av stiften jord till lampan. De stiftet ska du ansluta till jord men det är viktigt att du tar rätt stift!

Volvo 740 glt 16v "16-Taggarn" (1989)
gasgas
18 december 2006 · 258 Inlägg

mr_blyfot skrev:
Det går att koppla + till strömbrytaren också. Isåfall ska du först dra en kabel som du säkrar från batteriet in på det ena stiftet på strömbrytaren. Sen går du vidare från det andra stiftet till plus på neonröret. minuskabeln på neonrröret ska du jorda i chassit isåfall. Det viktiga är att du inte blandar ihop plus och minus på strömbrytaren. Gör du det så blir det kortslutning när du trycker på knappen och då ryker det..
Den strömbrytaren med fyra stift på sitter det antagligen en lampa i också. Isåfall är ett av stiften jord till lampan. De stiftet ska du ansluta till jord men det är viktigt att du tar rätt stift!

OK. nu fattar jag detta. Tack för hjälpen. säkringen ska sitta närmast batteriet va och inte närma neonet??

mr_blyfot
18 december 2006 · 25 Inlägg

Sätt säkringen vid batteriet så ska det bli bra.

Volvo 740 glt 16v "16-Taggarn" (1989)
båge montör och hobby mekaniker
18 december 2006 · 2 672 Inlägg

japp lyssna på elektrikern nu! =P

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang