Skapa en Jagulet

Hoppas det kan bli nåt hot rod aktigt när det är färdigt
  • 122 Följare
  • 294 483 Visningar
  • Uppdaterades senast 30 januari 2021
MR_T
10 augusti 2017 · 2 340 Inlägg

Du arbetar ju i blixtens hastiget, fixat gaveln och ramförstrkningen på en dag.

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
turbo57
11 augusti 2017 · 1 011 Inlägg

Blixten slår aldrig ner 2 gånger på samma ställe, jag gjorde ju bara halva gaveln smile

turbo57
15 augusti 2017 · 1 011 Inlägg

Härligt nu är det mesta målningsjobbet på huset avklarat smile
Balken ditsvetsad lite slipning återstår, tack igen för iden och konstruktionen Tobbe smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-aa346b128906284d1eba30a6fcd00eb8.jpg
Men nu är jag nyfiken på den antika sick o falsmaskinen, lite rengöring och service så man kan se hur den ser ut

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-b709589dded3b3e636bd94e136da5d89.jpg
Går att justera både övre och undre axeln precis som en modern maskin smile
Lite mer rengöring, ett anhåll, svarva till  några hjulpar till och eftersom jag är lat vore det mumma med en liten motor

Senast redigerat av turbo57 (15 augusti 2017)

Donvito
15 augusti 2017 · 964 Inlägg

Skönt när det är färdigt med husbestyren,själv håller jag på med ett badrum.Så får bli o glädja sig över era andras projekt som går framåt

Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Volvo Pv (1957)
Volvo P1800 (1965)
turbo57
18 augusti 2017 · 1 011 Inlägg

Tyvärr tar det aldrig slut med jobb om man har hus.
Första basämnena börjar ta form, tror jag delar på dem när profilerna är gjorda, får prova om det behöver justeras innan det tillverkas fler
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-21fc5a93c32f44f86208ae190319102b.jpg

turbo57
19 augusti 2017 · 1 011 Inlägg

Lite trevligare när 40 års skit kommit bort, har fått tag på en motor från ett höj och sänkbart arbetsbord från samma källa som cirkelskäraren, kan vara skoj att prova när jag fått hem den
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-67f5d05b311190fb358e67fb0cbeef40.jpg

turbo57
20 augusti 2017 · 1 011 Inlägg

Måste säja att motorn är kraftigare än jag trodde den skulle vara, nu får man räkna på utväxling, utgående axel gör 150 rpm och vet inte riktigt vad det behöver komma ner i (har ett par olika drev att prova med)
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-86dfe0f5f4a236584478b1074466b5ba.jpg
Får lämna bort bakgaveln på lådan för omsvetsning, klarar inte av att svetsa aluminium själv
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-dfd12c42829846e74000e8d83d73ae3d.jpg

MR_T
20 augusti 2017 · 2 340 Inlägg

Är det justerbart varvtal på motorn? Tror jag kör kring 5-10 varv/min på hjulen men då är den justerbar upp till 18rpm.

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
turbo57
20 augusti 2017 · 1 011 Inlägg

Nej tyvärr är inte varvtalet på motorn justerbart, vet inte om man kan använda nån form av "dimmer", men är rädd att jag förlorar kraft då, fördelen med den här är ju att det bara behöver byggas en fotpedal (och framförallt har den hitills inte kostat nåt)
Tack för infon om varvtalet då behöver jag inte jobba i blindo  smile

fixarn1
20 augusti 2017 · 16 Inlägg

turbo57 skrev:
Måste säja att motorn är kraftigare än jag trodde den skulle vara, nu får man räkna på utväxling, utgående axel gör 150 rpm och vet inte riktigt vad det behöver komma ner i (har ett par olika drev att prova med)
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-86dfe0f5f4a236584478b1074466b5ba.jpg
Får lämna bort bakgaveln på lådan för omsvetsning, klarar inte av att svetsa aluminium själv
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-dfd12c42829846e74000e8d83d73ae3d.jpg

Nu har nog gubben vunnit på lotto.
När du ska lämna iväg grejer.

Donvito
21 augusti 2017 · 964 Inlägg

Hej
montera på en frekvens omriktare,den bibehåller momentet ,men du kan moduler med hastigheten dom du vill,ser ut som om motorn du har är en 3fasmotor som drivs av 230 volt ,med en konding gör fas för skjutningen,finns små fina omriktaren för den typ av drift,tror jag har nån sådan liggande ,men om det är intressant behöver man veta motordatan

Volvo P1800 (1965)
Volvo Pv (1957)
Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
turbo57
21 augusti 2017 · 1 011 Inlägg

Det hade varit kul att vinna på lotto fixarn, men då måste man ju spela på det oxo,ibland får man ge sig även om det tar emot och inse att man inte klarar allt själv, men en kompis ska leta efter ett nytt bakstycke till lådan istället för att svetsa, sitter tydligen på nån bmw modell den typen jag behöver smile

turbo57
21 augusti 2017 · 1 011 Inlägg

Intressant donvito, men jag tror att det är en enfasmotor.220V 0,18 kW, 2,2 A 1300 varv på motorn och 150 ut från växeln(försökte ta en bild på skylten men den blev inte bra), finns ju en del varvtalsregleringar från Kina ska försöka hitta nåt där tror jag

Donvito
21 augusti 2017 · 964 Inlägg

Ok
Normalt sett är alla växelströmsmotorer trefas,men man kör dem med 230 volt o enfas ,tack vare att det sitter en kondensator på den,den sköter fas för skjutningen så motorn magnetiserande o rullar igång

Volvo P1800 (1965)
Volvo Pv (1957)
Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Donvito
21 augusti 2017 · 964 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71713/71713-45db2d5bcf7cb8273cef11b93b5e506f.jpg

Detta är en populär typ som brukar vara lämplig till din typ av drift,man kopplar motorn i d läge,tar bort kondensatorn ,om sådan finns sen ställer in enligt märkskylt

Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Volvo P1800 (1965)
Volvo Pv (1957)
turbo57
21 augusti 2017 · 1 011 Inlägg

Ser ut att vara riktigt avancerat, men hur går det med fram och back funktionen, det är ju egentligen lättare om det är en trefasmotor att få till fram och back ?
Är den där manicken till salu ?
Är lite dålig på det här med elen, friskt kopplat hälften brunnet smile

Senast redigerat av turbo57 (21 augusti 2017)

Donvito
21 augusti 2017 · 964 Inlägg

Som sagt tidigare ,så länge det är en växelströms motor så är det alltid en trefas motor,men kondensatorn ser till att det skapas ytterligare en fas ,man stoppar i kontakten o det snurrar,hade det bara varit en fas hade man haft ett värme element istället,men ta ett kort under kopplingsplint locket så kan man nog se hur den är kopplad,den manicken på bilden fixar det mesta en vred med två lägen ,läge ett fram o läge två back,den burken matas med enfas,men tskickar ut tre faser,vredet på den styr hastigheten ,vi går kolla lite märkdata om vi tror den passar ska jag skicka den till dig du får betala frakten,jag har lite sånt liggande

Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Volvo P1800 (1965)
Volvo Pv (1957)
turbo57
22 augusti 2017 · 1 011 Inlägg

Du har helt rätt att det är trefas smile, låter som ett intressant alternativ, ska försöka plåta ikväll, tusen tack för inputen smile

Donvito
22 augusti 2017 · 964 Inlägg

Är i Mariestad o jobbar ganska ofta(såg i din profil att du bor där)så kanta med den vid tillfälle

Mercedes E500 4matic "Amg" (2009)
Volvo Pv (1957)
Volvo P1800 (1965)
turbo57
22 augusti 2017 · 1 011 Inlägg

Så här ser motorns kopplingar ut det säjer inte mej så mycket, men det är tur att andra kan det här smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-66a0a1e62d339cf7c80b6e9b918d232b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-86677fd4050dcb619b965f32009cb870.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-b61f5bb5dba48160153c511a8c2961f3.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang