Jo det blir bara stolligare och stolligare här Jag fuskar med det mesta tyvärr är jag bara amatör med 3D också. (måste erkänna att Inventor är ett relativt lätt program att lära sig grunderna i) Men ger mig fasen på att det borde fungera att ha sick och falsen i samma stativ som hjulet. Har tillverkat ett snabbfäste även till överhjulet så kan man ersätta det med en fyrkantsprofil med en lagrad axel som är delad längre bak, driv delen sitter fast i stativet. Det stora hjulet är ett svänghjul från en Ford 302 och lilla drevet är från en startmotor. Ska skrota en växellåda så jag får 2 drev för att få rotationsriktningarna rätt på bägge axlarna, kedjedrift emellan. Nedre axeln går att höja och sänka med justeringen för att kunna ha olika diametrar på hjulen och övre axeln kan man lägga åt med. Snacka om avancerade stolligheter
Låter spännande, är ju både fördelar och nackdelar med allt i ett. Det jag märkt när jag tillverkat plåtar är att man springer mellan maskinerna ganska mycket. Typ skall man göra en djup fals i en plåt får man försträcka i engelska hjulet och sedan när man kört falsen får man ibland justera i krymp eller sträck maskinen. Försträcker man inte slår sig plåten. Detta märkte jag redan på torpedväggen så fick göra en ny.
Inser att det är fler nackdelar än fördelar, men har inte så mycket plats och är inte så snabb som du är så får nog ta nackdelen med att byta mellan hjul och sick för att tillverka plåtar(springer inte så mycket heller ), ska ju även få in en kantvik som ska tillverkas efter den här stolligheten, har snart de flesta delarna till den också, men tror du att det kan fungera även om jag har svårt att förklara hur jag menar ? Har insett att min lilla cirkelskärare har lite för begränsad rörelse in och ut med axlarna, men drivningen är ju klar tack vare Johan
Härligt vet nu att det inte var en vanlig förkylning, har en infektion i kroppen som tydligen har varit ett tag nu. Hoppas penicillinet jag fått fixar det så fort som möjligt så jag kan orka ut och fortsätta praktiskt med stolligheterna I datorn funkar det i alla fall, justering in och ut Höjdjustering för olika diametrar på hjulen För att bygga om till engelskt hjul är det bara att rycka ur övre axeln och montera överhjulet i snabbfästet nedre axeln är bara att lyfta upp och sätta undre hjulets fäste tillbaka på justeringen, hela drivpaketet sitter ju kvar i stativet, som sagt var i teorin är ju allting lätt Skulle vilja få till en snabb höjdjustering på övre axeln för att slippa skruva justeringen uppåt när bitarna ska bort, men vet inte riktigt hur det ska gå till?
Tack John Wayne, hoppas man blir piggare snart. Vi får väl se Tobbe, men har du inget bra förslag på hur fasen jag ska få till ett snabb höjdjustering till övre axeln, och hoppas att jag inte är ute och cyklar som vanligt med stolligheterna
Äntligen, efter mer ä 14 dar utan garagetid har jag äntligen masat mig ut och börjat igen 3 mm plåt på bägge sidorna ser lite trevligare ut och framförallt mycket stabilare
I alla fall lite gjort. Bussningar i alubrons svarvade på lunchraster från skrotade rullar på jobbet. Några hål borrade Själva stativet till drivningen ihopsatt, ska bultas fast. Nu ska det monteras en del axlar kugghjul, drev och en adapter till svänghjulet måste svarvas
Nja, vill inte ge nån tid för provkörning, har gjort det en gång för mycket när kompisarna tittade på min Musse för ett antal år sen och frågade hur många år jag skulle hålla på med det liket och jag var kaxig och sa 1 år, när alla skrattade åt mig var jag bara tvungen att ge mig fan på att det ska jag klara(gjorde ju nästan det) Tycker allt tar mycket längre tid än man tror att det ska göra, har i alla fall varit på jobbet och svarvat en bussning till svänghjulet Men har fått ett litet vinkelfel så när det skulle monteras ihop allt, sket det sig. Men bara gör om gör rätt Blir jäkligt intressant när, hur och om det funkar
yep, ska bli intressant när det nån gång fungerar som sagt var justeringen tog inte så lång tid, men slipning av axlarna mot bussningarna tog nästan en hel dag(skulle varit bra att haft jobbets svarv till det här), och givetvis har jag borrat axlarna för kugghjulen en halv millimeter för tight så får nog försöka slipa ner kuggarna lite, men alla delar i drivpaketet är snart på plats . Får jag till det ska det skrotas en gammal startmotor och göra ett motorfäste
yep, ska bli intressant när det nån gång fungerar som sagt var justeringen tog inte så lång tid, men slipning av axlarna mot bussningarna tog nästan en hel dag(skulle varit bra att haft jobbets svarv till det här), och givetvis har jag borrat axlarna för kugghjulen en halv millimeter för tight så får nog försöka slipa ner kuggarna lite, men alla delar i drivpaketet är snart på plats . Får jag till det ska det skrotas en gammal startmotor och göra ett motorfäste https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-c3043dc312bdb7c02db0c649499ff561.jpg
Kan du verkligen blanda ett amerikanskt svänghjul med yamaha drev?
Roligt att se att du överlevt julen Jerka Kan vara bra att veta att det finns fler kugghjul om det blir avstötningsproblem med de andra jag fick av dig. Får se hur de jag har fungerar, fick lägga lite svets i underkant på 2 av hålen och slipa med en roterande fil i överkant så nu kuggar det som det ska
Roligt att se att du överlevt julen Jerka Kan vara bra att veta att det finns fler kugghjul om det blir avstötningsproblem med de andra jag fick av dig. Får se hur de jag har fungerar, fick lägga lite svets i underkant på 2 av hålen och slipa med en roterande fil i överkant så nu kuggar det som det ska
Ja det där med ledighet är bra dumt.
Du brukar ju klura ut och få det att fungera tillslut, så det här löser du.