Subaru Legacy RS -93, totalt ombyggd och genomgången

Subaru Legacy Turbo från 1993 som byggs om till 1989-1991 RS utseende och identisk exteriör med 1993 års Prodrive grupp A bilar
  • 66 Följare
  • 37 986 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 mars 2018
ImprezaGC8
24 augusti 2015 · 373 Inlägg

Tjena, tänkte att det kanske finns intresse för en gammal Subaru här så jag slänger ihop en liten projekttråd om eländet! wink

Köpte bilen 2011, tog inte en vecka förrän jag hade börjat riva isär den för att leta och åtgärda den rost som fanns, vilket inte var speciellt mycket med tanke på vad det är för bil... Dessa bilarna brukar vara som knäckebröd i skärmar, dörrar, trösklar och ja överallt. smile Jag har knappt några bilder på bilen innan jag rev isär den ens! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-f73d4afe12c954d64a95c06f0bd9ad23_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-9b4d174a60c0dfe11e35f5999652d851_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-548637fd8802f27e4ad2de5b1a99fb38_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-e697ddf3d383e99275c6adad6a41b388_large.jpg

Jag hade själv slipat bort all rost innan den åkte in på lack, och målat med 2 komponents epoxi grundfärg, för jag litade inte på att lackerarna skulle göra det lika noga som jag själv, och det verkar ha betalat sig nu snart 4 år senare! Det mesta jobbet la jag på ställen som inte syns, inne i hjulhusen bak, i fjädertornen bak, längs tröskelkanterna på in och utsida, insidan på bakskärmarna i bagaget etc.

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-c205846eb62f455ba5353d35f8376b1c_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-67f33bb803038f45f97153353045f28f_large.jpg

Den lackerades vintern 2011/2012 och jag fick ihop bilen till våren 2012, satte på D2 coilovers men i övrigt så var bilen ungefär som när jag köpte den, TD05 turbo, VOS chip och lite annat sånt. Jag rasade växellådan efter nåt år så då satte jag dit en Impreza GT låda istället och målade till lite detaljer på underredet och monterade Whiteline ALK och STI alu bärarmar fram. 2013 så satte jag dit Brembo bromsar från en Impreza STI runtom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-1af9cc1a0567a94ff22f6bf45e51e1c3_large.jpg

Våren 2014 så blev det en väldigt omfattande ombyggnad av bilen, då gjordes följande:

Alla detaljer under bilen byttes ut mot redan pulverlackade delar som jag snodde från mitt Impreza GT projekt.
Alla skruvas lämnades på gulkromatering.
Alla bussningar byttes till Powerflex.
Whiteline 22mm krängningshämmare, Perrin droplinks och Perrin infästningar.
AST 5300 3 vägs fjäderben med Eibach fjädrar.
2.25 snabb styrväxel.
Killer B Motorsport sump, skvalpplåt och oljesil.
Impreza STI Type R DCCD växellåda, R180 bakhjulsnav, bakre drivaxlar och bakdiff.
Och en hel del annat....

Det blev som en helt annan bil...

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-321a4e6790e25baae578f7dbf1aa21f0_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-4c7a69a9533703834712bd35a70bc51d_large.jpg

https://www1.garaget.org/archive/121/120948/260545/large_260545-3462550.jpg

https://www1.garaget.org/archive/121/120948/260545/large_260545-3396593.jpg

https://www1.garaget.org/archive/121/120948/260545/large_260545-3367457.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-72034e4eb108fa8f2d9beeaa6cc2492c_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-bea9c8f4932e8160bf9ada3231cb030b_large.jpg

Jag tänkte att jag skulle nöja mig där, behålla originalmaskin och de 280-300hk den kanske lämnande, bilen gick riktigt bra ändå trots den låga effekten! Jag var och körde Superstage 2014 och fick tiden 1.28.97 trots att utväxlingen i den nya växellådan inte alls passade en sån snabb bana, femmans växel fick åka i på rakan tillochmed!

Men så hamnade jag i en mindre rolig livskrig i början på detta året, och tänkte att jag ska jävlar bygga mig en ny motor så jag har något roligt att tänka på...! cool

Valet föll på Williams Competiton Engines ltd, jag tillhandahöll ett semi closed block från en jdm Impreza STi från 2003 som jag skickade till England, blocket borrades till 93mm (+1mm överdim) och planades. Topparna blev från en Impreza STi Version 4, det är bra toppar med vettiga kamaxlar och bra flöde. Vevaxeln blev en EJ257 STi vevaxel för 2.5l, det ger en volym på 2145cc istället för 1997cc. Williams H profil vevstakar, Mahle Powerpak 4032 stroker kolvar, ARP topplocksbultar, ACL Race vev och ramlager, Roger Clark Motorsport toppackningar och 11mm oljepump.

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-918a3bd964eeb6eba441771fa6795bdf_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-9201721553e3c6aee30e57ec76760328_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-29fe02a7b4782a795ddb7797d5d04de3_large.jpg

Så det var ju bara att kasta ur den gamla maskinen och börja, detta var i början av detta året... Jag har inte stressat tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-33b1df65b2e2bc330932a725f8b49fc2_large.jpg

Nya motorn kom hem till Sverige från England där den byggdes av Andy Williams, jag köpte den som ett "longblock", dvs block med toppar och kamrem ditsatt, men ingenting annat. Fick börja med att flytta över sumpen från min gamla motor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-a3ba45a2d0214c96124cf271ddbf5385_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-7fecbbc7f83df1d0806ce6eae0741667_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-4acccd7294aea02036db5ad08ce41c95_large.jpg

Insuget efter polering, "några" timmar la jag ner på det här....

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-5df263a59f7bb25af828cb5570767645_large.jpg

Kabelhärvan sprätte jag upp och snyggade till också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-430fcadcd237cfc8120aaceb3c1a7938_large.jpg

Blouch turbo, den motsvarar 2.5XT-R Polka Pickle men säljs av Scoobyclinic under namnet SC46 och med twin scroll avgashus.

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-265179d89924d38e557c839b558dbbc7_large.jpg

2 skivig ofjädrad HKS koppling åkte också på, för polaren hade 2 såna liggandes tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-2aee1b54c8d1972d2b135ef3a8f79562_large.jpg

6 växlad jdm låda (utväxlingar skiljer mot euro) från en jdm Impreza STi 2003 med DCCD centerdiff, även bakdiffen byttes till tillhörande R180 med 3.9 utväxling. Kardan kommer från en automatväxlad Legacy -92, dom passar längdmässigt med de längre 6 växlade lådorna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-c8c623e250e0e77a79f2f2b2d0f9a912_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-c3bf7c63915d41efcf2da7d343c995fb_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-634acdbc437eceeb93ed365ff87b5a95_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-a545ee7439bcc6adb7ea95cb3f79524d_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-4196aeab180241ee5590d4574a9678d3_large.jpg

ImprezaGC8
24 augusti 2015 · 373 Inlägg

Mera bilder från nutid! smile

Jag har sprätt upp alla kabelhärvor och lindat om, allt ska vara rent och snyggt! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-fa392338fc633819460313766f3d29ef_large.jpg

Jag kommer behålla chargecooler systemet på Legacyn, för jag tycker det är en detalj som gör en Legacy en Legacy, det kommer begränsa effekten, för en fmic hade fungerat bättre, men jag vill verkligen behålla den vattenkylda intercoolern. Jag har dock bytt till en mycket större vattenkylare och en bättre vattenpump från Bosch, så förhoppningsvis kommer det fungera okej. Det funkade ju okej i rally i början på 90 talet då en hel del grupp a bilar hade chargecooler. smile Jag ska montera vattenkylaren lutande dels för jag tycker det ser bra ut, och för att få bra luftflöde ur den med stort mellanrum till oljekylare och vanliga kylaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-182c36ccc648498b01772db6a51d4c97_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-42d7bbeddb7d759cfe8c6a744d4aabed_large.jpg

Jag tog även beslutet att fimpa ABS systemet helt och hållet, jag hade problem redan förra året att ABS la av helt när man fick hjulspinn, vilket är rätt farligt när man stampar fullt på hejdaren och man låser hjulen när man inte är beredd på det smile Det gamla ABS systemet är inte anpassat för en växellåda med DCCD centerdiff, det var först 2003 som Imprezorna med DCCD fick ABS bromsar. Sedan så tog ABS pumpen väldigt mycket utrymme i motorrummet, och hela systemet väger rätt mycket.

Det var mer jobb än jag trodde när jag började läsa på om det, första steget var att byta bromsrören i motorrummet, turligt nog så har jag även en Legacy 2.2GX som reservkaross och den saknar ABS bromsar, första tanken var att plocka allt från den, en lysande ide tills jag insåg att den biljäveln har hillholder! sad Så både bromsrör och huvudcylinder skiljde, bromsrören gick dock otroligt nog att böja till rätt vinklar och längden var helt perfekt! Jag fick böja till ett eget rör till vänster framhjul bara, huvudcylinder däremot... 2.2GX hade en cylinder med 3 utgångar och 1" storlek pga hillholder, man ska ha en cylinder med 4 utgångar men att hitta en i 1.1/16" som är det optimala var inte lika enkelt, den enda Subarun som hade en sådan cylinder var Subaru SVX LSi FWD (Ja, framhjulsdriven!) som bara såldes i ett fåtal ex i USA, men turligt nog så kunde jag komma över en "ny" utbytescylinder på ebay till just en sån bil! smile Fördelningsventilen fick jag också ta från 2.2GX.

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-a316cb224d85958815bc04d0c9c3d05b_large.jpg

Bromsservon kommer från en Impreza STi 07, slipad, grundad och omlackad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-41daa3149aeeaeed6540ec53ea096021_large.jpg

Allt på plats!

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-b6b2506e24e8255bb7d7f8ae228b2e5a_large.jpg

Här är Bosch pumpen för intercooler kylaren, fästet fick jag smida ihop av vinkelprofil i alu, och ja det ska plockas bort och lackas svart. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-7a723af1fa9e1ec4774c135d57aa66cf_large.jpg

Såhär står bilen för tillfället, det mesta är klart nu, bara insug, bränsleslangar och lite bråte som ska dit smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-337da41ce433a9d396357eb7570396d8_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-a8d804f04410283fe4a8d907010ab92d_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-03be1d522fb18df5c95f96a4d609b97f_large.jpg

ImprezaGC8
25 augusti 2015 · 373 Inlägg

uranium skrev:
Åh äntligen en ny tråd om min favoritbil! Har letat den gamla tråden på subaruklubben men inte hittat den, så misstänkte att den var borta smile

Haha tack lille Niklas Testiklas wink Ja tråden på SSC är nog borta, likaså jag wink

Du har ju smekt ihop din Evåå väldigt fint också!

ImprezaGC8
27 augusti 2015 · 373 Inlägg

Jo det har ju varit lite jobb med denna bilen, skulle ju bara vara en bruksbil från början.. Spårade ju ur lite smile

ImprezaGC8
1 september 2015 · 373 Inlägg

uranium skrev:
Tack Åskar! Den rör på sig rätt duktigt nu kan jag säga med nya motorn. Skulle ha renoverat bakvagnen lika som framvagnen och lackat om hela bilen bara så allt verkligen är tipp topp. Men det kommer väl så småningom smile

Det kan jag tänka mig att den gör, en massa effekt i en gammal konservburk är aldrig fel wink Snart vinter, bara riva isär skiten! big_smile

----

Nu har jag mekat lite igen, har sparat all min semester tills nyligen för att kunna arbeta på bilen! :p

Söndagen var ingen bra dag, jag satte dit mitt apfina insug som jag lagt ner hur många timmar på som helst, det satt så fint där tills jag spände åt det och det klingade till och jag frös till is och trodde jag skulle dö.... :gnash:

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-625cf8e23f16bafe20a556faed027ce9_large.jpg

Katastrofen var ett faktum, efter ett smärre sammanbrott så började jag fundera på hur fan jag skulle lösa det, svetsa var första tanken, men känner ingen som löser det lite snabbt och smidigt, och dessutom skulle det medföra mycket jobb att slipa ner svetsfogen och snygga tills allt igen, inte så roligt. Men en jag känner hade 3M DP490 2 komponents epoxilim, samma som tex Koenigsegg använder att limma ihop grejer med, och det skulle även funka för de flesta metaller, så jag slängde mig i bilen för att hämta limmet och tillhörande limpistol med blandspets!

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-9149859a440d7e23d97c428d014f1818_large.jpg

Det fick sitta i press i 2 dygn för säkerhets skull, idag skruvade jag dit det och jag var livrädd att det inte skulle funka, men det gjorde det. Det har inte spruckit än iaf, kanske gör det när man börjar köra med skiten men hoppas inte det smile Limmet ska tåla 120 grader iaf.

Jag är även klar med det mesta andra i motorrummet, bara lite smått elskit, kylare, intercooler, snygga till lite saker och bättra på lite ställen i motorrummet med färg som återstår!

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-5a39ff7ce6358d25059dfbf93d5d4ebf_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-f8e709c2f912b9a7afe97a2689a9ed2a_large.jpg

Var även på Streetpower och inhandlade lite grejor, en Nuke catchtank för dränkpump, i den kommer det sitta en Walbro GST 450 pump, i org tanken kommer det sitta en Walbro GSS 341.

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-f65993bf3919f1155483999da82bffae_large.jpg

ImprezaGC8
5 september 2015 · 373 Inlägg

Det går inte i rekordfart men det går stadigt framåt, nu återstår väl i princip bara att slipa/grunda/lacka lite småfästen och delar, tillverka hållare för gasbehållarna för dämparna, löda lite kablar till lufttempsgivaren, laddtryckssolenoiden och mapsensorn, beställa lite mer slang och slangklämmor och nån böj så jag kan koppla ihop alla kylslangar från intercooler-vattenkylaren till pumpen och värmeväxlaren.

Lite guldfolie under intercooler/värmeväxlaren:

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-2fe13eec0de81f725f4f9da592cb64fd_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-208ec9c966a8f8db23d1bc8c519e0ec5_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-dddbaaabb9ac06dd270f1f61d3b8ffde_large.jpg

ImprezaGC8
13 oktober 2015 · 373 Inlägg

Oj vad dåligt uppdaterad min projekttråd är! Jag har inte orkat skriva något, men det har ju faktiskt hänt en hel del nu!

Motorn provstartades för några veckor sedan, förutom lite småproblem med bränsleläckage från bränsletrycksregulatorn och från BTR-adaptern på ena fuelrailen som berodde på avsaknad av gängtejp/inte dragit tillräckligt hårt och att en 0-ring var lite skadad, så gick allt smärtfritt! Inkopplingen av lufttempsgivaren krabbade lite då jag försökte köra den på kablarna till luftmassemätaren och med ett 1k ohm motstånd på signalkabeln, till slut gav jag upp och tog bort motståndet, lödade ihop de 2 kablarna med AN Temp 2 och jord kablarna från Links expantionskablage och då funkade det!

Jag la även mycket tid på att tillverka innerskärmar till den, mycket tidsödande då de helst skulle sitta som gjutet och täta så bra som möjligt, bara tillverka en malljävel tog ju nästan en halv dag. Sen när innerskärmarna väl var utskurna så fick man av och på med framskärmarna hur många gånger som helst innan innerskärmarna var nerslipade så pass att framskärmen passade bra.

Elen till Bosch pumpen till chargecoolern är också kopplat med relä och säkringar, och går igång när tändningen är på.

Tanken var att bilen skulle ljudisoleras lite innan inredningen sattes tillbaka, men jag var lite orolig över att rost ev kunde dölja sig under asfaltsmattorna på golvet, så jag tog beslutet att skrapa bort asfaltsmattorn på golvet och slipa plåtrent, för att sedan epoxigrunda med Hagmans CA Primer innan jag la in ljudisolering. Nu var det inte något som en normal människa skulle kalla för rost, utan det som fanns var att det började bli lite mörka prickar i plåten när grundfärgen var bortslipad. lol Men i min värld är det rost, och det känns skönt att inte ha det längre. tongue

Pappersmall till innerskärm:

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-60d17c87eba03b0ee85dd3eefaab6862_large.jpg

Köpte ett 60x300cm stort ark med 2mm plast för ändamålet, bra att ha! cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-19a4253e131a5b1751e0c61d169f411b_large.jpg

Ser inte mkt ut för världen, men mycket jobb innan man fick formen bra så att det låg smutt mot framskärmen och mot hjulhuset!

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-ea8391ac8961078c0886fe2e667d9d18_large.jpg

Kapade även bort lite plåt, som Prodrive gjorde på grupp a karosserna! lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-7f737585842111d024db124d3880e0e8_large.jpg

Innerskärm på plats:

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-814b2712d517dd3a651bab0e2bccf9a9_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-ad5c218ddf65b864271c1c0b6cf5d869_large.jpg

Jag gjorde som vissa WRC team och tätade med aluminiumtejp! Vill inte ha in massa skit i dörröppningen. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-fa2fc035293566fcfcecdc257a92022f_large.jpg

Här har jag påbörjat bortskrapandet av asfaltsmattorna, inte roligt men jag har ju gjort det några gånger innan...

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-314a5f642e3108a928bc758922a4184c_large.jpg

Slipat plåtrent:

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-68b3e153d57c17a69932918273a19aff_large.jpg

Epoxigrundat:

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-6bbe5798d16a95cb3785beca14f5f7b8_large.jpg

Ljudisolering in, valde att inte lägga i nya asfaltsmattor ifall jag i framtiden skulle få för mig att skrapa bort alla asfaltsmattor i bilen, känns onödigt att klistra fast nåt som man kanske vill ta bort om ett par år. lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-6f57a819de775eb71b0a1dd43cd5a353_large.jpg

Jag fixade även till dörrsidorna, jag var inte nöjd med hur jag hade gjort det för 3år sedan när bilen var nylackad, så gör om gör rätt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-37b7e3f2f2cff72c4ed8de7bdcec0199_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-a37a086449217efb61c85d534559f9d1_large.jpg

Jag har kört 18mil på mineraloljan, så igår bytte jag oljefilter och till halvsyntet olja som ska köras ca 50 mil, fast det lär jag inte palla så jag nöjer mig med kanske 30mil wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-7b5572dacd7c3ce22661505154d8fb31_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-e16fcbffe5c503f05df19f7ddb491bfe_large.jpg

Som ni ser så saknas det både taklister, grill och centrumkåpor på fälgarna, sen ska nog bakre rutorna få lite solfilm med cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-b5d8575300cc9fc4cea1843cbbef89a0_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-a8a3c691989d63485769619a972ad569_large.jpg

ImprezaGC8
14 oktober 2015 · 373 Inlägg

Christian S skrev:
blev kanon med innerskärmarna, det andra vart inte så pjåkigt det heller.

Tack Christian, hoppas vi ses många gånger nästa år på åka-fort-runt-svängar-träffarna! cool

Lite dåligt med kommentarer i övrigt här tycker jag, är mitt bygge så ointressant? För lite neon, för lite stereo, för lite rost eller för lite glasfiber? big_smile Om nån uppskattar det så lägg gärna en kommentar för det höjer alltid motivationen, eller om det är något som ni inte gillar så skriv gärna det, för det brukar ju jag göra! big_smile

Jag försöker ju köra lite rally-ish stuk på bilen, och jag funderar på att sätta huvlås och ta bort org huvlåset helt. Det ska givetvis vara samma typ av huvlås som användes på rallybilarna prodrive byggde på 90 talet och på samma placering, jag överväger detta starkt, enda "problemet" är att jag inte tänker montera låspinnarna i kylarbalkens tunnplåt utan det ska svetsas fast 3mm förstärkningar som på rallybilarna isåfall vilket medför att balken måste lackas om. Får se hur det blir!

https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtl1/v/t1.0-9/12143152_10204784564965285_6692732431921501741_n.jpg?oh=c27fe72b58720e85a805640fed31ee49&oe=5690CC9D

Brandsläckare har jag monterat framför stolarna ifall den skulle få för sig att börja brinna wink

https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/v/t1.0-9/12112386_10204782573795507_8747442085938228170_n.jpg?oh=8baaf4d8934639c0bdc4d397fc643ff7&oe=56C977CB

Här är en bild när jag rensade bort alla kablar till ABS systemet, det var en del kabel kan jag säga....

https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/11028043_10204668656547647_707062770985088461_n.jpg?oh=fa2822e9248131ff4d9c03d1bf2ae298&oe=56D0650D

Och lite bonusbilder för de som inte visste att Subaru Legacyn var den bilen som Subaru World Rally Team började med innan de bytte till Imprezakarossen i mitten av 1993.

https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t1.0-9/11130218_10203725903419408_4761940107184582347_n.jpg?oh=1773466ce899986b0b3289ab7872d84c&oe=568B39CF

https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/11000340_10203725898619288_6745401579579275005_n.jpg?oh=4b2721718657e8449e4833f35504ec7b&oe=56C6187C

https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/t1.0-9/11129916_10203725899099300_7438792596338449176_n.jpg?oh=4e42f649d184ddfb4adc07e5b71ea663&oe=568ABFDF

https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/11116435_10203725890019073_1374100906482738255_n.jpg?oh=d3017671bd222e23496fc107e34a40b2&oe=5688AA06

https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/t31.0-8/11130446_10203725735575212_658689940309932105_o.jpg

https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/11035582_10203725900059324_7288652273348671328_n.jpg?oh=e458f626f4dceab92cd65cad267979bd&oe=56C547B0

https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/11067593_10203725723254904_6069635769444398053_n.jpg?oh=b6c2ee01b163d55b809f4156384c5e26&oe=56D1AC38

ImprezaGC8
14 oktober 2015 · 373 Inlägg

Lucif3r skrev:
Hur stabila är motorerna samt 4-kraffset i dom där subborna?

Du menar i en original Legacy?

Dom är bra, för vad det är. Motorblocket är closed deck, topparna är kassa, växellådorna som tidiga Impreza GT osv.

I min så är ju ingenting original wink

ImprezaGC8
14 oktober 2015 · 373 Inlägg

Kul att ni gillar den! smile Ja de är grymt ovanliga och de allra flesta är ungefär som Wasa Havre i plåten. tongue

Fredrik: Ja det ska bli spännande att se vad den lämnar, nåt effektmonster lär det inte bli men hoppas på runt 400hk iaf, allt beror ju på hur bra chargecoolern kommer fungera.

ImprezaGC8
15 oktober 2015 · 373 Inlägg

Milkman skrev:
Åhh en gammal Legacy.
På alla sätt så mycket häftigare än t.ex Impreza.
Kommer ihåg när man stod ute i rallyskogen och hörde dem.

ImprezaGC8 skrev:
Lite dåligt med kommentarer i övrigt här tycker jag, är mitt bygge så ointressant? För lite neon, för lite stereo, för lite rost eller för lite glasfiber? big_smile

Nja snarare för mycket.
Dit med svarta slangar i motorrummet så blir det kanon big_smile

Sedan chargecoolern.
Med ett mellanrum mellan den och de andra kylarna minskar flödet.
Bäst är ju att ha dem kolls mot eller iaf luftstyrningsplåtar eller liknande för att luften inte skall smita.

Jag gillar Impreza väldigt mycket med, är ju exakt samma bil under karossen förutom att Legacyn har 60mm längre axelavstånd tongue

Färg på slangarna är ju en smaksak, det ser sämre ut på bild än i verkligheten. Själv tycker jag att Samco slangar ska vara blåa, jag vill ju ha lite motorsport stuk på bilen, men hade det varit billiga kinaslangar i blått så hade jag aldrig pallat med det tongue

Du menar att flödet till oljekylaren och vattenkylaren blir sämre när man har chargecooler kylaren tiltad? Luftstyrning har jag själv funderat på att bygga, anledningen att jag valde att tilta den var för att den skulle kunna sitta så lågt som möjligt och utan att behöva skära sönder stötfångaren, och för att hålla lite avstånd till de andra varma kylarna. Chargecoolerkylaren är iskall när man har kört en runda med bilen.

ImprezaGC8
15 oktober 2015 · 373 Inlägg

Lucif3r skrev:

ImprezaGC8 skrev:
Du menar i en original Legacy?

Dom är bra, för vad det är. Motorblocket är closed deck, topparna är kassa, växellådorna som tidiga Impreza GT osv.

I min så är ju ingenting original wink

Jag tänkte mer generellt, både orginal-block och uppgraderade block, orginal diffar och dom bättre diffarna osv

Jag kan inte ett skit om subbor(förutom att dom rostar så inutah-e.. tongue) eller boxer-motorer, men nyligen fattat intresse för 4/AWD, så skulle vara kul att veta hur pass hållbart allt är generellt sett.
Min kunskap om "AWD" sträcker sig till volvo och visco-kopplingen som överhettas för det minsta lilla lol

Alltså, drivlinan i min är ju "original" fast från en newage 2003 års Impreza STI från japanmarknaden, det motsvarar 2004 års Impreza STI som man kunde köpa i Sverige fast med annan utväxling på 5an och 6ans växel och annan slutväxel, men det är samma typ av grejer och båda har elektrisk centerdiff. Att jämföra en 6 växlad drivlina med R180 bakdiff etc med tex Legacy Turbo eller Impreza GT / WRX 5 växlade lådor och R160 bakdiffar går inte, inga likheter alls mellan dem. En 6 växlad STI låda håller för runt 600-700hk, en 5 växlad låda håller för max 350 om den är i gott skick (undantag finns såklart alltid där det håller för mer eller för mkt mindre)

Originalblocket i just Legacy Turbo är det bästa av allt, det är closed deck och de blocken håller för mest effekt av alla block då de är stabilare än open deck och semi closed deck blocken, dock behöver man fräsa om de så nyare vevaxlar passar (rear thrust) ifall man ska bygga en motor på ett sånt block då blocken fram till 98 har center thrust och 99-framåt har rear thrust. Notera nu pratar vi bara råblocket som ett bra ämne, kolvar och vevstakar hoppar man inte över hustak för att lägga vantarna på wink Och topparna på Legacymotorn är de sämsta subaru turbotopparna du kan finna, hydrauliska ventiltryckare och dåligt flöde.

Blocket som min motor är byggt på är också från en japan-spec newage 2003 års Impreza STI, de är semi closed deck, de funkar fint för en 500-600hk, mer än det så bör man köra closed deck block. Topparna på min motor är också från en japan-spec 1998 års Impreza STI, för att mitt originalinsug ska passa på. 99-nyare toppar har annan infästning för insugen.

Det går dvs inte att säga nåt "generellt" om Subaru då det finns hur många olika motorer och hur många olika drivlinor som helst till de olika modellerna och årsmodellerna. Men ett enkelt svar, köp en Impreza WRX STI (STI är ett krav!) från 2002-2005, 2005 är det absolut bästa då den fick mkt uppdateringar jämfört med 2004, 2006-2007 är också bra bilar likaså 2008-2016 med ett undantag, 2.5 liters motorena är skräp!

ImprezaGC8
16 oktober 2015 · 373 Inlägg

Christian S skrev:

ImprezaGC8 skrev:
, 2.5 liters motorena är skräp!

nu tycker jag att du lite negativ Oskar wink
största problemet med dom är ju att orginalkolvarna tyvärr inte är så bra men har man bara bytt dom och gärna stakarna till riktiga grejer så kan man ju plocka hyffsat med effekt, vill man plocka lite mer är det ju "bara" att byta foder eftersom 2,5 har tunnare cylinderväggar än 2,0 då dom har större cylinderdiameter.
den här bilen www.garaget.org/?car=273501 som fricke hade hade ju 577,5hk 675nm med en 2,5 liters motor, visserligen ifrån Cosworth som dessutom hade försetts med kraligare Darton slevs lösa cylinder foder men ändå, den motorn sitter btv numera i magnus & stefans Type RA och kommer förhoppningsvis ut nästa år.

sen går det ju inte att komma ifrån att det är helt annat botten drag i en 2,5 jämfört med en 2,0 , jag har ju ett 2,5 short block med 2,0 toppar i min och det är en jäkla skillnad jämfört med hur den gick med 2 liters motorn.

Nu syftade jag iofs på originalmotorer och då kan man inte hävda att 2.5 är bra någonstans wink

closed deck 2.2l block strokat till 2.35l är det absolut mest optimala man kan bygga men då blire ju dyrt.

ImprezaGC8
16 oktober 2015 · 373 Inlägg

uranium skrev:
Looking good Åskar! När är det dags för mappning och bänkning? big_smile

Väntar på AEM 5 bars mapsensor som nog kommer på måndag, sen byta spridare och ett oljebyte till sen är den redo att mappas wink Troligen på Maxxtuning.

ImprezaGC8
16 oktober 2015 · 373 Inlägg

Lucif3r skrev:
Intressant... Trodde inte det var så pass stora skillnader mellan blocken faktiskt. 'Skenet bedrar' passar nog bra här tongue
Nåja, nu fattar jag lite mer av dessa konstiga motorer iaf smile

Här är en bra bild där man ser skillnaden:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/817197.jpg

Turbomotorer finns i 2 liter, 2.2 liter och 2.5 liter. 2 och 2.2 finns som closed deck, 2.2 är det mest eftertraktade men också det mest ovanliga då closed deck 2.2 endast fanns i USDM Legacy Turbo och Impreza STi 22B.

Closed deck 2 liters satt endast i Legacy Turbo från 89-93 och vissa STI modeller av Impreza fram till 96, efter 96 så har ingen modell closed deck 2 liters block.

Vanliga Impreza GT och WRX har open deck, newage Impreza STI har semi closed deck från 2001-2005. Och eftersom 2006- fram tills nu har 2 liters motorer på japanmarknaden så är de också semi closed. Blocken blev än biffigare på senare år på JDM modeller med ännu tjockare cylinderväggar! cool

Senast redigerat av ImprezaGC8 (16 oktober 2015)

ImprezaGC8
18 oktober 2015 · 373 Inlägg

Fixade till bakom dörrsidorna på bakdörrarna och har skruvat lite med inredningen nu i helgen..

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-93286f4b10e7681e16c39984d4cbc083_large.jpg

Mugghållare är ingen utrustning som Legacy Turbo kan briljera med, tur jag har en USA-specad 2.2GX som är importerad från något arabland som har samma spec som USA modellerna, och i USA är ju mugghållare en självklarhet! wink Så jag stal den helt enkelt! Det är även dubbel-din uttag på centerkonsollen som tillhör 2.2an, där tänkte jag göra en kolfiberplatta att montera AIM MXL Pista dashen, ifall jag blir klok på hur den ska kopplas in till Linket.. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-bf02737513e76c1abb7b70fb066cf251_large.jpg

Jag hoppas att min AEM 5 bars mapsensor kommer imorgon, då är det bara att löda dit den, sen ett olje och filterbyte sen är den helt redo för att åka till Maxxtuning för mappning! 850cc spridarna monterade jag nämligen i helgen. smile

Jag har ju kört min Subaru SVX som brukis iår, mycket trevlig och unik bil, men förra veckan så gick kylaren på den...

https://www1.garaget.org/archive/121/120948/379294/large_379294-3586147.jpg

Kan ni gissa vad en sån kylare kostar.....? Ca 10.000kr inkl moms! roll Och runt 7000kr om man beställer en "pirat" från USA om man räknar in tull/moms/frakt! Subaru delar generellt de flesta delar mellan modeller, så att få tag i delar billigt brukar inte vara något problem. Men på just SVX så är ALLT unikt och med tanke på att det endast tillverkades 25.000st mellan 92-97 varav ca 15.000st gick till USA och 9st såldes nya i Sverige så kan ni ju räkna ut att det inte direkt är en bil man kan åka till skroten och hitta delar till wink Men det ska lösas på något sätt, men den ställs ändå av inför vintern nu så det hände iaf i "rätt" tid! cool Den bilen ska förövrigt så en ny lack nästa år.

https://www1.garaget.org/archive/121/120948/379294/large_379294-3586163.jpg

Så nu får jag köra med min vinterlegacy istället, den ser förjävlig ut och jag skäms nästan när jag sitter i den, helt uppröten i bakskärmarna, känns som man får herpes bara av att titta på eländet big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-b4c1a5f5675365052933963b939b6c13_large.jpg

Sparkade lite på skärmkanten och typ hälften trillade bort efter bilden togs! lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-6e55b388c3ddc0e37bc3b91e4750b077_large.jpg

ImprezaGC8
18 oktober 2015 · 373 Inlägg

Lite skillnad under locket nu jämfört med innan... cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-d2c46cb386b8b7c0e7b441779521a7c6_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-7b779dd8c0ab8a8196780fc0cffb2157_large.jpg

ImprezaGC8
19 oktober 2015 · 373 Inlägg

Ja toppar passar mellan blocken, sen blir ju såklart förbränningsrummen fel storlek ifall du tar 2l toppar på en 2.5l motor, eller tvärtom. Men passar gör det.

ImprezaGC8
22 oktober 2015 · 373 Inlägg

Mappning nästa onsdag (15-10-28) hos Maxxtuning!

Längtar som faaan tongue

ImprezaGC8
1 november 2015 · 373 Inlägg

uranium skrev:
Hur gick det på mappningen Åskar? tongue

Jadu, det som jag visste skulle begränsa effekten begränsade mycket mer än jag förväntade mig så jag har inte varit sådär superexhalterad över resultatet... tongue

Jag kör ju en SC46 billet twin scroll turbo, specad för 460bhp (därav namnet) men de brukar ge mer effekt än de är specade för, detta är på bensin, min motor är ordentligt byggd och ska klara 500hk+, med ordentlig laddluftkylning så skulle min motor ge minst 450hk på bensin, troligtvis mer, och ca 500hk på E85.

Det jag tycker är ett kännetecken för just Legacymodellen, chargecooler-systemet som jag ville behålla av utseendeskäl, jag ville ha värmeväxlaren i motorrummet och jag ville helst inte ha grova tryckrör ner till fronten för då måste man ju skära mycket i plåten på karossen, så jag la mycket tid och pengar på att försöka få det att fungera med mkt större vattenkyl och Bosch pump för chargecoolern, men tyvärr hjälpte inte det och insugstempen skjöt i höjden redan vid 0,7 bars laddtryck! Det ska ladda ca 1.7 bar med den setupen jag har.... Inte nog med det, min motor ska varva minst 8000rpm, men över 7000rpm så blev temperaturerna återigen för höga, vilket gjorde att varvstoppet var tvunget att sättas på 7000rpm...

Det saknas alltså minst 1000rpm och det saknas 1 bars laddtryck, då kan nog alla räkna ut att det saknas väldigt väldigt många hästar och vrid också wink Den ger 334hk och 397nm vid 0,7 bars laddtryck, toppeffekten ligger vid 6877rpm så toppeffekten ligger i princip på varvstoppet wink

Vad gör man åt detta då? Jo inse att all tid och pengar man la på chargecooler systemet är bortkastat, och bara inse att man får gå på en frontmonterad luft/luft intercooler! Bilen går bra som den gör nu, den är absolut inte slö men när det finns sån potential i bitarna så kan man inte ha en sån enorm flaskhals som det är nu, det saknas ju typ 130hk, säkert minst 100nm och 1000rpm... roll Det gick inte ens att ställa in launch control pga den dåliga laddluftkylningen tongue

Det positiva är att vi fick ordning på alla småbekymmer ett nytt bygge har, och allt fungerar problemfritt, så det är "bara" intercoolerbyte och sen en snabbjustering av mappningen som tar någon timme, jag kan verkligen rekommendera Maxxtuning!

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-c7352d50818cdf0815ec5ad38bdb8f6a_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-aa9f6cb81a3f0cf565ef62876553ffec_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-77b5e735e5efc8d1789a4f4dfbb6958f_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-fe30d9ac78c91ca9244b716497048bf8_large.jpg

Effekten räckte för att köra av en främre drivaxel samma dag som den mappades wink Men jag hade en i reserv så det byttes dagen efter, här är den gamla (dock är den yttre knuten från min "nya" drivaxel då jag skiftade över de yttre knutarna mellan axlarna) Drivaxeln gick av vid splinsen vid den inre drivknuten, detta är Impreza GT drivaxlar och de ska bytas ut mot newage STI axlar som håller mycket bättre!

https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120948/120948-68ae67870463cd7fe5c70e7e41ad063c_large.jpg

Lite filmer:

Mappning: https://www.youtube.com/watch?v=_xwcHaI5r1k

Sladdar och donuts: https://www.youtube.com/watch?v=rJDcM_Q827U

Donuts med GoPro: https://www.youtube.com/watch?v=GnU8xM4fKZ8

Bus på rolig väg med mobilkamera: https://www.youtube.com/watch?v=L0pR1pn4KAc

Bus på rolig väg med GoPro: https://www.youtube.com/watch?v=LZOC_QaYBIc

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang