Chevrolet S10 "Skorven" - PreRunner Replica

SoCal-Style Pre-Runner replica. Efter 2 svängar körförbud pga "icke helt och hållet i överensstämmelse med för närvarande rådande fordonsförfattningars andemening" blev det regbesiktning som ombyggt fordon med renoverad ram, uppdaterat chassi och ändrad kaross. Nästa steg: BlingBling
  • 261 Följare
  • 260 210 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 juli 2018
Godspeaker Specialist
14 september 2017 · 1 187 Inlägg

Berglund_89 skrev:
gz m8! cool roll

Tack smile

Cuefa skrev:

Godspeaker skrev:
Fantastiska mängder text o bild

Haha, ja vitt går dåligt mot grönt, inte undra på att de såg rött... ;-)
Körde ju nå "universal skärmbreddar-tjosan" på Jeep'n o det gick genom besiktning o fungerade utmärkt ihop med mina stöddiga hjul med -10 i offset.
Man ska skruva sönder, annars kan man inte laga ihop... :-P

Well... i dag har jag lärt mig att man nog ska behålla skärmbreddarna på tongue

Djo skrev:
Griniga dom var då det där gjorde ju jobbet mer än väl smile
Snyggt nej men fan bryr sig bara en besiktnings grej.

Åh, det kan ha varit det sämsta beslut jag tagit på länge tongue

Knugcab skrev:
Är det något fel på rollningen? Du har i alla fall färg under bakrutan, det har jag inte orkat smeta dit på Datsunfanskapet.....

Haha, jag har lite rollad färg överallt. btw, när Polisen kommer underfund med att du ändrat färg, så lägger de till en punkt på det. Det har jag lärt mig.





Mobiluppdatering,
Livets hårda skola.
aka om man tvångsmässigt lagar sönder allt man äger, så får man skylla sig själv.


Efter att ha lyft på och av flaket, så orkade jag inte skruva tillbaka den bakre panelen bakom hjulen.
Efter besiktningen så bytte jag såklart även omgående tillbaka till mina andra fälgar, samt plockade bort mina finfina skärmbreddare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-76135c9ce6b7b099b8284f389930dc5b.jpg
Detta gör att det när det regnat lite, så står det 4 fontäner upp runt bilen big_smile
Den skickar upp vatten, dynga och skit överallt!!
Inklusive upp på visiret på bakomliggande MC-polis, som drabbades av pliktrogen bekymmersamhet, vilket resulterar i blinkande och tutande och gesitkulerande med armarna.
Vänligt vrålar den unge tjänstemannen att jag skall svänga in på macken, så han får titta lite närmre på min bil tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-38639b7dd10fb068e323c0a611d6be9f.jpg

Nå, resten säger väl sig självt. Mycket trevlig konstapel, som dock hade lite väl många anmärkningar. Dessa bemöttes med en del "Nej, du har fel, det där är helt lagligt", en del "Mnjo, du har rätt, jag vet, men det ser ju så häftigt ut, eller hur!" och så en liten skopa "Ojdå, det har jag inte sett, det har du helt rätt i! va bra du säger till!".
Till exempel att jag modifierat chassit känns jag inte vid. Det är eftermarknadsdelar, men original geometri. Jupp. Inte heller har jag bytt ram, den är endast rostlagad. Joråseru.
LED och Orange fram är inte otillåten modifiering, då det är parkeringsljus, och corner lights, vilket jag fick "aha, du tänker så, jaja, de är väl OK då". Som sagt, mkt vettig.
Mina baklampor som lever ett inte helt okej och lagligt liv, och egentligen inte borde gått igenom besikningen var "Oj, tack konstapeln, det har jag inte märkt".
Toningen på baklampor och utstickande däck blev lite skrapande med foten, hundögon och "jo, jag vet, men kom igen, visst ser det häftigt ut?"

Konstapeln höll med om att det kanske, under vissa omständigheter, såg lite häftigt ut.
Konstapeln tyckte även det verkade som jag minsan kunde reglementet lika bra som han.

Istället för att han står och slår i regelboken i 45 minuter, så gav han mig 100% rabatt på böterna, och vi enades om att han skulle ringa när han var på stationen, för att se om det fanns något kryphål.

Det hittade han inte.
Han ringde och ursäktade sig, men Utstickande delar + modifierad spårvidd = regbesiktning.
Så slängde han även på fel färg på det hela, som bonus tongue

fair enough smile

Verkligen supertrevlig kille, va'tusan, han gör bara sitt jobb, och jag vet ju att jag eventuellt modifierat det hela lite utanför reglementet tongue

Så nu är det bara att börja förhandlig med en besiktningsman, för att hitta gynsammast möjliga väg för att få den godkänd som modifierad.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
15 september 2017 · 1 187 Inlägg

Knugcab skrev:
Lösningen på det hela är att ha en så obskyr bil att de inte törs stoppa en av rädsla för att ha fel. Samt att bo här uppe där man inte ser dem över huvud taget.

De där va nog det klokaste jag hört på länge.
.. men polisen i Malmö är inte rädd för att ha fel. De har nämligen tuffare och mer obskyra bilar än vad jag har. Och automatvapen.
Länge sedan jag såg den nu, men bredvid sandkatten så är man inte så värst kaxig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-62a9ab43eaa94c681e44e2fd66871934.jpg
Och vad det här är har jag ingen aning om, men ser jäkligt tyskt ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b602ce4256e6362aa43dbc1e945d7f30.jpg
Så flytta tillbaka norrut är nog det ända vettiga.

BlueScreeen skrev:
Det ska inte alltid gå för bra!
Men man blev lagomt förvånad över polisen som stoppade dig! Efter allt man läst/hört som dom håller på och sätter regbes för minste reflex osv. Så kul att han förstod en del ändå och försökte hitta kryphål till dig smile

Äh. De har aldrig stoppat mig tidigare, och då har jag ändå uteslutande kört bilar som en nitisk ordningsman kunnat bötfälla trippelt upp på 50 meters håll. Det handlar om hur man kör. Om man torskar på kreativa filbyten i 70 i centrala Malmö, så stannar de dig och sätter dig för minsta lilla grej. Vi ostraffade med skattade och försäkrade bilar bryr de sig inte så mkt om.

Djo skrev:
Helt klart en schyst polis som bara gjorde sitt jobb smile
Om det ibland är jobbigt när dom gör det wink

Haha, visst är det tongue Hade ju gärna klarat mig, men de var väl min tur den här gången smile Jo, de är ju som regel trevliga. De blir nog mest glada över att stoppa någon som råkar tala begripligt riksmål, och inte har hela bilen full av vapen, knark och kusiner.

Power-krille skrev:
Heder åt dig som inte gick i taket när en myndighet faktiskt bara håller ett öga på fordonsflottan!

Äh. Hade de varit en omöjlig bitterfjant med mindervärdeskomplex så hade jag nog av princip satt mig på tvären. Men en sund och resonlig människa som har reglementet på sin sida, då är det bara att glida med smile
Jag menar, det hör lixom till spelets regler. Jag kör laglig och med en bil som inte utgör någon omedelbar fara. Resterande är bara sedvanligt svensk mygel i marginalerna, för att få ett lite drägligare liv. Inte riktigt olagligt, bara lite "icke helt och hållet i överensstämmelse med för närvarande rådande författnings andemening".

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
17 september 2017 · 1 187 Inlägg

Cuefa skrev:
Unimog'en med plog såg Norrlands-stöddig ut... kanske du ska skicka på en frontlastare du med? :-P
Ang. poliser har jag aldrig haft problem med dem, o de har heller aldrig gett mig några problem i retur.
Han verkade ju ändå resonlig och väldigt chysst.
Så, några fler problem/möjligheter att ta itu med då! ^^

Unimog så klart! Sa ju den såg tysk ut tongue
Näe, precis. Så länge man håller sig på rätt sida av gråzonerna så har man inga problem med polisen.

Problem är till för att lösas. Förvisso hade jag löst problemet förr eller senare ändå, önskar bara jag sluppit kontrollbesiktning, men men.







Jag har sett på youtube,
hur svårt kan det vara?

Eller som Martin Timell säger, "Titta, det är ju jättelätt, se så fint det blir".

Här kommer ni sista gången vi ser bilen med original-flaket, det säljer jag nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c0c275ba6654d6529f0ebc9f05e59b53.jpg
Det blev en liten morgontur till ByggMax, där jag plockade upp lite olika former av slaktad natur, några meter avloppsrör i PVC, trallskruv och häftpistol.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ebf3cd223e129f827ddecf2efccf6ea5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-2743363c9afe38915e2032104551ad6a.jpg
Karossformen överfördes till skivan och sågades ut, sedan borrade jag lite hål i stålramen som vi svetsade för några veckor sedan och började fixera lite olika träribbor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ac62ba2d25e1575ad2d2d4eafeeb92f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-9c32e09fc4f21a201503fc904ad7b500.jpg
En gammal WTCC-plansch fick sätta livet till, då den hade oturen att vara i precis rätt sorts sladdrigt blankt papper som jag var ute efter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-289532982416157308855810faf09559.jpg
Om jag skrapade lätt med norrländsk tumnagel, så kunde jag överföra framskärmens form till pappret, och sedan bara klippa efter kanten.
Två skivor fixerades med hjälp av lite trallskruv, och sedan överförde jag konturen från mitt utklippta papper till skiva med hjälp av lite grå grundfärg. ... man tar vad som råkar stå närmast till hands tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-58ef79996888610be6f45ba991e7c402.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a96636ff8c60dc15fa375ea7e768d293.jpg

För den oinvigde kan det nu lätt framstå som att jag vet vad jag pysslar med.
Förta er icke, jag har ingen som helst aning om vad jag håller på med.

Jag har en bild i huvudet, och sedan hittar jag på allt eftersom.
Jag är inte ens säker på att det här kommer att fungera i slutänden tongue Eventuellt blir det skroten med hela klabbet, men då har ni fått se hur man -inte- skall göra.

Skärmkanterna fixerades lite hjälpligt, de skall trimmas och justeras in sedan.
Det här är bara ett proof of concept

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-605d2d9a50025caa3e16dbfed715142a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ec83bc556a0cd6c2016f37a15957748f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-54c4b5efd973ee86b5c0c88792cfcf63.jpg
Men faktum är: jag är löjligt nöjd med den där formen! Den ska ju inte gå ned lika mkt fram osv, men det kommer bli TITTIES!
... om det fungerar ...

En sak är jag dock osäker på, vilken höjd ska jag ha skärmkanten på? Nu är det 26cm fram mellan däck och kan, och 20cm bak. Jag tror jag vill sänka kanten bak ytterligare 5-6 cm... jag tror det kommer få däcken att se större ut, samt i kontrast till hjulhusen fram kommer det se ut som jag har hög fjädringsväg. tror jag. Eller blir det tvärtom?

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-037a1233a8f60db53e0f14ad27eeff05.jpg

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
25 september 2017 · 1 187 Inlägg

Djo skrev:
Mindre mellanrum bak gör att bilen kan se baktung ut tyvärr.
Men hur du tänkt med trä och så hm ska du plasta sen eller vad är tanken ?

Jo. sänkte den ändå ett par cm tongue
Mnjo, tanken är att plasta de på någe sätt. Jag har en teori, huruvida den kommer fungera är en helt annan femma.
Jag har många teorier. Alla är ganska bra tills motsatsen bevisas.



Snabb mobiluppdatering,
kameran har glömts hemma.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-cf6a96c03cdbdb866ef640f5801897d8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-25d975991000610110464e05adbe8428.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-3e40c5a5002dadb6d0001cee1aaa7e9a.jpg

Brett blir det.
Formerna blev helt OK, precis som jag tänkt mig.

Med högst osäker chans till framgång genom tveksamma metoder och vilt gissande, så gjorde jag det enda sunda: Sålde det gamla flaket till en trevlig herre.
Så nu har jag inte mycket till val, det här måste helt enkelt fungera.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
8 november 2017 · 1 187 Inlägg

Djo skrev:
Plasta kommer bli bra men lägg väven på insidan du kan lägga en finare väv på utsidan så behöver du inte spackla ihjäl dig smile

... I failed ... spackel ftw

razpataz skrev:
Som jag sa igår, jag är mäkta imponerad av hur bra det blev! Visst, du kan alltid lyckas kuka till det nu med plastningen, men jag tror det kommer bli awesome brotherman! smile

Det finns fortfarande hopp om att det inte blir helt fel smile

Cuefa skrev:
Kungligt! Men du kommer snart vilja ha större hjul på den ju... :-P

Hoho, jodu, det ligger med i planeringen. Dessvärre säljs inte de däck jag helst velat ha här i Europa, men jag ska se vad man kan åstakomma när allt annat är löst.

Ludd3s skrev:
Hur går det? Väntar med spänning!! smile

Bennybira skrev:
uppdejtz nao!

Check - Riktiga uppdateringar kommer. sedan.

marcus80 skrev:
Nu har jag läst igenom både prelude projektet och det här. Fan helt underbar läsning.

Välkommen ombord på idiot-tåget big_smile I denna tråd håller vi hög nivå av politiskt inkorrekt gjutjärnsdiplomati.


Så, en liten kort uppdatering.
Det var ju det där lilla problemet med en oplanerat och påtvingad vända genom registreringsbesiktning, där jag skall påvisa att fordonet är original. Specialordern från våra vänner av ordning är att kontrollera fordonets hjulupphängning.
Då den är ca 8" bredare både fram och bak, och max godkänd modifiering är 1" breddning, så uppstår här visst bryderi av byråkratisk art; För dem med mindre mentala kapaciteter sammanfattat som "Satan. va'fan gör jag nu?"

Min första plan var att registreringsbesiktiga med utökad spårvidd, vilket samtliga kontaktade ingenjörer på 3 olika besiktningsorgan tokvägrar att godkänna.
Oavsett om fordonet är typgodkänt eller ej, så skall det överensstämma med de spec's som det hade när det lämnade fabrik. Kryphålet att den överensstämmer "typ/nästan eller i alla fall med lite god vilja (och dålig syn) liknar" den fyrhjulsdrivna versionen ZR2, som är byggd på samma ram, förkastades rakt av.

Deras välvilliga tips var "men bara ta det genom SFRO så är ju allting löst".
Jo'tjena. jävla papphattar.

Så definitionen gick från "original bil med eftermarknadsbärarmar" och blev plötsligt "bytt bakaxel med modifierad geometri, ändrade bromsar bak, modifierad karossinfästning, bytt framvagn, special styrspindlar, ändrad hjulstorlek, ändrad spårvidd, grovt modifierade karossmått" och lite ytterligare små'lull för att hänvisa till hur kraftigt jag byggt om skorven - allt för att uppfylla deras kriterier.
Och dyrt som fan blir det också sad

I dag har jag i alla fall haft en gubbe på plats som upprättat vagnsbok, och det finns hopp om det. Nu skall det skickas vidare till högre instans, men besiktningsmannen lät positiv.
Det enda han direkt hade att anmärka på var detta,
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-fc6248696ca47644ea4aea9a4b4a0048.jpg
Ett materialintyg från några Mexikanare i Arizona måste alltså skaffas fram, där kvalitet på stål och materialtjocklek skall framgå. Återigen, för att sammanfatta för en kommunalare: "Satan också".

Sedan är det eventuellt lite brydderi kring skrubbradie och nedre bärarmarnas vinkel, men det kan gå ändå.

Om någon har vana av att komma tillrätta med sådant här, släng gärna iväg ett PM - annars kommer jag nödgas bli kreativ.

I övrigt har bristen på uppdateringar mest berott på att jag haft händerna fulla med polyester och glasfiberstickor, alltså inte ett prima läge att hantera optik.
Faktiskt inte ett prima läge att klia sig på näsan eller gå på dass heller. Glasfiber i kalsongerna har en dramatiskt negativ inverkan på hemmalivets mer fröjdefulla moment, till samtliga inblandade parters stora besvikelse.

Jag har iallafall plastat mig ett flak, och några byggbilder har det blivit med mobilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-1dd503b556bc9968852cac7a7f0e0c91.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f5d7be8215ad2436bf923477d3a9d9b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-1a381ad7790ccf869f1ab52ceae46e33.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b296abbf6e65b5059fb8877caec96875.jpg

Att arbeta med glasfiber verkade både lätt och kul.
Att arbeta med glasfiber är varken lätt eller kul.

Förvisso var min samlade kunskap från youtube, så jag har lärt mig från grunden hur materialet reagerar, vilket innebär ganska skiftande kvalitet under de olika momenten.
Jag har dock slabbat ihop en utsida som förhoppningsvis inte spricker, och skall nu bara förstärka insidan lite innan jag sågar loss delarna från stommen. Utsidan har grovslipats, och det verkar inte ha slagit sig allt för illa, jag tror det kommer räcka med 10-15kg spackel för att det skall se OK ut med  en matt lack. i mörkret.

Sedan har jag ett jävla klabb med en liten packlår på 100kg som kommit med båt från andra sidan pölen. Den sitter fast i Hamburg, där nazizster klagar över att hamburgeätarna inte klarat av att fylla i alla sina papper ordentligt. dubbel-piss.

Sumering: Det går framåt, men sakta. Jag har konstant tidsbrist pga jobb och stuff, och jag är i akut behov av att sitta stilla och pilla naveln i 2 veckor för att kraftsamla. Men mellan varven så fixar jag några timmar, och så fort det börjar bli lite roligare moment så kommer jag uppdatera med riktiga bilder smile

Så tills nästa gång,
ät dina grönsaker,
rösta klokt,
och kom ihåg att feminister älskar smisk på stjärten med en ljummen badmössa. Det har jag empiriska bevis för.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
16 december 2017 · 1 187 Inlägg

HÅhåjaja.
så satt man här igen, glasfiber-stickor i rumpan, polyester i pälsen och hjärnan lagom uppmjukad med lösningsmedel. Ett glas vin i näven och lite italiensk EBM/opera-fusion från högtalarna, det känns om ett perfekt läge att uppdatera tråden lite.



wilhelmG skrev:
läst hela tråden! grym pickup och ännu bättre fantastiskt humör big_smile kan ju inte annat än o skita sig o ta 100 timmar när något igentligen skall ta 30 minuter, vi som är dumma i huvudet älskar bilar big_smile

Haha, tackar smile Nävisst, man lär sig aldrig.. Varje gång man säger "det borde gå ganska snabbt" är egentligen en varningsklocka om att man skall bränna upp skiten och skaffa en annan hobby.

Djo skrev:
Underbart se lite nytt här i tråden smile
Plasta är roligt men slafsigt och jävligt på samma gång. smile
Materialintyg får du kontakta dom som gör grejerna om, Om dom inte kan få fram ett så är det fusk intyg som blir utväg om du inte vill bytta delarna.

Jag har nått vissa framsteg. De har hittills lyckats meddela att bärarmarna är av "pipes" och spindellederna är av "ductile iron". ... well done Yankee, well done, I salute you, you imbecile motherfucker.

Cuefa skrev:

Godspeaker skrev:
"jämmer, elände och humoristiska texter i massor..."

Det är sånt här som får mig att se fram emot att byta motor i Audin...
Det finns alltid de som har det värre!
Sen att jag måste åka ner "till dig" (nåja, Halland...) för att hämta motorn, o sen har 13 mil till från hemmet till "garaget" där motorbytet ska äga rum, är väl en annan femma... men jag tror ändå att dina glasfiber-fingrar värker mer än mina tämligen oanvända prinskorvar :-P
Så kämpa på ffs! SFRO är precis som de flesta instanser i de flesta fall något ondskefullt som måste bekämpas! Use the force!

egentligen är det inte synd om mig, inte det minsta, det är självvalt och jag mest bara gnäller för att jag är så satans duktig på det. Va på ett seminarium en gång. De sa man skulle ta tillvara på sina styrkor. Så jag tillbringar livet med att snacka skit, dricka sprit, gnälla och till råga på allt få betalt för mina vedermödor.
Så lid inte med mig, i ärlighetens namn låter det dö'mycket tråkigare att byta motor i en Audi smile


Så,
vad har hänt den senaste månaden?
Faktum är, inte mycket alls. Jag har bara varit ned i garaget 4-5 kvällar, topp.

Just ja, eftersom Skorven är min bruksbil, i väldigt o-brukaktigt skick, så var jag ju tvingad skaffa mig en till bruksbil tongue  Jag tänkte köpa något idiotsäkert, litet och bränslesnålt att hulka runt i under vintern.
jag misslyckades fullkomligt i detta åtagande, och kom hem med en veteranbil fullsmetad med analog elektronik, V6'a och tveksam driftsäkerhet.

https://www1.garaget.org/archive/60/59819/408213/408213-3848374.jpgHonda Legend 2.7 -88

Jag la upp en Projekttråd, bara för att, jag hoppas kunna hålla fingrarna borta och inte peta med den. Men utifall att, så är det lika bra att lägga upp en tråd i god tid smile


Tillbaka till bygget; utsidan av flaket har i alla fall plastats klart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-8ff5973302994bf202ae605661061bbd.jpg
Utsidan är grovslipad och mer eller mindre redo för spackel och färg.
Jag är faktiskt jävligt nöjd med hur formerna blev, däremot får kameran skiten att se totalt hopplös ut sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-60a48ca5355bba95b4434481b3df35d1.jpg

Sedan var det dags för det jobbiga, att plocka loss det från formen. Kommer det hålla?? kommer det att spricka, kommer det väga 28kilo?

Att använda vinkelkapen visade sig vara jävligt svårt. Dels för att det var svårt att få till snygga linjer, dels för att man sprutade glasfiberdamm över precis allt, inklusive flinten och inte i öronen.... trevlig
Så istället plockade jag fram min japanska rakbladssåg. Ja, ni vet, alla har väl en sådan liggandes hemma?? Hur skall man annars kunna kapa saker på precis och rätt sätt?

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-143e4775e9b7d885dfcadbbad73d36e1.jpg
Det tog mig säkert 5 timmar att få loss möget från träformarna. Inte så att den inte släppte, men eftersom jag inte riktigt tänkt igenom det hela ordentligt, så satt vissa skruvar fel. jättefel.
Jag hade tänkt rätt, sedan vänt det bakochfram - jag fick bända och bryta ut träbitarna innan sidan till sist gick att lyfta av.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-6a4e3f37cc63e820ca0e0ccb74e3681e.jpg
Brett blir det!
Det ser mycket bättre ut i verkligheten än vad det gör på bild. Ljuset gör att det ser snedare ut än vad det är smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-34d0bd1da6d1a6390ab0992cbbe016c4.jpg


Just ja, en annan sak som tagit upp en del tid är en liten låda...
Den uppmärksamma minns att jag beställt en liten låda, som jag verkligen sett fram emot.
Denna låda har kostat mig förbannat mycket motivation. Om jag hade haft lite mera hår kvar, så hade det garanterat varit grått nu...

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-d005eca6810f17d2f3ce74047dba6d12.jpg


Denna beställdes för länge sedan från Kalifornien. Priset på innehållet var helt överkomligt. Kostnaden för flygfrakt hade blivit 3ggr så dyr som lådans innehåll.
Båtfrakt blev endast dubbelt så dyrt som varan, så det kändes i sammanhanget ok. Jag har aldrig fraktat något via container tidigare. Direkt efter att ha betalat så började det ramla in mail efter mail efter mail där jag skulle verifiera, godkänna och deklarera vilka varor det var, att jag verkligen var jag, syftet med export/Import osv osv osv.
Till sist lämnade paketet amerikat, och jag trodde jag hade rett ut allt.

Nope.

4 dagar innan det ankom till Hamburg så får jag ett mail från en prudentlig tysk, med 5 inscannade amerikanska Fax, och texten "your order is not ready for release. please contact your broker".
say wtf?
Jänkarna meddelade vänligt att de skulle kolla upp vad som gått fel, sedan slutade de svara i 3 veckor.
Under tiden fick jag en omlastningsfaktura från tyskarna. Sedan fick jag en lager-faktura då paketet hängde kvar. Sedan erbjöd de sin deklarations-tjänst för den ringa summan €240... tack, nej tack, fixar själv.
När tyskarna väl blivit byråkratiskt tillfredsställda medelst 3 i original underskrivna handlingar, vidimerade och med myndighetsstämplar i viktiga färger så var helt plötsligt alla problem borta.
Jag fick en omlastningsfaktura och paketet var på väg till Malmö. .... så fick jag mail från någon tjomme i Göteborg som frågade var tullhandligarna blivit av, de kunde inte hantera mitt paket utan att det tullats in innan ankomst.... Men mot den ringa ersättningen om 980kr kunde de ombesörja förtullningen.
Vid detta laget var jag så less att jag bara betalade för att få igenom skiten.
Till mig kom deras administrationsfaktura, + tull + moms och så en omlastningsavgift samt 2 dagars lagringskostnad.

Hur mycket hela frakt-kalaset kostat mig totalt tänker jag inte ens fundera över.
Låt oss sammanfatta det med att jag lärt mig något: Containerfrakt-industrin är stenåldersmässig, och jag funderar på att göra det till en hobbysyssla att sänka fraktfartyg.


I vilket fall.
Paketöppning a'la Frankie.

Storlek: 10/10. Amerikansk jättelåda - troligen den största låda jag någonsin fått!
Vikt: 4/10. Det stod 98kg på fraktsedlarna.. jag hade hoppats på manlig trälår
Upphetsning: 7/10. Övervänt, gått från stenhård till bara ljummet mys-intresserad...
Bubbelplast: 3/10. Amerikans mega-plast, men väldigt lite av den.
Insekter: 3 döda spindlar och något avlångt med fler än 17 ben, till synes dött. Kontrolltrampade på det.


https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-91fa6a26e0e53f0cd0631571f9d18937.jpg
Woho, bredare ökenskärmar!!
Eftersom jag tyckte det var så himla kul och gemytligt med glasfiber, så bestämde jag mig för att köpa nya färdiga skärmar direkt från USA. Det skulle gå fortare och bara bli marginellt mycket dyrare.
... jupp... så var det tänkt.

Men överlag verkar de hålla jävligt bra kvalitet, och passformen ser inte ut att vara alldeles för långt ifrån verkligheten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-502ea73f37e992aba59064998888ba25.jpg
Och brett blir det big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-095d4b2f5e2e00c04d68d0039cba0aff.jpg

Dessa kommer att bredda 6". Per sida.
Detta medför att mina däck kommer vara för smala nu.

Rackarns.
Undrar hur jag skall åtgärda detta oerhörda dilemma roll

Senast redigerat av Godspeaker (17 december 2017)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
30 december 2017 · 1 187 Inlägg

Hej Pojkar och Flickor.
... ja, jag hoppas såklart att samtliga av er identifierar er som tjejer, annars är ni dåliga förkämpar för det modernt jämställda samhället. Skulle vara född som, identifiera dig som, och se ut som en karl, ja, då är du ju roten till all ondska. Tvi attan för dig. Äckliga Pojke.

Så vi gör om det,
Hej Flickor!!
Se så jämställt och fint det blev i denna tråd nu.

Ja, och så hej till er som saknar snopp - er får jag ju inte längre kalla för flickor. Jag är lite osäker på vilket asexuellt prefix jag skall ge er för att undvika eventuellt förtryck, så vi kör väl bara ett vänligt "Go'dag Kamrat". Kul att ni fortfarande läser mina smått sarkastiska inlägg smile


Knugcab skrev:
Ja, jag har en sådan såg.
Men då är jag ju modellbyggare också. tongue

I salute you, fellow blandnörd. Även om mitt modellbyggande tyvärr blivit jäkligt eftersatt de senaste åren sad

mondeofin skrev:
Roligt att se uppdateringar.

Tack! Varit lite dåligt med dem ett tag, men vi skall skärpa till oss igen.

Djo skrev:
Din/dina baksärmar ser mycket bra ut smile

Tackar. Det kan nog se hyfsat ut när jag fått lite spackel och färg på dem, men själv så blir jag nog mer o mer missnöjd ju mer jag kikar på dem.

Cuefa skrev:
Skärmarna från JOESSEJJ så ju as-manliga ut! Nästan lite för snygga...? wink Jag körde ju skruva-dit-själv-i-billigt-gummi-breddare på Cherokee'n :-P
Men det kommer bli en förbannat muskulös S10, den saken e klar ^^

"muskulös" vet jag inte om det är rätt ord. Snarare "Småtjock spackeltacka", ja, lite som att sminka Babben Larsson och ge henne ett par rediga implantat. Sug på den bilden ett tag...

InStyle skrev:
Prenumeration  lagd efter att ha  tröskat genom tråden med avundsjuka . gott nytt år från förrymd norrlänning  i HbG

Oh, någonstans i tråden har jag sagt något sarkastiskt om Kramfors tror jag. eller kanske i någon annan tråd smile
Well, go'middag du förrymda broder. Själv kommer jag från samma trakter, bara ytterligare 10-15 mil uppåt älven.




Nå, ingen är här för att läsa en massa text, så det är väl dags för lite bilder.

Sidorna på flaket är provisoriskt påhängda, och jag har fabricerat lite fästen som svetsas på stommen och plastas/limmas på insidan av sidorna.
Ju mer jag kollar på dem desto mer missnöjd blir jag dock. Inte mycket, men 15mm här och 15mm där hade man kunnat ändra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f3412b0cca6ef8993d96d4f6c68e4c97.jpg
Men det finns inte en chans att jag kommer göra om det här just nu, nu får det se ut så här smile Det är inte alls dåligt, bara inte "perfekt", jag tror jag hade kunnat få till en version 2 mycket bättre.
Men det sparar jag till framtida Tobias - han är säkert en jävel på att bygga glasfiberskärmar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-7f2fab7b486f42f8f34410ad2aaecb14.jpg
I väntan på inspiration till att göra klart flaket började jag - mot bättre vetande - ge mig på framskärmarna. Det tog emot att börja skruva isär skorven igen, ännu mera, men det är inte mycket att välja på. Så nu är den o-hel i båda ändar sad

Mina super-tuffa glasfiberskärmar fram, "Bolt On - direct fittment",  passade som en banan i en rumpa. .. nu kanske somliga av er argumenterar att "jamen, en banan i rumpan borde passa?" Det får stå för er. I min rumpa passar inga bananer.
Sluta nu fantisera om rumpor och fokusera på ämnet istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-9589a48587d242217655fd09c8f80310.jpg
För att få något att fästa upp glasfiberskärmarna i så slaktades originalskärmarna. Eftersom de är typ en bärande del, så är de ganska stabbiga bitar bestående av flera lager.
Punktsvetsarna till yttre skinnet borrades loss så den inre ställningen kan återvinnas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-8654caf170f891b541e5da49cfca672d.jpg
För att nu matcha mina söndersågade originalskärmar så började jag även såga i mina nya glasfiberskärmar. Varför ha endast ett par slaktade skärmar, när man kan hacka i båda?

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-545728b6257ae4cd068209c13cf60c6e.jpg
Det kommer krävas lite lim, nitar och extra små fästen för att få det att sitta ihop, men det finns hopp om det!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-3ca2f69d79dea390ff2ac3dd8079b798.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-6a9c55b12bbe9a82a9703a4819b9c6cd.jpg
Tanken är nog att det egentligen skall passa rakt på. Om man inte tagit halvhärdad glasfiber, lagt den på tork ute i den Kaliforniska solen, och sedan packat dem på högkant i en låda där de stått och slagit sig i 8 veckor...

Eftersom det trots allt kommer vara en bruksbil och inte bara en ökentruck, så känns det värt att lägga lite tid på att försöka passa in skärmarna hyfsat - ett spel på 1-2 mm kan jag leva med, men inte nuvarande 9-10mm tongue
Så det är väl bara att i vanlig ordning leka Martin Timell - såga lite, klappa tjejer på rumpan, limma lite och säga "Titta så Fiiint det blir - och lätt är det också"!


Klappa tjejer på rumpan kan även med framgång kombineras med Champagne, Sprängmedel och Kaviar. Även detta har jag empiriska bevis för!

Gott Nytt År på er.



PS. Innan någon modernt förnärmad sittkissare börjar raljera om Manschauvinism - Japp. så är det. Klicka nu på "Avprenumerera" och skriv något twätter om hur kränkt du är. #youtoo förtusan.
Övriga ickekränkta individer - jag hoppas det är solklart att jag oftast inte tar mig själv på allvar - jag bara måste säga det som andra inte säger, med förhoppning om att trampa på så många ömma tår som möjligt.
Min lott i världen är att agera provokatör, och jag är rackarns bra på det. ... DS.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
3 mars 2018 · 1 187 Inlägg

Här har varit jäkligt illa med uppdateringar, ber om ursäkt för det.

I dag får ni hålla tillgodo med saklig framställan och titta på bilder. På grund av tidsbrist hoppar vi över den sedvanliga sarkasmen. Då jag inte har haft tid att följa med i samhällsdebatten så är jag inte så ilsken just nu - jag vet inte vilken politisk gruppering eller folkslag jag borde hacka på.



Det tog lite tid att få till framskärmarna, men jodå, jag fick till det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-d39c5e1fdfb2d5d0d19e6919d44d732a.jpg

Yttre skinnet på skärmarna fram borrades/sågades loss från inre supporten. Ovanpå innre skärmsupport punktsvetsades lite fästplåtar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-d277d9cb6e93f2a12f4742c341942169.jpg

Fästplåtarna har fått rejält med extra hål, för att limmet skall få mera yta att fästa i.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-0732fcbcedf3e6cd4853ea1edb2166f0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-459028b11aa88daae732f429fe4515fc.jpg

Sedan kladdades det på en jäkla massa Multibond Rapid (kletigt grejs som fastnar överallt) och nitades ihop.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-dce07fb75a7b3ee9671de3fb1ba1d491.jpg


Jag vet inte om jag tänker rätt, men i teorin så skall limmet och nitarna tillsammans förhindra att skärmarna flyger loss. Limmet gör att de inte kan vibrera runt, och nitarna gör att limmet inte kan separera. Det känns stabilt.
Och om de lossnar ute på motorvägen, ja, då märker jag det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-960896b3ec77eb1c6f893ec0ec983e4d.jpg

Allt fick sig ett lager svart färg också, när jag ändå hade det löst. Fördelen med att bygga på det här sättet istället för att bara använda glasfiberskärmarna direkt, är att jag bibehåller original-funktionen, samt skärmarna blir modulära. De är bara att bulta loss hela paketet, precis som original.


https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-9edc22128e110fafdba577045dab98d9.jpg

Det tog ett par helger, men nu sitter båda framskärmarna där.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a5112094c71062842d1d9f7edb63a58d.jpg

På grund av varierande otur med tänkeriet så blev gapen mellan panelerna inte optimalt. Men nu är det så, och lite kommer även att fuskas bort sedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-6bf2397e616afe6ac832b64a0c9bbd8f.jpg

Blir lagom brett big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-8b66a7ad750f2fee1e1e3a9ab617590f.jpg

Sedan har jag fortsatt med sidorna bak. Stag till att fästa upp dem har svetsats och limmats, samt sidorna har förstärks i vissa hörn.
Efter det var det dags att ta itu med baklamporna.  Jag funderade på att sätta släpvagnslampor i stötfångaren, men känns som fusk. Jag vill gärna ha in original-lamporna, då de tillhör bilens identitet.

En plastform som följer lampornas kontur bokades till av Foamalux, skummad PVC-skiva. FInns på bla Bauhaus.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-1d1c0c65a32776657d157b04d72bca55.jpg

Baksidan förstärktes, och fick senare även hål för lamphusens fästen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-71c01da5bee7e4eea448de9252529dd9.jpg

Sedan var det bara att ta fram sågen och försiktigt börja måtta upp var de eventuellt skulle passa.
... well, resultatet blev inte perfekt, men på det stora hela så är jag nöjd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-7efcc744ed184a0478b0108e1d03e285.jpg

Jag fick typ till det som jag ville, att lamporna ser för smala ut för flaket gör att breddningen känns fläskigare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-85e97e0acc155ecd26ffb3a81e559a3b.jpg

Så ja, det händer saker.

Nästa steg: Spackel.
Sedan är det dags för ny lack och regbesiktning smile '

+ ett par smådetaljer, stötfångare, lampor, påfyllning till tanken. ... ja, detaljer.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
17 mars 2018 · 1 187 Inlägg

Djo skrev:
Blir bra det där smile

Ja, visst fan blir det!

Cuefa skrev:
Redigt snyggt det där!
Blev ju inte sämre passform än innan enligt mig ;-)

Haha, näe, sant. och med lite färg och måttligt aggressiv justering medelst mellanstort trubbigt föremål av rimlig tyng (slägga) så borde man kunna banka ned det till fullt tolerabla nivåer.

Bennybira skrev:
"lagom bred" big_smile Tokgillar arbetet du lagt ner!

Tack, verkligen! smile Kommer blir så grymt spännande att få spola av den och ge den en ny enhetlig färg så man ser vad man lyckats åstadkomma.




Slipa, slipa, slipa.
"Förbereda för lack" är ett jävligt fräsigt begrepp som i själva verket betyder att fylla lungorna med spackel...

Då det utomhus är omväxlande kombinationer av kallt, blåsigt, regnigt, mörkt, snöar och misslyckade affärsuppgörelser mellan hårt arbetande lagomt slitna flickor och bidragstagare , så har jag ingen lust att stå ute och slipa.
Och inomhus kan jag inte slipa med powertools utan att fylla hela garaget med vitt damm av ohälsosam karaktär. Så jag handslipar skiten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a190a881cd91e4838144d633467313d3.jpg
Ena sidan är dock så gott som färdigspacklad och har nu fått sig ett lager slipgrund för att se hur jävlig verkligheten ser ut.

Ingen kamera med till dammet, ni får hålla tillgodo med mobilbilder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-6aaffde876ce6aa6659eaaa5efb10bdd.jpg
Självklart blir det inte perfekt, där är lite ojämnheter och vissa radier är inte perfekta, men på det stora hela så är det faktiskt lååångt över förväntan. Det som är kvar på den sidan är att fylla igen lite porer och räta till gavlarna - långsidorna är bra de går att få.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-bd1222cd4f027821249acd3d1e13d10e.jpg
Det ser fortfarande lite muppigt ut på bild, men i verkligheten är formerna helt acceptabla.

Ett stort problem är ju dock att däcken ser små ut... om det bara fanns en enkel lösning på det fruktansvärda problemet. Typ som att köpa 15X10 med 33x12.5. Men för närvarande har jag lovat mig själv att inte lägga tid eller pengar på något som inte för bygget framåt - coola inköp får vänta tills bilen är registrerad och på gatan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-15f3647e054893bf870bb0c4f86ab205.jpg
I kväll skall jag skölja bort resterna av ett par tunga arbetsveckor, men i morgon skall tamigtusan ena sidan blir helt klar!



Lite små'cool sak (tycker jag) att visa, de skickade över 4st prototypbilar för ett PR-jippo, jag körde en av dem i en vecka.
Honda Clarity Fuelcell - omvandlar magiskt vätgas till el, ganska funky. Och inte helt tyst som en vanlig elbil, bränslecellen lever om, gurglar och sjunger när man trycker på, ganska trevligt med ljudkuliss som berättar att något händer!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-56426b4597e42e6c7220d62e7e6fe6ea.jpg

Och att man kan tanka dem på 3 minuter, istället för att sätta den på laddning över natten är tamigtusan ball. Jag hade lätt kunnat leva med en sådan varje dag.
Utseendet kanske lämnar lite att önska, men när man väl vant sig så är den inte helt lik ett rullande liggsår.
Jag tror det kallas för "Modern, dynamisk och aggressiv design" på motorjournalist-jargong.

Bil'stackarn fick verkligen bekänna färg - den befinner sig lång väg ifrån soliga Kalifornien.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-418dbec8d71c5afbfd10466bdc20f068.jpg

Ibland är det tusan trevlig med ny teknik som bara fungerar utan problem - det är nästan så man funderar på att köpa sig en alldeles modern och ny bil som bara fungerar. ... som man bara sänker lite. och kanske trimmar... och sedan är man väl där igen: körförbud och sönderskruvat sad
Jag får väl vänta med att köpa mig en modern tills jag blivit vuxen. runt 60 eller så.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
16 april 2018 · 1 187 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Godspeaker skrev:
Ibland är det tusan trevlig med ny teknik som bara fungerar utan problem - det är nästan så man funderar på att köpa sig en alldeles modern och ny bil som bara fungerar. ... som man bara sänker lite. och kanske trimmar... och sedan är man väl där igen: körförbud och sönderskruvat sad

Story of my life...

Ja, dags för att klokt gubb-citera på norrlänska, "Har man inte att göra så skaffar man sig". Eller lite mera rättframt skånskt, "Dum'fan".

Xebers76 skrev:
Dem där trodde jag då aldrig man skulle se i sverige!

Nä, och det är nog tyvärr inte troligt de kommer tillbaka.

Bennybira skrev:
nej här har regeringen redan bestäm sig för ladda-hela-tiden-bilar.
Heja bränsleceller big_smile bara de inte börjar detonera till höger och vänster big_smile

Här har regeringen bestämt sig för att vi inte behöver bilar alls. Vi skall cykla, eller i värsta fall åka kollektivt om vi känner oss riktigt snobbiga. Bil, det är ena jävla kapitalistfasoner, så kan vi ju inte ha det i vårt solidariska samhälle.
Jag menar, om jag har bil, så måste ju alla andra också i jämställdhetens namn ha bil - då skulle ju Malmö socialförvaltning behöva betala ut pengar så varje kotte kan köra bmw. Och så kan vi ju inte ha det det skulle ju öka skattebelastningen från alla Malmös förvärvsarbetare, det skulle ju inte vara rätt.  ... eller hur va de nu.

mondeofin skrev:
Kul att se att bygget går framåt, en bränslecellsbil kan mycket väl vara framtiden tror jag, ladd elbilar som plötsligt inte har laddat alls på en natt som telefoner eller slagit ut en säkring så den inte har laddat låter inte som en positiv framtid även om många verkar tycka så

Mnja. åh ena sidan tycker jag det är lite löjligt coolt. Åh andra sidan tror jag faktiskt inte på att det är framtidskonceptet. Infrastrukturen för vätgas finns inte, och intresset för att bygga ut den i vårt avlånga land är ganska begränsad. El finns däremot överallt, och går att skala upp. Tekniken är dessutom enklare än vätgas.
Personligen gissar jag på att elbilar kommer att sno 80% av marknaden i områden med kortare körsträckor, och laddhybrider kommer stå för resten.

Djo skrev:
Kommer bli fränt det där flaket smile
Fränt med bränslecellsbil varför satsas det inte på det istället så mycket vettigare smile

För att det ska gå igenom måste det nog till en jävla massa bidrag, vinstmarginalen på vätgas är svår att komma åt, tekniken är ung, bränslebolagen är ovilliga att göra övergången. De satsar nog hellre på att producera el istället för vätgas, el är en bättre investering, och elbilar är ett koncept som garanterat fungerar.





Uppdatering
Det är inte ofta jag uppdaterar just nu - mest för att allt jox inte är värt att fotografera. Ingen är intresserad av att se mig spotta spackel och göra av med 10 meter sandpapper.

Men en liten kort sammanfattning, även denna gång i stort sett nästan helt utan sarkastiska kommentarer i syfte att förlöjliga den sittande regeringen, före detta regeringar, Aftonbladet, feminister, hamstrar eller aspirerande socialbidragstagare.

Lillebror gjorde mig äran att plocka fram en av sina fina stora gröna svetsar och löda ihop ställningen bättre. Det "förstärktes" även med lite extra material för att få sidorna stabilare, samt en bättre yta att eventuellt lägga ett flak på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-1f7835037534939203ddbbb49c63dbbf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-781dc06ca19d061d195f0a1c326174a6.jpg
Ställningen och insidan av sidorna målades svarta - inte så mycket av estetiska skäl, jag fuskade som tusan, utan mer som rostskydd och en yta som är enklare att behandla.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-5d19c5cdcd7ee02d544773a755621b95.jpg

Sedan var det bara till att maskera (Jätteroligt!) och grovslipa den tidigare rollade armélacken (också jääätteroligt).

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-4e24235132a922864a99f8f46d0f588f.jpg


Sedan, färg - jag hade en bild i huvudet. Men att i en färgaffär sälja in "Ja, alltså, jag skall rolla min gamla pickup - Jag vill ha en matt färg som tål en cyklist eller lite halvburdust hävdande av högerregel" skapar förvisso en del entusiasm, men deras utbud av herrejösses-färger i matta kulörer är kanske inte det absolut största.
Till sist enades jag och Colorama att en satin-matt Rust-Oleum CombiColor. Kulrör valdes genom att jag medels googles bildsök angav diverse söktermer med antydan på ökenkrigsföring på den tid då män hade undercut och häftigare uniformer.
Resultaten på min mobil föreställande män i armbindlar framför sina tanks jämfördes sedan med en färgkarta. Resultatet: viss upphetsning över att nästan kunna höra ljudet av stövelklackar och barska germanska kommandorop, blandat med uppgivenhet över Sveriges ynkliga värnkraft gentemot desamma - när kriget väl kommer är vi så rökta... Kanske lika bra börja rösta på Fjante Åkesson och desertera direkt som fascisterna anfaller.
Färg valdes till sist genom att på måfå peka på ett 2x5 cm färgprov i en NCS-karta och hoppas på det bästa.

Resultatet går inte att fånga på bild. Åh ena sidan är det inte exakt som jag tänkt det. Åh andra sidan är det tamigtusan en sjukt cool färg, skorven 2.0 kommer garanterat att synas!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b3bf6774f9d2ce480389e0a584dd2c3b.jpg

När den torkar är den inte lika blank, och i verkligheten är den lite mera mättat än vad det ser ut som på bild.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-244d3f4133a05d005ac4ced87a0ab998.jpg

Och ja, den är rollad. Resultatet blir inte perfekt, men kom ihåg att jag använder en rostskyddsfärg för stål och inget vattenbaserad jox för flickor. Det blir lite märken efter roller, men på det stora hela är resultatet ändå långt över förväntan.
Jag menar, i jämförelse med hur den gröna färgen var applicerat så är det här tamigtusan rena konstverket.

Kvar att göra: fixar lite mer bromsar, stötfångare fram och bak, blinkers. Innerskärmar, tankpåfyllning, kanske lite flak.
Byggbesiktning
Regbesiktning
Klistermärken
Sedan är jag redo att bli stoppad av Polisen igen smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
18 april 2018 · 1 187 Inlägg

Sneak peek

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-cc09d4790f8e5b3ef9df10d08f92d0cf.jpg

Det här kommer bli bra

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
18 april 2018 · 1 187 Inlägg

Vilot skrev:
Detta blir ju pang på rödbetan Tobbe! Har du funderat på att lacka stötfångarna i U-POL Raptor lack?

Yes! den bakre iaf - kunde bara inte komma på vad färgen hette, nu har jag namnet på den igen smile Skidplate och bakre stötfångare kanske, men bestämmer mig sedan när jag fått en bättre överblick

Cuefa skrev:
Official stamp of approval - received!

... undrar hur designen på den stämpeln ser ut ... jag misstänker den innehåller någon form av otukt?

Hunted skrev:
Wow, lite sådär protesbrunt och sexigt, like it.

Knugcab skrev:
Makarongul är en underskattad färg.

... Protesbrunt? Makarongul?
Fan pojkar ni förstör det.
Jag hade tänkt något manligt, mer i stil med Sand Panzer Gelb eller liknande.
Men måste säga att protesbrun var ett fullkomligt vedervärdigt osmakligt och passande namn. Som tyvärr förmodligen kommer att fastna. Stolta över er själva nu va? va?
Fast, ni förtjänar varsin stjärna på stjärten - för att burdust och utan tvekan bortse från all hänsyn till trådskaparens eventuella flickaktiga stolthet över dennes målarkunskaper, och istället bryskt  skrida till verket med att sodomera den fina stämning som höll på att kollektivt byggas upp i denna tråd.
Jag applåderar er, kära dårar. Härn'ska vifan'int va nöjd övern'ått tongue

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
12 maj 2018 · 1 187 Inlägg

En liten kort uppdatering för att visa att projektet lever.

Det händer inget stort just nu, småsaker och detaljer mest.

Jag beslutade mig för att behålla stötfångaren fram, istället för att bygga några rör eller så. Den blev dock lite för lång med de nya skärmarna, då de har större hjulhus.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-22f67c28b6874b25559ba2e2aa16c8ca.jpg

Snittet lades en bit fram, för att kunna spara den charmiga patinan på vänstersidan roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-0eefc2529d9073a33f2c34fda99980fa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-70f3fa02ada1e1433276db6c335ee3e7.jpg

Stötfångare i ca 2mm stål - ingen plast här inte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e6415710ed2bc5e02d2961bc3abe00c9.jpg

Sedan var jag ju såklart tvingad att kolla om den fortfarande startade, ta ut den och blåsa bort allt damm

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-2717cf56008ef27d19b268c44b6a7d81.jpg
Det avslöjade också, som väntat, att min jämpa fina spackling inte ser fullt lika jämn ut i solljus tongue Men nu är det så - jag skäms inte. För att vara första gången jag jobbar med glasfiber blev resultatet över förväntan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a4f9063498f57873e64c8878115b0733.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-2d0ca89fdf68e18be7210add5767ba35.jpg

Sedan tog det såklart lite tid med belysningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-2a3bd6f4056310592f173c135a3a0efb.jpg

För att få till blinkers bak på ett lagom snyggt sätt, så adderade jag till det tidigare råttboet genom att tjuva in en lång sladd från blinkers fram. .... jäääättesnygg lösning. Fler kontakter och stift. Men  - det fungerar. En annan gång ska jag lägga lite tid på att dra om det på ett vettigt sätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-93feb8d63e49d39e9c107cb449a34c35.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-0fa75b3c66efa207b86b59b5bafeab9a.jpg

Och ju mer jag tittar på den, desto mer älskar jag färgen.
"Sexigt Benprotes-Beige" får nog bli det officiella namnet

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
12 maj 2018 · 1 187 Inlägg

Power-krille skrev:
Helt klart schysst efter att "bara fixa lite" smile

"bara fixa lite" var bara förjan, vi har sedan passerat "shit", "Oh'hoppsan" och är nu inne i "jag har inte råd med mat" tongue

Dissection skrev:
Första utomhusbilden för tankarna till amerikansk militärhumvee

Ja, det var grundtanken. Lacken blev helt åt pepparn, men resultatet fungerar ändå - fullsnygg.

HG_ skrev:
Ser bra ut i solljuset på bild. smile behöver inte skämmas över lite ojämnheter, Bilen ska ju användas så du lär ju få stenskott & en å annan repa vad det lider. Snyggt jobbat. big_smile

Haha, ja precis - jag skall köra på saker!

Vilot skrev:
Underbart Tobbe! Funderat på Hornblasters (kompressorhorn)?

Yes, funderat på det, har ett par små liggandes, men näe... Jag kör pickup. med stötfångare o plåt. Jag behöver inte tuta för att hävda min rätt gente mottrafikanter tongue


Bunusbilder

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-4c8b53ad1df30a89d3a7c4481fab733d.jpg
Färgen blandades enligt den vanliga Hemma-Målar-Skalan, inga fräsiga RAL-färger eller liknande tongue
Nu frågar ni er hur man väljer mellan 73 identiska kulörer?  ... man gissar.


Nya sidoblinkers,

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-55de370d5dcc5b657775b4eeb1a4d56e.jpg
Sidoblinkers måste vara E-märkta. Ingen har sagt något om hur stora de måste vara : D
Men de är tusan tryck i dem!

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
1 juni 2018 · 1 187 Inlägg

Tja.
Dagens teknik är faan dekadent.  När man kan ligga i sängen 05:25 och uppdatera sin byggtråd, så borde man ifrågasätta sina prioriteringar.

Har fixat bromsar. Inga bilder på det.

Har smitt ihop ett påkörningsskydd bak.
Innan färg,  upp och ned

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-d9af93e6382b3fed9878971ad2b1dfba.jpg
Och sedan med färg


https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ee1ccd09b250f39b25c372f35d130967.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-702f849a07e83492f0833b2992ffdec3.jpg

Bättre bilder tagna med riktig kamera kommer. Sedan.

En annan sak som jag skjutit på var Tanklock. Den del som förmodligen kommer slitas mest.
Jag funderade på ett par olika alternativ, men valde att göra det lätt för mig. Sidomonterat och halvlökigt.
Enligt mina kalkyler så kommer munstycket att komma över 45graders böjen. Så bensinen borde inte rinna ut baklänges när man tankar. "borde".

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-efbdbaa4b4957de0ce41a45aab0297fe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-4ade337928714848cb84d580a7fe89bc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-cf49c55f08724e8917cb8ac4a1c6e02b.jpg

Nu ska det bara skarvas ihop, sedan är det nog fan provkörning

Den som noterar frånvaron att sarkasm har helt rätt.
Min förkärlek till små mobiltelefoner lirar inte med storleken på mina fingrar.  Det tar på tok för lång tid att vara fyndig när varje ord måste redigeras fyra gånger innan det bli rätt

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
1 juni 2018 · 1 187 Inlägg

n_andersson skrev:
Riktigt häftig. Tummen upp

tackar 😎

mondeofin skrev:
Blev ju riktigt bra, men kräver inte besiktningen ett golv i flaket?

kanske? Osäker, plastskärmarna täcker däckens anläggningsyta. Så teoretiskt borde det inte behövas. Och jag har aldrig sett något om att "lastlådan" skall uppfylla några speciellt kriterier.
Men oavsett, något flak kommer du bli

Knugcab skrev:
Efter att ha inmundigat för mycket suspekta asiatiska matvaror så fick jag en utmärkt idé. Fick en programidé som vi borde sälja till bolibompa, det handlar om bilar helt enkelt och närmare bestämt om den makarongula Skrevrouletten och den M90-målade (nåja...i framtidsplanerna) Dattosanen som blev kompisar med varandra, och...........nähä, nu skulle visst tvångströjan på så nu kan jag inte skriva nåt mer. sad

Jag förstår din idé, lite 80-tals upplägg, deras äventyr. Gräslig tanke, borde nästan göras

Djo skrev:
Ja lite ojämnt men första gången så godkänt får du smile
men bara jag som tycker att den skulle varigt upp 2 tum till i röven eller bilderna som luras ?

tackar. Den har lite häng, men jag gillar det så smile eventuellt kommer det justeras sedan men inte fören de nya däcken kommit.

Vilot skrev:
Coola  sidoblinkers! Ebay special?

Det är sjukt tryck i dem. Nej inte eBay, svårt hitta emärkta där. Eftersom den ska regbesiktigas måste man ju ha bra skit

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
3 juni 2018 · 1 187 Inlägg

Hunted skrev:
Bra, klapp i ryggen osv.
Men det verkligt stora framsteget ligger i vad sökningen protesbrun resulterar i på google:
https://thumb.ibb.co/cJbfLy/huehuehue.png

He-hey! Du har verkligen satt ditt avtryck på världen! I övrigt så skall det till någon lagomt skruvad människa för att googla ordet "protesbrun". jag menar, vem gör något sådant? ... Du. och jag. vi hade nog kommit bra överens tongue



Störst whiskey Vinner
jag vann.
Men idag förtjänar jag tusan en redig fulwhiskey. Ingen mening att tulla på de bra flaskorna när allt ändå bara smakar garage-damm.

Hör och häpna, i dag gjorde jag något bra. Många bra saker faktiskt, men framför allt tog jag med kameran ned till garaget. Därmed tänker jag frälsa er med ett par bilder på något som tillverkas!
Gott folk, andakt.

Från ett hörn hämtades en bit 2mm stålplåt, som med sedvanligt noggrannhet kapades till "nära nog symmetriskt och nästan rakt".

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-d672766bcc54a167177a378c33ebe8aa.jpg
Där efter borrades lite hål på nästan rätt ställe, och lite kanter bokades.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-adac04994b0eb129b24add419652f1c6.jpg

Gamla lampan till regskyltsbelysningen klipptes bort från bilens kablage, och lite finfina kontakter pressades fast och kopplades in i ett lamphus jag varit förutseende nog att köpa.
Just här drabbades jag dock av kallsvett, följt av en ylande mage och ett påtagligt trängande behov av att gå på dass (ordningen kan ha varit annorlunda).
Det är inget jag gör hur som helst. Skita gör man i lugn och ro hemma, eller på jobbet där man får betalt för det. Inte bland spindlarna i båset nere i garaget.
I mitt något ofokuserade tillstånd borrades det med aningen mindre noggrannhet än min vanliga halv-noggranna approach. Så det slutade med att skyltfan hamnade lite snett sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c466186d87b54e008b476c9a5ef142d1.jpg
Om du är bajsnödig - ägna dig inte åt metallarbete.
Så med snett inborrad skyllt gick jag och trots allt tröstbajsade. Det var en intensiv och mycket snabbt avklarad affär, där efterarbetet var det mest tidskrävande.

Jaja, nu sitter skylthållaren med belysning iallafall där. Snett. Det är en sådan modell. Framtida Tobias får fixa den detaljen någon dag han känner sig stark.



Färdig.
Yepp. Allt väsentligt för reg-besiktning borde nu vara färdigt.
Det enda som återstod att göra var att lirka upp bilen på gatan och testa om allt fortfarande hänger ihop.
En dunk bensin hälldes i, och regskyltarna limmades fast.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-21714f58657978a59f5b86dc6280d809.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a8d99c1e0099e3b737f90df7bb995030.jpg
Däcken ser snudd på löjligt små ut i de nya skärmarna. .... Undrar om jag får plats med 35" däck?? Det borde verkligen gå tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-d597dd4fd88963ad399e3a8653d7d239.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-eeef879baa08170039c6489bab479d7b.jpg

Det är något som har hänt med den, den vill tveka lite och nästan tjuvdö ibland på tomgång... Förmodligen beror det på att den har stått för länge - den måste snytas ur ordentligt. ... vilket självklart är den absolut enda förklaringen till att jag sedan ställde mig och gjorde donuts big_smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
6 juni 2018 · 1 187 Inlägg

RRO skrev:
Snygg bil, bra jobbat!

Tack! Jag vet inte om "snygg" är rätt, mera lite löjligt ball och småtuff, men ändå, tackar tongue

Cuefa skrev:
Med tanke på hur det mesta jag gjort i metallarbets-väg har sett ut måste jag nog lida av konstant rännskita...
Och ja, 35" borde se något mindre litet ut... men 42" är väl egentligen vägen att gå... ;-)

Jo, självklart beror det på problem med konsistensen på er avföring, och inte brister i hantverksskickligheten lol
37" eller 39" kör de ofta på de stora riktiga ökentruckarna. 12.5X33 eller 35 blir nog ganska lagom för min minitruck.

Djo skrev:
Blir fränt men större hjul krävs wink

Yupp, nu måste jag bara ha tag i 15x10-fälgar, et0 bak och et -45 fram typ tongue Får nog bli en beställning från truphland.

Knugcab skrev:
Nej inga 35or....jag får bara plats med 31or så jag får bli ledsen om du sätter på värre. sad

Haha, du vet väl att storleken inte har någon betydelse? Det säger iaf alltid min sambo. Om bilar. såklart...
Jag kommer ju förlora en del effekt med större däck, och tunga som fan kommer de bli också. De jag har nu väger 25kg/st med fälg. Även om utväxligen i den här nya bakaxeln stämmer bra med 31'orna, så kommer det bli tungt med 35'or. Och den rotationsmassan mot mina små stackars bromsar? "spännande".



Ljudtest
Klart man måste brabba lite för att få upp värmen i motorn roll Det förstår ju vem som helst.


Den låter iallafall som en stor. Telefonen gör det inte rättvisa, det mullrar och poppar ganska gott

Jag körde lite vändor uppe på gatan och provbromsade. Jag har lite problem med Anti-Dive'n på den. Mina nya spindlar i kombination med bärarmarna och att jag har lite häng gör att tyngdpunkten verkar hamna helt fel i förhållande till vinklarna på bärarmsinfästningarna.
Min Anti-dive blir snudd på negativ, mao, den vill nästan lyfta fronten när jag bromsar. Också "spännande". Men enligt accelerometern så hamnar jag på typ 0,95G vilket borde va i närheten av acceptabelt, och det verkar som den fortfarande låser framdäcken innan bak.

Ett lillebror höll lite koll från utsidan, vid 4'e tvärniten lät någon "plingiling-pling". Broret sa "Något ramlade loss!". Äh tycker jag, det gör sådant, det var säkert inget viktigt. Tills lillebror visar 2 delar som jag genast vet inte borde ramlat loss. Shims till övre bärarm som han hittar liggande på gatan.
'opsan.
Ni vet ju att man alltid skall efterdra bultar. -OM- man inte är ett proffs som jag, och bygger rätt första gången. Well, med facit i backspegeln så borde man ändå efterdra allt. Hela min framvagn satt mindre bra fast. Jag vet inte om det beror på slarv, eller pulverlacken. Oavsett behövde jag spänna typ alla bultar. Inkl de som håller fast hytten.
Och tänka sig, efter det bromsade den lite bättre, jämnare och rakare.

I morgon, 11:00 - Byggbesiktning 2 med SFRO, den med provkörning och testbromsning.
Jag kommer inte sova något inatt.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
7 juni 2018 · 1 187 Inlägg

razpataz skrev:
Lycka till imorgon brothermandude!

Din gamla fönsterglyttare. Man vet man är på landet när folk sitter och kikar ut genom fönstret och spanar in vilka som åker förbi.

Bennybira skrev:
När kommer air-ride kittet så den kan vara mallcrawler och stancebeast samtidigt? wink

Nä! Här är det Prerunner Replica all the way. Det enda elektriska som skall dit är extraljus. överallt.

Cuefa skrev:
Ooooooh! Det sista inlägget från Godspeaker är gjort för 19 timmar sedan!
Besiktningen har ju kommit och gått, vad blev resultatet!?!?!?

Jo!

Hunted skrev:
Finns två alternativ, antingen är han ute och cruisar med flaket fullt av ursäkter. Eller så skriver han en annons riktad till hjälpmedelscentralen om en perfekt transportmedel för handikappade i Nedre djupträsk.

På vilket sätt är man tillräckligt handikappad för att behöva köra höjd pickup menar du? Betänk nu noga ditt svar tongue


Jo'ni grabbar.
Fy sjutton va nervös jag var i morse.
Det verkade som att det gick alldeles lysande! Det är en höjd pickup med styrsnäcka och 31x10.5 däck (motsvarar typ 265/75/15). Ratten och asfalten har inte riktigt den där goa spänstiga japanska närkontakten. På landsväg handlar det mer om att använda framhjulen som roder och medelst kompass ange en ungefärlig färdriktning.
Men SFRO-mannen tyckte "Det här känns bra, det känns att den är välbyggd och den drar ju inte åt något håll" sa han, släppte ratten och bromsade....
Det riktiga bromstestet blev inte 100%, förare och bränsletank sitter båda på vänster sida, så den vill låsa högersidan lite före. Samt den låser bakdäcken lite för tidigt, men det kan nog också bero på att bromsskivor och belägg är helt nya fram och inte inkörda.
Inbromsningen klockades vid flera rundor till 0,85G från 80km/h, vilket blev godkänt. cool

Nu väntar jag på att få godkänt på alla papper från SFRO.  Reg- och kontrollbesiktning bokad till 20'e juni. Nu känns det nära!

Det enda jag egentligen måste göra tills dess är lite skivor till flaket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-bf5632f6809e2ef55584927896d49291.jpg

Så nu har det aktualiserats igen, denna eviga fråga. Vilken storlek på däck kan jag klämma dit?
35/12.50xr15 hade ju känns jävligt flåskigt (320/80/15).
Och vilket mönster ser ballast ut??

Helst vill jag ha tag på General Grabber "Grabber", för äkta desert racing look, men de verkar inte finnas i EU. av någon konstig anledning
http://generaltire.com/images/uploads/site/views-grabber.png

Ett alternativ är Grabber X3, vilka går att få tag på i Sverige.
http://generaltire.com/images/uploads/site/views-grabber-x3.png

BF Goodrich All-Terrain T/A KO2 är egentligen det vettigaste alternativet, men... vem av oss är inbillar sig att "vettigt" fortfarande tas i beaktande i detta idiot-bygget?? Räck upp en hand
https://www.roughtrax4x4.com/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/405x286/f6ba86f3d3e31d80ab3240f3bcb1f58b/b/f/bfgoodrich-all-terrain-t-a-sup-ko2_5_.png

Och det är typ vad jag hittat som står till buds.
Nå'väl, nu är det ännu ett icke-problem, som inte aktualiseras igen fören om 2 veckor tongue

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
20 juni 2018 · 1 187 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-07ced5a606bc3c1e018fec52ef63d4e5.jpg

Hatar bilprovningen. Värre än mardrömmar om tandläkarbesök hos Babben Larsson samtidigt som man försöker göra sin skattedeklaration.
Och så är jag bajsnödig...

Edit 07:54 "vi är hemskt ledsen men vår ingenjör ringde och berättade att han har försovit sig"
Bra början....

Senast redigerat av Godspeaker (20 juni 2018)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang