Bob-Miller skrev:
Mkt trevliga däck,blir grymt på s-10,,an...........va gick dom på??

Faktiskt inte så mycket

1.500kr/st, känns mer än överkomligt. Men nu när jag i morse gick in och kollade på dem,
en prisökning på 33% på 5 dagar?? Nu ligger de på 2.000kr/st, något måste ha gått fel någonstans. Hoppas jag gjort en riktigt bra affär
BTW,
Giga-däck.se har
4-5% lägre pris än
Däckonline.se.
Det är samma företag som ligger bakom båda sidorna, och tillkommer någon smygavgift på gigadäck men ändå, blir några hundringar billigare.
razpataz skrev:
M/S behöver inte betyda att det är godkända vinterdäck. Tämligen säker på att dina inte är godkända, tyvärr brothermandude. Men, med det sagt är dom jävligt manliga!
Tänk att 4 däck kan vara manligare än hela min bil där i bakgrunden, som f.ö är en Eunos Roadster, inte en miata

Få hem fälgarna och montera nu!
Hm, Där ser man. jag visste inte detta. Det fanns två alternativ av KV71 att välja på, Sommar eller "Året Runt", så jag valde M/S-alternativet och tänkte inte mera på det. Men enligt
STRO's lista (The Scandinavian Tire & Rim Organization) så finns inte mina däck med bland godkända vinterdäck i Skandinavien.
![http://www.kellehertires.ca/wp-content/uploads/2015/11/right-winter.png]()
Om inte berg-och-snöflingesymbolen finns med så är det tydligen inget riktigt vinterdäck

M/S betyder tycken endast att däcket har ett visst mönsterdjup och "självrensade egenskaper", inte ens att det har en mjukare gummiblandning anpassat för lägre temperaturer.
Mao, M/S är typ ett "regn och smuts-däck". Jävla
bulls..t, men dåså, då har man lärt sig det
BunnA skrev:
kan ju vara Mud/Sand med men ballt blir det i vilket fall som

Mud and Sand??? Jag hittar inte den benämningen alls.. M/S är bara Mud&Snow enligt vad jag kan se? ... dock fortfarande inte godkända för "Snow"
Jag tror folk blandar ihop det med M/T, Mud and Terrain, vilket bara betyder
"Ditt däck ser ball ut och kanske klarar lera!" utan att ha några som helst krav på speciella utformningar, förutom att
"se ballt ut".
Vilket råkar passa mig perfekt i detta fallet

ehedman skrev:
Fan vilka manliga däck!
Huruvida de är godkända som vinterdäck eller inte verkar lite krångligt, då de som sagt lika gärna kan ha Mud and Sand-märkning.
Transportstyrelsen skrev:
Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck.
Jag hade nog kört på dessa året runt oavsett. Borde ju vara skapligt bra grepp om man kör fast.
"Bör Betraktas"? Jisses,
byråkraterna anfaller, snacka om att där finns utrymme för undanflykter
Jodå, jag förmodligen köra dem året runt, det är ju inte så värst mycket snö i Skåne i vilket fall. Men blir det minus 5 så tror jag inte att mina manliga däck greppar värst mycket bättre än min katt på klinkergolv.
![http://i520.photobucket.com/albums/w322/stupidcalgary/cat-runs-on-slide.gif]()
![http://vejasp.abril.com.br/blogs/bichos/files/2015/05/sBi2N.gif]()
Vinterväglag, illustreras bäst med hjälp av animerade katt-bilder.
Skorvens vinteregenskaper skall dock inte endast skyllas på däcken, jag tror den har gott om inneboende amerikanska egenskaper, redan på blött väglag passar den gärna på att understyra och överstyra samtidigt.
zZackEe skrev:
som dom ovan skriver så är det Mud/Sand och inte Snow

Det är bra bett i dom dära, jag stod och vägde mellan Khumo eller Hercules Traildigger till jeepen men jag tog dom sistnämda

Ja, när man står och tittar på de där däcken så är det nästan synd att man inte har några som helst offroad-ambitioner, utan att det bara är för syns skull inne i stan.
Någon gång i framtiden måste jag bygga något som faktiskt går att köra i lera med