6948
Sök

Amatör söker hjälp avseende extraljus (V70 -98)

1 Inlägg
14 september 2015
Trådstartare
Jag tänkte installera ett par Bosch Big Knick. En av kablarna ska såklart anslutas till helljussignalen. Jag är dock osäker på vilken av helljusets (3) kablar det gäller (se nedan bild). Jag vet inte hur använder en multimeter så jag hoppas att någon vänlig själ kan förklara det för mig. Hur kontrollerar jag vilken kabel jag ska ansluta extraljuset till?

http://postimg.org/image/memo20n5j/

7 833 Inlägg
14 september 2015
Hej.
Rent generellt när man kopplar in fjärrljus så måste de anslutas så att de endast kan lysa tillsammans med helljuset.
För det krävs ett sedvanligt 4-poligt relä.
Börja med att lyfta av batteriets minuspol(den klenare, ofta med blå ring runt polen).

Montera relät på lämplig plats relativt nära ena huvudstrålkastaren och batteriet eller startmotorn.

Från batteriets + pol eller startmotorns grova kabel drar du en 2,5 kvm kabel till reläts "30".
Från reläts "87" drar du 2,5 eller 1,5 kvm kablar till extraljusen.
Från reläts "86" drar du en 0,5 kvm kabel till ena strålkastarens kontaktstycke för glödlampan.
Där tar du reda på vilken kabel som går till helljuset och "tjuvar" på den kabeln.
Från "85" på relät drar du endera en kort kabel till jord. Då kommer extraljusen att lysa konstant med helljuset.
Ett annat alternativ är att dra en kabel från "85" på relät in i kupén och där via en strömbrytare jorda.
Som du förstår så har du då valmöjlighet att tända extraljusen tillsammans med helljuset eller inte.

smile

Sök