3956
Sök

Frågor ang ny Scania lastbil

535 Inlägg
23 september 2015
Trådstartare
Hej,

Jag vet inte riktigt vart jag ska posta av här eller i Off topic.

Det är så att jag har precis fått en ny dragbil (årsm -15) och den skiljer sig rätt mycket från den förra (årsm -14)

Tänkte att det kanske finns endel lastbilschafförer här som kan ge lite klarhet! smile

Det är alltså en R Serie.

1,
Det går inte att dra i retarderspaken för att bromsa manuellt.  Jag frågade på bilmettro och mekanikern där sa att det måste vara en snikbil, vilket är lite märkligt eftersom den är rätt fullsmetad i övrigt.

Men jag har iaf två knappar på instrumentpanelen, både retarder och avgasbroms på/av.

Ifall jag åker ner för en jättebrant backe och ställer den på typ 70 så tänds den gröna broms lampan och den håller sig på 70.

Är det en annan typ av broms eller har avgasbromsen blivit extremt effektiv?

2,
Adbluetanken räcker ungefär en halv vanlig dieseltank, det är ju rätt segt att behöva stanna å tanka adblue?
Nu är visserligen dieseltanken på över 1000 liter så sist jag stannade och adbluen va slut fick jag i 35 liter adblue och 560 liter diesel.  Då visade mätarna halv tank diesel och tomt på adblue.

Låter det här riktigt och det är bara 50 liter adblue tank eller är det nåt galet med mätaren för adblue?

3,
Det tänds ett medelande om automatisk avstängning lite då och då, sen stänger den av motorn.
Det här kan hända när man kört enbit sedan stannar och har den på tomgång. Men också när man startat den och låter den stå på tomgång ett tag.

Är det här något man kan styra själv?
Vad är vitsen med det, kommer den starta av sig själv igen automatiskt? vågar ju inte lämna den nu på tomgång för att riskera komma tillbaka och den stängt av sig med tändingen på och står strömlös eller så? tongue

4,
Det finns ju bara två lägen på växelådan numera, eco och normal.

även på normalläget så har den samma system på farthållaren som förra årsmodellen hade i Eco läget, dvs släpper av gasen över ett backkrön. Sedan frihjular neröver.

Den är ofta väldigt smart och gör det bästa av situationen, snittade 2,4 liter milen när jag körde hem den.

Men ibland så vill man ju att den ligga på full fart osv, går det här att styra själv eller får man trampa ner gasen själv dom gångerna man vill att det ska gå för fullt?

hoppas någon är lite insatt och kan ge lite klarhet smile

Tack på förhand!

//Andreas

293 Inlägg
23 september 2015
Det här med begränsad tomgångskörning fick vi på Merca redan 2012/13, på våra är det styrt så att släpper du p-bromsen så kan den stå och gå i evighet men med p-bromsen "dragen" stannar dem efter typ 15 minuter, ska vara något miljöjippo.

Men på dessa så stängs även tändningen av och alla instrument och lampor slocknar utom p-ljus, när man kommer tillbaka måste man vrida nyckeln till o-läge och tillbaka för att starta etc.

535 Inlägg
23 september 2015
Trådstartare
haha vafan tongue

Min verkar dock inte vara lika simpel, du kan tex åka nån timme. Svänga in på P ficka och redan efter 5 min eller så dör den.

Startar jag direkt igen och sen står den påslagen resterande 40 minuter på rasen utan problem.

Ibland stänger den inte av sig alls, därför är det ju väldigt svårt att lista ut hur och när den gör det haha tongue

Lastbilsmekaniker
5 294 Inlägg
23 september 2015
Väldigt udda att dom inte räknat ut hur stor adbluetank du behöver till din stora bränsletank.

293 Inlägg
23 september 2015
volvoqq skrev:
Väldigt udda att dom inte räknat ut hur stor adbluetank du behöver till din stora bränsletank.

Det är en standardstorlek, det blir ju bilar med extra stora bränsletankar som är berörda, normalbilen har betydligt mindre tank än 1000 liter, runt hälften.

Lastbilsmekaniker
5 294 Inlägg
23 september 2015
Lasse62 skrev:
volvoqq skrev:

Det är en standardstorlek, det blir ju bilar med extra stora bränsletankar som är berörda, normalbilen har betydligt mindre tank än 1000 liter, runt hälften.

Då har man inte tänkt efter alltså:D. Finns väll större tankar att montera på scania eller finns det bara den:D.

535 Inlägg
23 september 2015
Trådstartare
volvoqq skrev:
Lasse62 skrev:
volvoqq skrev:

Då har man inte tänkt efter alltså:D. Finns väll större tankar att montera på scania eller finns det bara den:D.

framförallt känns det ju rätt värdelöst med en 1000 liters tank när du endå måste stanna å tanka adblue...

Lastbilsmekaniker
5 294 Inlägg
23 september 2015
aha_100 skrev:
volvoqq skrev:
Lasse62 skrev:

framförallt känns det ju rätt värdelöst med en 1000 liters tank när du endå måste stanna å tanka adblue...

Hade varit bra med en 100 liters tank till adblue det hade varit bättre:). Men platsen kanske inte finns häller

mopar300
23 september 2015
mäkligt ,ad blå skall räcka längre ån så...själv har jag en -14 å tankar inte så ofta ad..org e ca 60 l....
ad sugs in i avgassystemet för att ge bättre värden på avgaserna.....
nya volvo stänger av sig efter 2 min om man inte har kraftutaget på.....

293 Inlägg
24 september 2015
aha_100 skrev:
volvoqq skrev:
Lasse62 skrev:

Ta med en 25 liters dunk i verktygslådan :-)

Sök