2685
Sök

Audi S5 skakar kraftigt vid gaspådrag

105 Inlägg
28 september 2015
Trådstartare
#1
Hej.

Har fått problem med min Audi S5:a.

Den skakar kraftigt vid gaspådrag, inget som känns i ratten och skulle beskriva skakandet snarare som ett vobbel/hoppande alltså inga småvibrationer...
Den börjar på detta i stort sett vilken hastighet som helst men blir aningen tätare vid högre hastighet och oftast vid 100-.
Det blir värre när bilen är varmkörd. Man känner även en tendens till problemet även när den är kall men då brukar det gå att ge den full gas utan större problem.
Har haft upp bilen hos mekaniker och de hittar ingenting som ser misstänkt ut.
Motorn spinner som en katt och inga felmeddelanden heller.

Någon som varit med om detta förut eller har någon misstanke dela gärna med er.

338 Inlägg
28 september 2015
#2
Jag tänkte Hardy skiva,men när jag såg att du hade haft den hos mekaniker,borde ju dem hittat felet

Om det inte är något konstigt/ovanligt/osannolikt fel

Vart har du haft inne bilen?

105 Inlägg
28 september 2015
Trådstartare
#3
Hardy skivan är ok.
En verkstad i Ängelholm men mekanikern känner jag och har inga tvivel på honom.

7 281 Inlägg
28 september 2015
#4
Däcken eller fälgarna kanske.


105 Inlägg
28 september 2015
Trådstartare
#5
Har gjort hjulinställning, bytt fälgar men problemet kvarstår....

4 Inlägg
28 september 2015
#6
Tänkte att jag måste skriva när jag haft liknade problem med en a6 biturbo quattro.
Gav samma symptom och det var alltid mer vibrationer vid 100-130. Bytte fälgar och däck samt kollade så att skivorna inte var skeva men det visade sig vara främre drivaxlarna. Inte de främre knutarna utan de inre, bytte ut allt och problemfritt sedan dess smile

5 710 Inlägg
29 september 2015
#7
Vilken låda har du?
Kompisen köpte en A5:a med automat (kommer inte ihåg lådans namn) för ett tag sedan och vid provkörningen noterade jag vibrationer från höger framhjul speciellt när man svängde svagt höger.
Han fick detta inskrivet i köpekontraktet och fick lämna in bilen på verkstad för undersökning.
Hjulen balanserades, leder kollades över och någon byttes. Hjulinställning gjordes. Drivaxel byttes osv osv.
Det slutade iaf med ett lådbyte.....

MVH Jonas
..............

4 Inlägg
29 september 2015
#8
Jag har den ökända 01E lådan, dvs 6 vxl manuella lådan. Känd för att tåla mkt stryk. Men det är en gammal bil vi talar om, A6 c5 karossen. Hur som helst så bör du kolla upp det mesta. Om du har en automat så kan jag inte ge några tips. Lycka till
Senast redigerat av Luddaso (29 september 2015)

105 Inlägg
29 september 2015
Trådstartare
#9
jonTe skrev:
Vilken låda har du?
Kompisen köpte en A5:a med automat (kommer inte ihåg lådans namn) för ett tag sedan och vid provkörningen noterade jag vibrationer från höger framhjul speciellt när man svängde svagt höger.
Han fick detta inskrivet i köpekontraktet och fick lämna in bilen på verkstad för undersökning.
Hjulen balanserades, leder kollades över och någon byttes. Hjulinställning gjordes. Drivaxel byttes osv osv.
Det slutade iaf med ett lådbyte.....

Luddaso skrev:
Jag har den ökända 01E lådan, dvs 6 vxl manuella lådan. Känd för att tåla mkt stryk. Men det är en gammal bil vi talar om, A6 c5 karossen. Hur som helst så bör du kolla upp det mesta. Om du har en automat så kan jag inte ge några tips. Lycka till

Det är en Automat jag har.

105 Inlägg
29 september 2015
Trådstartare
#10
Luddaso skrev:
Tänkte att jag måste skriva när jag haft liknade problem med en a6 biturbo quattro.
Gav samma symptom och det var alltid mer vibrationer vid 100-130. Bytte fälgar och däck samt kollade så att skivorna inte var skeva men det visade sig vara främre drivaxlarna. Inte de främre knutarna utan de inre, bytte ut allt och problemfritt sedan dess smile

Tjenare det låter som något jag bör kolla mer på!
Var alla symtom lika eller bara en del och isåfall vilka av symtomen? smile

105 Inlägg
4 oktober 2015
Trådstartare
#11
Tror vi har hittat felet nu visade sig vara trasiga motorkuddar tongue De tråkiga är att de är både hydrauliska samt elektriska och kostar 3600 för två stycken..
Men ska bytas nu i veckan iallafall smile

105 Inlägg
24 oktober 2015
Trådstartare
#12
Motorkuddarna är bytta men problemet kvarstår något annat förslag? Mäta drivknutar?
Senast redigerat av StyrEtt (26 oktober 2015)

6 446 Inlägg
24 oktober 2015
#13
Hej!
Du har väl bussningarna i hjälpramen också På min Audi 100 Avant 2,0E -89 finns det sex stycken, två till växellådan och fyra till fästena i karossen. Bytte alla sex och två motorkuddar (två hydrauliska till motorn ) för några år sedan och vilken skillnad det blev.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-a01ff4b0fbf94e7e908669e8671b6406.jpg


105 Inlägg
26 oktober 2015
Trådstartare
#14
jaka54 skrev:
Hej!
Du har väl bussningarna i hjälpramen också På min Audi 100 Avant 2,0E -89 finns det sex stycken, två till växellådan och fyra till fästena i karossen. Bytte alla sex och två motorkuddar (två hydrauliska till motorn ) för några år sedan och vilken skillnad det blev.

http://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-a01ff4b0fbf94e7e908669e8671b6406.jpg

Hittar inget fel på de andra kuddarna heller hmm

293 Inlägg
26 oktober 2015
#15
StyrEtt skrev:
Motorkuddarna är bytta men problemet kvarstår något annat förslag? Mäta drivknutar?

Är felet varvtalsberoende? D.vs kommer vid samma varvtal oavsett hastighet?

Om du varvar upp vid stillastående vad händer då?

105 Inlägg
26 oktober 2015
Trådstartare
#16
Lasse62 skrev:
StyrEtt skrev:
Motorkuddarna är bytta men problemet kvarstår något annat förslag? Mäta drivknutar?

Är felet varvtalsberoende? D.vs kommer vid samma varvtal oavsett hastighet?

Om du varvar upp vid stillastående vad händer då?

Inte varvtalsberoende heller utan kommer endast vid belastning vid ca 90km/h.

Hobby Fotograf
650 Inlägg
26 oktober 2015
#17
Mins gissning ligger på inre drivknutar, hade exakt samma symptom på min s60r, bör vänster intre drivknut och vips! Så gick den som den skulle!


293 Inlägg
26 oktober 2015
#18
StyrEtt skrev:
Lasse62 skrev:
StyrEtt skrev:
Motorkuddarna är bytta men problemet kvarstår något annat förslag? Mäta drivknutar?

Är felet varvtalsberoende? D.vs kommer vid samma varvtal oavsett hastighet?

Om du varvar upp vid stillastående vad händer då?

Inte varvtalsberoende heller utan kommer endast vid belastning vid ca 90km/h.

Oavsett växel?

Om du kör på 5:an eller 6:an (om det är manuell) kommer det vid 90 km/h oavsett?

320 Inlägg
27 oktober 2015
#19
är bilen utrustad med dubelmassasvänghjul , om så så hade jag kollat det

105 Inlägg
27 oktober 2015
Trådstartare
#20
Lasse62 skrev:
StyrEtt skrev:
Lasse62 skrev:

Är felet varvtalsberoende? D.vs kommer vid samma varvtal oavsett hastighet?

Om du varvar upp vid stillastående vad händer då?

Inte varvtalsberoende heller utan kommer endast vid belastning vid ca 90km/h.

Oavsett växel?

Om du kör på 5:an eller 6:an (om det är manuell) kommer det vid 90 km/h oavsett?

det är oavsett växel...


Sök