i väntan på byggbess så fortsätter jag med lite allt möjligt

köpte nya blinkerslampor
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-87d44873c22b4bf43d30b24aad8b31e9.jpg]()
gammal VS ny
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-44356fc9c05a03ce49cbfc38e89261c6.jpg]()
före
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-128a870c50268a1b1a8383db6ac5a1fa.jpg]()
efter

bilen ser yngre ut tycker jag

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-671ca4434ab3441e7e24b93c885c2c73.jpg]()
sen vart det dags att montera dem sista delarna till farthållaren
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5cdae77e5d56793a99de6e62ef0c322b.jpg]()
dessa kallar jag för "kringla" så alla vet

den till vänster är Accordens och till höger Civicens
notera skillnaden i antalet sladdar
Civicen har bara airbag och tuta medans Accorden har airbag, tuta, farthållare och volymknappar

det vi vill åt är kablarna till knappsatsen för farthållaren
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-434b3ee8de7cf1dd48228113e80ffe6e.jpg]()
här är en jämförelse till, kontaktstycket som går från bilen till kringlan (dessa har ej kablarna för airbag, dem är i ett separat kontaktstycke)
det övre är Accord och det nedre Civic
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3b6aae5046c422bf67dafa3cc0200c6c.jpg]()
färgerna skiljer för kabeln till tutan, så dem skarvas ihop med en löddskarv
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-681d29f9e5ac5ec0bd4aa4502d8fd985.jpg]()
otroligt nog passar kringlan perfekt

här är det jättenoga att kolla så kringlan är i rätt läge, den klarar bara att snurra lika många varv som ratten plus ett halvt varv, blir det fel så går den sönder, och dessa kan man inte köpa begagnade Oo
alla kablar och kontaktstycken som har med airbag att göra är EXAKT likadana på dem två bilarna, väääääldigt skönt att inte behöva ändra i dem kablarna!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-057fe9a20b5a82f17273b1bdded391b7.jpg]()
on/off knappen till hela systemet var för stor för att passa nånstans, så den ersätts med en vanlig universal knapp
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cd6491fc78bef63401421c6c1c1677ef.jpg]()
kontakten till tutan var hane på Accorden och hona på Civicen, så vi fick byta kön till hona här

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-67442b45420d90d7ef161783f16bcf37.jpg]()
här är knappsatsen
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bca1dc5d490387bda0a14317aaddbffe.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-66a7444c4d7cf7fe1332e162468e2ce9.jpg]()
här ska den sitta, fick göra ett hål så det gula kontakstycket kunde gå in i ratten, missade att ta bild på det, men det var fyrkantigt iaf

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-74e73991eccffcccfadaa4ca0b4e5420.jpg]()
använder självborrande skruv från biltema för att fästa allt
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-087e50d7dcf2015ac8fb1ac01775fb39.jpg]()
sådär ja

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e081ef86481f95a3adb4e1dea81e3552.jpg]()
jo här var visst en bild som visar hålet

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d8c3829adaf7b4beca0de6534c7ed892.jpg]()
kortade ner skruvarna lite
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a7c19d8c82a71118d80dbb6f2b5118ff.jpg]()
och såhär blev det

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6fd7867a7af24fe33785947d4f0f7e94.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b9c5099995173f8025a3c53c1d6a93d7.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a0051c5e4bba873c89ee9c603d616354.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7bddc1c2936bd114b9949c001a31a2f0.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8ece48cfd1af9ba749e9c798ce97a08b.jpg]()
sen kan ju en styrenhet behövas

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b039ddb2e5872831e9fbe1d38cb052e5.jpg]()
sådär ja

(all el har jag fördragit i den nya härvan jag monterat in, den som tar nya motorn, ECC och nu detta också

dessa bilar är inte förberedda för farthållare nånstans, fanns som option tror jag)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8610463dffbd93add03704237e0a1837.jpg]()
hade på tändningen en gång när airbagen var urkopplad, sååååå SRS lampan lös

men att radera är enkelt, man kopplar in en sån här hemmabyggd sak (2 sladdar och en återfjädrande knapp) i SRS systemets avläsningskontakt och sen ska man trycka och släppa i en viss sekvens, jätteenkelt

![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f307f2108d18c8234913f008b55fb143.jpg]()
lyckades även att slarva bort min multimeter, men en lampa och 2 kablar funkar också (om man bara ska kolla vart det finns ström och inte)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-949f5c0be4294f7c30203502e44241d7.jpg]()
farthållaren aktiverar inte under 40km/h så jag kunde inte provköra bilen (våran gata är för liten) så istället hamnade den på pallbockar, allt funkade finfint

dock så kopplar den ur efter några sekunder då den börjar varva jättemycket, allt snurrar lite för lätt hängandes i luften, så förhoppningsvis funkar det bättre på marken sen

Motorn jag har är den enda som har VTEC-E (kan gå från 16 ventiler till 12 för att skapa en virvel i förbränningskammaren = mindre förbrukning, inte att förväxlas med VTEC) av dem motorerna som finns till detta chassiet, och när VTEC-E är aktivt så lyser en "ECONO" lampa grönt. Nu med V6an så finns det inget som heter miljö eller snål förbrukning, så motorstyrenheten kan inte driva den lampan då funktionen helt enkelt saknas, så lampan är istället kopplad till farthållaren så att den lyser när farthållaren är aktiv

det var allt för idag
