Köpråd vw passat 1.8t-99, även bränsleförbrukning

Celeron
30 oktober 2015 · 1 322 Inlägg

hej funderar på en passat, 98 som är uttagen 99.


29tusen mil, 1.8t motorn,

hur är motorn på dessa? bra eller piss? bränsleförbrukning? minns jag inte fel äre väl att oljesilen kocksar igen på dom?

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
CC72
30 oktober 2015 · 1 661 Inlägg

Bra motorer så länge dom är välservade, drar ca 0,72 vid långkörning (egna mätningar) och strax under litern endast stadskörning (ej Eco-driving).

Finns otroligt många äldre passater att välja på så var kräsen.

Celeron
30 oktober 2015 · 1 322 Inlägg

CC72 skrev:
Bra motorer så länge dom är välservade, drar ca 0,72 vid långkörning (egna mätningar) och strax under litern endast stadskörning (ej Eco-driving).

Finns otroligt många äldre passater att välja på så var kräsen.

okej tack!
är denna jag spekulerar lite i http://www.blocket.se/varmland/Volkswag … =7&w=3

är det mitt öga som lurar, eller är de en skada bakom bakdörren?

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
Mr_Aspfors
30 oktober 2015 · 115 Inlägg

Celeron skrev:

CC72 skrev:
Bra motorer så länge dom är välservade, drar ca 0,72 vid långkörning (egna mätningar) och strax under litern endast stadskörning (ej Eco-driving).

Finns otroligt många äldre passater att välja på så var kräsen.

okej tack!
är denna jag spekulerar lite i http://www.blocket.se/varmland/Volkswag … =7&w=3

är det mitt öga som lurar, eller är de en skada bakom bakdörren?

sitter skyddsplast där du ser skadan, har så på min med smile

Celeron
30 oktober 2015 · 1 322 Inlägg

Mr_Aspfors skrev:

Celeron skrev:

CC72 skrev:
Bra motorer så länge dom är välservade, drar ca 0,72 vid långkörning (egna mätningar) och strax under litern endast stadskörning (ej Eco-driving).

Finns otroligt många äldre passater att välja på så var kräsen.

okej tack!
är denna jag spekulerar lite i http://www.blocket.se/varmland/Volkswag … =7&w=3

är det mitt öga som lurar, eller är de en skada bakom bakdörren?

sitter skyddsplast där du ser skadan, har så på min med smile

ahaa då e jag ned!smile har du bytt oljesilen på din? va kosta den då i matrial?smile

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
Olja
30 oktober 2015 · 189 Inlägg

Riktigt härliga bilar! smile haft en själv, billiga coils o brett urval med fälgar om man är intresserad av sånt. Riktigt bekväma o rymliga enligt mig iaf.
Kolla när det är dags för kamremsbyte, inget större roligt att göra själv då det är mycket som ska demonteras för att komma åt och är väll inte jättebilligt o lämna till firma heller direkt.

Sen är dom motorerna väldigt känsliga när de kommer till oljebyten då Oljesilen gärna kan "koksa" igen om den är servad med longlife  olja eller det om det gått väldigt långt mellan oljebyten. Inte värre än att man får ner med oljetråget o göra rent ifall det är så men skönt o slippa smile
Körde min senaste på 0.71 långturer med 19" fälgar och ljudbygge som tyngde ner så går billigt om dom är väl omhändertagna smile

Volvo 144 (1970)
Volvo V70N "Slitosläng" (2004)
Celeron
30 oktober 2015 · 1 322 Inlägg

Olja skrev:
Riktigt härliga bilar! smile haft en själv, billiga coils o brett urval med fälgar om man är intresserad av sånt. Riktigt bekväma o rymliga enligt mig iaf.
Kolla när det är dags för kamremsbyte, inget större roligt att göra själv då det är mycket som ska demonteras för att komma åt och är väll inte jättebilligt o lämna till firma heller direkt.

Sen är dom motorerna väldigt känsliga när de kommer till oljebyten då Oljesilen gärna kan "koksa" igen om den är servad med longlife  olja eller det om det gått väldigt långt mellan oljebyten. Inte värre än att man får ner med oljetråget o göra rent ifall det är så men skönt o slippa smile
Körde min senaste på 0.71 långturer med 19" fälgar och ljudbygge som tyngde ner så går billigt om dom är väl omhändertagna smile

åhfan  tack! vet du vad oljesilen kostar i matrial? tänkte isf att man byter den ändå, så vet man att de e okej så man inte åker 30mil bort å får boka bärgare för de koksar igen!smile

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
Mr_Aspfors
30 oktober 2015 · 115 Inlägg

nyss bytt kamrem + vattenpump på min och tycker inte det var så svårt alls, visst man får skruva ned fronten men sen är de ju super enkelt att komma åt efter det, trodde det var svårare än vad det var.
då har jag ju V6an dessutom..

men i övrigt är jag nöjd med min, köpte den då tjejen ville ha 4wd
t

CC72
30 oktober 2015 · 1 661 Inlägg

Silen kostar någon/några hundringar på vag så inte alls dyr.
Och för att förtydliga svaret ovanför här så är det INTE longlife-oljan som är dålig utan att den rullar långt mellan varje service.

Celeron
1 november 2015 · 1 322 Inlägg

CC72 skrev:
Silen kostar någon/några hundringar på vag så inte alls dyr.
Och för att förtydliga svaret ovanför här så är det INTE longlife-oljan som är dålig utan att den rullar långt mellan varje service.

okek tack!

de dök upp en bättre passat nu. bara en 1.8 ingen turbo. är de oljesilen där också som är ganska vanligt att de koksar igen?smile

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
Fjellner
1 november 2015 · 245 Inlägg

Skulle nog vilja påstå att 1.8T är det absolut bästa motorvalet i en Passat 3B/3BG.
Har en själv, den gör sitt jobb, varken mer eller mindre.
Tar du hand om den med oljor osv så kommer den inte att svika dig.

Bränsleförbrukning minst 1l/mil stadskörning, motorväg (130-140km/h) 0,9L mil med en passagerare och en uppsättning 19" hjul i bagaget.
Vanlig landsväg så kan man nog komma ner runt 0,8 skulle jag tro.

Ungefär vad man kan förvänta sig av en bil som väger nästan 1,6 ton tycker jag.

En riktigt bra bil smile

Evildan
1 november 2015 ·

Passat -99, hur upplever jag en sådan?
Förvänta dig, rost, klapprande framvagn, små lustiga elfel, trasslande/kärvande bromsok samt oilsludge om den är servad enligt intervall.

Bilen är lika rolig att köra som att sitta i telefonkö 30 minuter till försäkringskassan och precis när det är din tur i kön så kopplas du bort.
Interiörmässigt är det ett hav av svart plast och svarta plastknappar inramade av svart plast i en design av en före detta östtysk statstjänsteman som inspirerats av ett stasikontor.
Den blå instrumentbelysningen piggar dock upp lite grann, men inte så det uppväger.
Exteriört är bilen tämligen oinspirerad med släta intetsägande linjer och mer av den svarta plasten i bla grillen, men med några år på nacken så är den sällan svart utan snarare i en grådassig blekt ton av svart.

Men, gillar man detta så är det ett klockrent köp och då råder dig jag att skippa en version med turbo då just dessa återkommande figurerar i forumsdelen "Generell felsökning (Motorteknik)" förvisso med mer problematik än vad som är just motorrelaterat.

dawwe ...has left the building...
1 november 2015 · 4 474 Inlägg

Mja...Nu är ju Evil en Prius fantast så man skall nog inte ta hans sågning av Passaten på fullt allvar big_smile. Det jag kan hålla med om är att "oilsludge" kan vara ett problem, främst på turbo-motorerna, så väljer du en utan turbo är du mer "sejf". Gällande interiör samt övriga personliga åsikter om bilen så delar jag de...inte alls. Jag tycker Passaten ser bra ut, än idag 2015. Tycker att den har åldrats med värdighet designmässigt, o glöm inte att den har generösa utrymmen. Överlag så kan man säga att drivlinan är "skottsäker", får den den föreskrivna servicen så går den ledigt över 50000 mil. Bilen du länkar till ser OK ut, jag tror inte man får så mycket mer bil för 9000 kr.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Fjellner
1 november 2015 · 245 Inlägg

Evildan skrev:
Passat -99, hur upplever jag en sådan?
Förvänta dig, rost, klapprande framvagn, små lustiga elfel, trasslande/kärvande bromsok samt oilsludge om den är servad enligt intervall.

Bilen är lika rolig att köra som att sitta i telefonkö 30 minuter till försäkringskassan och precis när det är din tur i kön så kopplas du bort.
Interiörmässigt är det ett hav av svart plast och svarta plastknappar inramade av svart plast i en design av en före detta östtysk statstjänsteman som inspirerats av ett stasikontor.
Den blå instrumentbelysningen piggar dock upp lite grann, men inte så det uppväger.
Exteriört är bilen tämligen oinspirerad med släta intetsägande linjer och mer av den svarta plasten i bla grillen, men med några år på nacken så är den sällan svart utan snarare i en grådassig blekt ton av svart.

Men, gillar man detta så är det ett klockrent köp och då råder dig jag att skippa en version med turbo då just dessa återkommande figurerar i forumsdelen "Generell felsökning (Motorteknik)" förvisso med mer problematik än vad som är just motorrelaterat.

Kul att någon som åker och förespråkar Prius kallar Passat 1.8T för tråkig och oinspirerad, nästan lite ironiskt!

Muttley
1 november 2015 ·

Fjellner skrev:

Evildan skrev:
Passat -99, hur upplever jag en sådan?
Förvänta dig, rost, klapprande framvagn, små lustiga elfel, trasslande/kärvande bromsok samt oilsludge om den är servad enligt intervall.

Bilen är lika rolig att köra som att sitta i telefonkö 30 minuter till försäkringskassan och precis när det är din tur i kön så kopplas du bort.
Interiörmässigt är det ett hav av svart plast och svarta plastknappar inramade av svart plast i en design av en före detta östtysk statstjänsteman som inspirerats av ett stasikontor.
Den blå instrumentbelysningen piggar dock upp lite grann, men inte så det uppväger.
Exteriört är bilen tämligen oinspirerad med släta intetsägande linjer och mer av den svarta plasten i bla grillen, men med några år på nacken så är den sällan svart utan snarare i en grådassig blekt ton av svart.

Men, gillar man detta så är det ett klockrent köp och då råder dig jag att skippa en version med turbo då just dessa återkommande figurerar i forumsdelen "Generell felsökning (Motorteknik)" förvisso med mer problematik än vad som är just motorrelaterat.

Kul att någon som åker och förespråkar Prius kallar Passat 1.8T för tråkig och oinspirerad, nästan lite ironiskt!

Då kan du få lite input från mig som använder en passat 1,8t -01 som bruksbil. 
Summan blir.
+ Driftsäker.
- Otroligt tråkig. Tråkig inredning, tråkig bil.
- Framvagn, korkat byggd.

Om man är ute efter en rolig bil och nämner passat så har man inte provat så mycket annat.
De är en bil som tar dig från A-B .....

Och ja, jävla tur den har farthållare för den är så tråkig att du helst bara vill åka med.


Och oilsludge får man när man brister på att byta olja som för övrigt tar 15 minuter totalt av ens liv wink

Senast redigerat av tkd_rille (1 november 2015)

Fjellner
1 november 2015 · 245 Inlägg

tkd_rille skrev:

Fjellner skrev:

Evildan skrev:
Passat -99, hur upplever jag en sådan?
Förvänta dig, rost, klapprande framvagn, små lustiga elfel, trasslande/kärvande bromsok samt oilsludge om den är servad enligt intervall.

Bilen är lika rolig att köra som att sitta i telefonkö 30 minuter till försäkringskassan och precis när det är din tur i kön så kopplas du bort.
Interiörmässigt är det ett hav av svart plast och svarta plastknappar inramade av svart plast i en design av en före detta östtysk statstjänsteman som inspirerats av ett stasikontor.
Den blå instrumentbelysningen piggar dock upp lite grann, men inte så det uppväger.
Exteriört är bilen tämligen oinspirerad med släta intetsägande linjer och mer av den svarta plasten i bla grillen, men med några år på nacken så är den sällan svart utan snarare i en grådassig blekt ton av svart.

Men, gillar man detta så är det ett klockrent köp och då råder dig jag att skippa en version med turbo då just dessa återkommande figurerar i forumsdelen "Generell felsökning (Motorteknik)" förvisso med mer problematik än vad som är just motorrelaterat.

Kul att någon som åker och förespråkar Prius kallar Passat 1.8T för tråkig och oinspirerad, nästan lite ironiskt!

Då kan du få lite input från mig som använder en passat 1,8t -01 som bruksbil. 
Summan blir.
+ Driftsäker.
- Otroligt tråkig. Tråkig inredning, tråkig bil.
- Framvagn, korkat byggd.

Om man är ute efter en rolig bil och nämner passat så har man inte provat så mycket annat.
De är en bil som tar dig från A-B .....

Och ja, jävla tur den har farthållare för den är så tråkig att du helst bara vill åka med.


Och oilsludge får man när man brister på att byta olja som för övrigt tar 15 minuter totalt av ens liv wink

Använder Passat -02 som brukis och kan hålla med om att den inte är speciellt rolig.
Men en Passat med 150hk är inte menad att vara rolig, så att ens ta upp det för en bil 10kkr klassen är helt fel.
Finns ännu tråkigare bilar i den prisklassen, T.ex toyotor, Volvo V70 osv..
Beror ju på vad man jämför den med!

Den är driftsäker, komfortabel och rymlig som fan.

dawwe ...has left the building...
1 november 2015 · 4 474 Inlägg

Jag håller med Fjellner till 100%. I prisklassen runt 10000 kr så är Passat en stark kandidat. Kom ihåg att Passat är något av tyskarnas (hemska tanke!) Volvo V70 typ...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Muttley
1 november 2015 ·

Fjellner skrev:

tkd_rille skrev:

Fjellner skrev:

Kul att någon som åker och förespråkar Prius kallar Passat 1.8T för tråkig och oinspirerad, nästan lite ironiskt!

Då kan du få lite input från mig som använder en passat 1,8t -01 som bruksbil. 
Summan blir.
+ Driftsäker.
- Otroligt tråkig. Tråkig inredning, tråkig bil.
- Framvagn, korkat byggd.

Om man är ute efter en rolig bil och nämner passat så har man inte provat så mycket annat.
De är en bil som tar dig från A-B .....

Och ja, jävla tur den har farthållare för den är så tråkig att du helst bara vill åka med.


Och oilsludge får man när man brister på att byta olja som för övrigt tar 15 minuter totalt av ens liv wink

Använder Passat -02 som brukis och kan hålla med om att den inte är speciellt rolig.
Men en Passat med 150hk är inte menad att vara rolig, så att ens ta upp det för en bil 10kkr klassen är helt fel.
Finns ännu tråkigare bilar i den prisklassen, T.ex toyotor, Volvo V70 osv..
Beror ju på vad man jämför den med!

Den är driftsäker, komfortabel och rymlig som fan.

Men evil har inte alls fel. Utan rätt. 

Så de är dumt att försköna passat.

Jag kom på en fördel till. Den är rätt lättskruvad. Förutom den enda bulten till övre länkarmarna :p

dawwe ...has left the building...
1 november 2015 · 4 474 Inlägg

Tkd_rille: Men sälj den då om den är sååå jävla tråkig? Eller köp en Prius big_smile ? Sen ska du se att din Passat blir "så jävla kul" big_smile
Jag kan säg som så att huvudkriterierna för en bil i 10000 kronors klassen borde vara: Driftsäker, någorlunda snål, rimlig krocksäkerhet, billiga reservdelar, lättservad och rymlig (alltid bra med mye plats...)

Senast redigerat av dawwe (1 november 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Muttley
1 november 2015 ·

dawwe skrev:
Tkd_rille: Men sälj den då om den är sååå jävla tråkig? Eller köp en Prius big_smile ? Sen ska du se att din Passat blir "så jävla kul" big_smile

Men jag behöver ha lite tråkigt emellanåt wink 
Den är kvar ett tag till.  Tills jag kan kontanta en dyrare bil.

Sen blir de väl övningsbil eller något.

Du kanske vill ha den? cool

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang