Överskrida serviceintervall Toyota. Garanti?

Volvocalle
4 november 2015 · 72 Inlägg

Hej! Visste inte vilket forum jag skulle lägga denna tråden i så jag testar här.
Är sedan i våras ägare till en Toyota Yaris -12.
Enligt Toyota ska service ske var 1500 mil eller en gång om året, det som infaller först.

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet hur petiga de är med att hålla intervallerna på Toyota för att deras garanti ska gälla. Har hört att vissa är väldigt petiga med detta. Andra har lite dispens på intervallerna. Tror det var KIA där man fick överskrida 200 mil eller två månader.

Vill ju inte råka bränna garantin p.g.a. att jag överskridit med 100 mil eller några veckor.

Så någon som kanske vet något om detta?

Tack så länge smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
4 november 2015 · 3 730 Inlägg

Bara en stilla fundering: Är det ett stort problem att hålla sig inom gränserna?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Volvocalle
4 november 2015 · 72 Inlägg

DiwraZ skrev:
Bara en stilla fundering: Är det ett stort problem att hålla sig inom gränserna?

Kan vara i min situation. Tack för ditt intelligenta bidrag till tråden!

viccoA
4 november 2015 · 3 110 Inlägg

DiwraZ skrev:
Bara en stilla fundering: Är det ett stort problem att hålla sig inom gränserna?

Jag som vissa veckor kör 500 mil och andra 30 mil har lite problem att planera in när det är dags för service, särskilt om verkstaden har ett par veckors kö.
På min Merca får man överstiga med 250 mil om jag inte minns fel (service intervall 2500 mil).

Torde stå på tillverkarens hemsida vad som gäller för service om garantin ska gälla på bilen.

Senast redigerat av viccoA (4 november 2015)

Volvocalle
4 november 2015 · 72 Inlägg

viccoA skrev:

DiwraZ skrev:
Bara en stilla fundering: Är det ett stort problem att hålla sig inom gränserna?

Jag som vissa veckor kör 500 mil och andra 30 mil har lite problem att planera in när det är dags för service, särskilt om verkstaden har ett par veckors kö.
På min Merca får man överstiga med 250 mil om jag inte minns fel (service intervall 2500 mil).

Torde stå på tillverkarens hemsida vad som gäller för service om garantin ska gälla på bilen.

Det är samma här. Kör väldigt mycket ibland och har svårt att pricka in exakt. Jag har letat på nätet som en tok men hittar ingenting om det. Det kan ju inte vara så att de drar in garantin om man råkar överskrida med 50-100 mil. Så illa kan det inte vara tycker man !?

Muttley
4 november 2015 ·

Volvocalle skrev:

viccoA skrev:

DiwraZ skrev:
Bara en stilla fundering: Är det ett stort problem att hålla sig inom gränserna?

Jag som vissa veckor kör 500 mil och andra 30 mil har lite problem att planera in när det är dags för service, särskilt om verkstaden har ett par veckors kö.
På min Merca får man överstiga med 250 mil om jag inte minns fel (service intervall 2500 mil).

Torde stå på tillverkarens hemsida vad som gäller för service om garantin ska gälla på bilen.

Det är samma här. Kör väldigt mycket ibland och har svårt att pricka in exakt. Jag har letat på nätet som en tok men hittar ingenting om det. Det kan ju inte vara så att de drar in garantin om man råkar överskrida med 50-100 mil. Så illa kan det inte vara tycker man !?

De kan ju vara så.
Om du ringer verkstaden så har de ett svar på din fråga wink

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 november 2015 · 14 061 Inlägg

Volvocalle skrev:
Hej! Visste inte vilket forum jag skulle lägga denna tråden i så jag testar här.
Är sedan i våras ägare till en Toyota Yaris -12.
Enligt Toyota ska service ske var 1500 mil eller en gång om året, det som infaller först.

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet hur petiga de är med att hålla intervallerna på Toyota för att deras garanti ska gälla. Har hört att vissa är väldigt petiga med detta. Andra har lite dispens på intervallerna. Tror det var KIA där man fick överskrida 200 mil eller två månader.

Vill ju inte råka bränna garantin p.g.a. att jag överskridit med 100 mil eller några veckor.

Så någon som kanske vet något om detta?

Tack så länge smile

Det är ingen bra idé att chansa, utan kolla upp hur det är med deras regler ang. service. Ring verkstaden eller återförsäljaren.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
5 november 2015 · 3 730 Inlägg

viccoA skrev:

DiwraZ skrev:
Bara en stilla fundering: Är det ett stort problem att hålla sig inom gränserna?

Jag som vissa veckor kör 500 mil och andra 30 mil har lite problem att planera in när det är dags för service, särskilt om verkstaden har ett par veckors kö.
På min Merca får man överstiga med 250 mil om jag inte minns fel (service intervall 2500 mil).

Torde stå på tillverkarens hemsida vad som gäller för service om garantin ska gälla på bilen.

500mil i veckan? Privat eller i jobbet? Jag som trodde jag körde mycket bil...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Bilnorden
5 november 2015 · 294 Inlägg

Kolla med Toyota Sverige, skicka ett mail eller ring. Verkstäder brukar oftast svara det dom tycker är rätt inte det som är bestämt.

viccoA
5 november 2015 · 3 110 Inlägg

DiwraZ skrev:

viccoA skrev:

DiwraZ skrev:
Bara en stilla fundering: Är det ett stort problem att hålla sig inom gränserna?

Jag som vissa veckor kör 500 mil och andra 30 mil har lite problem att planera in när det är dags för service, särskilt om verkstaden har ett par veckors kö.
På min Merca får man överstiga med 250 mil om jag inte minns fel (service intervall 2500 mil).

Torde stå på tillverkarens hemsida vad som gäller för service om garantin ska gälla på bilen.

500mil i veckan? Privat eller i jobbet? Jag som trodde jag körde mycket bil...

Privat kör jag bara kanske 1000 mil om året med GLKn, i jobbet desto mer. Vissa veckor sitter jag mest på kontoret andra kan det vara konstant körning.
Vissa veckor i Nordnorge, andra i Sydeuropa, försöker flyga i första hand men ibland blir det svårt att pussla ihop.

Senast redigerat av viccoA (5 november 2015)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
5 november 2015 · 3 730 Inlägg

viccoA skrev:

DiwraZ skrev:

viccoA skrev:

Jag som vissa veckor kör 500 mil och andra 30 mil har lite problem att planera in när det är dags för service, särskilt om verkstaden har ett par veckors kö.
På min Merca får man överstiga med 250 mil om jag inte minns fel (service intervall 2500 mil).

Torde stå på tillverkarens hemsida vad som gäller för service om garantin ska gälla på bilen.

500mil i veckan? Privat eller i jobbet? Jag som trodde jag körde mycket bil...

Privat kör jag bara kanske 1000 mil om året med GLKn, i jobbet desto mer. Vissa veckor sitter jag mest på kontoret andra kan det vara konstant körning.
Vissa veckor i Nordnorge, andra i Sydeuropa, försöker flyga i första hand men ibland blir det svårt att pussla ihop.

Jo jag förstår problemet med tajmingen i vissa fall. Dock är 500mil/vecka långt mer än vad en taxibil rullar även om den går dygnet runt med 2 chaufförer.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang