6338
Sök

Novis på slutsteg... / Bryggning och ohm

78 Inlägg
22 december 2006
Trådstartare
frågan:

Om det står att ett slutsteg klarar 2 ohms belsatning är det min är det på varje kanal?kan jag då ha en bas på 4 ohm som jag bryggkopplar??
och om jag brygg kopplar blir det den dubbla ohmen då att den klarar 4 ohm?
om det står 2 ohm är det den minsta resistansen som steget klara på "kanalen"
så skulle man kunna belasta ett steg med 16ohm på en kanal om det klarar 4 ohm!?!
hjälp!

tack på förhand Johan//

E novis:)
Senast redigerat av jobanr5 (22 december 2006)

10 287 Inlägg
22 december 2006
Du tänker alldeles rätt. När man bryggar så kan man tänka sig att varsin slutstegskanal driver halva talspolen. Och om då talspolen är på 4 ohm så driver varje kanal hälften, dvs 2 ohm.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

78 Inlägg
22 december 2006
Trådstartare
men när det står
4 ohm på info om et steg kan det driva ex: en bas på max 4 ohm ellermini 4 ohm?
så det går väll inta att om steget kalara 4 ohm att ha en bs på 10 ohm..

10 287 Inlägg
22 december 2006
Desto lägre ohmen är - desto större blir belastningen på slutsteget.
Oftast brukar det stå "min 4ohm" - vilket då innebär att minsta ohmtalet man kan ansluta ( per kanal) är 4ohm.

Nackdelen med att ansluta element med högre ohmtal, tex 8ohm , är att man får ut lägre effekt ur slutsteget än om man anslöt 4 ohms högtalare.

/Göran

(Groucho Marx).

78 Inlägg
22 december 2006
Trådstartare
men det skulle gå o ansluta en högatlare på 8 ohm i ett slusteg på 4 ohm...men det blir lägre effekt...
ok tack för hjälpen..

21 761 Inlägg
22 december 2006
Man kan alltid ansluta en högtalare med högre impedans, tex 8 Ohm eller mer, det är ingen fara för slutsteget. Däremot ger steget ut lägre effekt förstås.

Man får tänka lite tvärtom när det gäller impedans till ett slutsteg, det är ju som Sharky skriver att en lägre impedans(mindre motstånd)belastar steget mer än en högre impedans. Därför anges den minsta impedansen istället för den högsta hos ett steg, just för att man inte ska överbelasta det.

Det som händer kort sagt när steget ska driva en mycket låg impedans är att det tvingas att öka strömmen för att orka få fart på högtalaren, det positiva är att det ger mer effekt(inom vissa gränser)men nackdelen är att det blir varmt och kan ge oren signal vilket riskerar att förstöra både högtalare och steg om man har otur.

Det var väldigt förenklat skrivet och en del har säkert synpunkter men i stora drag är det så.
Senast redigerat av Drönirettab (22 december 2006)

78 Inlägg
23 december 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
......en mycket låg impedans är att det tvingas att öka strömmen för att orka få fart på högtalaren, det positiva är att det ger mer effekt.....

.

jag trodde att det skulle bli tvärtom att det får jobba mer om resistansen är hög för då e ju det ett stort motstånd...+??
Senast redigerat av jobanr5 (23 december 2006)

10 287 Inlägg
23 december 2006
Nej.

Desto lägre motstånd du har - desto mera ström flyter genom motståndet. Jämför med motståndet i en vattenkran, håller du tummen för och skapar ett stort motstånd - så flyter lite vatten (= lite ström)

Och desto mera ström slutsteget måste leverera - desto jobbigare för steget.

/Göran

jobanr5 skrev:
jag trodde att det skulle bli tvärtom att det får jobba mer om resistansen är hög för då e ju det ett stort motstånd...+??

(Groucho Marx).

78 Inlägg
23 december 2006
Trådstartare
OK^^
----------------------->

satt o funderade på ohms lag..
skall göra mig klar och tydlig e novis som sagt...

Det är väll så beroende på vilken spänning / ström förbrukaren släpper igenom det är ju så man får ut ohm-en..

men om man jämnför 2 förbrukare som  har samma spänning/ström så får man ut samma motstånd..?? är det alltid så?
altå den får ex 12v o 2 a då får den det motsåndet.. för allt i en elektrisk krets ger ju motstånd ?!?!

vad är det som skapar motsånd..!??!
förklar lite om hur det funkar gärna
e novis..

21 761 Inlägg
23 december 2006
Nja, det är motståndet som skapar strömmen. En lampa tex har ett visst motstånd i glödtråden, när man skickar spänning genom den tråden så uppstår en ström. Hur stor strömmen blir beror på motståndet i tråden och hur stor spänning man skickar.

Man kan alltså inte bara säga att nu ska jag skicka 2A genom den här lampan, det är lampans motstånd som bestämmer hur stor ström det blir vid en viss spänning. Ökar man spänningen så ökar strömmen också, till en viss gräns där glödtråden blir för varm och brinner av.

78 Inlägg
23 december 2006
Trådstartare
och en fråga till smile
om man vill räkna ut resistansen hos en glödlampa
måste man inte räkna ut kabel arean och det för att se vilket mostånd "tråden" ger, och sen med hjälp av ohms lag o läga ihopp dom två!??!
eller hur fungerar det anars?
Senast redigerat av jobanr5 (23 december 2006)

Sök