Saab 90 från -86 ska gå från dumpad till ögongodis

Baby Blå ska fixas, fräschas upp och originalpimpas..! Jag har alltid drömt om att äga en Saab, men vet inte mycket om dom så råd och tips tas emot med öppna armar!
  • 39 Följare
  • 18 437 Visningar
  • Uppdaterades senast 5 augusti 2018
mallimalli
10 juni 2017 · 36 Inlägg

Wohoo! Nu tog det bara 10 dagar för mig att uppdatera! tongue

Jag skäms lite för att det är min man som fixar min bil, men jag mår inte så bra just nu hmm  *excuses, excuses*

Varning för långt inlägg, med inslag av sarkasm

Hursomhelst, min Baby genomgick en storservice igår kväll.
Det som byttes var rotor, fördelarlock och tändstift.

Som den äkta noob jag är så fattade jag som vanligt ingenting när min man tålmodigt förklarade vad som var fel med den här bilden

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-cf6875d96e63406cfbf1efb1e485e695.jpg

"Ser du hur sliten den är??"
"....Näe...?"


Tydligen ska metallstiften inte vara så sletna.

Och sen fick jag veta att tändstiften troligtvis inte hade bytts på väldigt länge eftersom 1 har övertänt minst en gång (den längst upp för den som är lika okunnig som jag. Tydligen ska det inte vara brännmärken på den tongue)

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-4006d1f84f3948fa241fcae2c733f777.jpg


En annan sak det inte ska vara brännmärken på är tändstiftnyckeln!

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-f12e07dd5f8cb4eb937d53bde1a21adf.jpg

Jag kunde ha blivit änka innan jag ens fyllt 24! Så då var det minsann min tur att lära min man lite vett ifråga om el (jag gick el-linjen på gymnasiet, är inte behörig elektriker dock).


Maylies lathund för el-idioter:

#1 Plus och minus delar inte ut lika mycket spänning, det är full spänning på plus och noll på minus (även kallad "nollan"), och när du tar i plus så är du minus eller "nollan" (det här skrattade V åt jättelänge) vilket betyder att all spänning går genom dig eftersom dina fötter står på marken, som alltid är noll. Tar du då i nånting strömförande med handen betyder det att strömmen går upp i din arm, vidare genom ditt hjärta och ner genom ditt ben och ut i marken.

#2 Det är inte spänningen, alltså volten som dödar dig, det är strömmen, amperen. Så även om du råkar få i dig 1000tals volt under en nanosekund så kan du överleva, om amperen är under 30 mA (milliampere). Men det kan räcka med ett bilbatteri för att ta död på dig, trots att volten inte är mer än 12 V. Det är därför vi har jordfelsbrytare och petskydd i eluttagen - 230 V behöver inte ta död på dig, men 10A gör det definitivt.

#3 Om du någon gång funderar på att byta nånting i ditt hem/bil rörande el, snälla, för framtida elektrikers skull, kom ihåg att svart, vit och brun kabel är fas - alltså den kabel där spänningen kommer, och blå kabel är nolla. Men i bilar använder man andra färger så då kan svart vara nolla och röd vara fas. Men röd var även jord förr i tiden så man vet aldrig. Vit kan vara både fas eller tändtråd.
Så för din egen skull, skaffa en multimeter och mät dig fram. Och fortsätt med samma färg. Om en röd kabel går in i en kontakt och du ska koppla vidare den till en annan kontakt, fortsätt använda röd. Annars kanske nån bara öppnar upp den andra kontakten nån gång och ser en blå kabel och tror att denna är nolla eller nått.

#4 Om du ska kolla om det är ström i nånting och du måste använda din hand, använd ALLTID baksidan av handen! ALLTID! För vår kropp funkar som så att om du får ström i handen så kommer den knytas, och om du har känt på grejen med en öppen hand så kommer den knytas runt grejen och du kommer inte kunna släppa utan du får hoppas på att nån i närheten slår bort dig eller att en jordfelsbrytare slår ut så du inte dör.

Alla andra tekniska termer får nån annan reda ut tongue

Lite andra bilder från servicen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-5d83cd2c86e3932d35415bcfb140b3d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-65341c74469e72dfba3de75e22ccea5e.jpg


Nu säger jag trevlig helg och kväll och så hörs vi när det byts olja! big_smile

Du kan fråga och verka dum. Eller inte fråga och förbli det.
Opel Ascona C "Snorkråkan" (1986)
JohnWayne
11 juni 2017 · 5 071 Inlägg

Detta var verkligen underhållande (och lärorik) läsning big_smile

mallimalli
11 juni 2017 · 36 Inlägg

JohnWayne skrev:
Detta var verkligen underhållande (och lärorik) läsning big_smile

Tack! Jag gjorde mitt bästa för att få det så big_smile

Du kan fråga och verka dum. Eller inte fråga och förbli det.
Opel Ascona C "Snorkråkan" (1986)
mallimalli
17 september 2017 · 36 Inlägg

Oljan byttes av V, och som vanligt kan ingenting gå som man tänkt sig med den här bilen.

Första gången oljan byttes så smet o-ringen i oljefiltret, så allt rann ut igen. Tur  vi har ett garage som är en gammal lada och inget nybyggt fancy skit - då gör en oljefläck mer eller mindre inte så mycket tongue Så Baby Blå fick tom en "genomsköljning" och fick byta olja två ggr. 


Och som vi har våndats för problemet som löstes idag. Vi trodde att vindrutetorkarmotorn hade tröttnat på livet, så torkarna flippade ur totalt och tog lite hur dom vill... Oftast satt dom fast mitt på rutan och tog ca 5 cm lol
Kolla gärna in klippet, det är rätt roligt tongue

https://youtu.be/1c5rBWWjias

Är det nån annan här som testat att köra utan vindrutetorkare en regnig dag?

Det har jag numera, och det är asläskigt. Man ser ingenting! Och anledningen till att vi har våndats är för att vi har varit panka i ca 3 månader, och en ny vindrutetorkarmotor är inte billig...

Men så idag var vi lite rastlösa så vi skulle bara kolla hur vindrutetorkarmotorn satt och då märkte V att denna muttern satt väldigt löst.

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-5a29c3ab808e518d254305c3680fcca8.jpg

Så det var bara att skruva fast den igen så funkade dom felfritt! Yay! Nu är vi redo för svensk höst och vinter lol

Du kan fråga och verka dum. Eller inte fråga och förbli det.
Opel Ascona C "Snorkråkan" (1986)
Xebers76
17 september 2017 · 2 265 Inlägg

Underbart när det är så enkelt xP

Soulman
17 september 2017 · 1 271 Inlägg

#3 Om du någon gång funderar på att byta nånting i ditt hem/bil rörande el, snälla, för framtida elektrikers skull, kom ihåg att svart, vit och brun kabel är fas - alltså den kabel där spänningen kommer, och blå kabel är nolla. Men i bilar använder man andra färger så då kan svart vara nolla och röd vara fas. Men röd var även jord förr i tiden så man vet aldrig. Vit kan vara både fas eller tändtråd.
Så för din egen skull, skaffa en multimeter och mät dig fram. Och fortsätt med samma färg. Om en röd kabel går in i en kontakt och du ska koppla vidare den till en annan kontakt, fortsätt använda röd. Annars kanske nån bara öppnar upp den andra kontakten nån gång och ser en blå kabel och tror att denna är nolla eller nått.

Din poäng är rätt, att alltid mäta. Och kan man inte ska man låta bli!
Vit och svart kan vara både fas och noll beroende på när installationen är gjord. Blå kan vara fas i en treledad kabel där man olyckligtvis använt manteln som PEN.

Efter 15 år som installatör och efter ytterligare 15 år då jag fortfarande när behov finnes använder mina yrkeskunskaper har jag sett alldeles för många livsfarliga installationer för att bara låta det passera.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
mallimalli
22 september 2017 · 36 Inlägg

Soulman skrev:

#3 Om du någon gång funderar på att byta nånting i ditt hem/bil rörande el, snälla, för framtida elektrikers skull, kom ihåg att svart, vit och brun kabel är fas - alltså den kabel där spänningen kommer, och blå kabel är nolla. Men i bilar använder man andra färger så då kan svart vara nolla och röd vara fas. Men röd var även jord förr i tiden så man vet aldrig. Vit kan vara både fas eller tändtråd.
Så för din egen skull, skaffa en multimeter och mät dig fram. Och fortsätt med samma färg. Om en röd kabel går in i en kontakt och du ska koppla vidare den till en annan kontakt, fortsätt använda röd. Annars kanske nån bara öppnar upp den andra kontakten nån gång och ser en blå kabel och tror att denna är nolla eller nått.

Din poäng är rätt, att alltid mäta. Och kan man inte ska man låta bli!
Vit och svart kan vara både fas och noll beroende på när installationen är gjord. Blå kan vara fas i en treledad kabel där man olyckligtvis använt manteln som PEN.

Efter 15 år som installatör och efter ytterligare 15 år då jag fortfarande när behov finnes använder mina yrkeskunskaper har jag sett alldeles för många livsfarliga installationer för att bara låta det passera.

Ja verkligen! Det är skrämmande... Och att dom fått för sig att byta färger vart tionde år oxå tongue

Du kan fråga och verka dum. Eller inte fråga och förbli det.
Opel Ascona C "Snorkråkan" (1986)
mallimalli
22 september 2017 · 36 Inlägg

Åh min älskade underbara Baby Blå, vad jag hatar dig ibland.
Som när man är ute och kör på en grusväg och hör ett "klonk", och min saab går från sågverk till freaking trimmer kl 8 en lördagmorgon. Oså tittar man i backspegeln och ser en bit rör ligga där fint på mitten av vägen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-44657fcba37dcf5626a04a6945151114.jpg

Lagom pinsamt.
Sen kör man in på grusvägen några hundra meter från hemmet och hör ytterligare ett "krrrrKLONK" igen. Hela bakre ljuddämparen ligger nu på vägen. Min Saab gick från trimmer till en jet som flyger iväg samtidigt som en F-14 flyger över huvudet på dig samtidigt som trimmern körs bredvid dig kl 8 en lördagmorgon. Huvudvärk helt enkelt.
Lyssna vilket vackert muller roll

https://youtu.be/Cju03g9JlLw

Här ligger halva systemet på uppfarten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-971deecee38b6bf0b484f47987afb962.jpg

Som jag tror hade behövt bytas snart ändå, istället för att lappas och lagas 73494 gånger tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-5d6d186e29988b9e0cb2b9c0f1bf1b53.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-99ef3360da675ad644e028cd9ae335b6.jpg

Titta va fiiiint lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-fb1a0332847a7ce74aef5ffeb0eb5625.jpg

Tack och lov för V, han riskerar sitt liv för min Saabs skull <3
Fördelen med lokalskrotar - du känner folket så dom ger dig hjälp på traven och schyssta priser tongue (och lagom sexistiska/rasistiska skämt utan extra kostnad)

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-584ab7b62af62789189db480a006ab80.jpg

Sen fick han monterat allting med mindre våld, frustration och tyska svärord, startar upp min älskling oså "PKRRRK" - så gick röret från främre ljuddämparen till grenröret av. Det där med svagaste länken asså lol
Så in till skroten igen och hämta resten tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-c5dd8a1e13e00273771af9b9ba9b4d02.jpg

Btw, GUN GUM. VARFÖR har ingen berättat om det tidigare?? Finns inget roligare jue! Och som tur va så behövdes det lite sånt oxå tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212713/212713-3d2ba75c87d620640b708fbd3d0b415a.jpg



Så nu sitter där ett i princip nytt avgassystem för 400 spänn och sammanlagt en dags gemensamt arbete! Me like!

Hear me roar!!

https://youtu.be/RPTcdPLczKI

Fortfarande en Saab dock, inte direkt en bil man smyger fram med lol

Du kan fråga och verka dum. Eller inte fråga och förbli det.
Opel Ascona C "Snorkråkan" (1986)
mallimalli
5 augusti 2018 · 36 Inlägg

Tänkte bara skriva att min älskade Baby Blå ligger ute till salu på blocket och tradera... 😔

Länkar:
Blocket: https://www.blocket.se/vi/80038434.htm
Tradera: https://www.tradera.com/item/317960638

Du kan fråga och verka dum. Eller inte fråga och förbli det.
Opel Ascona C "Snorkråkan" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang