Kamremsbyte. Ska vattenpump bytas?

n_andersson
8 januari 2016 · 689 Inlägg

it_mutt skrev:

n_andersson skrev:

it_mutt skrev:
Fast, här har då folk sagt att de tycker det är korkat att inte göra det den bara kostar ett par hundringar. Hur det är relevant till vad verkstadsfolket på Volvo anser får du gärna förklara.

Som exempel på verkstäder och "märkesfolks" kunnande kan vi ta Audi och deras CVT-lådor.
Lådtillverkaren säger; "Jo man ska byta olja efter XXXXX mil" (6000).
Audi, som leverantör av bilen säger; "Nej nej, det behövs inte bytas någon olja inte". Vilket de senare givetvis reviderade (när lådorna började rasa till höger och vänster).

Så självklart, "märkesfolket" (som i; de som jobbar med/säljer bilarna) vet alltid bäst.

Att "tycka något" och att "veta något" är, om vi nu ska vara petiga, inte heller samma sak. Det -är- korkat att inte byta vattenpump samtidigt som man byter kamrem (under förutsättning att den inte drivs av annan rem), och det -tycker- jag, oavsett vad Volvos serviceschema säger.

Vart fick du ifrån att det bara kostar ett par hundringar att byta vattenpumpen på en Volvo?

För att det är Volvo som bygger och servar sina bilar. Dom om nån vet hur länge grejorna håller.

Vattenpumpen i sig kostar "ett par hundringar" om man köper den på rätt ställe. Om du läser igen så är det precis vad jag skriver; att DEN (vattenpumpen" kostar ett par hundringar (inte som "i ett par", utan som i "några" möjligen luddigt uttryckt). Så, var fick DU ifrån att jag sa att bytet kostade ett par hundringar?

Så, du sätter ditt liv, dina eventuella besparingar, bilar och så vidare på att -ingen- bil som följer Volvos serviceschema gått sönder? Att ingen vattenpump havererat om den blivit bytt efter schemat exempelvis?

Är du på riktigt eller?

Senast redigerat av n_andersson (8 januari 2016)

FadiStilarn
8 januari 2016 · 295 Inlägg

Will do wink.

Det verkar inte som att man blir missnöjd med denna verkstad. När en verkstad ger 3 års garanti så kan dom sin grej (99 av 100 ggr)
Tror att jag blir nöjd. Han skulle titta på vattenpumpen och därefter avgör vi om den behöver bytas.
Jag vill ha allt fräscht i min bil. Men min tanke är att jag endast rullat 6000 mil med bilen. Byter inte kamrem pågrund av miltal utan på grund av att den enligt boken ska bytas efter tio år. Därför tror jag inte att vattenpumpen ska vara sliten och tror inte att den behöver bytas. Men han skulle titta på det och säga till om den bör bytas

Gör den personlig
dawwe ...has left the building...
8 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Fadi: Snåla inte nu se till o byta den där vattenpumpen oavsett. Better safe than sorry heter det. Jag är tämligen säker på att din pump är felfri, men som det sagts redan en ny rem kan göra att man får annan/högre belastning på pumpens lager vilket kan leda till att den skär? Men det är ditt val, men jag personligen helgarderar alltid, alltid. O inte ens då kan man vara helt säker på att grejerna inte går sönder, dessvärre sad

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Muttley
8 januari 2016 ·

n_andersson skrev:

it_mutt skrev:

n_andersson skrev:
Vart fick du ifrån att det bara kostar ett par hundringar att byta vattenpumpen på en Volvo?

För att det är Volvo som bygger och servar sina bilar. Dom om nån vet hur länge grejorna håller.

Vattenpumpen i sig kostar "ett par hundringar" om man köper den på rätt ställe. Om du läser igen så är det precis vad jag skriver; att DEN (vattenpumpen" kostar ett par hundringar (inte som "i ett par", utan som i "några" möjligen luddigt uttryckt). Så, var fick DU ifrån att jag sa att bytet kostade ett par hundringar?

Så, du sätter ditt liv, dina eventuella besparingar, bilar och så vidare på att -ingen- bil som följer Volvos serviceschema gått sönder? Att ingen vattenpump havererat om den blivit bytt efter schemat exempelvis?

Är du på riktigt eller?

http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar … 17-25314sv
ett par hundralappar (6 st plus 2 tjugor)

Jag kan lova dig att en tillverkare inte riktigt vet.
Volvo till exempel med sin växellåda.  Inte ett knyst om att de skulle bytas olja förrän lådorna bokstavligen havererade och fick bärgas till volvo själva som dessutom glömde sätta i ny packning så att de pissade olja efter 10 mil så den fick en ny omgång på bärgaren.

De var inte bara en bil utan 9 st i rad.

Så de 6 hundralapparna hade jag lagt ut om bilen är 10 år gammal även om den inte gått sina 16 tusen mil.

Volkswagen byggde väl sina bilar. De gick tydligen inte så bra med vissa växellådor och  motorer som havererade med.

wink

Senast redigerat av tkd_rille (8 januari 2016)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
9 januari 2016 · 3 730 Inlägg

Behöver även förtydligas för det har inte framgått tidigare vad jag sett.

En vattenpump kan "gå sönder" på olika sätt. Behöver inte betyda motorhaveri utan den kan falla sig så att pumpen börjar läcka. Då blir man tvungen att byta pump och då kommer frågan om man inte ska byta rem och rullar när jobbet ändå görs, IGEN.

Byt alla delar som samspelar vid alla ingrepp så minskar risken för problem

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Slash Saabifierad
9 januari 2016 · 2 023 Inlägg

FadiStilarn skrev:
Tja
Börjar bli dags för kamremsbyte på min volvo s60 -06  2.4 motor

Det är en fråga som är mycket omtalad. Läst på många forum
Och för vissa är det en självklarhet och andra tycker att det inte behövs

Skillnaden på min bil och alla forum jag läst i är att jag byter kamrem vid tioårsgräns
Enligt volvo ska den bytas vid 16000 mil eller 10 år.
Min bil har bara rullat 6500 mil. Därför väljer jag att skapa en ny tråd angående detta.

Ska jag byta vattenpump när jag byter kamrem.
Vad säger ni?

Medan jag ändå skapar en tråd.
Vad mer bör bytas samtidigt?
Märker man någon skillnad på bilen efter att man bytt? Blir den bekvämare att köra t ex?

Tacksam för svar

Nepp, man märker varken att kamremmen eller vattenpumpen är bytt annat än att man psykologiskt inte behöver oroa sig över dessa under en längre tid wink

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
it_mutt Avstängd
10 januari 2016 · 10 388 Inlägg

n_andersson skrev:

it_mutt skrev:

n_andersson skrev:
Vart fick du ifrån att det bara kostar ett par hundringar att byta vattenpumpen på en Volvo?

För att det är Volvo som bygger och servar sina bilar. Dom om nån vet hur länge grejorna håller.

Vattenpumpen i sig kostar "ett par hundringar" om man köper den på rätt ställe. Om du läser igen så är det precis vad jag skriver; att DEN (vattenpumpen" kostar ett par hundringar (inte som "i ett par", utan som i "några" möjligen luddigt uttryckt). Så, var fick DU ifrån att jag sa att bytet kostade ett par hundringar?

Så, du sätter ditt liv, dina eventuella besparingar, bilar och så vidare på att -ingen- bil som följer Volvos serviceschema gått sönder? Att ingen vattenpump havererat om den blivit bytt efter schemat exempelvis?

Är du på riktigt eller?

Det var det bästa du lyckades skrapa ihop i svarsväg? Bra där.

Men om du nu har några tvivel; absolut.

Och då, enligt dig, Volvo vet bäst under alla omständigheter och det därför utan tvekan inte finns någon som helst anledning till att inte följa deras serviceschema till punkt och pricka, så borde det ju inte heller vara något problem för dig att "sätta vad som helst" på att ingen bil havererat på något (servicerelaterat) vis om man följt schemat.

Senast redigerat av it_mutt (10 januari 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
sollu
27 december 2019 · 413 Inlägg

dawwe skrev:
Om vattenpumpen drivs av kamremmen så är svaret tveklöst JA. Om vattenpumpen drivs av en "fläktrem" så kan man låta bli.

Gamla tråd men hur vet man om vattenpump driver av kamrem el multirem? Min Volvo v60 t3 multiremmen gick av o bilen varnar tempo och säger på displayen att jag ska köra låg hastighet. Där hos meca kontrollera de att vattenpump lossnat måste byta den och kamrem. Multirem spännrulle o.s.v. 8200kr materialet och arbetet.
Som jag är inte förstår när multirem gick av bilen blir varm pga vattenpump driver av multiremmen men om vattenpumpen skulle behövas byta varför de byter kamrem.
Nån som kan förklara särskilt ni som duktiga  på Volvo bilar

Xebers76
27 december 2019 · 2 250 Inlägg

sollu skrev:

dawwe skrev:
Om vattenpumpen drivs av kamremmen så är svaret tveklöst JA. Om vattenpumpen drivs av en "fläktrem" så kan man låta bli.

Gamla tråd men hur vet man om vattenpump driver av kamrem el multirem? Min Volvo v60 t3 multiremmen gick av o bilen varnar tempo och säger på displayen att jag ska köra låg hastighet. Där hos meca kontrollera de att vattenpump lossnat måste byta den och kamrem. Multirem spännrulle o.s.v. 8200kr materialet och arbetet.
Som jag är inte förstår när multirem gick av bilen blir varm pga vattenpump driver av multiremmen men om vattenpumpen skulle behövas byta varför de byter kamrem.
Nån som kan förklara särskilt ni som duktiga  på Volvo bilar

Har drivremmen eller kamremmen gått av? Din text går att tolka på flera sätt.

sollu
27 december 2019 · 413 Inlägg

Xebers76 skrev:

sollu skrev:

dawwe skrev:
Om vattenpumpen drivs av kamremmen så är svaret tveklöst JA. Om vattenpumpen drivs av en "fläktrem" så kan man låta bli.

Gamla tråd men hur vet man om vattenpump driver av kamrem el multirem? Min Volvo v60 t3 multiremmen gick av o bilen varnar tempo och säger på displayen att jag ska köra låg hastighet. Där hos meca kontrollera de att vattenpump lossnat måste byta den och kamrem. Multirem spännrulle o.s.v. 8200kr materialet och arbetet.
Som jag är inte förstår när multirem gick av bilen blir varm pga vattenpump driver av multiremmen men om vattenpumpen skulle behövas byta varför de byter kamrem.
Nån som kan förklara särskilt ni som duktiga  på Volvo bilar

Har drivremmen eller kamremmen gått av? Din text går att tolka på flera sätt.

Förlåt mig drivremmen gick av som driver generatorn, AC ...

Senast redigerat av sollu (27 december 2019)

Brådhis * Voff voff *
27 december 2019 · 10 245 Inlägg

Det låter lite märkligt? Drivremmen har alltså gått av, vilket ju inte är direkt ovanligt på en Volvo (pga usla remmar och för långa intervall), och normalt sett är det då faktiskt bara att sätta dit en ny.

Men din verkstad säger nu att vattenpumpen lossnat(?) och att man därför vill byta kamrem också...?

Antingen är det nog någon form av missförstånd här eller så är det något märkligt på gång. smile

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (27 december 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
sollu
27 december 2019 · 413 Inlägg

Brådhis skrev:
Det låter lite märkligt? Drivremmen har alltså gått av, vilket ju inte är direkt ovanligt på en Volvo (pga usla remmar och för långa intervall), och normalt sett är det då faktiskt bara att sätta dit en ny.

Men din verkstad säger nu att vattenpumpen lossnat(?) och att man därför vill byta kamrem också...?

Antingen är det nog någon form av missförstånd här eller så är det något märkligt på gång. smile

//Brådhis

Ja jag såg att multiremmen  gick av även såg jag att spinnrulle var sönder men varför vattenpumpa lossnat konstig bilen går 12600. jag kunde inte övertyga eller tro att kamremmen och vattenpump behöver byta pga multiremmen gick av.
Men är vattenpump driver av multiremmen?

sollu
27 december 2019 · 413 Inlägg

https://youtu.be/9BCTqrn9si8

Här bilen med gamla film

Christian S
27 december 2019 · 4 815 Inlägg

sollu skrev:

Brådhis skrev:
Det låter lite märkligt? Drivremmen har alltså gått av, vilket ju inte är direkt ovanligt på en Volvo (pga usla remmar och för långa intervall), och normalt sett är det då faktiskt bara att sätta dit en ny.

Men din verkstad säger nu att vattenpumpen lossnat(?) och att man därför vill byta kamrem också...?

Antingen är det nog någon form av missförstånd här eller så är det något märkligt på gång. smile

//Brådhis

Ja jag såg att multiremmen  gick av även såg jag att spinnrulle var sönder men varför vattenpumpa lossnat konstig bilen går 12600. jag kunde inte övertyga eller tro att kamremmen och vattenpump behöver byta pga multiremmen gick av.
Men är vattenpump driver av multiremmen?

vad är det för motor? i videoklippet ser det ut som någon av ford motorerna.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
sollu
27 december 2019 · 413 Inlägg

Christian S skrev:

sollu skrev:

Brådhis skrev:
Det låter lite märkligt? Drivremmen har alltså gått av, vilket ju inte är direkt ovanligt på en Volvo (pga usla remmar och för långa intervall), och normalt sett är det då faktiskt bara att sätta dit en ny.

Men din verkstad säger nu att vattenpumpen lossnat(?) och att man därför vill byta kamrem också...?

Antingen är det nog någon form av missförstånd här eller så är det något märkligt på gång. smile

//Brådhis

Ja jag såg att multiremmen  gick av även såg jag att spinnrulle var sönder men varför vattenpumpa lossnat konstig bilen går 12600. jag kunde inte övertyga eller tro att kamremmen och vattenpump behöver byta pga multiremmen gick av.
Men är vattenpump driver av multiremmen?

vad är det för motor? i videoklippet ser det ut som någon av ford motorerna.

helt rätt bilen är volvo v60 -12 t3 motor är B4164T3

Christian S
27 december 2019 · 4 815 Inlägg

sollu skrev:

Christian S skrev:

sollu skrev:
Ja jag såg att multiremmen  gick av även såg jag att spinnrulle var sönder men varför vattenpumpa lossnat konstig bilen går 12600. jag kunde inte övertyga eller tro att kamremmen och vattenpump behöver byta pga multiremmen gick av.
Men är vattenpump driver av multiremmen?

vad är det för motor? i videoklippet ser det ut som någon av ford motorerna.

helt rätt bilen är volvo v60 -12 t3 motor är B4164T3

om jag inte misstar mig så drivs vattenpumpen av multiremmen och är det stora svarta hjulet som är i mitten av bilden.
här är en bild på hur den ser ut
https://vparts.se/media/catalog/product/cache/5/image/900x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/5/15052803-03.jpg
https://vparts.se/se/vattenpump-till-vo … ensin.html

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
sollu
27 december 2019 · 413 Inlägg

Christian S skrev:

sollu skrev:

Christian S skrev:
vad är det för motor? i videoklippet ser det ut som någon av ford motorerna.

helt rätt bilen är volvo v60 -12 t3 motor är B4164T3

om jag inte misstar mig så drivs vattenpumpen av multiremmen och är det stora svarta hjulet som är i mitten av bilden.
här är en bild på hur den ser ut
https://vparts.se/media/catalog/product … 803-03.jpg
https://vparts.se/se/vattenpump-till-vo … ensin.html

ja du har rätt tror jag men  tror du att vattenpumpen lossnat pga multiremmen gick av?

Senast redigerat av sollu (27 december 2019)

torsen
28 december 2019 · 7 198 Inlägg

Vattenpumpen bör bytas på alla motorer i s m byte kamrem, där kamremmen är "spännrulle".
Undantag för Citroen GS/GSA. (som jag bytt kamremmar på)

sollu
28 december 2019 · 413 Inlägg

torsen skrev:
Vattenpumpen bör bytas på alla motorer i s m byte kamrem, där kamremmen är "spännrulle".
Undantag för Citroen GS/GSA. (som jag bytt kamremmar på)

Ja på min är multiremmen som gick av men märkligt att verkstaden sa att vattenpump lossnat och måste byta samtidigt kamremen  också.
Ber om ursäkt att jag skriver att spännrulle gick sönder den var löphjul som sönder som står under generator om jag har rätt.

Senast redigerat av sollu (28 december 2019)

Christian S
28 december 2019 · 4 815 Inlägg

torsen skrev:
Vattenpumpen bör bytas på alla motorer i s m byte kamrem, där kamremmen är "spännrulle".
Undantag för Citroen GS/GSA. (som jag bytt kamremmar på)

men den drivs inte utav kamremmen utan av multiremmen, här är en bild där man klart och tydligt ser att vattenpumpen INTE drivs av kamremmen
https://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/volvo-introduces-new-16l-gtdi-engines-23922_1.jpg

sollu skrev:

torsen skrev:
Vattenpumpen bör bytas på alla motorer i s m byte kamrem, där kamremmen är "spännrulle".
Undantag för Citroen GS/GSA. (som jag bytt kamremmar på)

Ja på min är multiremmen som gick av men märkligt att verkstaden sa att vattenpump lossnat och måste byta samtidigt kamremen  också.
Ber om ursäkt att jag skriver att spännrulle gick sönder den var löphjul som sönder som står under generator om jag har rätt.

förstår inte hur vattenpumpen kan "lossna", isåfall måste den ju på något sätt gått sönder när remmen gick av.

varför tog du bilen till meca och till en volvo verkstad? många tror att meca, mekonomen osv är billigare än volvo men i själva verket är det många gånger tvärtom.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang