Dimljus med halvljus olagligt men!!!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 januari 2016 · 13 749 Inlägg

Är rätt ljuskänslig men det är VÄLDIGT sällan jag stör mig på kombon halvljus+dimljus.. visst det händer men oftare stör jag mig på idioter som inte kan montera lampor rätt..  dom vänder h3:or upp och ner och har sig förstår inte hur dom lyckas..

vad jag vet så är det dessutom inte riktigt samma regler på lastbilar och bussar när det gäller ljus.

chefen slår alltid igång halvljus och dimljus fram på bussen om han startar den.. stänger dock av det eftersom jag inte anser att det fyller någon funktion.
men mött våran andra buss hela veckan med dimljus men inte en enda gång har jag blivit bländad.    därimot vissa bilar med xenon kan blända något sjukt.   sen alla idioter som kör halgen och tung last som inte ställer ner ljusen..  om min Seat Arosa från 99 har det orginal så borde nog dom mesta bilarna ha det orginal..men inget förståd att använda skiten =/

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 januari 2016 · 13 749 Inlägg

Deception skrev:

moparfarmer skrev:
Jag tycker att dimljus fram är rätt onödigt... Under dom 11 år jag har kört. 2-10 tusen mil om år har jag känt behov av dimljus p.g.a dimma 2 gånger.. Annars ser jag mer med Halvljus. Å andra sidan är främre dimljus bra när ett Halvljus pajjat, så man syns för mötande. Enögda bilar som är helt släkt på en sida är nog värre än dimljusfjollorna. Bakre dimljus är till för att användas när sikten är kraftigt begränsad. Och till alla med drl, TÄND bakljusen vid minsta tecken på mörker/snörök/dimma.
Att bara ha dimljus fram tänt funkar bäst för epor och andra som kör sakta då dom flesta dimljus bara lyser hälften så långt
Som halvljuset.

Håller till största delen med dig..
Mina bilar har drl original och halvljusautomatik. Jag kan inte slå på bakljus manuellt..Antingen är halvljus inkl bakljus tända, eller släckta. Med Drl på är bakljusen släckta. Jag kan däremot inte slå på dimljusen utan att ha baklamporna tända..

det kan inte stämma med alla bilar för ser bilar med halvljus men inga bakljus.
sån där standard grej dagligen ser jag folk i totalt mörker utan bakljus men halvljus tänt.. uteslutande nya bilar dessutom så knappast att båda ledbakljusen dör samtidigt ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Muttley
9 januari 2016 ·

MammDiin skrev:

tkd_rille skrev:

MammDiin skrev:

Men när det är snörök bakom bilen så bländar inte direkt dimbakljuset, om man inte är riktigt nära.
Och enklast att veta om man behöver ha på det är ju exempelvis att se i bakspegeln efter möte ifall baklamporna på den bilen syns eller ej, eller så kanske man har någon framför sig som man kan själv avgöra om syns bra eller ej med sitt bakljus/dimbakljus.
Och enligt mig är det bättre att se ett dimbakljus än att endast se en massa snörök och inte ha en aning om framförvarande bil är 20 eller 100 meter framför.

Men när väl den bak har sett dig så vet den ju om att du är där och förhoppningsvis om du fått en normal människa så håller den ett visst avstånd.  Har funkat rätt så bra för min del genom åren med 10-11 tusen om året att folk släcker dimljusen i rejält oväder.

Folk glömmer ju sen att de faktiskt har dimljusen igång, men de är ju mest framtill.  Baktill  använder knappt folk längre.

Av kanske 50-60 bilar idag jag mött så hade minst 20-25 av de dimljus igång fram.

Men de flesta vet att det är en bil framför när det ser ut som en lokal snöstorm som åker framför en, så inte behöver man ju direkt ha dimljuset på för att andra ska förstå att det är en bil framför.

Men det är det där med att hålla avstånd som är svårt om man inte ser framförvarandes bakljus. Är det då en massa snö som yr så måste man ändå hålla minst 100 meter om man inte tycker om att knappt se vart man kör. Och kör man nära och bilen framför släpper gasen så är man ju nästan in i röven före man märker att bilen framför saktar in.
Därför är det bra med dimljuset så man tidigare märker att man är nära framförvarande bil jämfört med att försöka se två igensnöade bakljus.

Men jag ser inte problemet.   Jag har varit yrkeschaufför och aldrig kört med några dimljus fram eller bak för de är ohyffs.  Om du använder bak på rätt vis är de okej, om du ser strålkastarna bakom dig så släcker du. 

Har man igensnöade lyktor går man ut och borstar de rena.  Men folk gör inte de heller, men jag gjorde de och gör de fortfarande om de blir så illa.

Muttley
9 januari 2016 ·

Deception skrev:

moparfarmer skrev:
Jag tycker att dimljus fram är rätt onödigt... Under dom 11 år jag har kört. 2-10 tusen mil om år har jag känt behov av dimljus p.g.a dimma 2 gånger.. Annars ser jag mer med Halvljus. Å andra sidan är främre dimljus bra när ett Halvljus pajjat, så man syns för mötande. Enögda bilar som är helt släkt på en sida är nog värre än dimljusfjollorna. Bakre dimljus är till för att användas när sikten är kraftigt begränsad. Och till alla med drl, TÄND bakljusen vid minsta tecken på mörker/snörök/dimma.
Att bara ha dimljus fram tänt funkar bäst för epor och andra som kör sakta då dom flesta dimljus bara lyser hälften så långt
Som halvljuset.

Håller till största delen med dig..
Mina bilar har drl original och halvljusautomatik. Jag kan inte slå på bakljus manuellt..Antingen är halvljus inkl bakljus tända, eller släckta. Med Drl på är bakljusen släckta. Jag kan däremot inte slå på dimljusen utan att ha baklamporna tända..

Nu blev de offtopic. Men på passaten kan du slå på de manuellt, så du har halvljus och bakljus även dagtid. Hade en likadan men eco som taxi smile Och jag slog ofta igång bakljusen manuellt.

Men annars funkade automatiken hyffsat bra, vintertid var halvljus/bakljus nästan igång dygnet runt.

Cupra_
9 januari 2016 ·

tkd_rille skrev:

Deception skrev:

moparfarmer skrev:
Jag tycker att dimljus fram är rätt onödigt... Under dom 11 år jag har kört. 2-10 tusen mil om år har jag känt behov av dimljus p.g.a dimma 2 gånger.. Annars ser jag mer med Halvljus. Å andra sidan är främre dimljus bra när ett Halvljus pajjat, så man syns för mötande. Enögda bilar som är helt släkt på en sida är nog värre än dimljusfjollorna. Bakre dimljus är till för att användas när sikten är kraftigt begränsad. Och till alla med drl, TÄND bakljusen vid minsta tecken på mörker/snörök/dimma.
Att bara ha dimljus fram tänt funkar bäst för epor och andra som kör sakta då dom flesta dimljus bara lyser hälften så långt
Som halvljuset.

Håller till största delen med dig..
Mina bilar har drl original och halvljusautomatik. Jag kan inte slå på bakljus manuellt..Antingen är halvljus inkl bakljus tända, eller släckta. Med Drl på är bakljusen släckta. Jag kan däremot inte slå på dimljusen utan att ha baklamporna tända..

Nu blev de offtopic. Men på passaten kan du slå på de manuellt, så du har halvljus och bakljus även dagtid. Hade en likadan men eco som taxi smile Och jag slog ofta igång bakljusen manuellt.

Men annars funkade automatiken hyffsat bra, vintertid var halvljus/bakljus nästan igång dygnet runt.

Tror du missförstod mig där.. Halvljus och bakljus ja, DRL och bakljus nej.

Cupra_
9 januari 2016 ·

Growe skrev:

Deception skrev:

moparfarmer skrev:
Jag tycker att dimljus fram är rätt onödigt... Under dom 11 år jag har kört. 2-10 tusen mil om år har jag känt behov av dimljus p.g.a dimma 2 gånger.. Annars ser jag mer med Halvljus. Å andra sidan är främre dimljus bra när ett Halvljus pajjat, så man syns för mötande. Enögda bilar som är helt släkt på en sida är nog värre än dimljusfjollorna. Bakre dimljus är till för att användas när sikten är kraftigt begränsad. Och till alla med drl, TÄND bakljusen vid minsta tecken på mörker/snörök/dimma.
Att bara ha dimljus fram tänt funkar bäst för epor och andra som kör sakta då dom flesta dimljus bara lyser hälften så långt
Som halvljuset.

Håller till största delen med dig..
Mina bilar har drl original och halvljusautomatik. Jag kan inte slå på bakljus manuellt..Antingen är halvljus inkl bakljus tända, eller släckta. Med Drl på är bakljusen släckta. Jag kan däremot inte slå på dimljusen utan att ha baklamporna tända..

det kan inte stämma med alla bilar för ser bilar med halvljus men inga bakljus.
sån där standard grej dagligen ser jag folk i totalt mörker utan bakljus men halvljus tänt.. uteslutande nya bilar dessutom så knappast att båda ledbakljusen dör samtidigt ;-)

Nej det kanske är annorlunda på andra bilar men på både min passat och på min SEAT så fungerar det så. Drl fram=släckt bak. Halvljus eller parkering fram=tänt bak.

Muttley
9 januari 2016 ·

Deception skrev:

tkd_rille skrev:

Deception skrev:

Håller till största delen med dig..
Mina bilar har drl original och halvljusautomatik. Jag kan inte slå på bakljus manuellt..Antingen är halvljus inkl bakljus tända, eller släckta. Med Drl på är bakljusen släckta. Jag kan däremot inte slå på dimljusen utan att ha baklamporna tända..

Nu blev de offtopic. Men på passaten kan du slå på de manuellt, så du har halvljus och bakljus även dagtid. Hade en likadan men eco som taxi smile Och jag slog ofta igång bakljusen manuellt.

Men annars funkade automatiken hyffsat bra, vintertid var halvljus/bakljus nästan igång dygnet runt.

Tror du missförstod mig där.. Halvljus och bakljus ja, DRL och bakljus nej.

Ja drl dämpas ja smile
Men de kan man leva utan den där drl.  Ett konstigt påfund.

MammDiin
9 januari 2016 · 2 019 Inlägg

Deception skrev:
Som någon annan skrev så är ju lagen rätt tydlig.
Dimljus får användas vid kraftig nederbörd eller dimma i DAGSLJUS.
Aldrig tyckt att det varit några problem att köra med halvljus (original xenon) vid snörök. Jag förstår dock hur ts menar och att det känns olustigt när någon kommer ikapp i hög fart vid dålig sikt.

Däremot så tål jag inte de som ska spela Allan och köra med dim och halvljus samtidigt.. Är det okunskap är det ännu värre..

Möter jag ingen annan blinkar jag med dimljusen och fattar de inte åker helljuset på.

Nu kan man ju moralisera om hur vettigt det är såklart, men jag blir så less på det här beteendet man ser varje dag. Hur svårt ska det vara att fatta att lagen finns av en anledning? Speciellt vid blött väglag och mörker..

Inte många som förstår att lägga av dimljuset om man blinkar åt dem med egna dimljus eller blinkar med helljuset åt dem. Förut testade jag det en tid och minns det var endast en (av kanske hundra bilar) som la av dimljuset före mötet (kan ju förstås ha lagt av efter).

Och likadant med de som har halvljusen som bländar, blinkar man åt dem med helljuset så helt klart ska de blinka tillbaka och verkar inte fatta att man ''påpekar'' att deras lampor bländar.
Blinkar någon åt mig med helljuset så inte bländar jag tillbaka om jag inte vet med säkerhet att allt är som det ska.

Mervolic Yawn...
9 januari 2016 · 3 151 Inlägg

Halvljus
Alltid godkänt, oavsett väder.

Halvljus + Dimljus fram
Aldrig godkänt, oavsett väder.

Halvljus + Dimljus bak
Godkänt vid dimma eller snörök, dimljuset bak ska släckas så fort bakomvarande har sett dig.

Parkeringsljus + Dimljus fram
Godkänt vid dagsljus (polisen avgör när det är mörkt nog för att förbjuda detta). Även godkänt vid kraftigt snöfall och/eller kraftig dimma.


I mörker ska alltid halvljuset lysa.


Not so hard, is it?

moparfarmer österbybruk
9 januari 2016 · 267 Inlägg

på tal om bilar med skum ljuskoppling, ford transvestit 2014 har halvljus automatik..som ser till att halvljuset alltid lyser, MEN bakljus och instrumentbelysning tänds vid mörker... det känns ju trafiksäkert i dimma och snörök när denna biltyp ofta är vit...

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 januari 2016 · 14 072 Inlägg

Jag höll på och provade det där med dimljus på en V70 vi just köpt och råkade naturligtvis missa så strömbrytaren hamnade så att det främre dimljuset lyste tillsammans med halvljuset. Inte bra. Men jag mötte en bil som blinkade åt mig och jag förstod direkt vad som var fel så jag släckte dimljuset. Heder åt denna bilist. Jag gillar inte heller dimljus tillsammans med halvljus, det kan ibland blända så in i h.....e!!!!! Jag gillar inte heller det där med att inte baklyset tänds när man har positionslyset på. Man måste alltså tända halvljus för att få på baklyset. Vilket trams!!!! Det var bättre förr när det var automatiskt halvljus tillsammans med baklyset.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Evildan
10 januari 2016 ·

Vettemannen skrev:
Jag höll på och provade det där med dimljus på en V70 vi just köpt och råkade naturligtvis missa så strömbrytaren hamnade så att det främre dimljuset lyste tillsammans med halvljuset. Inte bra. Men jag mötte en bil som blinkade åt mig och jag förstod direkt vad som var fel så jag släckte dimljuset. Heder åt denna bilist. Jag gillar inte heller dimljus tillsammans med halvljus, det kan ibland blända så in i h.....e!!!!! Jag gillar inte heller det där med att inte baklyset tänds när man har positionslyset på. Man måste alltså tända halvljus för att få på baklyset. Vilket trams!!!! Det var bättre förr när det var automatiskt halvljus tillsammans med baklyset.

/Benny

Vad jag förstått så är belysning bakåt släckt bla för att spara bränsle. Visst tycker då någon, det är ju inte så många droppar / mil som sparas.
Slå ihop det totala antalet bilar i enbart vårt lilla land och det blir många liter vilket är det samma som utsläpp.
En annan anledning är att biltillverkare har utsläppskrav räknat på ett snitt över samtliga modeller, tillverkar man som exempelvis Toyota 11000000 fordon om året gör några milliliter en markant skillnad. B-)

Ingooo
10 januari 2016 · 167 Inlägg

moparfarmer skrev:
Jag tycker att dimljus fram är rätt onödigt... Under dom 11 år jag har kört. 2-10 tusen mil om år har jag känt behov av dimljus p.g.a dimma 2 gånger.. Annars ser jag mer med Halvljus. Å andra sidan är främre dimljus bra när ett Halvljus pajjat, så man syns för mötande. Enögda bilar som är helt släkt på en sida är nog värre än dimljusfjollorna. Bakre dimljus är till för att användas när sikten är kraftigt begränsad. Och till alla med drl, TÄND bakljusen vid minsta tecken på mörker/snörök/dimma.
Att bara ha dimljus fram tänt funkar bäst för epor och andra som kör sakta då dom flesta dimljus bara lyser hälften så långt
Som halvljuset.

Håller med dig fullständigt. Främre dimljus är fullständigt onödigt. Dock tänder jag mina ibland (endast dagtid) för jag tänker att värmen kanske tar bort lite ev fukt men då kör jag inte med halvljus en utan endast p-ljus/vsrselljus i komb med dimljusen. Bakre dimljus är ibland berättigade men otroligt sällan.

NR
10 januari 2016 · 59 Inlägg

Evildan skrev:

Vettemannen skrev:
Jag höll på och provade det där med dimljus på en V70 vi just köpt och råkade naturligtvis missa så strömbrytaren hamnade så att det främre dimljuset lyste tillsammans med halvljuset. Inte bra. Men jag mötte en bil som blinkade åt mig och jag förstod direkt vad som var fel så jag släckte dimljuset. Heder åt denna bilist. Jag gillar inte heller dimljus tillsammans med halvljus, det kan ibland blända så in i h.....e!!!!! Jag gillar inte heller det där med att inte baklyset tänds när man har positionslyset på. Man måste alltså tända halvljus för att få på baklyset. Vilket trams!!!! Det var bättre förr när det var automatiskt halvljus tillsammans med baklyset.

/Benny

Vad jag förstått så är belysning bakåt släckt bla för att spara bränsle. Visst tycker då någon, det är ju inte så många droppar / mil som sparas.
Slå ihop det totala antalet bilar i enbart vårt lilla land och det blir många liter vilket är det samma som utsläpp.
En annan anledning är att biltillverkare har utsläppskrav räknat på ett snitt över samtliga modeller, tillverkar man som exempelvis Toyota 11000000 fordon om året gör några milliliter en markant skillnad. B-)

Och att man upptäcker bromsljuset snabbare

Evildan
10 januari 2016 ·

Ingooo skrev:

moparfarmer skrev:
Jag tycker att dimljus fram är rätt onödigt... Under dom 11 år jag har kört. 2-10 tusen mil om år har jag känt behov av dimljus p.g.a dimma 2 gånger.. Annars ser jag mer med Halvljus. Å andra sidan är främre dimljus bra när ett Halvljus pajjat, så man syns för mötande. Enögda bilar som är helt släkt på en sida är nog värre än dimljusfjollorna. Bakre dimljus är till för att användas när sikten är kraftigt begränsad. Och till alla med drl, TÄND bakljusen vid minsta tecken på mörker/snörök/dimma.
Att bara ha dimljus fram tänt funkar bäst för epor och andra som kör sakta då dom flesta dimljus bara lyser hälften så långt
Som halvljuset.

Håller med dig fullständigt. Främre dimljus är fullständigt onödigt. Dock tänder jag mina ibland (endast dagtid) för jag tänker att värmen kanske tar bort lite ev fukt men då kör jag inte med halvljus en utan endast p-ljus/vsrselljus i komb med dimljusen. Bakre dimljus är ibland berättigade men otroligt sällan.

Är enkelt påvisat med mellanstadiematematik.
Hur långt fram lyser ett dimljus upp vägbanan? 10 meter i bästa fall?
Hur lång reaktionstid har den genomsnittliga bilföraren? 0.5-2.0 sekunder.
Hur sakta behöver man köra för att ha nytta av att se dessa 10 meter asfalt framför bilen och hinna stanna för ett eventuellt hinder?

Ni som ivrar för dimljus i syfte för att kunna se faror har en uträkning här där ni kan tillgodogöra er vilken hastighet ni max kan köra i för att hinna stanna för ett hinder ni upptäcker 10 meter framför bilen.

https://korkortonline.se/teori/reaktion-broms-stopp/

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang