Byte från clocka till varvräknare, volvo 240 DL -86

JoMenAbsolut
12 januari 2016 · 9 Inlägg

Hej!

Har problem att så igång min varväknare, det är en orginal varvräknare som jag bytte från den stora klockan.

Jag har endast kopplat in den röd/vita sladden på den nedre kontakten på varvräknaren, resten är orört, men så fort jag varvar så vägrar varvärknaren röra på sig. Vad har jag gjort för fel tro?

Har även kikat vid tändspolen och den verkar inkopplad.
Kan f.ö säga att bilen är orginal och jag är en redig nybörjare, så bear with me smile


Mvh Niclas

Mack Forum- och sitemoderator
12 januari 2016 · 26 136 Inlägg

Jomenabsolut skrev:
Hej!

Har problem att så igång min varväknare, det är en orginal varvräknare som jag bytte från den stora klockan.

Jag har endast kopplat in den röd/vita sladden på den nedre kontakten på varvräknaren, resten är orört, men så fort jag varvar så vägrar varvärknaren röra på sig. Vad har jag gjort för fel tro?

Har även kikat vid tändspolen och den verkar inkopplad.
Kan f.ö säga att bilen är orginal och jag är en redig nybörjare, så bear with me smile


Mvh Niclas

Hej och välkommen till Garaget.org!

En fråga; du skriver om den röd-vita sladden och du säger att du har kopplat rätt till tändspolen..men har du jordat?

Hittade en liknande tråd som förhoppningsvis hjälper lite;

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=112669

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
JoMenAbsolut
12 januari 2016 · 9 Inlägg

Mack skrev:

Jomenabsolut skrev:
Hej!

Har problem att så igång min varväknare, det är en orginal varvräknare som jag bytte från den stora klockan.

Jag har endast kopplat in den röd/vita sladden på den nedre kontakten på varvräknaren, resten är orört, men så fort jag varvar så vägrar varvärknaren röra på sig. Vad har jag gjort för fel tro?

Har även kikat vid tändspolen och den verkar inkopplad.
Kan f.ö säga att bilen är orginal och jag är en redig nybörjare, så bear with me smile


Mvh Niclas

Hej och välkommen till Garaget.org!

En fråga; du skriver om den röd-vita sladden och du säger att du har kopplat rätt till tändspolen..men har du jordat?

Hittade en liknande tråd som förhoppningsvis hjälper lite;

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=112669

Tack smile)

Jag fäljde bara bruksamvisningarna på 240.se, så nej det har jag inte. behöver jag koppla in de övre också?
Jag tog bara en fördragna sladden så jag har ej dragit nått själv, utan bara kopplat vad som redan finns.

Mvh Niclas

Djo
13 januari 2016 · 10 157 Inlägg

Iallafall på min bil så var det rakt av bytte, Bort med klockan in med varvräknaren koppla in den röd vita och så fungerade det.

inget annat ska behöva göras om du byter i mätarhuset från stora klockan till stora varvräknaren.

inte så att du lyckats få tag i någon annan kabel och kopplat på ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
JoMenAbsolut
13 januari 2016 · 9 Inlägg

Djo skrev:
Iallafall på min bil så var det rakt av bytte, Bort med klockan in med varvräknaren koppla in den röd vita och så fungerade det.

inget annat ska behöva göras om du byter i mätarhuset från stora klockan till stora varvräknaren.

inte så att du lyckats få tag i någon annan kabel och kopplat på ?

Fanns bara en ledig sladd där bak, vilket var vit ock röd, så jag bara kopplade in den. Men är det möjligt att den kan ev. vara avskuren mellan spolen och mätarhuset? är som sagt inte kung på detta med bilar ^^
mvh

Djo
13 januari 2016 · 10 157 Inlägg

Jomenabsolut skrev:

Djo skrev:
Iallafall på min bil så var det rakt av bytte, Bort med klockan in med varvräknaren koppla in den röd vita och så fungerade det.

inget annat ska behöva göras om du byter i mätarhuset från stora klockan till stora varvräknaren.

inte så att du lyckats få tag i någon annan kabel och kopplat på ?

Fanns bara en ledig sladd där bak, vilket var vit ock röd, så jag bara kopplade in den. Men är det möjligt att den kan ev. vara avskuren mellan spolen och mätarhuset? är som sagt inte kung på detta med bilar ^^
mvh

Är ju inte omöjligt med kabelbrott.

en annan fråga du har väll skruvat fast varvräknaren i mätarhuset när du testade ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
JoMenAbsolut
13 januari 2016 · 9 Inlägg

Djo skrev:

Jomenabsolut skrev:

Djo skrev:
Iallafall på min bil så var det rakt av bytte, Bort med klockan in med varvräknaren koppla in den röd vita och så fungerade det.

inget annat ska behöva göras om du byter i mätarhuset från stora klockan till stora varvräknaren.

inte så att du lyckats få tag i någon annan kabel och kopplat på ?

Fanns bara en ledig sladd där bak, vilket var vit ock röd, så jag bara kopplade in den. Men är det möjligt att den kan ev. vara avskuren mellan spolen och mätarhuset? är som sagt inte kung på detta med bilar ^^
mvh

Är ju inte omöjligt med kabelbrott.

en annan fråga du har väll skruvat fast varvräknaren i mätarhuset när du testade ?

Osäker, är det viktigt att skruvarna sitter fast? ska kolla. samt jag kikade runt på nätet och det verkar som det finns olika varvätare, är det möjligt att en av dom inte fungerar?

mvh

Djo
13 januari 2016 · 10 157 Inlägg

Jomenabsolut skrev:

Djo skrev:

Jomenabsolut skrev:

Fanns bara en ledig sladd där bak, vilket var vit ock röd, så jag bara kopplade in den. Men är det möjligt att den kan ev. vara avskuren mellan spolen och mätarhuset? är som sagt inte kung på detta med bilar ^^
mvh

Är ju inte omöjligt med kabelbrott.

en annan fråga du har väll skruvat fast varvräknaren i mätarhuset när du testade ?

Osäker, är det viktigt att skruvarna sitter fast? ska kolla. samt jag kikade runt på nätet och det verkar som det finns olika varvätare, är det möjligt att en av dom inte fungerar?

mvh

finns olika mätarhus ja och ja du lär nog ha rätt där (ett tag sedan jag gjorde detta)

Ja du får ju övrig ström där så sitter den inte fast lär den nog inte fungera.

får ursäkta mig lite men vart 4 år sedan jag gjorde detta men det var busenkelt men du lär ha rätt grejer.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
JoMenAbsolut
13 januari 2016 · 9 Inlägg

Djo skrev:

Jomenabsolut skrev:

Djo skrev:

Är ju inte omöjligt med kabelbrott.

en annan fråga du har väll skruvat fast varvräknaren i mätarhuset när du testade ?

Osäker, är det viktigt att skruvarna sitter fast? ska kolla. samt jag kikade runt på nätet och det verkar som det finns olika varvätare, är det möjligt att en av dom inte fungerar?

mvh

finns olika mätarhus ja och ja du lär nog ha rätt där (ett tag sedan jag gjorde detta)

Ja du får ju övrig ström där så sitter den inte fast lär den nog inte fungera.

får ursäkta mig lite men vart 4 år sedan jag gjorde detta men det var busenkelt men du lär ha rätt grejer.

Attans då, men den lär ju fungera även om det är olika modeller? för jag kan inte se någon anledning varför den inte skulle fungera.

Men får ta ock kika nogrannt , men sist ja kollade satt den stabilt och gick ej att rubba.

Har sett vissa koppla in kontakterna där uppe? (alltså + och - och någon till))

mvh

Toddemannen
13 januari 2016 · 664 Inlägg

Röd/vit till instrumentet, i 8 poliga kontaktstycket på torpeden (den gråa) , ska den svarta vara ifrån tändspole , den omvandlas till röd/vit inuti bilen. Så är det på min iallafall smile

JoMenAbsolut
14 januari 2016 · 9 Inlägg

Toddemannen skrev:
Röd/vit till instrumentet, i 8 poliga kontaktstycket på torpeden (den gråa) , ska den svarta vara ifrån tändspole , den omvandlas till röd/vit inuti bilen. Så är det på min iallafall smile

Ursäkta min dumhet, men menar du att jag ska koppla in något mer än rödvit i varvräknaren eller inte?

Kan man mäta om kabeln funkar eller om den har kabelbrott?

Mvh tappad snubbe

Toddemannen
14 januari 2016 · 664 Inlägg

Jomenabsolut skrev:

Toddemannen skrev:
Röd/vit till instrumentet, i 8 poliga kontaktstycket på torpeden (den gråa) , ska den svarta vara ifrån tändspole , den omvandlas till röd/vit inuti bilen. Så är det på min iallafall smile

Ursäkta min dumhet, men menar du att jag ska koppla in något mer än rödvit i varvräknaren eller inte?

Kan man mäta om kabeln funkar eller om den har kabelbrott?

Mvh tappad snubbe

Hehe, du ska koppla in den röd/vita i botten på varvräknarens baksida.
Efter det kolla i motorutrymmet i det åtta poliga gråa kontaktstycket om du har en svart 1,5mm2 kabel till din tändspole det ska vara varvsignalkabel till den röd/vita som går till baksidan av ditt instrument! smile

Möjligt att det är en annan färg kanske , kan kolla upp det åt dig senare annars om det inte stämmer , ligger på sjukan atm.

JoMenAbsolut
14 januari 2016 · 9 Inlägg

Toddemannen skrev:

Jomenabsolut skrev:

Toddemannen skrev:
Röd/vit till instrumentet, i 8 poliga kontaktstycket på torpeden (den gråa) , ska den svarta vara ifrån tändspole , den omvandlas till röd/vit inuti bilen. Så är det på min iallafall smile

Ursäkta min dumhet, men menar du att jag ska koppla in något mer än rödvit i varvräknaren eller inte?

Kan man mäta om kabeln funkar eller om den har kabelbrott?

Mvh tappad snubbe

Hehe, du ska koppla in den röd/vita i botten på varvräknarens baksida.
Efter det kolla i motorutrymmet i det åtta poliga gråa kontaktstycket om du har en svart 1,5mm2 kabel till din tändspole det ska vara varvsignalkabel till den röd/vita som går till baksidan av ditt instrument! smile

Möjligt att det är en annan färg kanske , kan kolla upp det åt dig senare annars om det inte stämmer , ligger på sjukan atm.

ah, okej. vart i motorutrymmet sitter den åtta-poliga kontakten? Krya på dig!

mvh

Djo
14 januari 2016 · 10 157 Inlägg

På min så är den röd vit hela väggen och satt på tändspolen redan.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Toddemannen
14 januari 2016 · 664 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181561/181561-ea10117601aedbb5c5379026e0c26800.jpg

Kollar du noga på bilden ska det sitta ett grått kontaktstycke där inom den röda markeringen , där i går alla givare och signaler till instrumenten samt startmotor osv. smile och i den ska det finnas en svart kabel som är varvsignal, kolla om den finns.

Ska in på tändspolens ingång nr 1 eller minus om jag kommer ihåg 100 smile

Du kan ju kontaktmäta med ljudsignal med multimeter om du har det , så du vet exakt vilken kabel som kommer ifrån mätarhuset

Toddemannen
14 januari 2016 · 664 Inlägg

Djo skrev:
På min så är den röd vit hela väggen och satt på tändspolen redan.

Som jag sa mycket möjligt att dom bytt färg på kabeln, tror dom gjorde det efter 84 smile

Djo
15 januari 2016 · 10 157 Inlägg

Toddemannen skrev:

Djo skrev:
På min så är den röd vit hela väggen och satt på tändspolen redan.

Som jag sa mycket möjligt att dom bytt färg på kabeln, tror dom gjorde det efter 84 smile

Min är en 92a wink

Tycker personligen det skulle vara konstigt om dom bytt färg halvvägs på en kabel, Finns ju dock konstiga idéer men varför dom skulle gjort det helt plötsligt förstår jag ej.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
JoMenAbsolut
16 januari 2016 · 9 Inlägg

Toddemannen skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/182/181561/181561-ea10117601aedbb5c5379026e0c26800.jpg

Kollar du noga på bilden ska det sitta ett grått kontaktstycke där inom den röda markeringen , där i går alla givare och signaler till instrumenten samt startmotor osv. smile och i den ska det finnas en svart kabel som är varvsignal, kolla om den finns.

Ska in på tändspolens ingång nr 1 eller minus om jag kommer ihåg 100 smile

Du kan ju kontaktmäta med ljudsignal med multimeter om du har det , så du vet exakt vilken kabel som kommer ifrån mätarhuset

Djo skrev:

Toddemannen skrev:

Djo skrev:
På min så är den röd vit hela väggen och satt på tändspolen redan.

Som jag sa mycket möjligt att dom bytt färg på kabeln, tror dom gjorde det efter 84 smile

Min är en 92a wink

Tycker personligen det skulle vara konstigt om dom bytt färg halvvägs på en kabel, Finns ju dock konstiga idéer men varför dom skulle gjort det helt plötsligt förstår jag ej.

Tack för alla tips, men har ännu inte lokaliserat problemet. Dock såg jag en grej idag, förra ägaren har kopplat bort en 3pins kontakt som sitter under/bakom handbromskåpan. därav var en av sladdarna var i samma röd/vit schema. Så finns det någon chans att jag får varvräknaren att fungera om jag kopplar ihop dom?
om inte, vad är funktionen (förutom bältesvarnare) på 3pins grejen?

mvh nybörjare smile

Djo
16 januari 2016 · 10 157 Inlägg

Svårt tro den ska ha något med det att göra,

har du kollat på tändspolen så det sitter en tredje kabel där ? om inte så ska den finnas i närhetten så du kan få signal till mätaren.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
JoMenAbsolut
16 januari 2016 · 9 Inlägg

Djo skrev:
Svårt tro den ska ha något med det att göra,

har du kollat på tändspolen så det sitter en tredje kabel där ? om inte så ska den finnas i närhetten så du kan få signal till mätaren.

okej, har kollat in tändspolen och det sitter 3 sladdar där, varav två av dom är röd/vita. tror du att det finns en chans att någon har förväxlat dom och kopplat fel en gång i tiden?

mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang