2878
Sök

Justera rotorarmen?

20 Inlägg
17 februari 2016
Trådstartare
#1
bil: Vento -98, ADZ-motor

Jag har gjort en klassiker, bytt tändkablar/stift/fördelare/rotorarm och efter det startar inte bilen. Jag har googlat så mkt jag kan och försökt justera timing utefter det. Jag har justerat så kugget för kamaxeln är vid pilen på O.T på plastkåpan, jag har kollat så kablarna sitter rätt i rätt ordning (1342, clockwise). Men det jag inte lyckats klura ut är hur jag ska få rotorarmen att justera med märket i godset för cylinder 1. Armen står just nu inte speciellt nära där, men hur gör jag för att justera den? (Utan att ha sönder fler armar i försöken =P )

7 402 Inlägg
17 februari 2016
#2
Du justerar läget på rotorn genom att dra upp fördelaren och vrida en kugge eller flera åt endera hållet innan du sänker ner fördelaren igen.
För du skrev ju att du bytt fördelaren.
Brukar finnas ett liten märkning på fördelarens kant.
Mot denna märkning ska rotorn peka när fördelaren sänks ner.
Vanligen finns även en märkning på rotorn.

smile

20 Inlägg
17 februari 2016
Trådstartare
#3
Ops, blev lite fel, bytte bara fördelarlocket, inte hela fördelaren, så det är lite skumt att den står fel tycker jag. Men ska testa att vrida fördelaren.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
17 februari 2016
#4
Lägg tillbaka allting som det var från början så borde det ju gå..
Fungerar det inte då så har du ändrat på mer..roll
Du kollar såklart att du får gnista på stiften..
Ärligt talat så tror jag du sabbade något när du var nere i fördelaren..
Senast redigerat av tommen1 (17 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

4 464 Inlägg
17 februari 2016
#5
vrid INTE på fördelaren om du inte rört den tidigare,bilen gick väl innan du började at skruva?

2 250 Inlägg
17 februari 2016
#6
En gång i tiden ramlade mittstiftet inuti fördelarlockets tak dän. Kan vara svårt att se. Finns det ett grafiskt där?

241 Inlägg
17 februari 2016
#7
en liten fråga var är delarna köpta

688 Inlägg
18 februari 2016
#8
Har nya rotorn samma höjd som den gamla?


20 Inlägg
22 februari 2016
Trådstartare
#9
tack för alla tips, jag har nu löst det så när andra nybörjare i framtiden gör samma fel så kan ni hjälpa dom lättare smile


Jag försökte ju få rotorn att vara vid timingmärket när motorn var vid TDC, men den stod helt fel trots att jag inte rört någonting annat än drevet till kammen. Efter att ha rengjort sidan på kamdrevet och inspekterat mer noga med ficklampa så såg jag att jag använt fel märke att rikta efter. Jag hade hittat en liten punkt på drevet som jag urgick från att vara märket, men i själva verket fanns det ett "T" under all skit, när jag använde det istället så gick det mycket bättre och nu funkar bilen fint igen!
Senast redigerat av Hakan_B (22 februari 2016)


Sök