Bränsleförbrukning Volvo S80 2,5T 2005:a, för hög???

MasterCar
19 februari 2016 · 390 Inlägg

Hej, jag har en Volvo S80 med 2.5t motorn. Bränsleförbrukningen ligger på 10,7 just nu med vinterhjul. Vinterhjulen är dubbade med storlek på: 205/R16/45 (kanske var det 205/R16/45), på sommaren ligger förbrukningen på 10,3 med storlek på sommarhjulen 225/R17/45.
Bilen har rullat 12300 mil med alla servicar utförda hos volvo sedan den va ny, jag har ägt den sedan den va ny. Bilen är manuell dessutom.

Jag undrar då, är inte min förbrukning för hög?? Jag kör inte ens i stan så mkt. Även när jag kör längre sträckor på sommaren så går den ALDRIG under litern. Är detta normalt?

ehedman
19 februari 2016 · 1 966 Inlägg

Blir ju en hel del kallstarter under vintern vilket leder till att det tar längre tid innan bilen blir varm. Bilen skickar på mer bräsle när den är kall, så det är inte så konstigt att den drar mer. Jmf att komma upp i arbetstemp från 20°C och från -20°C.

Men köper man en Volvo (bensinare) är väl en hög förbrukning något man får räkna med. Att S80 är en skapligt tung bil bidrar en del det med.

Finns lite siffror här: http://www.fuelly.com/car/volvo/s80

Slutsats: Ja, det är normalt att en S80 drar över litern.

Senast redigerat av ehedman (19 februari 2016)

Christian S
19 februari 2016 · 4 816 Inlägg

MasterCar skrev:
Hej, jag har en Volvo S80 med 2.5t motorn. Bränsleförbrukningen ligger på 10,7 just nu med vinterhjul. Vinterhjulen är dubbade med storlek på: 205/R16/45 (kanske var det 205/R16/45), på sommaren ligger förbrukningen på 10,3 med storlek på sommarhjulen 225/R17/45.
Bilen har rullat 12300 mil med alla servicar utförda hos volvo sedan den va ny, jag har ägt den sedan den va ny. Bilen är manuell dessutom.

Jag undrar då, är inte min förbrukning för hög?? Jag kör inte ens i stan så mkt. Även när jag kör längre sträckor på sommaren så går den ALDRIG under litern. Är detta normalt?

du har skrivit däck storleken i fel ordning, det ska vara bredd/profil-storlek alltså 205/45-16 och 225/45-17 wink
du har alldeles för liten profil på vinterdäcken, du ska ha minst 205/55-16 volvo rekomenderar 215/55-16 alt 225/55-16 (se här http://accessories.volvocars.com/sv-se/ … /2005/2.5T) och sommar däcken rekomenderar volvo ska vara 225/50-17 (se här http://accessories.volvocars.com/sv-se/ … /2005/2.5T)

min pappa hade en V70 2,5T automat 2005 förut och den låg på minst 1,1liter/mil så den förbrukningen du ligger på är inte så hög.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
frasse4
19 februari 2016 · 736 Inlägg

Jag har också en V70 2,5T automat 2005 och den har snittat 0,93 på 4000 mil. På långkörningar drar den 0,75 men det är klart det beror ju mycket på hur man kör...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Mickius
19 februari 2016 · 4 670 Inlägg

Siffrorna låter rätt normala. Volvo bensinare är inte kända för att vara snåla tyvärr

MathiasK
19 februari 2016 · 17 Inlägg

Min Volvo S60 2.4 -02 drar ungefär 1.2L/milen nu under vintern vid blandad körning så det låter inte som helt osannolika siffror. smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
19 februari 2016 · 3 730 Inlägg

Inget onormalt. Min xc70 med samma motor har jag inga problem med att få en förbrukning på över 1.6 liter per mil. På vintern går det åt 1-2 dl mer per mil än på sommaren beroende på körsätt och steäckor

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
marcus80 Sir
20 februari 2016 · 935 Inlägg

V70 2.4t awd automat 2001 med nyspolad låda. Drar ca 1.3l/mil blandad körning.

Så helt normalt är det tyvärr.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
frasse4
20 februari 2016 · 736 Inlägg

Hehe känns som att de är en del i den här tråden som skulle kunna spara en hel del på att jobba på sin eco-driving wink

https://www.spritmonitor.de/en/detail/561282.html

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
pukan2
20 februari 2016 · 3 182 Inlägg

min 05 2.5t ligger på 1,1 blandad körning, ligger på 0.75 lång körning med original hjulen.

ehedman
20 februari 2016 · 1 966 Inlägg

Mickius skrev:
Skönt o åka diesel när man läser sådanna här siffror. Även fast man vet att Bensin motorerna drar så pass mycket så väljer folk bensinmotorn?

Skönt att åka bensindrivet när man läser skattefakturan. Även fast man vet att diesel-bilar är så pass mycket dyrare så väljer folk det?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
20 februari 2016 · 3 730 Inlägg

ehedman skrev:

Mickius skrev:
Skönt o åka diesel när man läser sådanna här siffror. Även fast man vet att Bensin motorerna drar så pass mycket så väljer folk bensinmotorn?

Skönt att åka bensindrivet när man läser skattefakturan. Även fast man vet att diesel-bilar är så pass mycket dyrare så väljer folk det?

Sen finns det idioter som jag. 3770kr i årsskatt och landsvägsförbrukning runt litern om man tar det lugnt....

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
MasterCar
20 februari 2016 · 390 Inlägg

Christian S skrev:

MasterCar skrev:
Hej, jag har en Volvo S80 med 2.5t motorn. Bränsleförbrukningen ligger på 10,7 just nu med vinterhjul. Vinterhjulen är dubbade med storlek på: 205/R16/45 (kanske var det 205/R16/45), på sommaren ligger förbrukningen på 10,3 med storlek på sommarhjulen 225/R17/45.
Bilen har rullat 12300 mil med alla servicar utförda hos volvo sedan den va ny, jag har ägt den sedan den va ny. Bilen är manuell dessutom.

Jag undrar då, är inte min förbrukning för hög?? Jag kör inte ens i stan så mkt. Även när jag kör längre sträckor på sommaren så går den ALDRIG under litern. Är detta normalt?

du har skrivit däck storleken i fel ordning, det ska vara bredd/profil-storlek alltså 205/45-16 och 225/45-17 wink
du har alldeles för liten profil på vinterdäcken, du ska ha minst 205/55-16 volvo rekomenderar 215/55-16 alt 225/55-16 (se här http://accessories.volvocars.com/sv-se/ … /2005/2.5T) och sommar däcken rekomenderar volvo ska vara 225/50-17 (se här http://accessories.volvocars.com/sv-se/ … /2005/2.5T)

min pappa hade en V70 2,5T automat 2005 förut och den låg på minst 1,1liter/mil så den förbrukningen du ligger på är inte så hög.

Japp, jag har skrivit i fel ordning haha. Hoppas inte många blev förvirrade då:p
Jag hade profil 50 förut men när jag inhandla nya däck så satsa jag på 45:or istället. Eftersom bilen är ganska hög just nu så vill jag inte ha däck som höjer den mer. Tkr att den går fint nu.

MasterCar
20 februari 2016 · 390 Inlägg

Det verkar som att min bil ligger bra till då. Det känns bara konstigt att inte kunna få ner den under litern även på längre sträckor. Förr gick det men inte längre. En gång va jag nere i 0.93 och då var jag fan glad hehe.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Någon här ovan skrev "tjänar" i samband med bränsleförbrukning..
V G använd inte det ordet i s m reala utgifter tack!tongue

Senast redigerat av tommen1 (20 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
marcus80 Sir
20 februari 2016 · 935 Inlägg

Jag kör ca 300 mil om året med bil och då lönar sig inte diesel. Kan jag leva med att den drar mycket. Hojen kör jag ca 200 mil med och drar 0.4l milen och skatten är 180:- om året. Kan jag leva med det med.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Christian S
20 februari 2016 · 4 816 Inlägg

MasterCar skrev:

Christian S skrev:

MasterCar skrev:
Hej, jag har en Volvo S80 med 2.5t motorn. Bränsleförbrukningen ligger på 10,7 just nu med vinterhjul. Vinterhjulen är dubbade med storlek på: 205/R16/45 (kanske var det 205/R16/45), på sommaren ligger förbrukningen på 10,3 med storlek på sommarhjulen 225/R17/45.
Bilen har rullat 12300 mil med alla servicar utförda hos volvo sedan den va ny, jag har ägt den sedan den va ny. Bilen är manuell dessutom.

Jag undrar då, är inte min förbrukning för hög?? Jag kör inte ens i stan så mkt. Även när jag kör längre sträckor på sommaren så går den ALDRIG under litern. Är detta normalt?

du har skrivit däck storleken i fel ordning, det ska vara bredd/profil-storlek alltså 205/45-16 och 225/45-17 wink
du har alldeles för liten profil på vinterdäcken, du ska ha minst 205/55-16 volvo rekomenderar 215/55-16 alt 225/55-16 (se här http://accessories.volvocars.com/sv-se/ … /2005/2.5T) och sommar däcken rekomenderar volvo ska vara 225/50-17 (se här http://accessories.volvocars.com/sv-se/ … /2005/2.5T)

min pappa hade en V70 2,5T automat 2005 förut och den låg på minst 1,1liter/mil så den förbrukningen du ligger på är inte så hög.

Japp, jag har skrivit i fel ordning haha. Hoppas inte många blev förvirrade då:p
Jag hade profil 50 förut men när jag inhandla nya däck så satsa jag på 45:or istället. Eftersom bilen är ganska hög just nu så vill jag inte ha däck som höjer den mer. Tkr att den går fint nu.

den ser ju ännu höre ut när du monterar mindre däck för då blir det ju ännu mer utrymmet i hjulhusen.
ja fast redan med 50 profil så är däcken redan för låga mot vad som är rekomenderat till din bil samt att du får fel belastnigsindex på däcken för att inte tala om att hastighetsmätaren visar fel då du har ändrat rullomkretsen med 8,09% vilket jag ränkade fram på den här sidan http://www.rullomkrets.se/

läs det understrukna i texten nedan.

Dimensioner av däck

Registrerade dimensioner

Uppgifter om registrerade däck- och fälgdimensioner finns i registreringsbevisets första del.

Alternativa dimensioner

En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under "Övriga uppgifter" där uppgifter om teknisk data, dispenser med mera behandlas. Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Byte till andra dimensioner

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:
•Däcken ska vara typgodkända
•Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
•Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
•Däcken är av samma typ.
•Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
•Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
•Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
•Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … personbil/

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
frasse4
20 februari 2016 · 736 Inlägg

Mickius skrev:
Räknar du lite på att skatten är dyrare på diesel sen börjar du räkna mil kostnad på dom båda så ser man rätt snabbt hur fort denna skatteskillnad äts upp och man tjänar pengar istället wink

Min förra D5 manuell låg på 0.61 mätt vid pump blandad körning. Så har du nått o utgå ifrån. Min nya med automat ligger runt 0.7 blandad körning

Nu blev det ju lite OT, men om jag tittar på en V70 D5 automat motsvarande min på Spritmonitor ligger den på 0,78 blandat (91 fordon). Besparingen är således 0,15 l/mil. Bensinen kostar 12,5 kr/l och skatten för en D5 är 3000 kr mer per år än en 2,5T.

3000 kr/år / (0,15 liter/mil * 12,5 kr/liter) = 1600 mil. Således är det billigare för mig som kör 1500 mil per år att köra bensin i dagsläget. Men sedan är totala ägandekostnaden såpass stor för en bil att en bränslebesparing på 1000-2000 kr per år är en droppe i havet. Då väljer jag ju en 2,5T alla dagar före en trött D5...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
ehedman
20 februari 2016 · 1 966 Inlägg

Mickius skrev:
Räknar du lite på att skatten är dyrare på diesel sen börjar du räkna mil kostnad på dom båda så ser man rätt snabbt hur fort denna skatteskillnad äts upp och man tjänar pengar istället wink

Min förra D5 manuell låg på 0.61 mätt vid pump blandad körning. Så har du nått o utgå ifrån. Min nya med automat ligger runt 0.7 blandad körning

Min Golf drar 0.7 l/mil på sommarn, 0.8 l/mil nu på vintern, säg 0.75 l/mil blandat. Den har jag dryga 1500 kr i skatt på. Kör väl ca 1200 mil per år. En annan Golf av samma årsmodell med dieselmotor drar ca 0.65 l/mil blandad körning och kostar 4500 kr i skatt.
Enligt bensinpriser.nu kostar 1 l 95 10.99 kr och 1 l diesel 10.48 kr på de billigaste ställena.

Då krävs det mao enligt
1500+11*0.75x=4500+10.5*0.65x
x=2105 mil

2105 mil per år för att det ska bli plus minus noll att åka bensin eller diesel.

Notera att jag enbart räknat in skatt och drivmedel här. Inga partikelfilter eller dyrare inköp att dras med.

Ska du ändå försöka övertala mig att byta till en diesel istället?

DiwraZ skrev:
Sen finns det idioter som jag. 3770kr i årsskatt och landsvägsförbrukning runt litern om man tar det lugnt....

lol

Det är inte idiotiskt om du vet om det och känner att det är värt det. Allra helst om bilen är mer än "frakta arslet från A till B".

ehedman
20 februari 2016 · 1 966 Inlägg

Du kan ta vilken bil som helst. Det finns en sträcka vilken utgör ett nollsummespel i frågan bensin eller diesel.

Kör TS så pass många mil att det lönar sig med diesel så kan han/hon för all del köpa sig en diesel istället. Nu var det dock en 2.5T och inte någon diesel det var frågan om.

Jag gav dig svar på tal när du drog in diesel i hela frågan från början. Nu skippar vi det här, känner jag. Ursäkta off topic.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang