Laddningslampa saab 93 ss -03

warne
21 februari 2016 · 78 Inlägg

Hej på er!
Har precis bytt generator, multirem och renoverat bromsoken bak. Till min förvåning funkade inte laddningen till batteriet efter generator bytet. Har googlat runt en del och upptäckte att laddningslampan i displayen inte lyser och den påverkar att generatorn inte kan skapa magnetism. Jag ska nu byta laddningslampan i displayen och undrar om ni har några tips eller guider att dela med er av som visar hur man skall göra?
Alla tips är välkomna!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Vi vill ha lite mer" kött " på benen ..
Varför bytte du generator?
Är det SÄKERT att den nya är ok?
Laddningslampan var kanske orsaken till att du bytte ?!

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
warne
21 februari 2016 · 78 Inlägg

Jag visste faktiskt inte detta innan jag bytte den förra. Jag gick enbart på symptomen i bilen och generatorn hade rullat 21 000 mil så jag antog bara att den var dålig. Köpte en begagnad som gåttt 11 000 mil, var testad och som fungerar. När jag började leta på andra forum upptäckte jag att laddningslampam kunde vara problemet och jag får även upp i SIDen att batteriet inte laddas. Det fick jag inte med den förra generatorn så jag antar att det är laddningslmapan som är problemet. vad skulle det annars kunna vara?

warne
21 februari 2016 · 78 Inlägg

Vet alltså inte om laddningslampan lyste eller inte när den förra generatorn byttes

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Det kan vara så att kabeln kan vara av..
Men det ser man ju när man kollar lampan..
Är DEN hel , då bör det ju vara kabeln eller tändlåset..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
warne
22 februari 2016 · 78 Inlägg

Okej, men vad har tändningslåset med generatorn att göra? Några tips på hur man kan plocka ur och byta lampan i instrumentpanelen? Hur demonterar man instrumentpanelen?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Laddningslampan ligger kabelmässigt mellan tändlåset och generatorn.
När generatorn lämnar ström så släcks lampan.
Panelen sitter väl fast med skruvar..

Senast redigerat av tommen1 (22 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
warne
22 februari 2016 · 78 Inlägg

Okej tack för svar!
Jag ska börja med att byta lampan och se om det funkar. Återkommer om problemet kvarstår.

warne
23 februari 2016 · 78 Inlägg

Hej igen!
Försökte hitta laddningslampan i displayen men det visar sig att den inte finns i instrumentdisplayen. Felkoden dyker upp i SIDen som sitter ovanför radion uppe vid rutan. När jag vrider på tändningen står det i instruktionsboken vilka lampor som skall lysa och laddningslampan är inte inkluderad där. Kan detta stämma? Någon som har erfarenhet av samma problem när felkoden batteriet laddas ej, kontakta verkstad dyker upp i SID displayen. Har även kollat jorden på generator och sperejat den med kontaktspray.
Tacksam för alla tips!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Kolla på gamla generatorn om den har d+ för den ska isåfall gå till nyckeln via lampan.
Man skulle då kunna göra såhär , koppla en tråd mellan D+ på generatorn till en 2 - 4 watts,12 v lampa och sen till batteriets +. Då ska lampan slockna om generatorn lämnar ström efter någon sekund, efter man startat bilen.
När man vrider om nyckeln så skickar man + till generatorn via lampan och lampan slocknar när generatorn lämnar mer än 12 volt på D +.
Vad visar batteriet för värde med motorn igång?
Är jordflätorna hela?
Mät mellan batterijord och fästpunkt.

Senast redigerat av tommen1 (23 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
bertolof2016
23 februari 2016 · 2 Inlägg

jag har ett liknande problem. har du hittat felet?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Liknande?
Beskriv eländet då så ska jag hjälpa dig..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
warne
23 februari 2016 · 78 Inlägg

Ska kolla om det finns D+ på generatorn när jag är hemma igen efter helgen. När jag mäter på batteriet tickar det bara neråt från 12,5 till att belysningen i kupen och alla belysning blir mörkare och mörkare och innan jag stängde av bilen var batterispänningen nere på 10,2 efter att bilen stått på tomgång i ca 2 min. Hur menar du att mäta mellan batteri och jordpunkt? Är inte så vass på detta med bilel så vad menar du med jordflätorna?
Jättetacksam för all hjälp tommen1.

warne
23 februari 2016 · 78 Inlägg

skall även tillägga att jag kollade ALLA säkringar och reläer i dag. Bilen varnar även för att vänster bromsljus är ur funktion även fast det lyser när man bromsar.

warne
23 februari 2016 · 78 Inlägg

är det någon som vet varför saab inte har laddninglampa under varvräknaren? Ser ut att finnas i vissa modeller!

Hamilton
23 februari 2016 · 8 869 Inlägg

warne skrev:
Hej igen!
Försökte hitta laddningslampan i displayen men det visar sig att den inte finns i instrumentdisplayen. Felkoden dyker upp i SIDen som sitter ovanför radion uppe vid rutan. När jag vrider på tändningen står det i instruktionsboken vilka lampor som skall lysa och laddningslampan är inte inkluderad där. Kan detta stämma? Någon som har erfarenhet av samma problem när felkoden batteriet laddas ej, kontakta verkstad dyker upp i SID displayen. Har även kollat jorden på generator och sperejat den med kontaktspray.
Tacksam för alla tips!

Felkoder släcks med TECH2 eller liknande, kolla med din lokala verkstad för hjälp.

Fotograf på tierpidag.se
warne
23 februari 2016 · 78 Inlägg

okej, men det kommer nog inte lösa problemet jag har. Har du någon fundering på vad som skulle vara fel? har kollat runt på andra forum men deras problem har löst efter att de bytt generator.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Som du beskriver det nu så kommer det ingen ström från generatorn.
Generatorn MÅSTE ha  + på D+ INNAN generatorn snurrar och det får den via lampa och nyckel från batteriet.
Så när du vrider nyckeln och instrumentbrädan börjar lysa så SKA du ha + där på generatorn annars funkar det inte.
Jordflätan är kopplad mellan bilens chassie och batteriets jord,kolla så att dom sitter fast ordentligt om du har flera  anslutna.
Batteriet ska mäta  13,5 till 14,5 volt med motorn igång.

Senast redigerat av tommen1 (23 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
warne
23 februari 2016 · 78 Inlägg

Okej då förstår jag. Men något osm jag tycker är lite skumt är att jag inte har någon laddlampa (batteri symbolen) någonstans i instrumentpanelen? vet ni något om detta, finns den där men inte lyser, eller är det helt enkelt så att symbolen inte finns med i instrumentpanelen? När jag kollade i instruktionsboken fanns inte batterisymbolen med som en lampa som skulle lysa ner tändningen slås på!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Egentligen behövs ju inte lampan i sig. Den är väl bara till för att tala om för föraren att generatorn är igång kan jag tänka.
Skulle inte förvåna om det är löst med ett motstånd istället för en lampa..
Huvudsaken är ju att generatorn får sin + med lampa eller motstånd.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang