Passat 2010 2.0TDI DSG rycker

HalvardT
23 februari 2016 · 18 Inlägg

Har en Passat 2010 med DSG6 som beter sig lite märkligt.
När jag släpper gasen och rullar mot stillastående så rycker den lite, saktar ner stegvis liksom. Upplever det som tydligare på sportväxeln.
Samt ibland när jag släpper bromsen och ska rulla iväg från stillastående så hackar den till en eller en par gånger innan man tar sig iväg, som att den skulle kugga över..

Problemet visar sig framför allt efter att ha kört lite hårdare, upprepade accelerationer eller motorväg i högre fart.

Några tips på vad det kan vara? smile Har rullat knappt 11k mil.

//HalvardT

Evildan
23 februari 2016 ·

Lådan är slut som så ofta på VAG DieScheisseGetrieb.

Vad kan det då vara som är fel i lådan eller kringliggande komponenter? Precis vad som helst.
Ofta svänghjul eller mekatroniken.

Går det att läsa ut felkoder? Ibland, ibland inte.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Jag skulle börjat med att byta oljan i lådan, för är lådan  slut redan efter 6 år då är det bannemig illa..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
HalvardT
23 februari 2016 · 18 Inlägg

Jo, är väl lådras man börjar misstänka tyvärr... Visade inga felkoder i VCDS i alla fall.

VW bygger fina bilar, men kvalité, njae... Rasade lådor, kamkedjor och rost överallt efter 10k mil, ska det vara så?...


Men hur är det med goodwill på såna här saker annars, om det nu skulle vara rasad låda? Bara glömma eller är de beredda att stå för sina misstag? Alltid servad på auktoriserad VW verkstad sen ny.

Cupra_
23 februari 2016 ·

HalvardT skrev:
Jo, är väl lådras man börjar misstänka tyvärr... Visade inga felkoder i VCDS i alla fall.

VW bygger fina bilar, men kvalité, njae... Rasade lådor, kamkedjor och rost överallt efter 10k mil, ska det vara så?...


Men hur är det med goodwill på såna här saker annars, om det nu skulle vara rasad låda? Bara glömma eller är de beredda att stå för sina misstag? Alltid servad på auktoriserad VW verkstad sen ny.

Hej.

Jag har förbrukat 4st DSG 7 på jobbet men aldrig lyckats rasa en DSG6.
Våra bilar går hårt och dygnet runt.

Det ovan skribenter säger kan mycket väl stämma. Svänghjul eller mekatronikenheten KAN vara trasiga.
Men det behöver inte vara det.

Oljan i lådan byts normalt med 6000mils intervall så det borde vara dags för dig om du inte nyss gjort det.
En dsg-låda ska lära sig hur du kör är det tänkt. Kör du hårt så ställer lådan sig efter det. När du sedan börjar köra som folk så kan det ta en stund innan lådan har anpassat sig tillbaka. Det är väldigt irriterande om man kört mjukt ett bra tag och sen vill köra hårt för då upplevs lådan som seg.

Lådan kan efter hård körning som sagt bete sig lite märkligt innan den anpassat sig. Ryckningar m.m. är inte ovanligt då och speciellt inte ovanligt om du ligger på sportläget.
Jag säger inte att allt är som det ska, bara att lådan har sina egenheter för sig. Är lådan och oljan kall så kan den också bete sig lite ryckigt, för att sedan bli normal väl uppe i temp.

Vw är i mina ögon som vilken annan bil som helst. Jättebra så länge man sköter den. Tvätta bilen en gång i veckan noga vintertid så får du ingen rost (inte hänt mig på någon VAG-bil jag haft) och jag bor ändå på saltrik ort. Var noga i skarvar och hjulhus bara.

Longlife-service är inte heller att ta hand om sin bil. Ingen bil i världen mår bra av att åka med samma olja i 3000 mil. Så att "serva enligt bok" är som att be om problem. Jag byter var 1500 mil oavsett hur jag kört, för den hydrauliska kedjesträckaren slammar igen av gammal olja vilket leder till kedjeras.  Inte bilens fel, servicens fel.

Soulman
24 februari 2016 · 1 271 Inlägg

HalvardT skrev:
Jo, är väl lådras man börjar misstänka tyvärr... Visade inga felkoder i VCDS i alla fall.

VW bygger fina bilar, men kvalité, njae... Rasade lådor, kamkedjor och rost överallt efter 10k mil, ska det vara så?...


Men hur är det med goodwill på såna här saker annars, om det nu skulle vara rasad låda? Bara glömma eller är de beredda att stå för sina misstag? Alltid servad på auktoriserad VW verkstad sen ny.

Med vcds kan du grundinställa mecatroniken. När du gjort det adapterar lådan igen under några mils körning. Beter sig lådan likadant igen är det reparation som gäller. Din maskinskadeförsäkring ska täcka större delen av detta, har du originalförsäkring gäller den upp till 15k mil. Eftersom du inte kan påverka hur lådan växlar är det inget onormalt slitage, därför gäller försäkringen även för kopplingsbyte. Detta får man naturligtvis kriga en del för hos sitt försäkringsbolag.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
kettu92
25 februari 2016 · 10 Inlägg

Har själv en golf tdi 140 -06 med DSG. Den hade rullat ca 135.000km när jag köpte den, med samma symptom. Hackande acceleration på jämn gas och varv mätaren "hackar" vid motorbromsning, samt ryckig växling på lätt gas (märks endast på varvräknaren inget på själva åkandet) Dubbelmassasvänghjul blev bytt för den var slut. Böt också olja i lådan samt nollstälde på vw firma, ingen föbättring samt inga felkoder.

Försäljaren (företag) började ingorera mig efter svänghjulet blev bytt då jag klagade på att växlande inte blev bättre, hade tjatat flera månader redan och jag själv tröttnade.

Nåjaa, 2 år efter köpet och 55.000km senare så beter sig lådan på samma sätt. Har inte blivit bättre eller sämre. Blir oljebyte igen om några veckor, och denna gång byter jag själv. Förövrigt tänker jag köra tills lådan brakar ihop, har alltid sluppit från A till B fastän dom här hemska symptomerna.

Samt man måste "lära" sig köra med en dsg låda, då man åker iväg från stillastående så är det bilen som skall arbeta och gas foten vara stilla. Går ej att börja mata på mera för att slippa snabbare iväg som traditionell låda utan att DSG börjar knycka istället.

Senast redigerat av kettu92 (25 februari 2016)

Parsan
25 februari 2016 · 166 Inlägg

Börja med att åka till en vag verkstad och läs av kopplingarna i lådan.Är kopplingarna sjyssta så börja med en grundinställning och adaptionskörning av växellådan.

Audi S4 "Vinterpulkan." (1999)
HalvardT
7 mars 2016 · 18 Inlägg

Okej, tack så jättemycket för svar!

Jasså det finns fler med samma symptom alltså... Ja för min del spelar det inte jättestor roll att den beter sig så här, men jag är i tankarna att sälja bilen och det känns sådär att sälja den när den är på detta vis och säljaren ringer efter någon timme och är förbannad över att bilen beter sig underligt.

Tänkte åka in och lämna bilen på Mekonomen bara de får tid, har en bekant där. Men är det bättre att göra det på vag alltså? Har de andra verktyg och möjligheter än en mekonomenverkstad? (Är inte speciellt förtjust i lokala vag-återförsäljaren nämnligen)

Tack återigen för svar!

//HalvardT

Cupra_
7 mars 2016 ·

Ja, oftast har de andra system så de kan se mer, dessutom har de garanterat större erfarenhet av problem med dsg-lådan.

Fristående verkstäder kan vara bra, men i dina skor hade jag åkt till en auktoriserad verkstad.

Soulman
7 mars 2016 · 1 271 Inlägg

HalvardT skrev:
Okej, tack så jättemycket för svar!

Jasså det finns fler med samma symptom alltså... Ja för min del spelar det inte jättestor roll att den beter sig så här, men jag är i tankarna att sälja bilen och det känns sådär att sälja den när den är på detta vis och säljaren ringer efter någon timme och är förbannad över att bilen beter sig underligt.

Tänkte åka in och lämna bilen på Mekonomen bara de får tid, har en bekant där. Men är det bättre att göra det på vag alltså? Har de andra verktyg och möjligheter än en mekonomenverkstad? (Är inte speciellt förtjust i lokala vag-återförsäljaren nämnligen)

Tack återigen för svar!

//HalvardT

Jag tvivlar från nu tills jag är motbevisad att Mekonomen ska kunna läsa ur slitaget på dina lameller. Faktum är att jag var tvungen att instruera en märkesverkstad hur de skulle göra på en av mina före detta bilar med DQ200. Detta var efter verkstadsbesök nummer tre eftersom jag stod på mig de faktiskt lyssnade på vad jag sade. Hela kalaset efter 4000 mil slutade med kopplingsbyte samt byte av mekatronic, allt på nybilsgarantin. Fem verkstadsbesök blev det och efter det var förtroendet förbrukat och bilen såldes.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
kettu92
17 mars 2016 · 10 Inlägg

Hittade denna forum i misstag http://forums.vwvortex.com/showthread.p … DSG-issues

Det kan ju förklara varför mechatroniken byts på löpande band fast inga felkoder finns.

Ett klunk har uppstått i drivningen för mig under vintern. När man gasar/släpper gasen klunkar det till, men endast om tempen är en bit under 0, samt klunkar endast i ca 200-300m. Kan ännu inte definiera om det är högra, vänstra drivaxeln eller diffen. Har samma spel/ljud om man vrider hjulen för hand.

Blir oljebyte i lådan i veckoslutet, kan slänga en kommentar ifall nåt ändras.

HalvardT
17 mars 2016 · 18 Inlägg

Intressant!

Bokade en tid på Berners Östersund på måndag i alla fall, få se om dom kan göra nåt åt det, och vad det kommer att kosta... För detta lär väl inte täckas av någon goodwill eller liknande antar jag?

Soulman
18 mars 2016 · 1 271 Inlägg

Läs gärna tråden så blir frågorna färre wink

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
kettu92
4 april 2016 · 10 Inlägg

Update?

För min del så förblev det ungefär samma.
Dock reparerade jag turbon då den gav liten boost spike vid 2000rpm och värkade äta lite olja. Med ny chra i turbon drar bilen jämnare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang