Hjälp mig hitta pinout till USB på Link G4 ECU

Jory
27 februari 2016 · 75 Inlägg

Hej alla!

Jag har ett Link G4 Atom. Jag har däremot inte någon USB-kabel.
Att köpa en kabel kostar cirkus 600kr. Det tycker jag är larvigt.

Därför undrar jag om någon där ute i stugorna äger en sådan kabel, och är villig att mäta upp hur den är kopplad?
Eller är det rentav någon som redan vet?

Jag har provat att googla, det ger mig inte informationen jag behöver.
Jag har skruvat upp ECUn för att se om jag kunde mäta på USB-kretsen, men det är en BGA, så det är helt omöjligt.

Så nu gör jag ett sista försök. Någon som kan tala om hur fasen det är kopplat?
Vågar inte testa mig fram, bränner jag ECUn blir det jäkligt dyrt...

Utgången från ECU ser ut såhär. Referera gärna till den om ni svarar!
http://www.race-technology.com/wiki/uploads/ECUType/vipec_ecu.gif

Tackar så mycket för eventuell hjälp!

rawsezx
6 mars 2016 · 116 Inlägg

Är du säker på att det är USB direkt in? Kan vara så att kabeln för 600:- innehåller elektronik för USB->RS232.

Eftersom du nämner BGA så antar jag att du har något sånär koll på elektronik. Googla kretsen ifråga, är det mikroprocessorn, och stödjer denna USB?

Rent generellt så har man VBUS, D+, D- & GND ut till USB-kabeln. Det man kan särskilja dessa på kretskortet (om designen är någorlunda professionell/kommersiell). är att VBUS brukar ha en spärrdiod in mot processorn, sedan så sitter D+ samt D- oftast kopplade med en dubbelriktad transientdiod och går genom ett common mode filter.

Så om du följer ledarna in på kortet så borde det finnas två dataledningar (D+ resp. D-) som sitter sammankopplade till ett filter exempelvis WE-SL1 (bildgoogla). Och även en TVS diod typ. WE-TVS (bildgoogla).

Oavsett så är det TTL signalnivåer över USB så att koppla in en felaktigt kopplad USB kabel bör inte skada elektroniken.
Du kan inte ta en bild på kretskortet så är det nog lättare att försöka luska fram vad det rör sig om.

Jory
13 mars 2016 · 75 Inlägg

rawsezx skrev:
Är du säker på att det är USB direkt in? Kan vara så att kabeln för 600:- innehåller elektronik för USB->RS232.

Eftersom du nämner BGA så antar jag att du har något sånär koll på elektronik. Googla kretsen ifråga, är det mikroprocessorn, och stödjer denna USB?

Rent generellt så har man VBUS, D+, D- & GND ut till USB-kabeln. Det man kan särskilja dessa på kretskortet (om designen är någorlunda professionell/kommersiell). är att VBUS brukar ha en spärrdiod in mot processorn, sedan så sitter D+ samt D- oftast kopplade med en dubbelriktad transientdiod och går genom ett common mode filter.

Så om du följer ledarna in på kortet så borde det finnas två dataledningar (D+ resp. D-) som sitter sammankopplade till ett filter exempelvis WE-SL1 (bildgoogla). Och även en TVS diod typ. WE-TVS (bildgoogla).

Oavsett så är det TTL signalnivåer över USB så att koppla in en felaktigt kopplad USB kabel bör inte skada elektroniken.
Du kan inte ta en bild på kretskortet så är det nog lättare att försöka luska fram vad det rör sig om.

Hej och tack för ett utförligt svar!
Jag kikade lite på de foton jag har tagit på kretsen, och beställde sedan en jäkla kabel..
Det verkar vara USB ut från ECUn, bland annat står ordet USB skrivet i silkscreenen bredvid det jag har för mig var en USB-drivkrets.
Jag vågar inte testa mig fram, det står 15-20 tusen kronor på spel om jag mot förmodan förstör skiten.
Jag mäter på kabeln när jag får hem den, och återkommer!

rawsezx
15 mars 2016 · 116 Inlägg

Ja det är väl en billig försäkring ändå mot att bränna styrenheten! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang