Generator 1 slutade ladda, generator 2 kortslutning efter en månad. Värt stoppa i en till?

granite
28 februari 2016 · 150 Inlägg

Mondeo 2006 TDCi.
Short story: Bytte generator till en "ny" från skroten. Funkade bra nån månad, sen plötsligt var det kortis i nya generatorn. Vågar man kasta i en ny igen eller är det fel nån annanstans? Det är en ganska ny bil, så laddrelä osv funkar inte som på den gamla goda tiden.

Long story
Det började för nån månad sen med att batteriet plötsligt var oladdat. Ingen laddningslampa hade lyst, men det visade sig efter lite mätningar att generatorn var paj så jag köpte en från skroten och allt funkade som det skulle nån månad. Tills igår. Frugan var ute och åkte, bilen totaldör, batteriet slut. I med nytt batteri, det ryker från generatorn, batterispänning sjunker till 10 volt när man kopplar in det. Skruvar bort alla kablar till generatorn och kopplar in batteriet igen, så nu kan man köra bilen, i alla fall så länge batteriet är laddat. Frågan är om man ska sätta in ny generator igen? Känns sådär att pröjsa 5000:- för att märkesverkstan ska skruva i en generator som jag klarar själv med skiftnyckel och träklubba .. eller ja  menar det är ju inget svårt ingrepp, men det kanske finns nåt magiskt styrchip som jag inte har koll på? Eller är det mest sannolikt att generatorn från skroten var dålig? Känns osannolikt att paja 2 generatorer på en månad när den första gått 30.000 mil

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Due , en ganska ny bil säger du..
Den är ju för 17 nästan 10 år gammal, halvvägs till skroten..
Lägg du på en beggad igen från skroten och håll tummarna..tongue
Jag vet att på v50 måste man programmera lite om man går upp i effekt men dendär kärran du har kanske ska ha det också..
Men har du samma effekt som originalet så ska det väl inte vara några problem..

Senast redigerat av tommen1 (28 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
granite
28 februari 2016 · 150 Inlägg

Om det är jag som sitter i bilen och jag håller mig på den lokala raggarrundan så må det väl vara än att det händer samma sak igen. Lite tristare om frugan ringer från Långtbortistan och jag ska laga bil via telefon...

Nåväl, tror bara det finns en generator till det årets Ford. Det är i alla fall samma siffror på den gamla generatorn som den nya, så amperen lär ju vara de samma.

P.S. Med ny menar jag att den har massa elektronik och inte bara spolar, kondingar och dioder. 10 år gammal och 32.000 mil är nästan lika spännande som att åka en nyare Audi med V6 och kedja, dvs det pajar ganska snart, frågan är bara när. Lite mindre insats än kamkedjeras bara.... D.S.

Senast redigerat av granite (29 februari 2016)

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
Evildan
10 mars 2016 ·

Moderering: Då detta inte är motorteknik på något som helst vis flyttar jag tråden.
Läs gärna igenom anvisningarna för forumet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang