Passat 3c 08 kombi tdi parkeringsljus byte till dioder

sebbanlindgren
10 mars 2016 · 35 Inlägg

Finns det någon här med kompetens inom LED montering i bilar samt vet vad man ska använda för resistorer när man monterar?

Problemet är följande.

Jag har en passat 08 tdi kombi som jag bytt framlyktor på. Men på dessa lyktor är det en led list Under istället för en vanlig parkeringsljus lampa. När bilen är avslagen fungerar parkeringsljuset perfekt men när jag slår igång den dröjer det två sekunder sen slocknar parkeringsljuset och går inte igång förens jag stänger av bilen vrider av ljus knappen och sedan vrider tillbaka den till parkeringsljus. Då fungerar led listerna igen men startar jag bilen dör de lika fort igen.

Snabba svar e tacksamt för jag håller på slita håret av mig

rawsezx
16 mars 2016 · 116 Inlägg

Det är glödtrådsvakten som spökar för dig. Dina LED lister drar för lite ström och styrdonet som övervakar fordonets belysning inaktiverar helt sonika utgången för parkeringsljuset.

Precis som du skriver så behöver du använda motstånd för att kretsen ifråga skall ligga på likvärdig effekt som dina gamla lampor. Ohms lag är en bra start!

Om vi leker med att dina gamla original parkeringsljus var på 5W så behöver vi hitta ett motstånd som bränner bort samma effekt. Motståndet kopplas då parallellt med din LED lampa i det här fallet.

R = U^2/P

R = önskad resistans på motståndet.
U = nominell spänning i systemet
P = Effekt i kretsen.

Med ovan exempel där vi skall ersätta en 5W lampa i ett 12V system med ett motstånd.

R = 12^2 / 5 = 28.8 Ohm.

Viktigt att notera också är att motståndet ifråga måste klara av denna effekt. Jag skulle nog satsa på att köra med dubbla effekten, delvis, köp ett motstånd då som klarar 10W. Det du skall söka efter är Effektmotstånd.

Givetvis så måste du först kontrollera vilken typ av lampa som du skall ersätta och sedan sätta in dina egna siffror i formeln ovan!

Notera att du måste sätta effektmotstånd på samtliga lampor som du avser att ersätta. Effektmotstånden behöver med all sannolikhet kylning och bör sitta så att dom inte kan bränna sönder några känsliga delar, undvik alltså att montera fast dom på något plastmaterial eller liknande i lamphuset.

Vill man vara extra noggrann så kan man även räkna bort eventuellt vad LED listen drar för att kompensera för detta, men det brukar inte vara nödvändigt då dessa drar väldigt lite.

Oftast så brukar den över gränsen vara satt väldigt högt på grund av halogenlampans konstruktion, där filamentet i lampan vid uppstart oftast drar 8-10ggr märkeffekten innan den har blivit varm, det tar cirka 100 ms för en halogenlampa att komma upp steady state gällande effektförbrukningen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang