Tjäna! Detta är min Volvo 264 och min första bil. Kört strax två år med den och mer ska det bli därför bestämde jag mig för att göra en liten renovering. Det blir motorbyte samt en lätt renovering av den nya motorn och... Visa mer
Tjäna! Detta är min Volvo 264 och min första bil. Kört strax två år med den och mer ska det bli därför bestämde jag mig för att göra en liten renovering. Det blir motorbyte samt en lätt renovering av den nya motorn och förhoppningsvis en helrenovering av den gamla motorn.
åbörjat en nedplockning så det går att få ur den mer slitna motorn. Det må va en gammal bil men så hårt varenda bult satt...det hade gått 2 timmar snabbare om inte varenda bult var som gjuten .
Pang bom så hittade man en någorlunda fräsch motor! 10779mil. Satt i en gammel VW LT31 från 1982 som gått som servicebil åt kommunen så servicen på den här motorn var välskött enligt böckerna.
Att få ut denne best ur LT31:an var en kamp! Speciellt när man bara kan ta den via tak vägen...och ännumer speciellt när man inte har en batteridriven tigersåg som var det enda godkända maskinverktyget man fick använda. Alltså fick jag knacka upp taket med slägghammare och don...Inget att rekommendera!
Efter en hetvattentvätt, en gnutta avfettning och en jäkla massa skrubbade så fick det bli lite färg på motorn. Grön frågar ni, det gör jag med ...men fint blir det när den kommer i motorrummet. Allt aluminium blir putsat så gott det bara går.
Hann inte med mycket men en tvätt av motorrummet fick det bli (obs bild tagen innan avfettning samt skrubbning) Inte det vackraste motorrummet med en massa repor osv men det duger åt mig förhoppningsvis hittar jag samma färg innan motorn åker i
Länge sen det vart en uppdatering! Beställt ny koppling då den gamla var av sämre skick. Fått hem lite packningar nu som ska redan har blitt monterade men jag har varit för uppe i varv så jag har glömt av mig att ta bilder...men kan ju förklara lite istället Oljetråget är bortmonerat, hetvattentvättat samt avfettat. Gamla packningarna är bort skurna och där de nya blev vart det thinnertvättat och påsmetat med loctite permatex både under och över den nya trågpackningen och så kommer det bli på resterande packningar med oljepickupen och Oljetråget från förra motorn har nu blivit monterad på den nya då varken tråg eller pickup passade då de var avsedda för en LT31a Och längre än så har jag och mina kamrater ej kommit Förhoppningsvis så hittar jag en ny kabelhärva så det kan bli draget lite fräschare el än den som har varit men det blir innan motorn ramlar i.
Länge sen sist! Men här kommer en uppdatering! Tråget bortplockat från gamla motorn som satt i då tråget till LT31ans tråg passa som jättedåligt i Volvon men det vart avfettat och hetvattentvättat så det vart rent o snyggt. Monterat med ny trågpackning och använt mig av permatex för extra hållbarhet
Försökte putsa av insug så gott det bara gick med stålkrull till vinkelslip. Vart lite flammigt men duger åt mig fästning av den med ny packning samt permatex för extra hållbarhet
Det börjar likna något! Ny kammrem samt pumprem och nytt drev till pumpen då det gick sönder när motorn vart i lastad av de på skroten tur man hade på den gamla