Vindrutetorkare som går av sig själv!

hozzter
15 mars 2016 · 95 Inlägg

Tjenatjena!

Höll på att byta soppafiltret på bilen, som jävlades ganska flitigt.
Sen efter en stund när det var dags att testa om det höll tätt, ja då gick vindrutetorkarna av sig själv helt plötsligt. Och det är då inte så att spaken inte är i sitt naturligaläge såklart, utan det går av sig själv ändå alltså.

Ska det jävlas så ska det väl, så att säga.

Vad f*n kan detta bero på ? Förstår ingenting.
Det är en gammal sketen volvo 740 från 88 om det skulle spela någon roll! smile

Tacksam för svar, Mvh Dennis.

hozzter
15 mars 2016 · 95 Inlägg

Kan tillägga att jag koppla in elfläkten nyligen, kan det ha blivit något strul med det när jag jorda eller liknande ? Eller vad ska jag börja kolla på, förstår ingenting som sagt haha!

(elfläkten är kopplad via relä till knapp bara.)

Senast redigerat av hozzter (15 mars 2016)

torsen
15 mars 2016 · 7 189 Inlägg

Hade för många år sedan en Saab där torkarna ibland inte gick att starta, och bland inte att stänga av.
Berodde på parkeringslägets "kontaktblad" var löst i infästningen och levde sitt eget liv.
Kan vara samma problem du drabbats av.

wink

hozzter
15 mars 2016 · 95 Inlägg

Ja jag vet inte riktigt vart jag ska börja så varför inte börja med att kika på det!
Nu hade jag lite svårt att förstå vad du menade med just ""kontaktblad" var löst i infästningen"
Förklara gärna, och vad skulle det annars kunnas tänkas vara ?

Får ta o kika imorgon, och hålla tummarna att det inte blir allt för mycket huvudkliande imorgon! wink

hozzter
16 mars 2016 · 95 Inlägg

Någon som har några fler förslag på vad det kan vara för fel ? Kan vara bra att ha några alternativ att börja att kolla på !

Brådhis * Voff voff *
16 mars 2016 · 10 203 Inlägg

Detta fel dyker ibland upp på S/V/C70 97-00 och beror då på att någon av strålkastartorkarna gett upp. Prova att koppla ur dessa. Kan ju vara samma fel på din...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
hozzter
16 mars 2016 · 95 Inlägg

Tack för tippset men tror inte det är där felet ligger då jag inte har några strålkastartorkare på den!

hozzter
16 mars 2016 · 95 Inlägg

Jag provade att koppla ur kontakten till spaken, precis vid spaken alltså. Då slutade det. Är det normalt eller är det alltså något fel på min spak ?

Och skulle det behövas så har jag en multimeter till hands! Tacksam för svar!

Mvh Dennis

Senast redigerat av hozzter (16 mars 2016)

Djo
16 mars 2016 · 10 157 Inlägg

Jorden till fläkten tog du den vid något av framlysena ?

visserligen en 240 men med min så gjorde lite allt möjligt i bilen precis som den själv ville då den jorden var dålig så har du tjuvat jord där kolla över så den sitter som den ska.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
hozzter
16 mars 2016 · 95 Inlägg

Jag jordade till ram brevid motor så nej, och jag provade även koppla ifrån fläkten utifall att. Inge bättre då inte så jag antar att det inte har med fläkten att göra. Mvh

hozzter
17 mars 2016 · 95 Inlägg

Om man skulle prova om det är relät som pajjat, vad är det för slags relä jag behöver då ?
Har ett "extraljus" relä liggandes går det att testa med det tro, eller är det att beställa ett torkarintervallsrelä som gäller för att testa detta ?

Mvh Dennis

Senast redigerat av hozzter (17 mars 2016)

Samuel3
17 mars 2016 · 360 Inlägg

Titta på jordningarna vid vänster strålkastare. Var med om att en sladd var lös där och när jag svängde vänster så gick torkarna igång!

Senast redigerat av Samuel3 (17 mars 2016)

hozzter
17 mars 2016 · 95 Inlägg

Du menar så ingen sladd har släppts på "jord tavlan" som sitter bakom lyktorna på båda sidor ?
Isåfall har jag redan kollat det och kunde inte hitta någon kabel som bara hoppat lös...På någon av sidorna.

Antar att det var det du menade att man skulle kolla, om du nu menade samma ställe som jag förstod det som! Om inte får du jätte gärna förklara lite djupare vart du menade.

Beställde ett relä iallafall så får jag testa det, men det kan ju vara så många olika saker känns det som haha!

Men tacksam för all hjälp jag kan få, mvh D

Samuel3
17 mars 2016 · 360 Inlägg

hozzter skrev:
Du menar så ingen sladd har släppts på "jord tavlan" som sitter bakom lyktorna på båda sidor ?
Isåfall har jag redan kollat det och kunde inte hitta någon kabel som bara hoppat lös...På någon av sidorna.

Antar att det var det du menade att man skulle kolla, om du nu menade samma ställe som jag förstod det som! Om inte får du jätte gärna förklara lite djupare vart du menade.

Japp det var det jag menade.

Brådhis * Voff voff *
17 mars 2016 · 10 203 Inlägg

hozzter skrev:
Jag provade att koppla ur kontakten till spaken, precis vid spaken alltså. Då slutade det. Är det normalt eller är det alltså något fel på min spak ?

Och skulle det behövas så har jag en multimeter till hands! Tacksam för svar!

Mvh Dennis

Om problemet försvann när du kopplade ur spaken känns det ju som att spaken är boven i dramat... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
hozzter
17 mars 2016 · 95 Inlägg

Jo visst bör det vara det ? För elen bör ju ligga på hur som helst annars, då borde det alltså inte dö när jag drar ut kontakten till spaken ?
Tycker också det låter skumt att det slutar när jag gör det.

Mvh

AchtungPanzer
18 december 2018 · 55 Inlägg

Längesen tråden uppdaterades. Jag har fått nyligen ett fenomen. Vänster halvljus sluta funka (helljus funkar) samtidigt det hände så varje gång jag blinkar vänster börjar torkare ibak gå... Fattar typ inget.

Volvo 745 88

Volvo S60 2.4T "ATM Steg 1" (2001)
Volvo 745 GL "Turbo" (1988)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 december 2018 · 4 917 Inlägg

Kolla var dessa är jordade till att börja med.
En 25 år gammal kärra har nog en del defekter och man kan prova med att kolla fastsättningen på jordpunkterna så det inte är sönderärgat..

Senast redigerat av bagatellen (19 december 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang