6716
Sök

Fastrostad lampsockel- går inte att byta lampa

1 Inlägg
20 mars 2016
Trådstartare
Det här gäller en Mazda 323 -97. Jag har ett backljus som inte fungerar. Jag kan inte byta ut lampan till ny eftersom den gamla lampan har rostat fast. Jag har försökt att behandla bort rosten men det är för mycket. Min fråga blir då - Kan man köpa en ny hållare till lampan? Det handlar alltså om en hållare i plast som sedan skruvas på plats. Jag kan inte hitta något ställe på nätet som säljer den här delen.

Snälla, hjälp!

1 661 Inlägg
20 mars 2016
Har svårt att tro att den inte går att få lös. Med rätt medel så är det inga problem så vad har du använt?

Är det för besiktning du vill fixa lampan så kan du hoppa över det då det inte är något krav på BACK-ljus.

7 833 Inlägg
21 mars 2016
CC72 skrev:
Har svårt att tro att den inte går att få lös. Med rätt medel så är det inga problem så vad har du använt?

Är det för besiktning du vill fixa lampan så kan du hoppa över det då det inte är något krav på BACK-ljus.

Om bilen är typad eller regbes med backlampor måste de fungera.

Backlampor är till för att varna andra trafikanter för backande fordon.
På köpet får man att området bakom fordonet belyses så att backning i mörker underlättas.
Men det är mycket mycket ovanligt att funktionen kontrolleras vid vanlig kontrollbesiktning.

wink

7 833 Inlägg
21 mars 2016
Minns att jag för några år sedan hade problem med en glödlampssockel.
Eftersom hela armaturen var dyr så reparerade jag genom att byta sockeln.
På en plockbilskrot införskaffade jag några olika lampsocklar från flera bilar.
Slutligen bestämde jag mig för montera den lampsockel som kom från en Cheva Van.
Den var av metall.
Jag bröt försiktigt bort den skadade lampsockeln med sidavbitare.
Snyggade till hålet med roterande fil i borrmaskin.
Smälte fast Cheva-sockeln med smältlim från en limpistol.
Voila!big_smile

Sök