Gassvets nybörjare?

anderssoneerika
22 mars 2016 · 21 Inlägg

Tja, som rubriken lyder så tänkte jag försöka ge mig på att gassvetsa, jag har svetsat lite tig & mig men skulle inte kalla mig själv proffs.. det jag undrar är då mest vad som kan gå fel? att tänka på osv.  samt att det står nästa test år 2016, är det okej att köra på i alla fall? Gasen är så oxygen och acetylen?

bifogar två länkar till bild på vad det är jag har fått tag på!  smile


http://imgur.com/a/zxFAt

http://imgur.com/mKlxO9S

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 mars 2016 · 4 917 Inlägg

Du får nog beskriva vad du kan inom gassvetsteknik  eller att du kollar vad som finns på nätet först.
Typ"  att svetsa med gas".

Senast redigerat av tommen1 (22 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
anderssoneerika
22 mars 2016 · 21 Inlägg

Det jag mest undrar är alltså om det är okej att använda gasen som står att den ska kontrolleras 2016, tror denna svets varit oanvänd ett ganska bra tag..

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 mars 2016 · 4 917 Inlägg

Det viktiga är såklart att kolla att slangar och flaskor inte läcker, speciellt acetylenen.
Så läckage är otroligt viktigt att kolla !
Annars är det bara att köra på..

Senast redigerat av tommen1 (22 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
anderssoneerika
22 mars 2016 · 21 Inlägg

Okej, Tack för hjälpen! smile

Senast redigerat av anderssoneerika (27 juni 2016)

Drunk A.Sörman
23 mars 2016 · 1 299 Inlägg

Slangarna sen ska du ha två backventiler så du inte får backslag ner i tuberna.

Magnum1965
23 mars 2016 · 217 Inlägg

Gällande "Test 2016".


Det är inte så att det är flaskan som ska kontrolleras 2016?

Är det en utbytesflaska som du lämnar in och får en annan med gas, då spelar det ingen roll, men om det är en friköpt flaska som fylls på "medan du väntar" (om det förekommer) Då kan det bli problem. Ingen fyller en flaska som ej är provtryckt och en provtryckning kostar ca 1000kr (i alla fall flaskor för kolsyra). Något att ha med i beräkningen av inköpspris.

Ring en gasleverantör och fråga exakt kostnad innan.

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
Bennybira
23 mars 2016 · 480 Inlägg

Varför skrivs det att "speciellt" Acetylen flaskan ska kollas..

Det finns inget farligare i gasväg än komprimerad oxygen. Tänder fyr på allt i rumstemperatur. Fett exploderar i gängor etc... Fy fan.
Visst.. Acetylen är inte så jävla kul om det händer någt, men oxygen är så sjukt skadat!

Fuska inte med skyddsutrustningen/slangar/flaskor!

Senast redigerat av Bennybira (23 mars 2016)

Fiat 127 (1977)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 mars 2016 · 4 917 Inlägg

Du vet nog inte vad oxygen är va?
Enligt dig verkar det livsfarligt..wink

Senast redigerat av tommen1 (23 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Bennybira
23 mars 2016 · 480 Inlägg

Komprimerad oxygen. Syrgas.
Det är livsfarligt.

Så det är kanske någon annan som borde läsa på lite mer smile
http://www.hse.gov.uk/pubns/hse8.pdf

Eller gå en kurs t.om.
Det är inte vanlig jävla tryckluft vi snackar om.
Bara faktumet att man komprimerar det till 300bar borde ju få dig att fatta vilken av de 2 tuberna är farligast...

Helt sjukt att behöva förklara sånt här för folk och sedan bli dumförklarad.
Fråga NASA hur det gick när de använde syre-berikad atmosfär i sina rymdsonder...

Senast redigerat av Bennybira (23 mars 2016)

Fiat 127 (1977)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 mars 2016 · 4 917 Inlägg

Nu kom du på vad jag menade, nämligen syrgas..
Och det är vad vi alla andas..
Dock så har vi redan 21% i luften och det enda som händer är att förbränningen blir snabbare om man ökar syremängden.. Men syre exploderar inte, som typ väte..
Så syre i sig är bara bra för oss levande varelser..
Slutligen tror jag inte ts ska gassvetsa i någon TRÅNG rymdsond..roll

Senast redigerat av tommen1 (23 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
anderssoneerika
23 mars 2016 · 21 Inlägg

tommen1 skrev:
Du vet nog inte vad oxygen är va?
Enligt dig verkar det livsfarligt..wink

Komprimerad syrgas kan smälla, det är viktigt att inte ha fett/olja på verktygen.. pluggar nämligen flygteknik och om det är någonting vi lär oss om oxygensystemet så är det att ha rena verktyg :p

anderssoneerika
23 mars 2016 · 21 Inlägg

Magnum1965 skrev:
Gällande "Test 2016".


Det är inte så att det är flaskan som ska kontrolleras 2016?

Är det en utbytesflaska som du lämnar in och får en annan med gas, då spelar det ingen roll, men om det är en friköpt flaska som fylls på "medan du väntar" (om det förekommer) Då kan det bli problem. Ingen fyller en flaska som ej är provtryckt och en provtryckning kostar ca 1000kr (i alla fall flaskor för kolsyra). Något att ha med i beräkningen av inköpspris.

Ring en gasleverantör och fråga exakt kostnad innan.

Ska kolla upp om det är flaskan som ska testas, men borde man inte kunna byta till att använda sån flaska som man byter annars?

Bennybira
23 mars 2016 · 480 Inlägg

tommen1 skrev:
Nu kom du på vad jag menade, nämligen syrgas..
Och det är vad vi alla andas..
Dock så har vi redan 21% i luften och det enda som händer är att förbränningen blir snabbare om man ökar syremängden.. Men syre exploderar inte, som typ väte..
Så syre i sig är bara bra för oss levande varelser..
Slutligen tror jag inte ts ska gassvetsa i någon TRÅNG rymdsond..roll

Jag är inte säker på om du trollar eller inte. Och jag tänker inte ha ett "internet-flame-war-bråk" med någon som uppenbarligen inte kan hantera sina känslor eller kan något om det vi skriver om.

Kom på vad du menade? Nej.. jag undrade om du visste vad du snackade om.
Ren syrgas (oxygen) är den mest explosiva gas där finns, då den oxiderar allt den kommer i kontakt med.
Den gör alltså allt annat brännbart. (så gott som)

Och ja vi har 21% "syrgas" i luften.. det är därför saker ens kan brinna / explodera!

Prova du att inhalera ren syrgas. Enjoy...
Ja det är bra för oss, det hjälper våran energiomvandling, men för mycket får insidan av oss att oxidera i ökat takt.
Vilket vi inte klarar av.

"Slutligen" så kvittar det vilket jävla utrymme du ska gassvetsa i. Är du i närheten av en syrgastub som exploderar räcker ibland inte en lagerlokal av större snitt.

Acetylen brinner DÅLIGT jämfört med många andra gaser.. Därav tillför man 100% oxygen... I större mängd än acetylen för att få skiten att ens brinna varmt nog för att vara dugligt till något.

Back to school son!


anderssoneerika skrev:
Komprimerad syrgas kan smälla, det är viktigt att inte ha fett/olja på verktygen.. pluggar nämligen flygteknik och om det är någonting vi lär oss om oxygensystemet så är det att ha rena verktyg :p

Skönt att du har koll, så jävla tråkigt att läsa om garagebränder och sånt i onödan!

Senast redigerat av Bennybira (23 mars 2016)

Fiat 127 (1977)
anderssoneerika
23 mars 2016 · 21 Inlägg

Bennybira skrev:

tommen1 skrev:
Nu kom du på vad jag menade, nämligen syrgas..
Och det är vad vi alla andas..
Dock så har vi redan 21% i luften och det enda som händer är att förbränningen blir snabbare om man ökar syremängden.. Men syre exploderar inte, som typ väte..
Så syre i sig är bara bra för oss levande varelser..
Slutligen tror jag inte ts ska gassvetsa i någon TRÅNG rymdsond..roll

Jag är inte säker på om du trollar eller inte. Och jag tänker inte ha ett "internet-flame-war-bråk" med någon som uppenbarligen inte kan hantera sina känslor eller kan något om det vi skriver om.

Kom på vad du menade? Nej.. jag undrade om du visste vad du snackade om.
Ren syrgas (oxygen) är den mest explosiva gas där finns, då den oxiderar allt den kommer i kontakt med.
Den gör alltså allt annat brännbart. (så gott som)

Och ja vi har 21% "syrgas" i luften.. det är därför saker ens kan brinna / explodera!

Prova du att inhalera ren syrgas. Enjoy...
Ja det är bra för oss, det hjälper våran energiomvandling, men för mycket får insidan av oss att oxidera i ökat takt.
Vilket vi inte klarar av.

"Slutligen" så kvittar det vilket jävla utrymme du ska gassvetsa i. Är du i närheten av en syrgastub som exploderar räcker ibland inte en lagerlokal av större snitt.

Acetylen brinner DÅLIGT jämfört med många andra gaser.. Därav tillför man 100% oxygen... I större mängd än acetylen för att få skiten att ens brinna varmt nog för att vara dugligt till något.

Back to school son!


anderssoneerika skrev:
Komprimerad syrgas kan smälla, det är viktigt att inte ha fett/olja på verktygen.. pluggar nämligen flygteknik och om det är någonting vi lär oss om oxygensystemet så är det att ha rena verktyg :p

Skönt att du har koll, så jävla tråkigt att läsa om garagebränder och sånt i onödan!

Jaa precis! Återstår bara att kolla efter läckage och backventlier så fixar det sig nog! smile

Swedenrockers Living life on two wheels.....
23 mars 2016 · 835 Inlägg

Det är flaskorna som kontrolleras.
Flaskorna ser ut som femmor och dessa köper man och byter in mot nya fyllda och man betalar för fyllningen.
Det är inte många försäljningsställen som har egen fyllningsstation.

Vi säljer gas och för AGA Acetylen tar vi 693 + moms, Oxygen 351 + moms.
För Air Liquide Acetylen 698 + moms, Oxygen 393 + moms.

Till Ts, använd upp gasen och köp nya fyllningar och iom det så får du provade flaskor.

Magnum1965 skrev:
Gällande "Test 2016".


Det är inte så att det är flaskan som ska kontrolleras 2016?

Är det en utbytesflaska som du lämnar in och får en annan med gas, då spelar det ingen roll, men om det är en friköpt flaska som fylls på "medan du väntar" (om det förekommer) Då kan det bli problem. Ingen fyller en flaska som ej är provtryckt och en provtryckning kostar ca 1000kr (i alla fall flaskor för kolsyra). Något att ha med i beräkningen av inköpspris.

Ring en gasleverantör och fråga exakt kostnad innan.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
anderssoneerika
23 mars 2016 · 21 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Det är flaskorna som kontrolleras.
Flaskorna ser ut som femmor och dessa köper man och byter in mot nya fyllda och man betalar för fyllningen.
Det är inte många försäljningsställen som har egen fyllningsstation.

Vi säljer gas och för AGA Acetylen tar vi 693 + moms, Oxygen 351 + moms.
För Air Liquide Acetylen 698 + moms, Oxygen 393 + moms.

Till Ts, använd upp gasen och köp nya fyllningar och iom det så får du provade flaskor.

Magnum1965 skrev:
Gällande "Test 2016".


Det är inte så att det är flaskan som ska kontrolleras 2016?

Är det en utbytesflaska som du lämnar in och får en annan med gas, då spelar det ingen roll, men om det är en friköpt flaska som fylls på "medan du väntar" (om det förekommer) Då kan det bli problem. Ingen fyller en flaska som ej är provtryckt och en provtryckning kostar ca 1000kr (i alla fall flaskor för kolsyra). Något att ha med i beräkningen av inköpspris.

Ring en gasleverantör och fråga exakt kostnad innan.

okey, tack bra då vet jag!

Janneutanb
23 mars 2016 · 7 271 Inlägg

Kan tillägga att jag har jobbat för AGA och vi var tvungna att använda vita handskar när vi bytte inkopplade flaskor.
En droppe olja eller fett i mynningen på en oxigenflaska räcker för att tända eld på gasen.

Sen acetylenflaskor ska man vara försiktiga med just för dom kan självantända om dom får ett hårt slag på sig. Visserligen dom nya flaskorna är riktigt bra så innehållet tål väldigt väldigt mycket men man ska ändå vara försiktig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang