Hur kopplar man ur mittenhögtalaren på instrumentbrädan på en Volvo V70 -01?

Danne_485
28 mars 2016 · 687 Inlägg

Mickius skrev:
Gallret är väldigt enkelt att lossa och sen plocka ur högtalaren där igenom.

Steget sitter ihop med ena ISO kabeln uppe vid stereon. Denna kan du koppla ur och sen koppla in med stereon och då kopplas alltså steget ur.

Själv eftermonterat slutsteg i V70N

Tror det var detta jag gjorde men minns inte riktigt. Skall ut och undersöka mer om en stund. Men undrar hur centern fortfarande kan spela om steget är förbikopplat, sitter den skarvad ihop med de andra fronthögtalarna?

Danne_485
28 mars 2016 · 687 Inlägg

Bassiehof skrev:

Danne_485 skrev:

Bassiehof skrev:
Hur kan en eftermarknadsstereo med fyra kanaler, dvs utan "center", driva centerhögtalaren utan externt slutsteg? Jag citerar TS.

"Det var någon som sa att den skall sluta fungera när man byter ut originalstereon men den väsnas lik förbannat"

Rent krasst så är det ju möjligt om den delar kanaler med högtalarna i dörrarna, blir ju mindre kräm till varje högtalare men det är ju fullt möjligt. Dock blir jag mer och mer övertygad om att jag fortfarande använder det inbyggda steget så du kan ändå ha en poäng. Skall kika lite mer på detta idag.

Det är möjligt att Volvo kopplar centern som en fusk-surround, dvs när du kopplar (om du skulle göra det själv) plus (högtalare) till plus (förstärkare) men minuskablarna tvinnar du ihop bakom stereon utan att koppla de till minus på förstärkaren. Då får du fram en skillnadssignal som är likt surround. Jag har bara gjort det med två högtalare, aldrig med en, men det kanske funkar eller så är det dubbel talspole på centern. lol

Haha, ja inte omöjligt alls faktiskt. Väldigt fult i sådana fall. Skall som sagt ut och kolla snart men nu när minnet börjat komma tillbaka så har jag för mig att jag kopplade ur ISOn till steget och ersatte med eftermarknadsstereons isokablage och att jag lät den runda svarta kabeln hänga löst utan inkoppling. Så vid närmare eftertanke så kanske steget ändå inte är med längre. Får hoppas någon hoppar in i tråden som kan förklara hur centern är kopplad. Skall iaf göra ett litet projekt idag med att få ut centerhögtalaren. Borde ju även gå att dra ur kablarna vid steget och se ifall man fortfarande får ljud och så på så vis utesluta om steget är med och lirar eller ej.

Danne_485
28 mars 2016 · 687 Inlägg

Testade att dra ur isokontakten nere vid steget och jag får fortfarande ljud, vilket borde innebära att det inbyggda steget inte längre är med och lirar. Så med andra ord så kör volvo någon fulkoppling av centerhögtalaren. Så nu får jag helt enkelt försöka få bort gallret och plocka ur högtalaren utan att bryta sönder hela brädan. tongue

Danne_485
28 mars 2016 · 687 Inlägg

Lyckades äntligen att plocka ur den jäkeln! big_smile Var ju väldigt enkelt när man väl visste hur det satt. Tack för all hjälp! Trodde att de som jobbade på bilstereofirma skulle ha bättre koll när det gäller en såpass vanlig bil men tydligen inte. tongue

Brådhis * Voff voff *
28 mars 2016 · 10 280 Inlägg

Systemet är uppbyggt som så att HU803, som jag antar att du hade innan bytet, har ett eget inbyggt "steg" för centern. Stoppar du i en HU603, som ju saknar stöd för centern, är den tyst.

Varför den spelar ihop med ditt ISO-kablage får du nog helt enkelt fråga den som tillverkat kablaget för det är där "fulkopplingen" skett och inte hos Volvo... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
28 mars 2016 · 10 280 Inlägg

Bassiehof skrev:
Den drivs av bilens originalförstärkare, inte direkt av stereon, så om du kopplar bort centerhögtalaren finns det lite mer kräm till de andra kanalerna också eftersom steget inte belastas lika hårt.

Nej, centern är faktiskt det enda som drivs av själva stereon i trådskaparens fall. Övriga högtalare drivs av steget under passagerarstolen.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Danne_485
29 mars 2016 · 687 Inlägg

Brådhis skrev:
Systemet är uppbyggt som så att HU803, som jag antar att du hade innan bytet, har ett eget inbyggt "steg" för centern. Stoppar du i en HU603, som ju saknar stöd för centern, är den tyst.

Varför den spelar ihop med ditt ISO-kablage får du nog helt enkelt fråga den som tillverkat kablaget för det är där "fulkopplingen" skett och inte hos Volvo... smile

//Brådhis

Kopplade bara ur stegets iso, satte i en iso köpt på brl som bara har 4 kanaler och sedan in i stereon. Ändå spelade centern. Men nu är den urplockad iaf och problemet ur världen. smile Nu kan jag gå vidare till nästa del i bygget.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang