säkringen går till halvljuset hela tiden på 740

gasgas
28 december 2006 · 258 Inlägg

Hej vad är det för fel när min säkring går hela tiden på min 740 till vänster halv ljus??

Tacksam för svar
//GASGAS

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
28 december 2006 · 365 Inlägg

Kortslutning/glapp. Kolla upp kablar och div kontakter och anslutningar.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
John87 Stolt Volvoägare
29 december 2006 · 4 913 Inlägg

Att lampan är för stark ger väl inga säkringsfel eller?
Annars kanske det kan vara det.

Största gissningen är att det är glapp nånstans. Kolla kablar, och hittar du inget så kolla igen.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
timpan_87
29 december 2006 · 781 Inlägg

John87 skrev:
Att lampan är för stark ger väl inga säkringsfel eller?
Annars kanske det kan vara det.

Största gissningen är att det är glapp nånstans. Kolla kablar, och hittar du inget så kolla igen.

troligen inte men kan ju förekomma om man överskrider säkringen. men troligen har du ju glapp på strömkablen någonstans ex avskaven isolering? sitter det rätt särking där så du inte har en förliten? vilket du inte borde ha om det är orginal;)

posen
31 december 2006 · 22 Inlägg

sälj bilen...    det är ingen riktig ford!

Senast redigerat av posen (31 december 2006)

gasgas
1 januari 2007 · 258 Inlägg

posen skrev:
sälj bilen...    det är ingen riktig ford!

haha

Pepparkakan Brodar'n Maffia!
1 januari 2007 · 184 Inlägg

Säkringar löser ut vid antingen kortslutning eller överbelastning.

Använder du en för stark glödlampa, kan säkring gå sönder pga överbelastning. Med andra ord; en starkare glödlampa drar mer ström, vilket gör att mer ström även kommer gå genom säkringen och den kan gå sönder.

Så, gasgas, börja med de två enklaste sakerna. Kolla så att du har rätt glödlampa och att du har rätt säkring, dvs en säkring med rätt antal ampere. Har du en "mindre" säkring än vad som är rekommenderat kan det hända att den går sönder.

Om det inte är något av de två ovanstående felen så är jag nästan helt säker på att det har blivit en kortslutning någonstans. Kolla så att inte isolering på kablar är avskavda eller avsmälta och att det inte är dåliga kontakter precis som någon annan sa.

Senast redigerat av Pepparkakan (1 januari 2007)

...tror jag, är dock inte helt 100...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang