Audi A4 1.8t RWD drifter projekt Nybörjarbygge

Nu är det äntligen dags! Nu har jag efter många års tankar om detta fått fingrarna ur och skaffat mig en vettig bil att prova bygga på. Har nu en 98ans a4 1.8 turbo quattro som ska få bli offer för en rwd konvertering och tanken är väll att jag för första gången ska testa på det här med drifting :P Varit sugen i många år men aldrig ens testat. nu har jag bilen, ska amatörbyggas lite bara nu under sommaren och prova på lite för att se om man har någon som helst talanf gör detta eller inte. och isåfall under nästa vinter blir det seriösare motor å chassi :) Men det som är gjort nu är iallafll coliovers. (märke ska undersökas) Frontmatad IC monterad, värre koppling (märke okänt) den är chippad å hela den historien. Tanken för i sommar är värre turbo, spridare, rostfritt grenrör Å dp, samt nytt avgassystem. ska försöka få upp den i runt 300 motorhästar. det är ungefär vad dessa brukar palla innan man lär in å riva runt :) Får gå sålänge den håller
  • 73 Följare
  • 48 126 Visningar
  • Projektet avslutat 8 december 2018
Piratstikin 2015 Dbakuten.
8 maj 2016 · 5 092 Inlägg

MasterDevil skrev:
Svetsar du mellandiffen driver den lika mycket på alla hjul!
När du rensat knutarna som Pexi92 visade på bilden så var noga med att få bort allt, är lätt att det blir obalanse å de går inte köra bilen nästan blir en jäkla vobblande framvagn sad

Jag har en B6 komplett bakvagn dock endast en 1,8T Quattro med allt om du skulle vara intresserad! Skicka ett PM Leverans kan ingå, passerar Fagersta 2ggr i veckan smile

Är det någon skillnad på diff i en sådan mot en b5 axel då? smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
8 maj 2016 · 5 092 Inlägg

Pexi92 skrev:
Har för mig att det är lättast att få tag i ett par gamla drivknutar och "rensa" dem. Då lämnar du kvar den delen som är ytterst så du hålller kvar ABS ringen. http://www.vlmspec.com/assets/images/ja … modrwd.JPG

Tror inte det går att svetsa mellandiffen så att man blir av med drivningen fram så det är ett måste att plocka bort drivaxlarna.

S4 B5 bakdiff låter bra smile Men utväxlingen är annan än den som sitter där nu så vet ej hur den blir att köra. Om du tänker köra originaldrivaxlar så måste du flytta över A4ans flänsar.
För att köra S4 B5 drivaxlar måste du ta hela bakre drivlinan från en S4 B5.
Kommer inte ihåg hur det är med kardanaxeln, vet att det är olika längd på dem mellan A4 och S4 men tror att S4 01E lådan är längre.


Googla lite på hur man monterar S4 B5 drivlina i en A4 så borde du komma ganska långt smile


PS. Förstärk fästena till bakdiffen!! Mina fästen håller på att spricka tongue

Tack för den bilden/förklaringen. Jag som trodde den svåraste biten skulle bli att fixa diffen å inte drivaxlarna xD ser ju ut som rymdvetenskap ju haha. men det där ska nog gå bra. har inte hunnit fixat ur diffen i helgen pga jobb, men måndag/tisdag ska jag nog hinna med det. får börja med att svetsa den som sagt.

Och kanske då kolla över fästena å förstärka dom tongue

Vet att det blir en annan utväxling men kom inte ihåg om den vart högre eller lägre. Bättre eller sämre i "drifting synpunkt"?

inavladkeso
8 maj 2016 · 64 Inlägg

Följes!

Piratstikin 2015 Dbakuten.
8 maj 2016 · 5 092 Inlägg

Nu har jag tänkt på en grej några dagar.. eftersom jag har planer på att åka besiktat så länge som möjligt.

Kan man då modifiera bromsrören bak? Tänkte mig typ som en vattenkoppling med vred som man enkelt kan stänga av vattenflödet.

Skulle den principen fungera på bromsrören till bakbromsarna?
Skönt om man kommer in med han det bara tex och kan stänga av så att det inte blir tryck i rören bak till bromsarna när man bromsar? Antingen sätta den under huven typ eller kanske bak i hjulhuset.

Eller finns det någon annan bra idé man kan tillfälligt "stänga av" bak bromsarna? Utan att behöva modda/lufta osv varje gång? big_smile

SP_oo_K Flyttade tillbaka hem till Åland igen!
8 maj 2016 · 137 Inlägg

De jag blir att tänka på är att du skulle kunna fixa en hydraulisk handbroms till bak genom att göra något liknade som denna video: Haggard garage: How to Install An ASD Hydro E-Brake ta dessa personer lite med en nypa salt, dom gör ej de bästa jobbet med att vara seriös, men dom har en och annan bra ide ibland.

Vet dock ej varför du skulle vilja "stänga av" bromsningen bak med fotbromsen? De tycker jag låter som något onödigt, men vad vet jag?

Bilar kommer och bilar går, men kärleken till Audi den består! Dock har NISSAN börjat konkurrera om min kärlek...
Nuvarande bil: The Replacement
Föregående bil: Familjens stall
Audi A4 Avant 2,6 Quattro "Familjens stall" (1996)
Audi A6 Avant Quattro "The Replacement" (1995)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
8 maj 2016 · 5 092 Inlägg

Ska man leka lite. Enöver bara dränka av lite däck så lär man ju stå på bromsen. Bromsar ju bak då oxå och det är ju onödigt. Vet att många kopplar ur bakrören och pluggar ok och rör just av denna anledning så därför jag tänkte om man kan stänga av det snabbt och enkelt med hjälp av en "kran" bara smile handbromsen blir nog ett projekt lite lägre redan fram typ i vinter isåfall smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
8 maj 2016 · 5 092 Inlägg

Har hittat på en väldigt intressant setupen som kanske kan duga i sommar..

Någon som testat denna setupen.

80mm lmm
440cc spridare
Fekzen Chipp special anpassat för just denna setupen och motor.
Samt dom rekommenderar en k04 eller kkk24 turbo.
Men det borde ju funka med den där andra turbon jag länkade tidigare. Men mindre alltså som är god för ca 350hk.

Såg att en k04 verkar kosta runt 10 lax? Medans den jag kollat på köper man för 3 smile

Ska leverera omkring 300 iallafall å det är ju exakt det jag tänkt mig under sommaren smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
10 maj 2016 · 5 092 Inlägg

Skulle ta tag i diffen i dag men insåg direkt att jag får ju börja besikta bilen redan nu. Kanske värt att göra det nu och ha den laglig i 1.5 år än att börja återställa en massa i september för besiktning då.

Tog tag i hjulhusen bak i dag istället. Smörja upp vänstra handbromsen samt skrapa rost och fräsha upp lite rent allmänt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-a7499e1344b83612f3f7595e925abaa0.jpg


Och efter. Lite roligare att hålla på när det inte ser så jäkla illa ut :p

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-f1c2f7620101fba922cb02ece8e802f1.jpg

I morgon ska jag låna felkodsläsare och se vad den säger om airbag lampan samt om abs lampan. Kanske bara är kranarna bak som är skitiga. Kollade aldrig det i dag såklart :p

SP_oo_K Flyttade tillbaka hem till Åland igen!
11 maj 2016 · 137 Inlägg

abs systemen är inte roliga att leka med på denna generation av A4, den jag köpte så hade något bekymmer med sitt system, fick byta abs box, kransar/kammar, givare och fick fortfarande felkoder om att den ej ville fungera, så tog bort en av dom nya givarna och satte tillbaka en av dom gamla (som satt där när jag köpte bilen) och då fick jag de att "fungera" (inga mera felkoder och lampan slocknade) men kör jag snabbare än 130 med bilen så får jag felkoder igen och lampan för ABS tänds i instrumentpanelen...

Säger bara de, abs är ett helvete, spec om du skall drifta med den oxå, då abs gör att du får sämre bromsverkan (för att den ej låser däcken) och på så sätt gör att du måste bromsa längre (tid) än du behövt utan abs, däremot så hjälper ju abs systemet till att du kan styra samtidigt som du "panikbromsar" så du kan väja undan för väggen/bilen/djuret som du fick panik bromsa för

Bilar kommer och bilar går, men kärleken till Audi den består! Dock har NISSAN börjat konkurrera om min kärlek...
Nuvarande bil: The Replacement
Föregående bil: Familjens stall
Audi A4 Avant 2,6 Quattro "Familjens stall" (1996)
Audi A6 Avant Quattro "The Replacement" (1995)
MasterDevil MarcusHansson
11 maj 2016 · 763 Inlägg

Tänkte på en sak, är det lika som på dom nyare Audi bilarna att så fort man trycker på bromsen så klipper den laddtryck? Kan vara att jag har fel med, men de bjuder ja på smile
Kantänkas på om du ska drifta:)

SYNS MAN INTE FINNS MAN INTE!
Skoda Octavia 4x4 2,0 TDI "Hit.Å.Dit" (2007)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
11 maj 2016 · 5 092 Inlägg

MasterDevil skrev:
Tänkte på en sak, är det lika som på dom nyare Audi bilarna att så fort man trycker på bromsen så klipper den laddtryck? Kan vara att jag har fel med, men de bjuder ja på smile
Kantänkas på om du ska drifta:)

Oj.. Inte en aning haha. Visste inte att det var så på nyare bilen ens  :p känns ju lite jobbigt. Men men sånt får man fixa med under vintern. Nu i sommar blir det ju ara lite test å se vad som måste fixas smile

Samma som abs som om skrev. Kommer isåfall koda bort abs så det inte finns. Blir ju troligen sista gången den blir besiktad å gatlaglig ändå  wink

Piratstikin 2015 Dbakuten.
11 maj 2016 · 5 092 Inlägg

Nu har jag hittat färgen jag MÅSTE ha på bilen i sommar eller senast nästa sommar!!! Lack eller folie var skit samma färgen var ju sinnes sjukt jävla snygg big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-48e8a1ef1ad90041a5c7a3bab2963241.jpg

SP_oo_K Flyttade tillbaka hem till Åland igen!
11 maj 2016 · 137 Inlägg

Piratstikin skrev:
Nu har jag hittat färgen jag MÅSTE ha på bilen i sommar eller senast nästa sommar!!! Lack eller folie var skit samma färgen var ju sinnes sjukt jävla snygg big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-48e8a1ef1ad90041a5c7a3bab2963241.jpg

Den färgen var ju snygg, även om jag ej är en som vill ha min bil i lila (ja min nuvarande A6 är blå/lila/svart beroende på ljus)

Men med dom nyanserna så blev de ju nästan snyggt, dock kommer de att bli dyrt med den färgen om du råkar träffa väggar/däck lr annat när du driftar lite väl nära och råkar nudda wink

Bilar kommer och bilar går, men kärleken till Audi den består! Dock har NISSAN börjat konkurrera om min kärlek...
Nuvarande bil: The Replacement
Föregående bil: Familjens stall
Audi A6 Avant Quattro "The Replacement" (1995)
Audi A4 Avant 2,6 Quattro "Familjens stall" (1996)
MasterDevil MarcusHansson
11 maj 2016 · 763 Inlägg

Piratstikin skrev:

MasterDevil skrev:
Tänkte på en sak, är det lika som på dom nyare Audi bilarna att så fort man trycker på bromsen så klipper den laddtryck? Kan vara att jag har fel med, men de bjuder ja på smile
Kantänkas på om du ska drifta:)

Oj.. Inte en aning haha. Visste inte att det var så på nyare bilen ens  :p känns ju lite jobbigt. Men men sånt får man fixa med under vintern. Nu i sommar blir det ju ara lite test å se vad som måste fixas smile

Samma som abs som om skrev. Kommer isåfall koda bort abs så det inte finns. Blir ju troligen sista gången den blir besiktad å gatlaglig ändå  wink

Ja precis, koda bort skiten smile haha
Var en sak som ja kom på så tänkte ja på ditt bygge så var tvungen skriva smile
De går ju göra så att man byter bromsljus kontakten till en från typ passat 3bg samma form men vet att det inte finns den funktionen i dom smile

//Marcus

SYNS MAN INTE FINNS MAN INTE!
Skoda Octavia 4x4 2,0 TDI "Hit.Å.Dit" (2007)
sylen
11 maj 2016 · 397 Inlägg

Ja å john körde ju en gt28 på våran a3
Den va alldeles för stor komför sent. Kanske berodde på mappen men vette fan. Det skulle vara väldigt svärt att drifta med iaf 👊

Piratstikin 2015 Dbakuten.
11 maj 2016 · 5 092 Inlägg

SP_oo_K skrev:

Piratstikin skrev:
Nu har jag hittat färgen jag MÅSTE ha på bilen i sommar eller senast nästa sommar!!! Lack eller folie var skit samma färgen var ju sinnes sjukt jävla snygg big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-48e8a1ef1ad90041a5c7a3bab2963241.jpg

Den färgen var ju snygg, även om jag ej är en som vill ha min bil i lila (ja min nuvarande A6 är blå/lila/svart beroende på ljus)

Men med dom nyanserna så blev de ju nästan snyggt, dock kommer de att bli dyrt med den färgen om du råkar träffa väggar/däck lr annat när du driftar lite väl nära och råkar nudda wink

Haha ja jag är såld på såna där färger. Samma liknande djup, fast vinröd Metallic.

Får foliera så den blir fin. Så kan man alltid byta ut små partier. Eller bara ha 90% av bilen  när lite nöts bort haha

Piratstikin 2015 Dbakuten.
11 maj 2016 · 5 092 Inlägg

MasterDevil skrev:

Piratstikin skrev:

MasterDevil skrev:
Tänkte på en sak, är det lika som på dom nyare Audi bilarna att så fort man trycker på bromsen så klipper den laddtryck? Kan vara att jag har fel med, men de bjuder ja på smile
Kantänkas på om du ska drifta:)

Oj.. Inte en aning haha. Visste inte att det var så på nyare bilen ens  :p känns ju lite jobbigt. Men men sånt får man fixa med under vintern. Nu i sommar blir det ju ara lite test å se vad som måste fixas smile

Samma som abs som om skrev. Kommer isåfall koda bort abs så det inte finns. Blir ju troligen sista gången den blir besiktad å gatlaglig ändå  wink

Ja precis, koda bort skiten smile haha
Var en sak som ja kom på så tänkte ja på ditt bygge så var tvungen skriva smile
De går ju göra så att man byter bromsljus kontakten till en från typ passat 3bg samma form men vet att det inte finns den funktionen i dom smile

//Marcus

Nu hängde jag inte med? Varför skulle jag byta kontakten? Eller skulle jag inte byta? big_smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
12 maj 2016 · 5 092 Inlägg

sylen skrev:
Ja å john körde ju en gt28 på våran a3
Den va alldeles för stor komför sent. Kanske berodde på mappen men vette fan. Det skulle vara väldigt svärt att drifta med iaf 👊

Ja det blir en lite mindre nu. Blir den där för 350 höst så ska den nog duga. Typ liknande som k04 fast Kina  smile

MasterDevil MarcusHansson
12 maj 2016 · 763 Inlägg

Piratstikin skrev:

MasterDevil skrev:

Piratstikin skrev:

Oj.. Inte en aning haha. Visste inte att det var så på nyare bilen ens  :p känns ju lite jobbigt. Men men sånt får man fixa med under vintern. Nu i sommar blir det ju ara lite test å se vad som måste fixas smile

Samma som abs som om skrev. Kommer isåfall koda bort abs så det inte finns. Blir ju troligen sista gången den blir besiktad å gatlaglig ändå  wink

Ja precis, koda bort skiten smile haha
Var en sak som ja kom på så tänkte ja på ditt bygge så var tvungen skriva smile
De går ju göra så att man byter bromsljus kontakten till en från typ passat 3bg samma form men vet att det inte finns den funktionen i dom smile

//Marcus

Nu hängde jag inte med? Varför skulle jag byta kontakten? Eller skulle jag inte byta? big_smile

Jag som skrev lite dumt smile
Byta ut bromsljus kontakten till en från Passat 3bg, den har ej den funktionen att klippa laddtryck vid bromsning smile

// Marcus

SYNS MAN INTE FINNS MAN INTE!
Skoda Octavia 4x4 2,0 TDI "Hit.Å.Dit" (2007)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
12 maj 2016 · 5 092 Inlägg

MasterDevil skrev:

Piratstikin skrev:

MasterDevil skrev:

Ja precis, koda bort skiten smile haha
Var en sak som ja kom på så tänkte ja på ditt bygge så var tvungen skriva smile
De går ju göra så att man byter bromsljus kontakten till en från typ passat 3bg samma form men vet att det inte finns den funktionen i dom smile

//Marcus

Nu hängde jag inte med? Varför skulle jag byta kontakten? Eller skulle jag inte byta? big_smile

Jag som skrev lite dumt smile
Byta ut bromsljus kontakten till en från Passat 3bg, den har ej den funktionen att klippa laddtryck vid bromsning smile

// Marcus

Jahaa. Alltså bara kontakten bak i bromsljus ett eller? Är det en eller 2st? Eller sitter den kontakten någon annan stans? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang