Audi A4 1.8t RWD drifter projekt Nybörjarbygge

Nu är det äntligen dags! Nu har jag efter många års tankar om detta fått fingrarna ur och skaffat mig en vettig bil att prova bygga på. Har nu en 98ans a4 1.8 turbo quattro som ska få bli offer för en rwd konvertering och tanken är väll att jag för första gången ska testa på det här med drifting :P Varit sugen i många år men aldrig ens testat. nu har jag bilen, ska amatörbyggas lite bara nu under sommaren och prova på lite för att se om man har någon som helst talanf gör detta eller inte. och isåfall under nästa vinter blir det seriösare motor å chassi :) Men det som är gjort nu är iallafll coliovers. (märke ska undersökas) Frontmatad IC monterad, värre koppling (märke okänt) den är chippad å hela den historien. Tanken för i sommar är värre turbo, spridare, rostfritt grenrör Å dp, samt nytt avgassystem. ska försöka få upp den i runt 300 motorhästar. det är ungefär vad dessa brukar palla innan man lär in å riva runt :) Får gå sålänge den håller
  • 73 Följare
  • 48 081 Visningar
  • Projektet avslutat 8 december 2018
Pexi92 Ålänning!
22 maj 2016 · 532 Inlägg

Angående det där med att ABSen slår i när du svänger mycket och bromsar (typ på en parkering) så är helt normalt. Min gör likadant tongue Kul att du fick boxen reparerad smile

Audi A4 1.8T Quattro "Ådin" (1998)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
22 maj 2016 · 5 092 Inlägg

Pexi92 skrev:
Angående det där med att ABSen slår i när du svänger mycket och bromsar (typ på en parkering) så är helt normalt. Min gör likadant tongue Kul att du fick boxen reparerad smile

Okej. Ja men då behöver jag inte bry mig om det då tongue

Piratstikin 2015 Dbakuten.
24 maj 2016 · 5 092 Inlägg

Nya dumpen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-c46301b147a3034c3a036e469def8ae4.jpg

Besiktad idag med helt fläckfria papper.
Går till Oktober 2017 så nu ska det rwd konverteras smile

MasterDevil MarcusHansson
24 maj 2016 · 763 Inlägg

Härligt smile
Grattis till besiktningen smile

SYNS MAN INTE FINNS MAN INTE!
Skoda Octavia 4x4 2,0 TDI "Hit.Å.Dit" (2007)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
24 maj 2016 · 5 092 Inlägg

Skönt som fan haha.

Men 2 besiktningskillar sa bara att jag skulle slänga i drivaxlarna till nästa besiktning eller "bara" regga den som 2wd. Vilket tydligen inte var något problem. Var helt enkelt bara att regga den som bakhjulsdriven så kan man besikta som man vill smile kan även trimma den och sfro besikta så kan den bli reggad å besiktad med tex 500hk. Vet även en som har över 600 och kylaren i skuffen tex haha. Verkar ju gå att besikta å regga va som helst  big_smile

SP_oo_K Flyttade tillbaka hem till Åland igen!
25 maj 2016 · 137 Inlägg

Skönt att du fick den genom besiktningen då big_smile Och att de var så "lätt" att besikta om den som tvåhjulsdriven istället för fyrhjulsdriven.

När kommer den bilen upp som en "aktiv" bil bland dina andra bilar

Bilar kommer och bilar går, men kärleken till Audi den består! Dock har NISSAN börjat konkurrera om min kärlek...
Nuvarande bil: The Replacement
Föregående bil: Familjens stall
Audi A4 Avant 2,6 Quattro "Familjens stall" (1996)
Audi A6 Avant Quattro "The Replacement" (1995)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
25 maj 2016 · 5 092 Inlägg

SP_oo_K skrev:
Skönt att du fick den genom besiktningen då big_smile Och att de var så "lätt" att besikta om den som tvåhjulsdriven istället för fyrhjulsdriven.

När kommer den bilen upp som en "aktiv" bil bland dina andra bilar

Ja visst big_smile har funderat på det men det kanske får bli en bil inom Kort. Ska väll åtminstonde göra den rwd först tänkte jag.

Håller på.med dump byte nu men fattar fan inte åt vilket håll dumpen ska sitta åt  😂😂

Så nu har jag kört fast. Är så jäkla trångt så jag vill inte bara montera och testa haha

Pexi92 Ålänning!
25 maj 2016 · 532 Inlägg

Piratstikin skrev:

SP_oo_K skrev:
Skönt att du fick den genom besiktningen då big_smile Och att de var så "lätt" att besikta om den som tvåhjulsdriven istället för fyrhjulsdriven.

När kommer den bilen upp som en "aktiv" bil bland dina andra bilar

Ja visst big_smile har funderat på det men det kanske får bli en bil inom Kort. Ska väll åtminstonde göra den rwd först tänkte jag.

Håller på.med dump byte nu men fattar fan inte åt vilket håll dumpen ska sitta åt  😂😂

Så nu har jag kört fast. Är så jäkla trångt så jag vill inte bara montera och testa haha

Trycket skall ligga mot kolven  smile

Audi A4 1.8T Quattro "Ådin" (1998)
Simon_Silwer German Engineering
25 maj 2016 · 32 Inlägg

Spännande tråd! Ska följas, lycka till! smile

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
25 maj 2016 · 5 092 Inlägg

Pexi92 skrev:

Piratstikin skrev:

SP_oo_K skrev:
Skönt att du fick den genom besiktningen då big_smile Och att de var så "lätt" att besikta om den som tvåhjulsdriven istället för fyrhjulsdriven.

När kommer den bilen upp som en "aktiv" bil bland dina andra bilar

Ja visst big_smile har funderat på det men det kanske får bli en bil inom Kort. Ska väll åtminstonde göra den rwd först tänkte jag.

Håller på.med dump byte nu men fattar fan inte åt vilket håll dumpen ska sitta åt  😂😂

Så nu har jag kört fast. Är så jäkla trångt så jag vill inte bara montera och testa haha

Trycket skall ligga mot kolven  smile

Löste det. gick fanimig bättre än innan oxå tyckte jag big_smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
25 maj 2016 · 5 092 Inlägg

Muschi_ skrev:
Spännande tråd! Ska följas, lycka till! smile

Tack. har ju bra support så big_smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
25 maj 2016 · 5 092 Inlägg

Idag åkte diffen ur lådan oxå. rengjord å ska svetsas i morgon. så i morgon åker diffen tillbaka i och drivaxlarna fram ryker troligen samtidigt smile sen ska jag bara ha tag på en audi 80 quattro bakaxel då vi insett arr varken S4 eller RS4 bakaxlarna är mer diffade än en vanlig 1.8t så får bli en 80 axel OM man någonsin får tag på en sån tongue

Piratstikin 2015 Dbakuten.
25 maj 2016 · 5 092 Inlägg

Fick dock svar nu. Tänkte ju köra på s4 axel. Men han som ska svetsa min hade en rs4 axel att sälja. Fast han sa att det var att kasta pengarna i sjön då både s4 och rs4 är lika odiffade som min nuvarande  :p

Lär ha tag på en 80 quattro bakaxel

MasterDevil MarcusHansson
26 maj 2016 · 763 Inlägg

Vad ska det vara för audi 80 quattro axel?
Tror jag kanske kan ha från en Audi 80 sedan quattro typ 91-93 någonstans

SYNS MAN INTE FINNS MAN INTE!
Skoda Octavia 4x4 2,0 TDI "Hit.Å.Dit" (2007)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
26 maj 2016 · 5 092 Inlägg

MasterDevil skrev:
Vad ska det vara för audi 80 quattro axel?
Tror jag kanske kan ha från en Audi 80 sedan quattro typ 91-93 någonstans

Spelar ingen roll. måste vara sedan eller avant EJ kupé smile sen årsmodell ska inte heller spela roll. är väl vakuum styrd diff på den så då ska det funka smile

Simon_Silwer German Engineering
26 maj 2016 · 32 Inlägg

Men det är utväxlingen som skiljer sig på S4/RS4? Det du skrev om att den var mer "diffad".

Är det utväxligen du menar eller hur mycket den låser? A4 original är ju öppen, vilket är som att köra med en original 740.. Den kommer enhjula deluxe sad smile

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
26 maj 2016 · 5 092 Inlägg

Muschi_ skrev:
Men det är utväxlingen som skiljer sig på S4/RS4? Det du skrev om att den var mer "diffad".

Är det utväxligen du menar eller hur mycket den låser? A4 original är ju öppen, vilket är som att köra med en original 740.. Den kommer enhjula deluxe sad smile

Är tydligen precis det som s/rs4 oxå gör när dom är originala. en 80 axel har öppen eller mekaniskt diffad vilket blir som aga nästan.

Styrs igentligen med vakuum men det fjäderbelastar man bara och drar en vajer in i kupen så öppnar man å låser diffen enkelt innifrån bilen big_smile

Simon_Silwer German Engineering
26 maj 2016 · 32 Inlägg

Piratstikin skrev:

Muschi_ skrev:
Men det är utväxlingen som skiljer sig på S4/RS4? Det du skrev om att den var mer "diffad".

Är det utväxligen du menar eller hur mycket den låser? A4 original är ju öppen, vilket är som att köra med en original 740.. Den kommer enhjula deluxe sad smile

Är tydligen precis det som s/rs4 oxå gör när dom är originala. en 80 axel har öppen eller mekaniskt diffad vilket blir som aga nästan.

Styrs igentligen med vakuum men det fjäderbelastar man bara och drar en vajer in i kupen så öppnar man å låser diffen enkelt innifrån bilen big_smile

Jaså, men då så! Det verkar ju smidigt då ju, annars vet jag att Quaife tillverkar fina differentialer. smile

Audi A4 1,8T Quattro "Trackday-Räsern" (1996)
Piratstikin 2015 Dbakuten.
27 maj 2016 · 5 092 Inlägg

Muschi_ skrev:

Piratstikin skrev:

Muschi_ skrev:
Men det är utväxlingen som skiljer sig på S4/RS4? Det du skrev om att den var mer "diffad".

Är det utväxligen du menar eller hur mycket den låser? A4 original är ju öppen, vilket är som att köra med en original 740.. Den kommer enhjula deluxe sad smile

Är tydligen precis det som s/rs4 oxå gör när dom är originala. en 80 axel har öppen eller mekaniskt diffad vilket blir som aga nästan.

Styrs igentligen med vakuum men det fjäderbelastar man bara och drar en vajer in i kupen så öppnar man å låser diffen enkelt innifrån bilen big_smile

Jaså, men då så! Det verkar ju smidigt då ju, annars vet jag att Quaife tillverkar fina differentialer. smile

Ja det kan jag tro. Säkert till riktigt fina priser oxå big_smile blir uppdaterad i morgon igen med lite bilder osv smile

Piratstikin 2015 Dbakuten.
27 maj 2016 · 5 092 Inlägg

Nu ska jag testa med en liten mobilupdate på jobbet.. Aldrig gjort så kanske bara blir kattskit haha.



Så. 15 minuter ca så är torsen diffen ur smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-99ef9be249fac7865a391f0f901d211c.jpg



Sådär. Fattade först inte hur man fick ut diffen ur lådan men med lite support hittade vi pluggen under man skulle demontera för att knacka ut den från splinesen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-b14037a524eb7fcbd7ba1c20e077bfc9.jpg

Tadaa.. Bara rengöring och svetsning kvar smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-71511c5b059dd5f9ecde2546e3c58eb8.jpg

Nu jäklar. Svetsad med en sjujäkla svets så det här snart nog hålla även fast man inte bränt ihop allt. Minimal risk för vibrationer nu samt att om man svetsade mellan dom långa kuggarna så är det grymt stor risk att få dom inre delade kuggarna att slå sig några tiondelar och då får man inte i allt i splinesen igen. Samt att risken för svets loppor där nere ökar. Men är svetsen bra så ska den inte gå sönder pga det iallafall :p det var även han som svetsade övertygad om. Han har för övrigt mycket slarvigare svetsat på sin och den har pallat bra med stryk i 2 år utan att gå sönder så jag är inte orolig smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-f8685740e8a94dd69eb5b670458d019a.jpg

Fick bli lite custom vid dumpen. Typ omöjligt att montera på original platsen så fick med lite kylarslang flytta placeringen till en lite mer lättåtkomlig plats. Ska byta ut lite slangar som var lite små slitna mot stål slangar. Då ska det både hålla och se lite bättre ut big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-80b42be798f416eb4e95e5ac416ba436.jpg

Ska troligtvis till garaget idag och demontera drivaxlarna fram samt montera diffen. Sen ska vi se om jag hittar någon 80 bak axel eller om jag tillfälligt ska svetsa diffen på den med :p

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang