BMW 2002 / 1602 -74 projekt/renovering

Ombyggnad Inför E30 M3 motor ! Hel blästring samt uppbyggnad
  • 130 Följare
  • 129 821 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 augusti 2020
ABrag
2 februari 2017 · 297 Inlägg

Fixade lite med dörrsidan, efter mycket å o men kunde jag putta ur plastbiten som satt i vägen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-69ed6f03a8e67703eea560d7e2d2791c.jpg

Allt borttaget, Så var bara o lyfta av den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-67a8a368f35d6f289929266004136ec7.jpg

Var lite orolig över skicket hur det skulle se ut i dörren, men såg bra ut allt, ingen rost eller något.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-74264768d03a0002c0e79d4a4eb35946.jpg

NU till problemet :

Därför jag plockade ner panelen var för,  när jag vevar upp rutan till max går det bra men på vägen ner så blir det att den inte kuggar igen o låser sig ? Så går den ej ner igen, ? Om man vevar hårt o tycker in sidan så blir det att den kuggar i igen. Blir att undersöka detta mer, Kan vara något enkelt att det behövs olja/fett att det går trögt.

Har ej testat denna ännu, Dessa skruvar som sitter längst ner på både dessa sitter löst, hoppas detta är problemet, att dem enbart ska skruvas åt, men vet icke. Har frågan i 02- gruppen på FB om hjälp så får se vad dem kan hjälpa mig med också.   

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-7f3a96dd80b13c59573bdab21112aaeb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-474c639a9e1afe319f8cae3e0b8d7dd7.jpg

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
Gussam
2 februari 2017 · 619 Inlägg

Ser ju onekligen it som att det skruvförbandet är justerbart i sidled.
Om det löser sig med att trycka in skenan är ett tips att sätta en spärrbricka under skruvhuvudet så det inte glider tillbaka i framtiden.
Trisst om du löser det men måste göra om det efter en säsong smile

Inventor
3 februari 2017 · 395 Inlägg

Allt är justerbart i dörren. Troligen var det något som man fick göra på varje bil vid tillverkningen.
Du kan även lossa på den lilla rutans ram. Har man haft detta borta kan det lätt hamna fel vid återmonteringen. Är likadant på min.
Tänk på att sätta plast innanför dörrsidan så du inte får in vatten i bilen. Plasten ska vara hel även vid högtalaren. Jag tog byggplast och skar till och tejpade tätt i ytterkanterna. Sitter med någon sorts lim som inte torkar från fabrik tror jag.
Om du tänker sätta högtalare i hålet så tänk på att det är nära till fönstermekanismen. Hitta högtalare med litet byggdjup eller gör en snygg distans.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin.
BMW 523 (1997)
BMW 1600 Touring "E6" (1972)
BMW 525 "E60" (2004)
ABrag
3 februari 2017 · 297 Inlägg

Tackar, ska kolla mer nästa gång i garaget,  Tack för tipset,

Inventor skrev:
Allt är justerbart i dörren. Troligen var det något som man fick göra på varje bil vid tillverkningen.
Du kan även lossa på den lilla rutans ram. Har man haft detta borta kan det lätt hamna fel vid återmonteringen. Är likadant på min.
Tänk på att sätta plast innanför dörrsidan så du inte får in vatten i bilen. Plasten ska vara hel även vid högtalaren. Jag tog byggplast och skar till och tejpade tätt i ytterkanterna. Sitter med någon sorts lim som inte torkar från fabrik tror jag.
Om du tänker sätta högtalare i hålet så tänk på att det är nära till fönstermekanismen. Hitta högtalare med litet byggdjup eller gör en snygg distans.

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
ABrag
3 februari 2017 · 297 Inlägg

Ja, man vill ju göra rätt från början så slipper man denna mitt under säsongen igen att det kärvar,

Gussam skrev:
Ser ju onekligen it som att det skruvförbandet är justerbart i sidled.
Om det löser sig med att trycka in skenan är ett tips att sätta en spärrbricka under skruvhuvudet så det inte glider tillbaka i framtiden.
Trisst om du löser det men måste göra om det efter en säsong smile

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
ABrag
18 februari 2017 · 297 Inlägg

Tjena alla läsare!

Var ett tag sedan jag gjorde någon uppdatering nu, jobbat mycket borta på jobb så. Men nu ska det bli lugnar på jobb fronten o förhoppningsvis göra bilen sommar klar snart!

Dessa dagar som har varit när det varit fint väder så skulle jag lätt tagit ut den om det gick bara för en liten test runda,

Började lite med ett nytt projekt! Ska fixa i ordning Tutorna på bilen, Just nu Fungerade bra men fula i utseende, Lika bra o göra rent o måla upp nu när jag ändå har tiden i väntan på mer delar ska komma hem o beställas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-2a5c2c532b5e0eeb9c9874d7e75be697.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-648755372762541e725465820e3dc0c5.jpg

Plockade isär Tutan, Den ena lite bättre skick än den andra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-08c9aeb3679357d35dd6ae9e31402f01.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-3a4c5f89ec8b6dbcf40e746b4c58b07e.jpg

Slipat ner all rost samt tvättat rent dem inför Lack, Blir Hammarlack matt på dessa, Kommer lägga 3 lager är tanken i alla fall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-d2e277d41546c1d5831c327e5c1f0e5e.jpg

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
ABrag
18 februari 2017 · 297 Inlägg

Löste även rutan problemet, Skruvade åt alla skruvar längst ner samt släppte lite på 2 st så gick den alldeles utmärkt efter detta, Tackar för tipsen!

Smörjde även upp allt rejält med fett på alla banor där kuggen dras, var som sandpapper där innan så,

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-09c55cde535ccc80c4b21a80c11f3e05.jpg

Nästa steg blir montera ihop igen samt sätta i en högtalare i dörren igen så är inredning så gott som klar big_smile det som fattas är en ny ratt.

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
jarleb
18 februari 2017 · 914 Inlägg

tuff bmw - følger smile

ABrag
18 februari 2017 · 297 Inlägg

Tackar big_smile Kommer bli mer tuffare tills våren kommer allt big_smile

'

jarleb skrev:
tuff bmw - følger smile

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
DKZ
18 februari 2017 · 228 Inlägg

Det är en rolig tråd att följa detta. Dels för att det blir grymt bra och dels för att man håller på själv med samma modell. Vad kör du för olja i din? Försöker redan ut vad man ska byta till men alla säger olika, så klart.

Eftersom bilen har stått i 5 år ska jag göra rent kylaren med och byta glykol men är osäker på hur mycket man måste köpa. Har du bytt din glykol?

Senast redigerat av DKZ (18 februari 2017)

Besök gärna min youtube kanal Motornörd
eller Instagram, Facebook & Twitter
Gilla och prenumerera så får du tillgång till nya avsnitt.
ABrag
18 februari 2017 · 297 Inlägg

Tackar du ! Jag har som motto att vara morgan, Det får kosta vad det kostar o inget slarv. Jag gör så gott jag kan med denna bil. När erfarenheten blir större kommer jag säkert göra om hälften av sakerna.

Jag kör på 5w-40 Castrol edge om jag inte minns fel, Min lokala BDS - Firma rekommenderade denna så kör på det ;D Jag kan kolla in min Haynes Book imorgon hur mycket glykol som ska i.

DKZ skrev:
Det är en rolig tråd att följa detta. Dels för att det blir grymt bra och dels för att man håller på själv med samma modell. Vad kör du för olja i din? Försöker redan ut vad man ska byta till men alla säger olika, så klart.

Eftersom bilen har stått i 5 år ska jag göra rent kylaren med och byta glykol men är osäker på hur mycket man måste köpa. Har du bytt din glykol?

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 februari 2017 · 14 061 Inlägg

ABrag skrev:
Tackar du ! Jag har som motto att vara morgan, Det får kosta vad det kostar o inget slarv. Jag gör så gott jag kan med denna bil. När erfarenheten blir större kommer jag säkert göra om hälften av sakerna.

Jag kör på 5w-40 Castrol edge om jag inte minns fel, Min lokala BDS - Firma rekommenderade denna så kör på det ;D Jag kan kolla in min Haynes Book imorgon hur mycket glykol som ska i.

DKZ skrev:
Det är en rolig tråd att följa detta. Dels för att det blir grymt bra och dels för att man håller på själv med samma modell. Vad kör du för olja i din? Försöker redan ut vad man ska byta till men alla säger olika, så klart.

Eftersom bilen har stått i 5 år ska jag göra rent kylaren med och byta glykol men är osäker på hur mycket man måste köpa. Har du bytt din glykol?

Nu förstår jag inte!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
DKZ
18 februari 2017 · 228 Inlägg

Tjena, ja kolla gärna glykolen när det finns tid. Nu valde jag Valvoline VR1 Racing 20W-50 motorolja eftersom jag inte har en originalmotor. Tycker du helt rätt som gör det rätt från början. Har tyvärr en massa andra projekt som sväljer pengar så jag får uppgradera eftersom.

Besök gärna min youtube kanal Motornörd
eller Instagram, Facebook & Twitter
Gilla och prenumerera så får du tillgång till nya avsnitt.
ABrag
19 februari 2017 · 297 Inlägg

Vad är det du inte förstod? så jag kan förtydliga

/Andreas

Vettemannen skrev:

ABrag skrev:
Tackar du ! Jag har som motto att vara morgan, Det får kosta vad det kostar o inget slarv. Jag gör så gott jag kan med denna bil. När erfarenheten blir större kommer jag säkert göra om hälften av sakerna.

Jag kör på 5w-40 Castrol edge om jag inte minns fel, Min lokala BDS - Firma rekommenderade denna så kör på det ;D Jag kan kolla in min Haynes Book imorgon hur mycket glykol som ska i.

DKZ skrev:
Det är en rolig tråd att följa detta. Dels för att det blir grymt bra och dels för att man håller på själv med samma modell. Vad kör du för olja i din? Försöker redan ut vad man ska byta till men alla säger olika, så klart.

Eftersom bilen har stått i 5 år ska jag göra rent kylaren med och byta glykol men är osäker på hur mycket man måste köpa. Har du bytt din glykol?

Nu förstår jag inte!

/Benny

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
ABrag
19 februari 2017 · 297 Inlägg

Är det för maskin du har i din nu ? big_smile Letar själv efter en ny motor o släng i min bil big_smile
Ja man kan inte säga att dessa bilar är billiga inte i alla fall, pajade lite delar i garaget idag så blir beställa nya delar på måndag

DKZ skrev:
Tjena, ja kolla gärna glykolen när det finns tid. Nu valde jag Valvoline VR1 Racing 20W-50 motorolja eftersom jag inte har en originalmotor. Tycker du helt rätt som gör det rätt från början. Har tyvärr en massa andra projekt som sväljer pengar så jag får uppgradera eftersom.

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
ABrag
19 februari 2017 · 297 Inlägg

Monterade tillbaka allt igen med dörrsidan o såg att handtaget behövde en puts så tog fram Vinkelslipen o körde med 320 blad samt Sonax efteråt , Blev nöjd hur det blev, kan bli att jag slänger på klar lack i framtiden för att få fram finishen igen,

Förre
:

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-97cb8278ad16dc6ba0bbbaa72486248c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-0444099856ece0fbd39d2f0a4db1ac04.jpg

Efter:


https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-b035aedf1fdec1996b3be03d5b86e50e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-79517e8e1feb8183d1b43a6ede9933d9.jpg

Ända som är kvar o göra nu är att tänka över hålet med en högtalare samt byta ratt,

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
ABrag
19 februari 2017 · 297 Inlägg

Fortsättning på broms oken, Monterade av ok en idag, då visades det att jag hade 2 olika ok på bilen, eller 1 som är klant monterat, för i ena luftnippel så satt det en m8 skruv istället,

Så kommer byta ut den vänstra,

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-7c1e558b17e12440602e0eb81d78b4a3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-19a1606039b5e30a82bf138221942efa.jpg


Hade denna på hyllan, ser ok ut i skick på gummit men kommer i alla fall lämna in båda som jag tänk köra med på service o se, lika bra o lägga tid o pengar så säkerheten blir bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-8aa3f59a579a494b925d4ea0f2ee07a4.jpg

Självklart så var otur framme också, när jag skulle montera av ena OK et så bröts ena röret av, så kommer byta på både sidor till nya.
Någon som har bra tips ? på nya till bra pris ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-11d388f39e4a953b385d2dfb79aa47a7.jpg

Kommer lägga ut mer info om detta på måndag, Fortsättning Följer

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
ABrag
19 februari 2017 · 297 Inlägg

La sista lagret av färg på dessa idag, så 3 lager Hammarlack, ska försöka montera ihop dessa imorgon o se hur det blev, vem vet (Kanske inte fungerar igen)

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-331ad1e4bf9310153da5b0a69233e119.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218507/218507-58c11a1b082b0b78e3471122099bb2e4.jpg

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 februari 2017 · 14 061 Inlägg

ABrag skrev:
Vad är det du inte förstod? så jag kan förtydliga

/Andreas

Det jag ändrade till fet stil..."morgan".

/Benny

Vettemannen skrev:

ABrag skrev:
Tackar du ! Jag har som motto att vara morgan, Det får kosta vad det kostar o inget slarv. Jag gör så gott jag kan med denna bil. När erfarenheten blir större kommer jag säkert göra om hälften av sakerna.

Jag kör på 5w-40 Castrol edge om jag inte minns fel, Min lokala BDS - Firma rekommenderade denna så kör på det ;D Jag kan kolla in min Haynes Book imorgon hur mycket glykol som ska i.


Nu förstår jag inte!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
ABrag
19 februari 2017 · 297 Inlägg

Okej, Morgan betyder att inte vara snål, det får kosta vad det kostar liksom, inte värt o snåla på delar eller göra kortsiktiga lösningar.

Vettemannen skrev:

ABrag skrev:
Vad är det du inte förstod? så jag kan förtydliga

/Andreas

Det jag ändrade till fet stil..."morgan".

/Benny

Vettemannen skrev:

Nu förstår jag inte!

/Benny

BMW 1602 "M2 S14" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang