Kraschade föräldrarnas bil.

My2nd
1 juni 2016 · 5 Inlägg

Hallojsan!

Jag var med om en olycka i föräldrarnas bil och jag har en liten fråga angående hur sånt hanteras. Min pappa fick brev hem ifrån polisen där det stod att han var målsägande och den "misstänktas" namn var dolt. Några dagar senare fick han ett brev där det stod att fallet var nedlagt på grund av bristande bevis. Nu till min fråga, jag, krascharen, har inte fått något brev alls ifrån polisen gällande detta även fast det är nedlagt. Hur fungerar det? Får man inget ifrån polisen om det inte går längre än vad det gjorde? Eller beror det på att det var min pappas bil och att jag fortfarande bor hemma?

My2nd.

SportPilot Ubåtsingenjör
1 juni 2016 · 7 232 Inlägg

är det nedlagt så kan du va lugn ... bara håll tummarna att försäkringsbolaget lagar bilen

men du, ge fan i att krocka dina pärons bil wink det är dumt

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
My2nd
1 juni 2016 · 5 Inlägg

Jo, så långt har jag också förstått det. Jag undrar bara om det är "standard" att man inte skickar ut information ifrån polisens sida. Blir fallet nedlagt = Ingen notifiering/Brev?

EDIT: Tycker det är lite skumt bara.

Senast redigerat av My2nd (1 juni 2016)

Evildan
1 juni 2016 ·

Är din bil eller föräldrarnas bil?
Vissa skriver ju bilen på någon förälder pga dyr försäkringspremie.

My2nd
1 juni 2016 · 5 Inlägg

Det är föräldrarnas bil och deras försäkring, jag var dock inkluderad i försäkringen(som under 25).

Senast redigerat av My2nd (1 juni 2016)

mikegbg
1 juni 2016 · 181 Inlägg

Om du är inkluderad så kan du ju krocka bilen hur mycket du vill så länge försäkringen är betald

BMW 325d "tull fluktaren" (2009)
My2nd
1 juni 2016 · 5 Inlägg

Men frågan är fortfarande, varför fick målsägande brev ifrån Polisen men inte jag, den "misstänkta"?

SportPilot Ubåtsingenjör
1 juni 2016 · 7 232 Inlägg

Den misstänkte får aldrig brev om fallet läggs ned i brist på bevis, det är praxis smile

Varför det är på det viset vet jag inte

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
My2nd
1 juni 2016 · 5 Inlägg

Tack för svaret, var precis det jag ville veta. Ska ju betala trafikskador och undrade om det kom samtidigt som "Anmälan nedlagd", men då vet jag ! smile

torsen
2 juni 2016 · 7 238 Inlägg

Alltid ägaren som all kommunikation sker till.
Om du inte blir föremål för lagsökning.
Men i ditt fall lades förundersökningen ner med förklaringen "brott kan inte styrkas".

I vårt hushåll finns 4 bilar.
2 skrivna på mig och 2 på hustrun.
Blev påkörd med hustruns bil.
"Brott kan inte styrkas".
All kommunikation till henne, eftersom det var hon som var (skriven som) bilägare.

Evildan
2 juni 2016 ·

Försäkringsbolaget kanske utreder detta ytterligare och återkommer om pappa och mammas bilinnehav ser lite yvigt ut.

Exempel finns det i familjen :
1 V70 2014
1 KIA Cee'd
1 BMW 320 som är turbokonverterad
Då kan bolaget fundera lite.
Men nu var det ju inte så.

ekelund88
2 juni 2016 · 2 656 Inlägg

Evildan skrev:
Försäkringsbolaget kanske utreder detta ytterligare och återkommer om pappa och mammas bilinnehav ser lite yvigt ut.

Exempel finns det i familjen :
1 V70 2014
1 KIA Cee'd
1 BMW 320 som är turbokonverterad
Då kan bolaget fundera lite.
Men nu var det ju inte så.

eftersom en bmw turbo har svårt för besiktigarna oftast , så brukar dom rulla avstälda/trafik

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 juni 2016 · 13 745 Inlägg

ekelund88 skrev:

Evildan skrev:
Försäkringsbolaget kanske utreder detta ytterligare och återkommer om pappa och mammas bilinnehav ser lite yvigt ut.

Exempel finns det i familjen :
1 V70 2014
1 KIA Cee'd
1 BMW 320 som är turbokonverterad
Då kan bolaget fundera lite.
Men nu var det ju inte så.

eftersom en bmw turbo har svårt för besiktigarna oftast , så brukar dom rulla avstälda/trafik

ähh bara inavel som inte kan demontera en turbo innan bes ;-)
alla med något mellan öronen ser till att bilen är Ok vid bes så rullar dom så fint runt med turbo under huven mellan bes smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
ekelund88
2 juni 2016 · 2 656 Inlägg

Growe skrev:

ekelund88 skrev:

Evildan skrev:
Försäkringsbolaget kanske utreder detta ytterligare och återkommer om pappa och mammas bilinnehav ser lite yvigt ut.

Exempel finns det i familjen :
1 V70 2014
1 KIA Cee'd
1 BMW 320 som är turbokonverterad
Då kan bolaget fundera lite.
Men nu var det ju inte så.

eftersom en bmw turbo har svårt för besiktigarna oftast , så brukar dom rulla avstälda/trafik

ähh bara inavel som inte kan demontera en turbo innan bes ;-)
alla med något mellan öronen ser till att bilen är Ok vid bes så rullar dom så fint runt med turbo under huven mellan bes smile

möjligen vid en snikkovertering , men det är väl bara inavel som tror man lägger tonvis med cash på en återställning 1 gång varje år då det är bortkastad tid

Evildan
2 juni 2016 ·

ekelund88 skrev:

Evildan skrev:
Försäkringsbolaget kanske utreder detta ytterligare och återkommer om pappa och mammas bilinnehav ser lite yvigt ut.

Exempel finns det i familjen :
1 V70 2014
1 KIA Cee'd
1 BMW 320 som är turbokonverterad
Då kan bolaget fundera lite.
Men nu var det ju inte så.

eftersom en bmw turbo har svårt för besiktigarna oftast , så brukar dom rulla avstälda/trafik

Skulle skrivit: Typiskt sönderkört ungdomslik som går på genomslagsgummina samtidigt som bilen förgäves få ett adekvat väggrepp via dom snedslitna landsail däcken på din kantstötta eftermarknadsfälgarna som skevt roterar på navet medelst dåliga spacers när föraren sitter hängd över den utbytta airbagfria sportratten rökandes billig cigarett vara rök långsamt stiger över den för stora kepsens skärm mot det obefintliga innertaket...

Bättre så? tongue

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 juni 2016 · 13 745 Inlägg

ekelund88 skrev:

Growe skrev:

ekelund88 skrev:

eftersom en bmw turbo har svårt för besiktigarna oftast , så brukar dom rulla avstälda/trafik

ähh bara inavel som inte kan demontera en turbo innan bes ;-)
alla med något mellan öronen ser till att bilen är Ok vid bes så rullar dom så fint runt med turbo under huven mellan bes smile

möjligen vid en snikkovertering , men det är väl bara inavel som tror man lägger tonvis med cash på en återställning 1 gång varje år då det är bortkastad tid

vadå tonvis..  ta bort turbo och grenrör montera orginal grenrör..färdigt..oj vad dyrt. inte alls..
ett programerat sprut klarar fint att köra utan övertryck med vanligt grenrör utan minsta problem.

så nej det kostar inga miljoner.   har själv tagit bort turbosatser inför bes och aldrig varit några problem att bes fast det är öppenbart att det är en turbo konverterad bil normalt sätt..  där intercooler och alla rör suttit kvar men turbon varit bortplockad smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
alexbenhard Hemlig Agent
2 juni 2016 · 1 115 Inlägg

Evildan skrev:

ekelund88 skrev:

Evildan skrev:
Försäkringsbolaget kanske utreder detta ytterligare och återkommer om pappa och mammas bilinnehav ser lite yvigt ut.

Exempel finns det i familjen :
1 V70 2014
1 KIA Cee'd
1 BMW 320 som är turbokonverterad
Då kan bolaget fundera lite.
Men nu var det ju inte så.

eftersom en bmw turbo har svårt för besiktigarna oftast , så brukar dom rulla avstälda/trafik

Skulle skrivit: Typiskt sönderkört ungdomslik som går på genomslagsgummina samtidigt som bilen förgäves få ett adekvat väggrepp via dom snedslitna landsail däcken på din kantstötta eftermarknadsfälgarna som skevt roterar på navet medelst dåliga spacers när föraren sitter hängd över den utbytta airbagfria sportratten rökandes billig cigarett vara rök långsamt stiger över den för stora kepsens skärm mot det obefintliga innertaket...

Bättre så? tongue

Haha, du glömde den bubbliga solfilmen på framrutorna men annars ganska komplett smile

Rensvinf
2 juni 2016 · 528 Inlägg

My2nd skrev:
Tack för svaret, var precis det jag ville veta. Ska ju betala trafikskador och undrade om det kom samtidigt som "Anmälan nedlagd", men då vet jag ! smile

Är det bara jag som reagerade på detta?

Vad för trafikskador skall du betala? Om du kört lagligt och varit med om en trafikolycka så täcker ju försäkringen detta. Du kommer då få betala en självrisk.  Inte trafikskador.  Såvida försäkringen täcker. 
Om inte försäkringen täcker; och du faktiskt SKALL betala trafikskador, då förmodar jag att du får ngt slags brev hem om gällande ngt som ännu inte är nedlagt?

Fjellner
2 juni 2016 · 245 Inlägg

ekelund88 skrev:

Evildan skrev:
Försäkringsbolaget kanske utreder detta ytterligare och återkommer om pappa och mammas bilinnehav ser lite yvigt ut.

Exempel finns det i familjen :
1 V70 2014
1 KIA Cee'd
1 BMW 320 som är turbokonverterad
Då kan bolaget fundera lite.
Men nu var det ju inte så.

eftersom en bmw turbo har svårt för besiktigarna oftast , så brukar dom rulla avstälda/trafik

Avställd behöver den ju inte vara.

Skattad, försäkrad och påställd kan man ju åka även fast den inte är besiktad smile

trubbelturbo
2 juni 2016 · 1 460 Inlägg

Evildan skrev:

ekelund88 skrev:

Evildan skrev:
Försäkringsbolaget kanske utreder detta ytterligare och återkommer om pappa och mammas bilinnehav ser lite yvigt ut.

Exempel finns det i familjen :
1 V70 2014
1 KIA Cee'd
1 BMW 320 som är turbokonverterad
Då kan bolaget fundera lite.
Men nu var det ju inte så.

eftersom en bmw turbo har svårt för besiktigarna oftast , så brukar dom rulla avstälda/trafik

Skulle skrivit: Typiskt sönderkört ungdomslik som går på genomslagsgummina samtidigt som bilen förgäves få ett adekvat väggrepp via dom snedslitna landsail däcken på din kantstötta eftermarknadsfälgarna som skevt roterar på navet medelst dåliga spacers när föraren sitter hängd över den utbytta airbagfria sportratten rökandes billig cigarett vara rök långsamt stiger över den för stora kepsens skärm mot det obefintliga innertaket...

Bättre så? tongue

Glöm inte dimljus + p ljus och "Untzz-Untzz-Untzz"-musik ackompanjerat av en "brrr-brrr-brrr"-skramlande regskylt på bakluckan! big_smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang