Många ägare på en bil?

TurbOla Reservdansk
11 juni 2016 · 6 271 Inlägg

Nej, insatsstyrkan var säkert inte där för min skull, men blev varnad precis innan av säljaren att det var en kontroll vid infarten till samhället.

Men kontroll av vad??

Jag tittade på XK8 efter ditt förslag, men jag tror inte att det är en bil för mig.

Lite för ny, för snobbig, och för mycket runda former.
Prisklassen är lite det dubbla mot vad jag tänkte lägga...
Gissar spontant på att både underhåll och försäkring ligger i en annan nivå också.

Absolut, de flesta gamla jänkare skramlar och känns inte särskilt kvalitativa, men det är nog lite av charmen skulle jag tro. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Slash Saabifierad
11 juni 2016 · 2 026 Inlägg

TurbOla skrev:
Är dom verkligen så dyra i drift?

Visst, det lär ju ligga på en del på soppakontot, men försäkringen är ganska låg, och bilen är ju snart skattebefriad, dvs besiktning vartannat år?

Och reservdelar/slitdelar är ju inte så farligt dyrt vad jag har förstått.

Och motorerna är ju bland världens mest tillverkade.

Min 850 strulade konstant för mig, den saknar jag inte.

BMWn hade sina brister också, men om man slår ut 8000 mil på 1½ år så var det inte så farligt heller.

Bränsleförbrukningen äter hål på plånboken, 2-2,5 liter per mil blir mycket pengar ju mer man kör bilen.
Det jag menar är att de som i regel köper dessa bilar (inte entusiaster eller samlare) brukar inte ha de pengar som behövs för att driva bilarna, de känner till att de är coola och mysiga bilar, men de har inte tänkt på att de också kostar en del att driva dem, lite som med Fords Cosworth-modeller, så därför är det vanligt med många ägarbyten.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 juni 2016 · 14 060 Inlägg

Slash skrev:

TurbOla skrev:
Är dom verkligen så dyra i drift?

Visst, det lär ju ligga på en del på soppakontot, men försäkringen är ganska låg, och bilen är ju snart skattebefriad, dvs besiktning vartannat år?

Och reservdelar/slitdelar är ju inte så farligt dyrt vad jag har förstått.

Och motorerna är ju bland världens mest tillverkade.

Min 850 strulade konstant för mig, den saknar jag inte.

BMWn hade sina brister också, men om man slår ut 8000 mil på 1½ år så var det inte så farligt heller.

Bränsleförbrukningen äter hål på plånboken, 2-2,5 liter per mil blir mycket pengar ju mer man kör bilen.
Det jag menar är att de som i regel köper dessa bilar (inte entusiaster eller samlare) brukar inte ha de pengar som behövs för att driva bilarna, de känner till att de är coola och mysiga bilar, men de har inte tänkt på att de också kostar en del att driva dem, lite som med Fords Cosworth-modeller, så därför är det vanligt med många ägarbyten.

Lite så är det nog, ingen Micra direkt när det gäller soppaförbrukningen!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
TurbOla Reservdansk
11 juni 2016 · 6 271 Inlägg

Vettemannen skrev:
Lite så är det nog, ingen Micra direkt när det gäller soppaförbrukningen!!

/Benny

Det verkar vara ganska spridda skurar angående förbrukningen, en del säger ner mot litern, och andra hävdar uppåt 2-2,5 liter milen.

Nu beror ju en hel del på skicket såklart, men finns det inte något bättre specat?

T.ex Volvo 850n jag hade innan brukade folk säga snitt 0,8-1 liter milen, och det stämde bra.
I BMWns instruktionsbok stod det 0,69l milen för automatare på landsväg, men jag snittade snarare 0,61l per mil.

Men mellan 1-2,5 liter milen är ett ganska brett spann... tongue

Senast redigerat av TurbOla (11 juni 2016)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 juni 2016 · 14 060 Inlägg

TurbOla skrev:

Vettemannen skrev:
Lite så är det nog, ingen Micra direkt när det gäller soppaförbrukningen!!

/Benny

Det verkar vara ganska spridda skurar angående förbrukningen, en del säger ner mot litern, och andra hävdar uppåt 2-2,5 liter milen.

Nu beror ju en hel del på skicket såklart, men finns det inte något bättre specat?

T.ex Volvo 850n jag hade innan brukade folk säga snitt 0,8-1 liter milen, och det stämde bra.
I BMWns instruktionsbok stod det 0,69l milen för automatare på landsväg, men jag snittade snarare 0,61l per mil.

Men mellan 1-2,5 liter milen är ett ganska brett spann... tongue

Min Vette har samma typ av motor och landsväg så drar den 0,9-1,0 vid 90-100 km/h. Då tror jag att du kan räkna ut vad det blir i stan, upp emot dessa 2,5 alltså. Så är det, inget att hymla om. Men de få milen det blir på sommaren så skiter iaf. jag i detta och betalar glatt för att ha lite roligt om du förstår vad jag menar! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
TurbOla Reservdansk
11 juni 2016 · 6 271 Inlägg

Vettemannen skrev:
Min Vette har samma typ av motor och landsväg så drar den 0,9-1,0 vid 90-100 km/h. Då tror jag att du kan räkna ut vad det blir i stan, upp emot dessa 2,5 alltså. Så är det, inget att hymla om. Men de få milen det blir på sommaren så skiter iaf. jag i detta och betalar glatt för att ha lite roligt om du förstår vad jag menar! smile

/Benny

Tur då man bor utanför stan. tongue
I stan är man bara när man ska reta miljöpartister.... big_smile
Nej, men då låter det lite rimligare.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
9 juli 2016 · 6 271 Inlägg

Efter ett antal veckors sökande på Blocket med bra och dåliga resultat kom jag i mål. smile

https://www1.garaget.org/archive/82/81566/395204/395204-3734297.jpg

Senast redigerat av TurbOla (9 juli 2016)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
BudgetDunkaren Osponsrad
10 juli 2016 · 1 631 Inlägg

Härligt 👍

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
Evildan
10 juli 2016 ·

GTA dessutom, jäkligt frääänt.
Håll den i originalskick är mitt råd.

Stort grattis.

caromania Forummoderator
10 juli 2016 · 9 296 Inlägg

Fredagsmys!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
TurbOla Reservdansk
10 juli 2016 · 6 271 Inlägg

Den har varit hos samma gubbe mellan 1998 och 2014, då den har stått i malpåse mestadels. Sen sålde han den till sin vän, också en gammal herre. Han sålde den i sin tur till förra ägaren som snyggade till den lite och körde till Powermeet i Västerås i år.

Bilen är svensksåld och har rullat lite över 10k mil.
Jag är 12e ägaren.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Evildan
10 juli 2016 ·

https://www1.garaget.org/gallery/images/105/104261/104261-665c5f6b6694461d8282935cb9bd7a9a.jpg

Turbolas nya profilbild?

Strålande historik kring bilen. Rolla den mattsvart... wink

TurbOla Reservdansk
10 juli 2016 · 6 271 Inlägg

Nä, inga såna projekt. 😂

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
10 juli 2016 · 6 271 Inlägg

http://actionacademy.tv/wp-content/uploads/2016/02/burt-reynolds-640x480.jpg

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Evildan
10 juli 2016 ·

TurbOla skrev:
http://actionacademy.tv/wp-content/uplo … 40x480.jpg

Follow that sum bitch!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 juli 2016 · 14 060 Inlägg

TurbOla skrev:
Efter ett antal veckors sökande på Blocket med bra och dåliga resultat kom jag i mål. smile

http://www1.garaget.org/archive/82/8156 … 734297.jpg

Du har säkert gjort ett klipp utseendemässigt och funktionsmässigt, vet ju inte priset. Eller har jag missat det? Har en granne som för ett halvår sedan köpte en om inte exakt men i alla fall en snarlik sådan!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
TurbOla Reservdansk
10 juli 2016 · 6 271 Inlägg

Jag gav 58 för bilen, med tanke på övriga bilar jag tittat på, där man begärt 45-50 för en bil som har massor av rosthål i skärmarna, trasigt förarsäte och en kabelhärva som jag bara ryser av att försöka reda ut, så tycker jag att det var en bra affär. smile

Det är ett par småsaker med centrallås, bakluckemotor och högra sidospegeln, men det är oftast enkla saker. Bland annat plastkugghjul som går sönder.

ACn är nyservad i höstas, och fungerar klockrent. smile

Senast redigerat av TurbOla (10 juli 2016)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 juli 2016 · 14 060 Inlägg

TurbOla skrev:
Jag gav över 58 för bilen, med tanke på övriga bilar jag tittat på, där man begärt 45-50 för en bil som har massor av rosthål i skärmarna, trasigt förarsäte och en kabelhärva som jag bara ryser av att försöka reda ut, så tycker jag att det var en bra affär. smile

Det är ett par småsaker med centrallås, bakluckemotor och högra sidospegeln, men det är oftast enkla saker. Bland annat plastkugghjul som går sönder.

ACn är nyservad i höstas, och fungerar klockrent. smile

Då får jag säga grattis. Jag tycker du gjort en tämligen bra affär. Säger som nån sa tidigare, gör inte för stora utsvävningar med bilen utan håll den så nära original som det går. Det är iaf. vad jag tycker.
Sen så är den ju skattebefriad nästa år, inte att förakta och besiktning varannat år!!
/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (10 juli 2016)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
TurbOla Reservdansk
10 juli 2016 · 6 271 Inlägg

Tack, det kändes rätt när jag köpte den. smile

Bilen och jag är lika gamla, så vi fyller 30 samma år. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
xXSammy
10 juli 2016 · 6 577 Inlägg

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang