Glömde skriva det.
Om batteriet gått ner i spänning till mellan 7 och närmare 10 volt går det inte att ladda med en "intelligent" laddare typ CTEK.
Då måste man "köra upp" spänningen till närmare 11 volt med en gammal analog batteriladdare i 1 till 2 dygn.
Därefter kan man ansluta den "intelligenta" laddaren.
Ditt gamla batteri behöver inte alls vara slut.
Ett närmare 8 år gammalt batteri laddades ur p g a fel från mig.
Jag gjorde som jag beskrivit ovan.
Men det är klart, alla bilbatterier klarar inte en (djup)urladdning på samma sätt som ett s k fritidsbatteri i t ex båt eller husvagn.
Skilda batterityper som har olika egenskaper vid djupurladdning.
Förr eller senare är batterierna slut p g a fosfatering.
För sisådär 50 - 60 år sedan byttes nästan aldrig batterier.
Då lämnades de in för rekonditionering.
Man värmde becket med en kraftig lödkolv(fanns modiga som använde gasolbrännare eller gassvets).
Därefter lyfte man ut cellpaketet och skrapade rent plattorna med kniv eller bågfilsblad.
Därefter fixerades cellpaketet m hj a en liten minitelfer.
Beck lades runt och smältes ner.
Fräsch vätska och, voila - batteriet var som nytt igen.
