"Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Bilen är en Volvo 945 Classic -98 och ämnas hållas original utseendemässigt, men förbättringar i motor, chassi och bromsar.
  • 110 Följare
  • 518 528 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 november 2021
InTheWhite
14 oktober 2017 · 2 151 Inlägg

dsrolf skrev:
Gott att göra service nu, så allt är klart till nästa sommar!

Ja det känns skönt att ha det gjort! Dessutom är det inte bra att låta motorn stå över vintern med gammal olja då den innehåller aggressiva ämnen.

Opel Astra 1,6 16V "Grållen - Grabbens förstabil" (2000)
Volvo V70 "Den Rubinröde-Frugans bruksbil" (2004)
Volvo S60 "Röda faran - Dotterns förstabil" (2005)
Volvo__88
14 oktober 2017 ·

Bra jobbat. Du tar hand om bilen riktigt bra smile

InTheWhite
14 oktober 2017 · 2 151 Inlägg

Volvo__88 skrev:
Bra jobbat. Du tar hand om bilen riktigt bra smile

Tack! smile

Ja det måste man ju så grejerna funkar i många år framöver. wink

Djo
14 oktober 2017 · 10 157 Inlägg

Finfint smile

Närmar mig oljebyte nummer två för iår med bruksbilen, kanske låter fint men kör med volvos intervall på 2000 mil så ja jag kör förjävla mycket helt enkelt wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
InTheWhite
14 oktober 2017 · 2 151 Inlägg

Djo skrev:
Finfint smile

Närmar mig oljebyte nummer två för iår med bruksbilen, kanske låter fint men kör med volvos intervall på 2000 mil så ja jag kör förjävla mycket helt enkelt wink

Ja det känns bra att veta att grejerna är i ordning för nästa säsong. smile

Oj! Det var inte dåligt! Men du gör helt rätt i att inte gå över 2000 mil mellan bytena. smile

Volvo__88
14 oktober 2017 ·

Va då ska man byta vid intervaller. Då har jag missat något wink

InTheWhite
14 oktober 2017 · 2 151 Inlägg

Volvo__88 skrev:
Va då ska man byta vid intervaller. Då har jag missat något wink

Hehe! Jo man ska ju det serru! tongue

Djo
15 oktober 2017 · 10 157 Inlägg

InTheWhite skrev:

Djo skrev:
Finfint smile

Närmar mig oljebyte nummer två för iår med bruksbilen, kanske låter fint men kör med volvos intervall på 2000 mil så ja jag kör förjävla mycket helt enkelt wink

Ja det känns bra att veta att grejerna är i ordning för nästa säsong. smile

Oj! Det var inte dåligt! Men du gör helt rätt i att inte gå över 2000 mil mellan bytena. smile

Provanstälning får se om jag blir kvar, pendlar 17 mil tur och retur varje dag iallafall. wink

Det är det volvo menar ska vara på v70ina och då följer jag det för enkelhetens skull.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
InTheWhite
15 oktober 2017 · 2 151 Inlägg

Djo skrev:

InTheWhite skrev:

Djo skrev:
Finfint smile

Närmar mig oljebyte nummer två för iår med bruksbilen, kanske låter fint men kör med volvos intervall på 2000 mil så ja jag kör förjävla mycket helt enkelt wink

Ja det känns bra att veta att grejerna är i ordning för nästa säsong. smile

Oj! Det var inte dåligt! Men du gör helt rätt i att inte gå över 2000 mil mellan bytena. smile

Provanstälning får se om jag blir kvar, pendlar 17 mil tur och retur varje dag iallafall. wink

Det är det volvo menar ska vara på v70ina och då följer jag det för enkelhetens skull.

Då håller jag tummarna att du får fast då! smile Är ju iofs en bit att pendla, men jobb växer inte på träd nu för tiden.

Jo 2000 mil med dagens oljor är nog ganska vettigt.

Djo
15 oktober 2017 · 10 157 Inlägg

InTheWhite skrev:

Djo skrev:

InTheWhite skrev:

Ja det känns bra att veta att grejerna är i ordning för nästa säsong. smile

Oj! Det var inte dåligt! Men du gör helt rätt i att inte gå över 2000 mil mellan bytena. smile

Provanstälning får se om jag blir kvar, pendlar 17 mil tur och retur varje dag iallafall. wink

Det är det volvo menar ska vara på v70ina och då följer jag det för enkelhetens skull.

Då håller jag tummarna att du får fast då! smile Är ju iofs en bit att pendla, men jobb växer inte på träd nu för tiden.

Jo 2000 mil med dagens oljor är nog ganska vettigt.

Jo får vi hoppas smile

Nej exakt runt omkring mig finns inga jobb för en bilmekaniker så får hoppas det blir bra där uppe smile Om det inte blir fast där så kommer jag få skolla om till något annat yrke detta är sista posten känns det som i detta yrke.

Jo det är vettigt sen fyller man på lite mellan servicarna så det funkar tycker jag smile

Du har väll bilstein b8 stötdämpare på 940in eller hur ? Hur uplever du dom funderar på sådana bak på v70in ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
InTheWhite
15 oktober 2017 · 2 151 Inlägg

Djo skrev:
Jo får vi hoppas smile

Nej exakt runt omkring mig finns inga jobb för en bilmekaniker så får hoppas det blir bra där uppe smile Om det inte blir fast där så kommer jag få skolla om till något annat yrke detta är sista posten känns det som i detta yrke.

Jo det är vettigt sen fyller man på lite mellan servicarna så det funkar tycker jag smile

Du har väll bilstein b8 stötdämpare på 940in eller hur ? Hur uplever du dom funderar på sådana bak på v70in ?

Här nere skriker dom efter mekaniker! smile

Jo jag har Bilstein B8 Sprint. Ska du byta så byt runt om! Jag monterade bak först innan jag fick tummarna loss att montera fram. Det blir helt fel balans i bilen.

Kan säga att det är utan konkurens de bästa dämpare jag haft!

Senast redigerat av InTheWhite (15 oktober 2017)

Djo
15 oktober 2017 · 10 157 Inlägg

InTheWhite skrev:

Djo skrev:
Jo får vi hoppas smile

Nej exakt runt omkring mig finns inga jobb för en bilmekaniker så får hoppas det blir bra där uppe smile Om det inte blir fast där så kommer jag få skolla om till något annat yrke detta är sista posten känns det som i detta yrke.

Jo det är vettigt sen fyller man på lite mellan servicarna så det funkar tycker jag smile

Du har väll bilstein b8 stötdämpare på 940in eller hur ? Hur uplever du dom funderar på sådana bak på v70in ?

Här nere skriker dom efter mekaniker! smile

Jo jag har Bilstein B8 Sprint. Ska du byta så byt runt om! Jag monterade bak först innan jag fick tummarna loss att montera fram. Det blir helt fel balans i bilen.

Kan säga att det är utan konkurens de bästa dämpare jag haft!

Ja du ser så det kan vara,

Okej ja ena dämparen bak är blöt och tänkte bytta bak nu och fram sen (när dom blir dåliga) men kanske skulle bytt runt om men har andra utgifter också så får bli bak först.

Låter bra det bilen är ju sänkt men dämparna är orginal 24000 mil snart.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
InTheWhite
15 oktober 2017 · 2 151 Inlägg

Djo skrev:
Ja du ser så det kan vara,

Okej ja ena dämparen bak är blöt och tänkte bytta bak nu och fram sen (när dom blir dåliga) men kanske skulle bytt runt om men har andra utgifter också så får bli bak först.

Låter bra det bilen är ju sänkt men dämparna är orginal 24000 mil snart.

Ja då har dom dämparna gjort sitt!

Ämnar du att byta även fram sedan kan du givetvis köra med bara bak en tid, så gjorde jag. Men jag hade inte kört någon mer forcerad körning under tiden då framvagnen blir jävligt blöt i jämförelse!

Djo
15 oktober 2017 · 10 157 Inlägg

InTheWhite skrev:

Djo skrev:
Ja du ser så det kan vara,

Okej ja ena dämparen bak är blöt och tänkte bytta bak nu och fram sen (när dom blir dåliga) men kanske skulle bytt runt om men har andra utgifter också så får bli bak först.

Låter bra det bilen är ju sänkt men dämparna är orginal 24000 mil snart.

Ja då har dom dämparna gjort sitt!

Ämnar du att byta även fram sedan kan du givetvis köra med bara bak en tid, så gjorde jag. Men jag hade inte kört någon mer forcerad körning under tiden då framvagnen blir jävligt blöt i jämförelse!

Ja dom har förtjänat sin pension dom dämparna wink

Fram har gått lika långt dom med och kommer säkerligen ge sig dom med så småningom, och byter självklart till samma när dom är dags att byttas b8 är ju även gjorda för sänkta bilar, så skulle säkert göra sig bra på min smile

Okej ja inte så förvånanade samtidigt är v70ina bra svampiga bak orginal om man ska vara ärlig så kanske inte blir så illa endå.

ja vi får se men b8ona bak är inte så mycket dyrare än bättre standard dämpare så känns lokande smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Equium
15 oktober 2017 · 356 Inlägg

Kul att se många bilder under jobben du gör! Har du några planer på bilen under avställningen?

Djo
17 oktober 2017 · 10 157 Inlägg

Va te å va noggran det smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Djo
17 oktober 2017 · 10 157 Inlägg

InTheWhite skrev:

Djo skrev:
Va te å va noggran det smile

Jo, men jag vill ha rätt olja i. Man vet inte hur den andra oljan hade funkat?

Visst är det så smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang